Valtiolliseen valtaan perustuva westfalenilainen kansainvälinen järjestys on jo moneen kertaan julistettu kuoliaaksi. Gobalisoituva talous nostaa valtaan uudenlaisia toimijoita, kuten suuryrityksiä, ja informaatioteknologian muutokset ruokkivat kansalaisyhteiskuntien verkottumista ja muuttavat lojaliteetteja.
Mosés Naímin keskeinen argumentti on, että jotakin on jäänyt tätä muutosta analysoitaessa huomaamatta: valtiollinen valta rapautuu, koska sen keskeinen perusta ei ole enää entisellään.
Vanhassa järjestyksessä suuri oli kaunista, keskusjohtoisuus oli vallan tae ja sotilaallinen voima avain globaaliin valtaan. Naím pyrkii todistamaan, kuinka valtiollisen vallan kaikki keskeiset perustat ovat nyt rapautumassa, kun globaali keskiluokka kasvaa, liikkuvuus lisääntyy ja kommunikaatiojärjestelmät kehittyvät. Naímin mukaan suuri koko tai byrokraattinen hallintajärjestelmä ei takaa valtaa enää edes ei-valtiollisille toimijoille, kuten yrityksille, kirkolle tai ammattiyhdistysliikkeelle.
Mosés Naím on Carnegie Endowment for International Peacen tutkija ja Foreign Policy -lehden entinen päätoimittaja. Hän toimi 1990-luvulla Venezuelan kauppa- ja teollisuusministerinä ja Maailmanpankin johtokunnan jäsenenä.
Kirjan näkökulma on kuitenkin omaa valtaansa suojaavan suurvallan näkökulma. Vaikka pirstaloituvassa maailmanjärjestyksessä nähdään paljon hyvää, rivien välistä paistaa huoli Yhdysvaltain johtajuuden murenemisesta.
Talouskomissaari Olli Rehn selailee paksun kirjan sivuja. Sivut ovat hiirenkorvilla, ja niitä koristavat lukuisat alleviivaukset ja reunamerkinnät. Kyseessä on tärkeä työkalu, ja työkalussa näkyvät työn jäljet.
Rehnillä on käsissään Robert Gilpinin teos Global Political Economy vuodelta 2001. Rehn kertoo ostaneensa teoksen heti sen ilmestyttyä.
Gilpin ajatukset olivat kuitenkin tulleet Rehnille tutuiksi jo aiemmin. Gilpinin vuonna 1987 ilmestynyt teos The Political Economy of International Relations oli Rehnillä tenttikirjana, kun hän opiskeli kansainvälistä politiikkaa Helsingin yliopistossa.
”Olin lukenut sekä kansantaloustiedettä että valtiotiedettä. Kansantaloustieteen puolella minua häiritsi liian kapea tapa tulkita maailmaa, ja vastaavasti valtio-opin puolella alettiin tuolloin mennä postmodernismin siivittäminä foucault’laiseen suuntaan, jossa talouden merkitystä ei otettu riittävästi huomioon politiikan tulkinnassa.”
Gilpin kuroi tieteenalojen välistä railoa umpeen tavalla, joka teki vaikutuksen nuoreen Olli Rehniin.
Olli Rehn kädessään Robert Gilpinin teos Global Political Economy, Understanding the International Economic Order (Princeton University Press 2001).”Hän hahmotti politiikan ja markkinoiden välisen suhteen hyvin realistisella tavalla. Kirja antoi uusia aineksia oman maailmankatsomuksen rakentamiseen.”
1990-luvulla Rehn hyödynsi Gilpinin teosta työstäessään väitöskirjaansa. Ja kun hän vuosina 2002–2003 toimi valtio-opin professorina Helsingin yliopistossa, kuului Gilpinin uudempi kirja itsestään selvästi hänen opiskelijoidensa lukemistoon niin Euroopan integraation johdantokurssilla kuin seminaarivaiheessa.
Global Political Economysta oli alun perin määrä tulla vain uudistettu painos vuoden 1987 teoksesta, mutta maailma oli muuttunut niin paljon, että Gilpin päätyi kirjoittamaan kokonaan uuden teoksen. Rehn kirjoitti tästä versiosta arvostelun Amazon.comiin. Siinä hän kutsui teosta Gilpinin ”uudeksi testamentiksi”.
Yksi Gilpinin perusteesi on, että globalisaatiokehitys ei ole ollut niin vallankumouksellinen kuin jotkut haluaisivat uskoa; kansallisvaltioilla on edelleen valtaa ja vastuuta. Rehn allekirjoittaa väitteen, eikä hänen talouskomissaarina tarvitse hakea todisteita kaukaa.
”EU:n jäsenmaiden taloudellisen menestyksen keskeinen tekijä on valtioiden oma talouspolitiikka. Valtioilla on pohjimmiltaan oma vastuu kohtalostaan. Sekin kertoo samasta asiasta, että komissio antaa talouspolitiikasta maakohtaisia suosituksia kullekin maalle.”
Onko EU-komissaari pystynyt soveltamaan Gilpinin teoriaa käytäntöön?
”Enhän mä ole mitään muuta tehnytkään”, Rehn toteaa.
Ei Rehn Gilpiniä sentään aivan erehtymättömänä profeettana pidä. Hän kritisoi Gilpinin näkemystä, jonka mukaan alueelliset vapaakauppasopimukset – kuten EU tai Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimus – sotisivat globaalia monenkeskistä vapaakauppaa vastaan. Rehnin mielestä järjestelyt ovat toisiaan täydentäviä. ”Komissiossa olemme toimineet tämän mukaisesti. Kun pari vuotta sitten todettiin, että Maailman kauppajärjestön Dohan kierros ei johda tuloksiin, päädyttiin toiseksi parhaana vaihtoehtona käynnistämään neuvotteluja kahdenvälisistä vapaakauppasopimuksista.”
Jos Rehn pääsisi tapaamaan Gilpinin nyt, mitä hän haluaisi tältä kysyä?
”Varmaankin sitä, mikä meni pieleen, kun rahoitusmarkkinoiden vapautuminen ja kriisiperäinen rahoituspolitiikka loivat edellytykset sille kasinotaloudelle, joka rojahti vuosien 2007–2008 aikana.”
Euroopassa yhdeksän prosenttia maailman väestöstä tuottaa neljänneksen maailman bruttokansantuotteesta ja kuluttaa puolet planeetan sosiaalimenoista. Tilanne ei kuitenkaan säilyne ennallaan kovin kauan. Tämä motivoi Stefan Korneliuksen mukaan Saksan liittokanslerin Angela Merkelin toimintaa.
Kornelius on työskennellyt toistakymmentä vuotta Süddeutsche Zeitungin ulkomaanosaston päällikkönä ja seurannut Merkelin ulkopolitiikkaa läheltä. Korneliuksen mukaan Merkelin huoli Euroopan kilpailukyvystä erityisesti Kiinaan ja Kaakkois-Aasiaan verrattuna ilmenee muun muassa niin, että kansleri ei ”kumarra trikolorille”, kuten Helmut Kohl aikoinaan.
Ero on tullut selväksi sen jälkeen, kun Ranskan presidentiksi nousi François Hollande, joka vastustaa Merkelin ajamaa säästöpolitiikkaa. Nicolas Sarkozyn kanssa Merkel löysi aikaa myöten yhteisymmärryksen – mutta teki sen virheen, että tuki tämän tappioon päättynyttä vaalikampanjaa.
Korneliuksen mukaan Saksan liittokansleri ei ole koskaan ollut niin tärkeässä ulkopoliittisessa osassa kuin Merkel nyt. Helmut Kohl ohjaili Saksan ulkopolitiikkaa historiallisena aikana vuosina 1982–1998, mutta onnellisten tähtien alla, ei sen enempää. Merkel on saanut – tai joutunut ottamaan – roolinsa eurokriisin vuoksi. Jos Eurooppa epäonnistuu, myös Merkel epäonnistuu.
Merkel ei ennakoinut tulevaa eurokriisiä ennen syksyä 2009 sen paremmin kuin kukaan muukaan eurooppalainen huippupoliitikko. Merkel ei ole myöskään hahmotellut sitä, minkälainen EU:n tulisi lopulta olla. Korneliuksen mukaan tämä johtuu Merkelin taktikkoluonteesta: Merkel ei halua tehdä sitä virhettä, että alkaisi puhua kaukaisista tavoitteista ja riistäisi siten itseltään mahdollisuuden joustaviin ratkaisuihin.
Viime syksynä Merkel kuitenkin piti EU-parlamentissa linjapuheen, jossa hän korosti yhteisen raha- ja budjettipolitiikan kehittämisen tärkeyttä. Merkel viittasi EU-komission aiemman puheenjohtajan Jacques Delorsin puheeseen vuodelta 1989, jossa tämä varoitti, että rahaliitto ilman riittävää talouspoliittista lähentymistä voisi olla yhteisölle vahingollinen.
Merkelin mukaan lähentyminen voisi koskea myös työmarkkina- ja veropolitiikkaa. Merkel ei kuitenkaan halua siirtää lisää vastuuta komissiolle, vaan hänen mukaansa on löydettävä jäsenmaiden ja niiden parlamenttien sekä EU-tason välinen tasapaino.
Euroopan unionin lisäksi Israel ja Yhdysvallat ovat Saksan ulkopolitiikan kiintopisteitä. Merkel on oppinut, että Saksa ei saa politikoida niitä vastaan.
Lähestyvä Irakin sota nostatti Saksassa harvinaisen kovan ulkopoliittisen kiistan vuosina 2002–2003. Liittokansleri Gerhard Schröder sanoi vaalipuheessaan elokuussa 2002, että hänen johdollaan ”Saksa ei ole käytettävissä seikkailuun”. Tammikuussa 2003 hän vielä ilmoitti, että Saksa ei kannata väliintuloa Irakiin, vaikka YK äänestäisi sen puolesta.
Kiista jakoi Eurooppaa. Merkel oli huolissaan Saksan Yhdysvaltain-suhteesta ja rikkoi kirjoittamatonta sääntöä, jonka mukaan oppositiojohtaja ei arvostele oman maan hallitusta ulkomailla. Hän kirjoitti Washington Postiin artikkelin otsikolla ”Schröder ei puhu kaikkien saksalaisten puolesta”. Korneliuksen mukaan tämä oli Merkeliltä harvinainen riskinotto.
Merkeliä on omassa lähipiirissään luonnehdittu ”täydelliseksi jälkipoliittiseksi poliitikoksi”, Kornelius kirjoittaa. Jälkipoliittinen poliitikko on joustava, välttää sitoumuksia ja vakaumuksia ja odottaa oikeaa ajoitusta. Korneliuksen mielestä Merkelin ulko- ja Eurooppa-politiikkaa ei kuitenkaan voi vielä arvioida oikeudenmukaisesti, vaan tulosten arviointiin saatetaan tarvita vuosia.
Siinä missä Stefan Kornelius pidättäytyy Merkelin politiikan arvioinnista, Stephan Hebel on valmis kirjoittamaan päästötodistuksen. Hebelin mielestä Merkel on uusliberalismin kansleri, joka ajaa pankkien ja konsernien etuja varmistaakseen Saksan ylivallan Euroopassa. Hebel on Frankfurter Rundschaun pitkäaikainen toimittaja, joka esiintyy myös sähköisessä mediassa.
Hebel myöntää, että Merkelin julkisuuskuva on pragmaattinen. Merkelinäänestäjät näkevät kanslerin poliitikkona, joka säätelee pankkeja, on lakkauttanut asevelvollisuuden ja päättänyt ydinvoimaloiden sulkemisesta ja puhuu jopa minimipalkasta. Hän on ohjaaja ja pääesiintyjä ”jokaiselle jotakin -teatterissa”.
Hebelin mielestä sosiaalidemokraattisilta ja vihreiltä näyttävät ainekset Merkelin politiikassa ovat kuitenkin vain taktisia vetoja enemmistön saavuttamiseksi myös konservatiivisen äänestäjäkunnan ulkopuolella. Hebel ei käytä sanaa jälkipoliittinen vaan puhuu kameleonttikanslerista, joka ei anna todellisille päämäärilleen nimeä eikä kasvoja. Siksi Saksassa uskotaan, että hänellä ei ole agendaa lainkaan.
Vielä vuoden 2005 vaalikampanjaa Merkelin CDU ja sisarpuolue CSU kävivät Hebelin mukaan radikaalein uusliberalistisin tunnuksin. Sosiaalidemokraatit hävisivät vain yhdellä prosenttiyksiköllä, mikä johti suuren koalition muodostamiseen. Hebelin mukaan tämä oli se hetki, jolloin Merkel päätti piilottaa aatteellisen kompassinsa haaleilla väreillä maalatun julkisivun taakse.
Hebelin mukaan Merkel toimii eurokriisissä kansallisten eikä eurooppalaisten etujen mukaan, markkinafundamentalismin eikä solidaarisuuden pohjalta. Hebel tosin huomauttaa, että lopulta tämä kääntyy Saksan etuja vastaan: Merkel toimii ”kuin Saksa voisi periaatteessa jatkaa entiseen tapaan, samalla kun ympäristöämme uhkaa massiivinen valtiokonkurssi”.
Marraskuussa 2012 liittopäivillä Merkel ilmaisi tyytyväisyytensä: ”Juuri se mitä halusimme on onnistunut: Saksa nousee kriisistä vahvempana kuin siihen joutuessaan.” Hebel lainaa berliiniläisen sosiologin Heiner Ganssmannin Merkelin europolitiikalle antamaa määritelmää merkelantismi. Sen juuret ovat selvästi näkyvillä: 1500–1600-lukujen merkantilismin tavoitteena oli vientiylijäämä, joka vastaanotettiin kullassa ja hopeassa.
Hebelin kirja on hyvin dokumentoitu lukuisine lähdeviitteineen, kun taas Kornelius perustaa kirjansa osaksi Merkelin lähipiirin nimettömiin haastatteluihin. Hebelin teosta leimaa kuitenkin halu saada Merkel syrjään – tehtävä, jonka vaikeuden hän myöntää.
Hebel viittaa muun muassa mielipidetutkimuksiin, joissa 60–70 prosenttia vastanneista katsoo Merkelin toimineen liittokanslerina hyvin. Punavihreän opposition mahdollisuudet kanslerin syrjäyttämiseen syyskuun 22. päivän vaaleissa olisivat paremmat, jos CDU:n liittolaispuolue, liberaalinen FDP putoaisi viiden prosentin äänikynnyksen alapuolelle ja pois parlamentista.
Silloinkin vasemmisto tosin saattaisi tarvita hallituksen kokoamiseen vasemmistopuolue Linkeä, joka on yhä vahva entisen DDR:n alueella. Monet sosiaalidemokraatit ja vihreät suhtautuvat torjuvasti yhteistyöhön Linken kanssa.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Kuudentena elokuuta viisi intialaista sotilasta kuoli Kašmirissa Intian ja Pakistanin kiistellyllä rajalla. Päivää myöhemmin kaksi intialaista sotilasta haavoittui samalla rajalla. Pakistanin armeija kiisti osallisuutensa hyökkäyksiin, mutta intialaiset poliitikot syyttävät Pakistania militanttiryhmien tukemisesta alueella. Intian ja Pakistanin suhteissa eletään jälleen kriisin hallitsemisen aikaa, vaikka tarvittaisiin siirtymistä konfliktien ratkomiseen ja alueelliseen yhdentymiseen.
Intia ja Pakistan ovat ydinasevaltoja, jotka ovat taistelleet keskenään neljä sotaa ja käyneet sodan partaalla useita kertoja. Viimeksi maiden suhteet kiristyivät äärimmilleen vuonna 2008 Mumbain terrori-iskun vuoksi. Sitä mukaa kun Pakistan ja Intia laajentavat ydinasearsenaaliaan, riski aseiden joutumisesta vääriin käsiin kasvaa.
Pakistanin sotilastiedustelu ISI vastaa siitä, kuka kontrolloi maan ydinaseita. Bruce Riedelin mukaan se on myös keskeisesti kytköksissä eri terroristiryhmiin. Jotkut ryhmät, kuten Mumbain terrori-iskusta vastuussa ollut Lashkar-e-Taiba, ovat teknisiltä taidoiltaan kykeneviä käyttämään taktista ydinasetta.
Kylmän sodan ajalta tuttu ydinasevaltioiden välinen kauhun tasapaino ei päde Etelä-Aasiassa. Atlantti erotti Yhdysvallat ja Neuvostoliiton, kun taas Intialla ja Pakistanilla on pitkä yhteinen maaraja. Tilanne muistuttaa enemmän venäläistä rulettia kuin molemminpuolista pelotevaikutusta. Kun Intia ja Pakistan seuraavan kerran ajautuvat todella vakavaan kriisiin, on odotettavissa korkeiden panosten näytelmä, jonka seuraukset voivat olla arvaamattomat.
Riedel analysoi kirjassaan Intian ja Pakistanin vaarallista suhdetta. Riedel on entinen CIA:n työntekijä, joka on erikoistunut Etelä-Aasiaan. Hän toimi neljän eri presidentin neuvonantajana ja työskentelee nykyisin tutkijana Brookings-instituutissa.
Intialla ja Pakistanilla on yhteiset juuret osana brittiläistä Intiaa, mutta maiden erot ovat suuria. Intia on maailman suurin demokratia, kun taas Pakistanin johdossa ovat vuorotelleet sotilaat ja siviilit. Intian 1,2 miljardin väestö on maailman toiseksi suurin, ja Pakistan on nousemassa väestöltään viidenneksi suurimmaksi. Pakistanissa asuu lukuisia terroristeja, joista Osama bin Laden oli kuuluisin.
Kaikki Yhdysvaltojen presidentit Franklin Rooseveltista Barack Obamaan ovat tavalla tai toisella olleet tekemisissä alueen kysymysten kanssa. Kahdenkymmenen viime vuoden aikana Valkoinen talo on useasti joutunut puuttumaan Intian ja Pakistanin väleihin estääkseen ydinaseselkkauksen. Yhdysvallat on hallinnut kriisiä hyvin, mutta Riedelin mukaan amerikkalaisista ei ole konfliktin ratkaisijaksi.
Yhdysvaltojen suurin virhe Etelä-Aasiassa on se, että Washington on antanut Pakistanissa tukensa kenraaleille siviilien kustannuksella. Yhdysvallat on saanut näin vaikutusvaltaa Pakistanin asioihin, mutta samalla moni pakistanilainen on menettänyt uskonsa Yhdysvaltojen kykyyn edistää alueen vakautta.
Kašmirin kysymyksen ratkaisu on avainasemassa, jotta voidaan siirtyä kriisinhallinnasta konfliktin ratkaisuun. Riedelin mukaan Pakistanin on irtisanouduttava terroristiryhmä Lashkar-e- Taiban tukemisesta. Siten intialaisten poliitikkojen olisi vastaavasti helpompi vakuuttaa kansalaisilleen, että Pakistan ei tue terroristeja.
Kašmiriin voisi soveltaa Euroopan historiasta tuttua Versailles’n sopimuksen mukaista Saarin alueen mallia. Kašmir olisi rauhan ja kehityksen saareke Intian ja Pakistanin välissä. Rajoihin ei koskettaisi, mutta ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus mahdollistaisi alueen taloudellisen kehityksen. Pakistanin ja Intian tulisi johtaa tätä prosessissa. Riedel katsoo, että Yhdysvalloilla voisi olla korkeintaan tukeva rooli.
Kirjoittaja on Etelä-Aasian tiiminjohtaja ulkoministeriössä.
Ruoka on ainoita asioita, joka yhdistää kaikkia ihmisiä. Välttämättömyytensä vuoksi se on ihanteellinen vallankäytön ja taloudellisten etujen ajamisen väline. Ruoka on kauppatavaraa, jonka saatavuutta hallitsemalla voi ansaita omaisuuksia. Tässä suhteessa mikään ei ole muuttunut kolonialismin ajoista.
Ruoan hinta on kuitenkin viime vuosina ampaissut kehitysmaissa huippulukemiin.
Aina 2000-luvun alkuun asti ruoan maailmanmarkkinahinnat muuttuivat suhteellisen vähän. Vuosina 2007–2008 ja 2010–2011 hintojen nousu aiheutti vakavan ruokakriisin ympäri maailmaa. Vuonna 2011 maissin hinta kallistui 84 prosenttia, sokerin 62, vehnän 55 ja soijaöljyn 47 prosenttia, ja viime vuonna kallistuminen jatkui. Vuoden 2008 ruokamellakoiden pelätään toistuvan, jos ruoan hinta yhä nousee.
Lisäksi ruoan tuottajilla kehitysmaissa ja kuluttajilla länsimaissa on entistä vähemmän valtaa päättää, mitä he viljelevät tai syövät, sillä ruoantuotanto ja jakelu ovat keskittyneet yhä harvempiin käsiin: ruokabisneksen pullonkaulan muodostaa agribisnes, jossa muutamat suuryritykset sanelevat, mitä viljelijät kehitysmaissa kasvattavat ja mitä kauppojen hyllyillä myydään.
Vuosituhannen vaihteessa kuusi monikansallista ruokayhtiötä piti hallussaan 70 prosenttia maailman vehnäkaupasta. Yksi ainoa yhtiö hallitsi 98 prosenttia pussitetun teen kaupasta. Puolet maailman siemenkaupasta on kymmenen suurimman yrityksen käsissä. Suomessa kaksi kauppaketjua hallitsee 80 prosenttia päivittäistavarakaupasta.
Tulos on, että kehitysmaiden viljelijät joutuvat usein viljelemään vain niitä raaka-aineita, joita monikansalliset ruokayhtiöt tarjoutuvat ostamaan, riippumatta siitä, onko viljely kannattavaa. Ruoan hinta on noussut tasaisesti, kun taas kehitysmaiden viljelijät saavat työstään yhä vähemmän korvausta.
Ruokakriisien syitä ja taustoja avaa ansiokkaasti Raj Patel kirjassaanStuffed and Starved. Lester R. Brown puolestaan korostaa viime vuonna ilmestyneessä pamfletissaan Full Planet, Empty Plates planeetan voimavarojen ehtymisen ja väestönkasvun kohtalonyhteyttä.
Raj Patel jakaa ruokajärjestelmän kehityksen kolmeen vaiheeseen. Ensimmäinen niistä oli kolonialismi, jolloin siirtomaiden valtavilla plantaaseilla orjatyövoimalla tuotettua sokeria, teetä ja tupakkaa alettiin myydä Euroopassa. Näin luotiin monet niistä rakenteista, jotka ovat nykyistenkin kauppasuhteiden taustalla.
Toisen maailmansodan jälkeen alkoi toinen vaihe, jossa Yhdysvallat jakoi valtavia ylijäämävarastojaan ruoka-apuna ensin Eurooppaan ja myöhemmin kehitysmaihin, jotka tulivat avusta riippuvaisiksi.
Kolmannessa vaiheessa vuoden 1973 öljykriisin jälkeen velkaantunut kolmas maailma ajautui yhä syvempään kriisiin. Kehitysmaat joutuivat ottamaan uutta velkaa vanhojen velkojensa korkojen maksuun, ja Kansainvälinen valuuttarahasto sekä Maailmanpankki asettivat uusien velkojen ehdoksi niin sanottuihin rakennevakautusohjelmiin sitoutumisen.
Etelän oli avattava markkinansa länsimaisille suuryrityksille ja leikattava rajusti julkisia menoja. Kehitysmaat menettivät ruokaomavaraisuutensa, kun viljely keskittyi vientikasveihin, joiden tuloilla voitiin maksaa velkoja takaisin.
Vihreä vallankumous onnistui aluksi kasvattamaan satoja esimerkiksi Intiassa, missä yhteistyö amerikkalaisten siemen- ja lannoiteyhtiöiden, kuten Monsanton, kanssa siunattiin valtioiden välisellä sopimuksella. Intia kuitenkin jäi riippuvaiseksi länsimaisesta teknologiasta, lannoitteista ja öljystä.
Nyt maailman ruokajärjestelmä on monimutkaisempi kuin koskaan aiemmin.
Tärkeä syy viimeisimpien ruokakriisien taustalla on kuitenkin ruoan hinnalla keinottelu, jonka mahdollistivat hyödykemarkkinoiden vapauttaminen ja indeksirahastojen sääntelyn poistaminen vuonna 2000. Yhdysvaltain silloinen presidentti Bill Clinton allekirjoitti lakialoitteen, joka vapautti kaupankäynnin myös ruokaan perustuvilla sijoitustuotteilla. Kun öljykupla puhkesi 2008, suurpääoma, kuten suuret eläkerahastot, siirsi sijoituksiaan maissiin, vehnään ja muihin elintarvikkeisiin, joita ihmiset tarvitsivat lamankin keskellä.
Vuonna 2003 sijoituslaitoksilla oli ruokatarvikkeita sisältävissä indeksirahastoissa 15 miljardia dollaria. Vuoden 2008 puolivälissä sijoitusten arvo oli kohonnut 317 miljardiin. Siitä lähtien spekulointi ruoan hinnalla on pitänyt tärkeimpien raaka-aineiden arvoa keinotekoisesti liian korkealla. Kärsijöiksi ovat joutuneet köyhät, joilla ei ole enää varaa ruokaan.
Toisaalta ennakoimattomat ja äärimmäiset sääilmiöt ovat merkittävä tekijä ruoan hinnan muodostumisessa, kuten ennenkin. Ero on siinä, että entisaikojen kriisit olivat yleensä paikallisia, kuten Yhdysvaltain Keskilännessä 1930- ja 1950-luvulla. Nyt ilmastonmuutoksesta johtuva ilmaston lämpeneminen ja kuivuuden lisääntyminen ovat pienentäneet satoja monin paikoin, ja ilmiö vaikuttaa globaalisti.
Satojen pienentyminen esimerkiksi Yhdysvalloissa vaikuttaa koko maailman ruokaturvaan, koska Yhdysvallat tuottaa maailmanmarkkinoilla myytävästä maissista, soijasta ja vehnästä noin puolet.
Ruoan hinta on yhä enemmän sidoksissa myös fossiilisten polttoaineiden ailahtelevaan maailmanmarkkinahintaan. Nykyisen ruoantuotannon ylläpitäminen vaatii valtavia määriä energiaa: Geneettisesti parannellut ja aiempaa satoisammat viljelylajikkeet vaativat entistä enemmän vettä, kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita. Ruokaa kuljetetaan tuhansia kilometrejä, raaka-aineita jalostetaan, ja ruokatuotteiden jakelu edellyttää varastointi- ja myyntikoneistojen ylläpitoa.
Lisäksi länsimainen tukipolitiikka vahvistaa biopolttoaineiden kysyntää, joka on vähentänyt ruoantuotantoon käytettyä peltopinta-alaa erityisesti Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Taustalla on myös pitkäkestoisempia kehityskulkuja, joiden vaikutukset tuntuvat vasta nyt. Näitä ovat esimerkiksi tehomaatalouden ja kemiallisten lannoitteiden aiheuttama viljelymaan köyhtyminen ja maaperän saastuminen.
Yhdysvalloissa geneettisesti muunnellun soijapavun osuus on jo noin 85 prosenttia, mutta soijan sato ei ole noussut sen jälkeen, kun geenimuunneltu Roundup Ready -lajike otettiin käyttöön 1990-luvun puolivälissä. Vuodesta 2003 satomäärät ovat jopa laskeneet. Yhdysvaltalaisten yliopistojen teettämien tutkimusten mukaan geenimuunnellun soijan sadot ovat olleet 3–12 prosenttia pienempiä kuin tavallisen soijan.
Elintarviketeollisuuden suosima soija ja lihantuotanto kuluttavat myös paljon vettä. Yhden soijakilon tuottamiseksi tarvitaan tuhat litraa vettä, ja jokaista tuotettua lihakiloa kohden eläin syö seitsemän kiloa soijarehua. Maailmanlaajuisesti noin 40 prosenttia viljasta menee eläinten rehuksi.
WHO:n mukaan lihan kysyntä ja tuotanto saattavat kaksinkertaistua seuraavan 40 vuoden aikana. Jo nyt 70 prosenttia viljelysmaasta käytetään lihantuotantoon. Vaikka Suomessa lihansyönti kasvaa edelleen, esimerkiksi Yhdysvalloissa se kääntyi tänä vuonna laskuun. Kiinan kasvava keskiluokka kuitenkin syö lihaa enemmän kuin koskaan ennen.
Rikkaat syövät terveellisempää ja suhteessa halvempaa ruokaa kuin köyhät. Maailman köyhimpiin kuuluvat kaksi miljardia käyttävät ruokaan 50–70 prosenttia tuloistaan, kun taas esimerkiksi suomalaiset kuluttavat ruokaan keskimäärin 13 prosenttia tuloistaan.
Silti kaikilla ei länsimaissakaan ole varaa syödä terveellisesti. Maailman maista eniten ylipainoisia on Yhdysvalloissa, prosentuaalisesti eniten mustien ja latinoväestön parissa. Heidän asuinalueittensa marketeissa on tarjolla vain vähän terveellistä ruokaa ja enemmän halpoja valmisruokia, joissa on paljon sokeria, suolaa ja rasvaa.
Ylipainosta aiheutuvat sairaudet, kuten diabetes ja sydän- sekä verisuonitaudit, ovat merkittävä terveysongelma lähes kaikissa länsimaissa ja lisääntyvässä määrin myös kehittyvässä maailmassa. Esimerkiksi Intiassa diabeetikkojen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, erityisesti köyhien keskuudessa.
Toivoa herättäviä signaaleja on onneksi nähtävissä. Länsimaissa on alettu kiinnostua siitä, mistä ruoka tulee, miten se on kasvatettu ja jalostettu. Lähiruoasta on tullut ruokatrendi.
Myös köyhät viljelijät ovat nousseet vastarintaan. Maailmanlaajuiseen Via Campesina -liikkeeseen kuuluu 200 miljoonaa pienviljelijää. 1980-luvulla aloittanut Brasilian Maattomien liike, jota Noam Chomsky on kutsunut maailman tärkeimmäksi yhteiskunnalliseksi liikkeeksi, on parantanut ratkaisevasti maan ruoantuotannon rakenteita ja ruoan saatavuutta. Liike on elvyttänyt paikallisia, vanhoja viljelymenetelmiä, lisännyt paikallista itsehallintoa ja parantanut naisten asemaa muun muassa koulutuksella.
Kun vielä vuonna 1970 yli 90 prosenttia brasilialaisista maatiloista oli alle 100 hehtaarin kokoisia, vuonna 1996 soijanviljelyn räjähdysmäinen kasvu oli saanut aikaan sen, että vain prosentti maatiloista hallitsi 45:tä prosenttia viljelykelpoisesta maasta. Vuonna 2002 maassa oli viisi miljoonaa maatonta perhettä. Nyt miljoona maatonta viljelijää on ottanut käyttöönsä käyttämättömänä ollutta viljelysmaata.
Brasiliassa on onnistuttu vähentämään aliravitsemusta 40 prosenttia 20 viime vuoden aikana. Myös hallitus on osallistunut projektiin: entisen presidentin Lula da Silvan vuonna 2003 aloittamassa ohjelmassa Fome Zero (suom. ”nälkä pois”) hallitus on muun muassa ostanut ruokaa paikallisilta viljelijöiltä ja auttanut nälästä kärsiviä. 30 prosenttia kouluruoasta tulee paikallisilta viljelijöiltä. Hallituksen ruokaohjelma on auttanut miljoonia brasilialaisia nousemaan köyhyysrajan yläpuolelle.
Oikeus riittävään ravintoon julistettiin vuonna 1996 YK:n Rooman huippukokouksessa ihmisoikeudeksi. Olemme silti vielä miljardin ihmisen päässä tavoitteesta.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Arabikevään kaltaiset kansannousut ovat vuodesta 2011 lähtien ravistelleet maailman maita Turkista Brasiliaan, viimeksi Bulgariaa. Niiden on arveltu enteilevän niin sanottua neljättä demokratian aaltoa.
Tämä ”globaali taistelu demokratian puolesta” on kuitenkin pahasti kesken. Eräät itsevaltaiset järjestelmät ovat oppimis- ja sopeutumiskykynsä ansiosta erityisen sitkeitä.
Yhdysvaltalainen journalisti William Dobson on selvittänyt haastatteluilla Venäjällä, Venezuelassa, Kiinassa, Egyptissä ja Malesiassa, miten nämä autoritaariset hallinnot ovat lujittaneet valtansa. Teokseen on koottu lausuntoja niin viranomaisilta kuin vallanpitäjien vastustajilta. Näin on kiinnostavasti kartoitettu kummankin osapuolen selviytymisstrategioita.
Nykypäivän diktatuureja ei voi enää ylläpitää pelkästään väkivallalla ja propagandalla, sillä kansalaisten mielivaltainen kohtelu voidaan tallentaa kännykkäkameralla ja ladata hetkessä YouTubeen. Ylikansalliset viestintäkanavat, kuten internet, uutiskanava Al-Jazeera ja sosiaalinen media, ovat pakottaneet diktaattorit hiomaan keinojaan väestön pitämiseksi aisoissa. He ovat ottaneet opiksi syrjäytettyjen diktaattorien virheistä ja alkaneet aiempaa hienovaraisemmin käyttää perinteisiä autoritaarisia selviytymiskeinoja, kuten pakottamista ja kriitikoiden ”halaamista kuoliaaksi”.
1900-luvun totalitaaristen hallitusten silmittömän sortopolitiikan tilalle on tullut mustamaalaus ja pelottelu, joilla oppositio ajetaan itsesensuuriin. ”Pelko ei jätä sormenjälkiä”, muistuttaa yksi Dobsonin haastattelemista aktivisteista.
Ilmiön huolestuttavuuden ymmärtää, kun Dobson korostaa modernien autoritaaristen hallintojen kykyä matkia demokraattisia instituutioita ja siten manipuloida niitä. Vladimir Putinin ja maaliskuussa kuolleen Hugo Chávezin kaltaisten johtajien legitimiteetti perustuu lumevaaleihin. Kiinan hallitus taas ostaa yhteiskuntarauhaa käymällä muka dialogia kansalaisyhteiskunnan kanssa, vaikka todellisuudessa vain valtion perustamat kansalaisjärjestöt ovat sallittuja. Kuten muuallakin maailmassa, niiden toimintaa valvoo salainen poliisi.
Vastarinta on kuitenkin järjestymässä. Dobson palaa sellaisten kansanliikkeiden juurille, jotka ovat vuosien varrella kasvaneet, politisoituneet ja levinneet syntysijoiltaan: Ukrainan oranssi vallankumous vuonna 2006, kevään 2007 opiskelijamielenosoitukset Venezuelassa, Egyptin yleislakko huhtikuussa 2008 ja Himkin metsän suojelijoiden oikeustaistelu Venäjällä. Nämä episodit ovat yleisesti tunnettuja, niin kuin sekin, miten kekseliäitä, uhrautuvia ja sisukkaita anonyymit vapaustaistelijat voivat olla.
Teos tarjoaa myös uutta tietoa eri maiden aktivistien solmimista yhteyksistä. Esimerkiksi Albert Einstein -instituutin perustajan Gene Sharpin kirjoittamasta teoksesta From Dictatorship to Democracy on tullut eräänlainen väkivallattoman vallankumouksen käsikirja, joka on ollut oppina protestiliikkeille ympäri maailman.
Dobsonin kirjassa seurataan muiden muassa erästä Tahrir-aukion bloggaajaa, joka osallistuu entisten Otpor-aktivistien vetämään seminaariin. Otpor oli serbialainen nuorisoliike, joka auttoi kaatamaan Slobodan Miloševićin vuonna 2000. Neuvomalla toisiaan diktatuurin vastustamisessa myös oppositioaktivistit oppivat uusia keinoja.
Sisältä katsottuna kamppailu muistuttaa kissa ja hiiri -leikkiä. ”Se joka väsyy, häviää”, muistuttaa Venezuelan oppositiojohtaja Henrique Capriles kirjan haastattelussa.
Dobsonin katsaus moderniin autoritarismiin päättyy optimistisella viittauksella Myanmarin yllättävään demokratiakehitykseen: ovelimmatkin diktaattorit uuvuttaa heidän oman loppunsa pelko. Sen sijaan demokratiataistelijoilla, joita vankila ei ole pystynyt musertamaan, ei ole yleensä enää mitään menetettävää. Kirja on ansiokas kunnianosoitus heidän rohkeudelleen.
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.
Kauko KyöstiöMaailman maa-alasta yli 80 miljoonaa hehtaaria on ulkomaisessa hallinnassa, mikä vastaa arviolta kahta prosenttia maailman viljelykelpoisesta maa-alasta.
Ylikansallista maanhallintaa seuraavan Landmatrix.org-sivuston mukaan Pohjoismaista eniten ulkomaista maata ovat haalineet käyttöönsä norjalaiset ja ruotsalaiset sijoittajat. Norjalaisilla on hallussaan noin 670 000 hehtaaria ulkomaistamaata, ruotsalaisilla noin 560 000 hehtaaria.
Ruotsalaisten haalimista maista yli 500 000 hehtaaria ja norjalaisten haalimista lähes 400 000 hehtaaria sijaitsee Mosambikissa, jossa sijoitukset kohdistuvat ennen kaikkea metsätalouteen. Mukana on esimerkiksi Global Solidarity Forest Fund -sijoitusrahasto (GSFF), jonka perustajiin kuuluvat Ruotsin luterilainen kirkko ja Norjan kirkon sijoitusrahasto. Muun muassa Mosambikin hallitus on arvostellut GSFF:ää siitä, että rahaston haltuunsa kahmimilla mailla paikallisia pienviljelijöitä on uhkailtu ja pakotettu siirtymään metsänistutusten tieltä.
Suomalaissijoittajilla on Landmatrixin mukaan hallussaan maata muun muassa Tansaniassa, missä Finnfund on rahoittanut sijoituksia metsätalouteen.
Maailman mittakaavassa eniten ulkomaista maata, lähes 12 miljoonaa hehtaaria, on kiinalaisten sijoittajien hallussa. Eniten kiinalaiset ovat haalineet maata Kambodžasta.
Useimmat maasijoitusten kohdemaista ovat maailman köyhimpiä ja maataloudesta riippuvaisia maita.
EU-jäsenyyden aikana Suomen turvallisuuspolitiikan kantavaksi teemaksi on muodostunut vahva sitoutuminen EU:n kehittämiseen ja unionin ulkoisen toiminnan vahvistamiseen. Samaan aikaan Naton kanssa on rakennettu toimiva ja hyödyllinen kumppanuus. Viime vuosina on lisäksi korostettu pohjoismaisen yhteistyön uusia mahdollisuuksia.
Nämä kolme pilaria eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan yhteistyöhön osallistuminen yhdellä foorumilla vahvistaa vaikutusmahdollisuuksiamme muilla. Näin Suomi voi edistää eurooppalaista turvallisuusintegraatiota ja osallistua siihen parhaaksi katsomillaan tavoilla.
Näistä pilareista Naton kumppanuusyhteistyö on suuren muutoksen edessä, kun Afganistanin Isaf-operaatio päättyy vuonna 2014.
Suomi on osallistunut kumppanimaana operaatioihin Afganistanissa ja Balkanilla, mikä on avannut myös tiiviimmän poliittisen yhteyden Natoon. Etenkin Isafin aikana Naton päätöksentekoa on avattu operaatioihin osallistuville kumppanimaille. Poliittinen johtomme on osallistunut säännöllisesti Naton huippu- ja ministerikokouksiin, kun niissä on käsitelty Afganistania.
Viime vuodet Naton toiminta on painottunut kriisinhallintaoperaatioihin eli alueelle, jossa kumppanit ovat halutessaan voineet olla lähes tasavertaisesti mukana. Siksi suurten operaatioiden päättyminen on iso muutos erityisesti Naton kumppanimaille.
Mihin suuntaan Nato kehittyy nyt, kun liittokunnan perusluonnetta pitkään määritelleiden suurten operaatioiden vaihe päättyy?
Harjoitusten merkitys kasvaa
Mikään Naton toiminnan alue ei häviä, mutta painotusten odotetaan muuttuvan. Nato jatkaa puolustussuunnittelua ja muuta perustyötä yhteisen puolustuksen ylläpitämiseksi. Uutena hankkeena Nato kehittää eurooppalaisia jäsenmaitaan suojaavaa ohjuspuolustuskykyä, jolla se vastaa etenkin kasvavaksi arvioituun ballististen ohjusten uhkaan Lähi-idässä.
Ohjuspuolustuksessa pyritään yhteistyöhön Venäjän kanssa, vaikka osapuolet ovatkin eri mieltä siitä, miten yhteistyö käytännössä toteutettaisiin. On Suomen edun mukaista, että Naton ja Venäjän suhteet kehittyvät myönteisesti, mutta Suomen mahdollisuudet vaikuttaa tähän ovat rajalliset.
Myös kriisinhallinta säilyy Naton yhtenä päätehtävänä, vaikka suuret operaatiot päättyvät. Afganistanissa siirrytään nykyistä pienimuotoisempaan kriisinhallintaan. Nato ylläpitää kykyä perustaa uusia operaatioita, jos tarve vaatii ja operaatiot saavat kansainvälisen tuen. Lisäksi Naton johdolla voidaan antaa puolustussektorin koulutusta. Tällaista mahdollisuutta selvitetään parhaillaan Libyan pyynnöstä.
Suomen kannattaa vastakin osallistua kriisinhallintaan Naton johtamissa operaatioissa silloin, kun se edistää Suomen tavoitteita. Lisäksi Suomella on kansainvälisesti tunnustettua osaamista kriisinhallinnan kouluttajana. Suomalainen koulutusosaaminen voi olla hyödyksi ja palvella niin YK:n, EU:n kuin Natonkin operaatioita.
Tulevaisuudessa erityisesti harjoitusten merkityksen odotetaan kasvavan. Yhteensopivuuden ylläpitäminen edellyttää myös suuria LIVEX-harjoituksia, joissa liikutellaan todellisia joukkoja. Naton nopean toiminnan joukkoja (NRF) aiotaan käyttää harjoituksiin lisääntyvissä määrin. Suomi on jo mukana NRF:ää täydentävässä toiminnassa, mikä avaa meille oven osallistumiselle itse NRF-harjoituksiin. Osallistumalla näihin harjoituksiin voimme olla mukana myös Connected Forces -aloitteessa, joka on Naton lähivuosien tärkein hanke joukkojen yhteensopivuuden ylläpitämiseksi.
Suomen kannalta on tärkeää, että yhteydet Natoon säilyvät.
Poliittisen ja strategisen tason päätöksentekoa Nato-maat testaavat vuosittain CMX-kriisinhallintaharjoituksissa. Kumppanimaista juuri Suomi ja Ruotsi ovat olleet aktiivisimpia osallistujia CMX-harjoituksiin, ja maat ovat päässeet selvittämään, mikä olisi kumppanimaiden asema eri kriisiskenaarioissa. Tällaisen harjoitusyhteistyön merkitys kasvaa, kun valmiutta ylläpidetään ja suurissa operaatioissa hankittu kokemus halutaan säilyttää.
Osallistumalla Naton kehittyvään harjoitustoimintaan Suomi voi parantaa suorituskykyjään ja olla mukana määrittelemässä kumppanien roolia tulevaisuuden Natossa.
Vaikea taloustilanne kuitenkin rajoittaa harjoitustoiminnan laajentamista. Samalla se kannustaa yhteistyöhön, kuten ylikansallisiin hankkeisiin, joissa kiinnostuneiden maiden ryhmä kehittää ja hankkii sotilaallisia suorituskykyjä yhdessä. Hyvä esimerkki Naton hankkeista on strategisen ilmakuljetuskyvyn kehittäminen. Osallistumalla siihen Suomi saa käyttöönsä C-17-kuljetuskoneiden lentotunteja. Naton hankkeet voivat tarjota mahdollisuuksia, joita EU ei tarjoa. Suomen kannattaa harkita molempia.
Nato parantaa lisäksi kykyään vastata kyberuhkiin. Kun Suomi pyrkii kyberturvallisuuden kansainväliseksi edelläkävijäksi, maamme kannattaa lisätä yhteistyötä myös Naton kanssa. Esimerkiksi Naton hankintoihin mukaan pääseminen voi kiinnostaa suomalaista teollisuutta, jolla on alalla maailmanluokan osaamista.
Nato kehittää myös kriisitilanteisiin ja huoltovarmuuteen liittyvää siviilialan toimintaansa. Suomalaisten asiantuntijoiden osallistuminen Naton siviilivalmiusyhteistyöhön kehittää suomalaista ammattiosaamista. Se auttaa luomaan kontaktiverkoston, josta on suomalaiselle yhteiskunnalle konkreettista hyötyä, jos olemme itse kansainvälisen avun tarpeessa.
Suomelle on tärkeää verkottua tällä sektorilla – olemmehan maantieteellisen asemamme vuoksi erityisen riippuvaisia esimerkiksi merikuljetusten ja energiaverkkojen toimivuudesta.
Nato joutuu lähivuosina edelleen tarkastelemaan Euroopan maiden ja Yhdysvaltain taakanjakoa. Naton operaatio Libyassa osoitti, että Eurooppa on riippuvainen Yhdysvaltain sotilaallisista suorituskyvyistä. Jatkossa Euroopan oma vastuu maanosan turvallisuudesta kasvaa, kun Yhdysvallat siirtää painopistettään Tyynellemerelle.
Osana uudistumistaan Nato pohtii myös kumppanimaiden roolia. Suomen kannalta on tärkeää, että yhteydet Natoon säilyvät. Näin varmistetaan tiedonsaanti ja vaikutusmahdollisuudet sekä tuetaan puolustusvoimien kehitystyötä. Natossa tehty arviointi- ja kehittämistyö parantaa Suomen puolustusvoimien yhteistoimintakykyä myös YK:n ja EU:n operaatioissa ja vahvistaa kansallisessa puolustuksessa hyödyllisiä valmiuksia.
Naton muutoksessa mikään yksittäinen hanke ei täytä suurten operaatioiden päättymisen luomaa tilaa. Lähivuosina aktiiviset kumppanimaat vahvistavat osallistumistaan usealla eri alueella, erityisesti harjoitustoiminnassa, kriisinhallinnassa ja puolustusmateriaalihankkeissa.
Teemu Sepponen työskentelee ulkoasiainministeriössä ja Juha Rainne Suomen Nato-edustustossa Brysselissä.
Ennen Maailmanpankin pestiään Satu Santala työskenteli ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston apulaisosastopäällikkönä.Maailman suurin ja tärkein kehitysrahoittaja Maailmanpankki on saamassa rinnalleen uuden alueellisen kehityspankin. Brics-maat Brasilia, Venäjä, Intia, Kiina ja Etelä-Afrikka päättivät viime keväänä perustaa oman rahoituslaitoksensa. Sen on määrä lainoittaa infrastruktuurihankkeita omistajamaissaan.
Kun taloudellista valtaa muutenkin siirtyy perinteisiltä teollisuusmailta nouseville talouksille, Maailmanpankin asema muuttuu.
Pankin toimintaa uudessa maailmanjärjestyksessä linjaa työkseen kehityspolitiikan pitkän linjan ammattilainen Satu Santala. Hän on istunut Maailmanpankin johtokunnassa Pohjoismaiden ja Baltian maaryhmän edustajana heinäkuun alusta lähtien, omien sanojensa mukaan unelmaduunissaan. Nyt hän työstää muiden johtokunnan jäsenten kanssa pankin uutta strategiaa, jonka on määrä valmistua lokakuussa.
UP: Miksi Brics-maat haluavat perustaa oman kehityspankin?
Satu Santala: Aloite lienee ennen kaikkea poliittinen harjoitus. Maailmantaloudessa painoarvoaan kasvattaneet Brics-maat haluavat luoda yhteistä identiteettiä ja saada uskottavuutta.
Toisaalta viime vuosina kehitysmaiden rahoituksessa aktivoituneiden Brics-maiden on ollut vaikea perustella kansalaisilleen, miksi antaa lahja-apua muille kehittyville maille, vaikka Bricsit kamppailevat köyhyysongelmien kanssa vielä itsekin. Oman kehityspankin antama laina-apu voi olla helpompi perustella. Lisäksi Brics-maille on tärkeää osoittaa solidaarisuutta muille kehittyville maille.
Miten uusi pankki vaikuttaisi Maailmanpankin asemaan?
Brics-maiden pankista tuskin tulisi Maailmanpankin kilpailijaa. Uuden pankin on ensinnäkin tarkoitus rahoittaa vain Bricsien omia hankkeita. Joidenkin arvioiden mukaan pankin alkupääomaksi olisi kaavailtu 50 miljardia dollaria, kun taas Maailmanpankin pääomat ovat 240 miljardia, eli uusi pankki olisi paljon Maailmanpankkia pienempi.
Brics-maiden pankki todennäköisesti täydentäisi jo käytössä olevia rahoituslähteitä. Infrastruktuurihankkeisiin tarvitaan rahoitusta vielä pitkään, ja toivoa sopii, että uusi pankki toimisi yhdessä Maailmanpankin kanssa tai ainakin koordinoidusti siten, että pankit täydentäisivät toisiaan.
Tästä huolimatta Maailmanpankin asema muuttuu sitä mukaa kun kehitysmaiden talous kasvaa ja nousevien talouksien kansainvälinen asema vahvistuu. Maailmaa ei voi enää ajatella teollisuus- ja kehitysmaiden blokkeina, vaan maailma pitäisi hahmottaa pitkänä jatkumona maita, jotka voivat kehittyä eri suuntiin.
Siksi Maailmanpankissa on mietittävä, kuinka se voi tukea erityyppisiä maita konflikteista kärsivistä hauraista valtioista aina esimerkiksi Intian kaltaisiin, nopeasti kehittyviin mutta edelleen köyhyysongelmien kanssa kamppaileviin maihin.
Näen, että Maailmanpankissa tulee ensinnäkin panostaa maakohtaiseen analyysiin, jonka avulla ohjelmat ja hankkeet voidaan räätälöidä kullekin maalle sopiviksi. Lisäksi hallinnollisia menettelyjä pitäisi yksinkertaistaa, ja kehittyvien maiden tulisi jakaa kokemuksiaan keskenään entistä aktiivisemmin.
Maailmanpankin pitäisi kokonaisuutena olla toimintatavoiltaan ja rahoitusjärjestelmiltään aiempaa ketterämpi.
Mitä kehityspankin perustaminen Brics-mailta vielä vaatii?
Pankin perustamisessa on vielä valtavasti avoimia kysymyksiä. Maiden pitää päästä sopuun muun muassa siitä, missä pankki sijaitsee, mistä sen pääjohtaja tulee ja kuinka sen omistussuhteet järjestetään. Lisäksi pankin pitää saada luottoluokitus.
Maailmanpankin AAA-luokitus perustuu muun muassa siihen, että pankilla on jäseninään riittävän monta AAA-luokituksen saanutta maata. Brics-maiden olisi huomattavan vaikeaa saada parasta luokitusta pankilleen.
Ihan yksiselitteistä ei ole sekään, millaiset tarkoitusperät kullakin Brics-maalla pankin perustamisessa on. Käsittääkseni kehityspankki on ennen muuta Kiinan ja Intian aloite.
Nousevat taloudet ovat vaatineet, että Maailmanpankin päätöksentekoa pitäisi demokratisoida, jotta kehittyvien maiden valta pankissa kasvaisi. Miten suhtaudut asiaan?
Parannettavaa varmasti on, mutta minusta pitäisi kysyä, millainen olisi demokraattinen Maailmanpankki. YK:n mallin mukainen maa ja ääni -periaate ei Maailmanpankissa toimisi, koska pankki ei ole politiikan tekemisen paikka vaan operatiivinen toimija, jonka on pystyttävä päättämään.
Kehitysmailla pitäisi toki olla Maailmanpankissa nykyistä enemmän vaikutusvaltaa. Ratkaisu ei kuitenkaan voi olla äänivallan siirto vain nouseville talouksille, kuten Maailmanpankin edellisessä uudistuksessa pääasiassa tapahtui. Miten esimerkiksi Kiinan hallitus edustaisi Afrikan maiden köyhiä paremmin kuin jonkin vanhan teollisuusmaan hallitus?
Äänivaltaa ei toisaalta pitäisi siirtää suhteettoman paljon pois pieniltä teollisuusmailta, kuten Pohjoismailta, jotka ovat kokoonsa nähden suuria rahoittajia. Meidän pitää päästä vaikuttamaan siihen, kuinka rahojamme käytetään. Meidän on entistä vaikeampi vaikuttaa esimerkiksi ympäristökysymyksiin, jos äänivaltamme vähenee. Ei saa käydä niin, että G-20 päättää Maailmanpankin asioista. Moniäänisyyden on säilyttävä.
Mitä Maailmanpankin uusi strategia sisältää?
Strategian pohjaksi esitetyssä visiossa on kaksi tavoitetta, äärimmäisen köyhyyden poistaminen vuoteen 2030 mennessä ja eriarvoisuuden vähentäminen. Kehityksen kestävyys ympäristön kannalta on mukana läpileikkaavana teemana.
Lisäksi strategiassa näkyvät monet niistä kysymyksistä, joita Pohjoismaiden ja Baltian maaryhmä johtokunnassa ajaa. Niitä ovat naisten taloudellisen osallistumisen tukeminen aiempaa tehokkaammin ja Somalian, Kongon demokraattisen tasavallan ja Myanmarin kaltaisten hauraitten valtioitten auttaminen.
Asianajaja Abdulaziz Al-Qasim kuuluu perheeseen, josta ovat lähtöisin monet merkittävät wahhabilaisen uskonsuuntauksen oppineet. Hän kommentoi Saudi-Arabian tilannetta Riadin keskustassa sijaitsevassa komeassa toimistossaan.
”Saudi-Arabian on tehtävä peruskorjauksia lähiaikoina, muuten sitä uhkaa vallankumous 5–10 vuoden kuluessa. Asukkaat eivät hyväksy nykyistä tilannetta. Ihmiset ovat hyvin vihaisia, koska heistä laajalle työttömyydelle ja köyhyydelle ei ole mitään päteviä perusteluja.”
Al-Qasim vältti vankilan mahdollisesti perhetaustansa vuoksi 1990-luvulla, vaikka hänen kotonaan pidettiin islamistisen muutosliikkeen Sahwan kokouksia. Nykyisin Saudi-Arabian kansalaisaktivistit luokittelevat Al-Qasimin islamilaiseksi liberaaliksi.
Al-Qasimin mielestä Saudi-Arabiasta on tullut epävakaa maa, vaikka se on elänyt vuosikymmenien ajan vakauden myytin varjossa. Poliittinen valta on vielä kuningasperheen käsissä, mutta kuningashuoneella ei ole nykytilanteen hoitamiseen tarvittavia kykyjä. Kuningasperhe näyttää uskovan, että syvä kriisi voidaan ratkaista rahalla. Perhe ei havaitse nykytilanteen suuria riskejä, koska se on säilyttänyt liian pitkään asemansa, joka perustuu Saudi-Arabian syntyhistoriaan, Al-Qasim katsoo.
Sosiaalisista ongelmista pahimmat ovat asuntopula, köyhyys ja työttömyys. Nyt Saudi-Arabiassa on virinnyt uudistusmielisiä kansalaisliikkeitä, jotka eivät pelkää osoittaa mieltään näitä ongelmia vastaan kaduilla tai internetissä.
Kansa elää köyhyydessä
Maassa on esiintynyt pientä yhteiskunnallista liikehdintää vuoden 2011 arabikeväästä lähtien. Muiden muassa opettajat ovat lakkoilleet ja yliopisto-opiskelijat ovat protestoineet useilla paikkakunnilla asuntola-olosuhteiden parantamiseksi.
Suurin muutos näkyy kuitenkin internetissä. Pikaviestipalvelu Twitteristä on tullut yhteiskunnallisen keskustelun foorumi. Saudi-Arabian 13 miljoonasta netin käyttäjästä jo yli puolella on Twitter-tili, eli Saudi-Arabia on Twitterin käyttäjien osuudella mitattuna maailman ykkösmaa.
Saudi-Arabian viranomaisten mukaan noin 40 prosenttia maan väestöstä elää köyhyydessä, ja peräti 60 prosentilla saudeista ei ole varaa omaan asuntoon. Maassa ei ole sosiaalista asuntotuotantoa, ja yksityisten markkinoiden asunnot ovat joko kalliita tai surkeita.
Slummeja on jopa Riadin keskustan tuntumassa. Yhdessä niistä asuu 45-vuotias Iman. Hän jäi leskeksi yhdeksän vuotta sitten odottaessaan viidettä poikaansa.
Nyt Iman perheineen saa taloudellista tukea paikalliselta tukiryhmältä, jota johtaa Asma-niminen toimittaja. Kuuden hengen perhe saa valtiolta 1 200 rialia eli noin 240 euroa kuussa, mikä ei riitä edes vuokraan. Imanin perheen toimeentulo riippuu täysin yksityisestä tukiryhmästä.
Kun tukiryhmän toiminnassa on ollut katkoja, Iman on joutunut perheensä kanssa kadulle maksamattomien vuokrien takia. Elämän epävakauden vuoksi Imanin jo 21-vuotias vanhin tytär käy vielä koulun viimeistä luokkaa.
Työttömän 27-vuotiaan Khaledin Riadin laitamilla asuvaa perhettä puolestaan elättää armeijan eläkkeellä oleva aliupseeri. Perheen elämä on tiukkaa: Khaledin isällä on kaksi vaimoa ja kymmenen lasta, joista vasta kahdella on omia tuloja. Silti perhe uskoo vielä omaan yhteiskuntaansa.
Noin sadantuhannen saudinuoren tavoin Khaled on opiskellut valtion kustannuksella ulkomailla. Khaled suoritti valtiotieteistä kandidaattitasoisen tutkinnon Uudessa-Seelannissa vuosina 2005–2009. Hän puhuu englantia melko sujuvasti, mutta hänen atk-taitonsa ovat riittämättömät, koska hänellä ei ole ollut varaa ostaa tietokonetta.
”Työhaastatteluissa minulle on sanottu, etten saa työtä, koska en osaa käyttää kunnolla tietokonetta. Työministeriön pitäisi antaa työttömille laina, jolla he voisivat kustantaa työelämän vaatimat taidot”, Khaled toteaa.
Naiset ovat polttaneet kadulla sisäministerin valokuvan, mikä on kova viesti koko hallitukselle.
Eri lähteiden mukaan 20–24-vuotiaista saudeista 30–40 prosenttia on ilman työpaikkaa mutta hakee töitä. Nuorisotyöttömyys johtuu koulutuksen kehnon laadun lisäksi siitä, etteivät koulut ja yliopistot kouluta tarpeeksi markkinoiden tarvitsemia teknisten, kaupallisten ja tieteellisten alojen asiantuntijoita. Koulutus painottuu humanistisiin ja uskonnollisiin aineisiin.
Lisäksi yksityissektori on haluton työllistämään saudityövoimaa. Työnantajat valittavat saudien kehnoa työmoraalia ja ulkomaalaisia korkeampia palkkoja, sillä Saudi-Arabiassa palkat määräytyvät kansallisuuden mukaan. Koska saudien irtisanominen on vaikeampaa kuin ulkomaalaisten, yksityissektori suosii ulkomaalaistyövoimaa hallituksen painostuksesta huolimatta. Noin 90 prosenttia yksityissektorin työvoimasta on ulkomaista.
Tyytymättömyys purkautuu
Saudit ryhmittyivät laajaksi poliittiseksi uudistusliikkeeksi viimeksi kymmenen vuotta sitten vaatimaan ennen kaikkea mahdollisuutta yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Yritys epäonnistui. Kuningas Abdullah on tehnyt pieniä ja vaatimattomia muutoksia, mutta ne eivät ole ratkaisseet maan yhteiskunnallisia ongelmia eivätkä vastanneet saudien odotuksiin.
Kahden viime vuoden aikana tilanne on muuttunut suuresti. Yksityisessä haastattelussa korkeassa asemassa oleva hallituksen virkamies tiivistää tilanteen toteamalla, että aikaisemmin väestö pelkäsi hallitusta, mutta nyt hallitus pelkää väestöä. Hallituksella on syytä huoleen, sillä saudit eivät pelkää enää.
Tämä näkyy Twitterin lisäksi myös videopalvelu YouTubeen ladatuista videoista. Verkossa voi katsella esimerkiksi kahden saudinuoren omilla nimillään tekemän videon pääkaupungin slummien asukkaiden elämästä. Siinä nuoret haastattelevat moskeijan imaamia, jonka mukaan köyhyys saa perheenisät lähettämään tyttärensä kadulle kauppaamaan itseään ja pojat myymään huumeita.
Videon tekijä Feras Boqnah ja hänen apurinsa joutuivat vankilaan pariksi viikoksi, mutta kriittisten videoiden tuotanto jatkuu. Uutta on myös se, että hyvin konservatiivisessa Buraidan kaupungissa poliittisten vankien omaiset ovat järjestäneet mielenosoituksia vankiloissa istuvien miesten vapauttamiseksi. Buraida on Saudi-Arabian konservatiivisen islamintulkinnan wahhabismin linnoitus, ja siksi naisten osallistuminen katumielenosoituksiin kertoo huomattavasta muutoksesta. Naiset ovat esimerkiksi polttaneet kadulla sisäministerin valokuvan, mikä on kova viesti koko hallitukselle.
Aktivistien ja poliittisten vankien puolustajien mukaan Saudi-Arabiassa on noin 30 000 poliittista vankia, vaikka sisäministeriön mukaan heitä on vajaat 3 000. Vankeja pidetään vankilassa vuosien ajan ilman syytettä ja oikeudenkäyntiä.
Tänä vuonna hallituksen valvoma oikeuslaitos on langettanut kovia tuomioita poliittisia oikeuksia vaativille aktivisteille. Heistä kuuluisin on kymmenen vuoden tuomion maaliskuussa saanut Mohammad Fahad Al-Qahtani. Hän on ollut perustamassa poliittisia oikeuksia vaatinutta järjestöä. Hänet tuomittiin muun muassa maan turvallisuuden ja kansallisen yhtenäisyyden vaarantamisesta sekä väärien tietojen levittämisestä ulkomaille.
Naiset ovat polttaneet kadulla sisäministerin valokuvan, mikä on kova viesti koko hallitukselle.
Saudit ovat nyt oppineet yhdistämään maansa yhteiskunnalliset ongelmat ja hallitusmuodon. He vaativat perustuslaillista monarkiaa ja mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon. Toinen osa väestöstä on vailla yhteiskunnallista tietoisuutta ja luottaa sokeasti kuningasperheeseen ja sen valtaa tukevaan uskonnolliseen johtoon.
Vielä pari vuotta sitten aktivistit sanoivat, että saudit eivät ole valmiita maksamaan kansalaisoikeustaistelun hintaa, mutta tilanne on muuttumassa. Esimerkiksi vankien oikeuksia puolustava liberaali Aziza Al-Joussef, eläkkeellä oleva Riadin yliopiston naispuolinen dosentti, kertoo nyt menevänsä mielenosoituksiin mukanaan kaikki tarpeellinen siltä varalta, että hänet vangitaan.
”Kerroin lapsilleni, että koska nuorin teistä on jo yliopistossa, minä en tarvitse enää muuta kuin patjan nukkumista varten”, 55-vuotias Al-Joussef sanoo.
Asianajaja Al-Qasimin mielestä Saudi-Arabia on nyt tilanteessa, jossa entinen poliittinen järjestelmä ei toimi eikä uutta ole vielä olemassa.
”Saudit tietävät, että maan johdon täytyy rakentaa uusi yhteiskuntajärjestelmä, jonka väestö kokee oikeutetuksi”, Al-Qasim sanoo. Hän kuvaa uutta yhteiskunnallista liikehdintää poreilevan kiehuvaksi vedeksi, jota valtio ei pysty valvomaan eikä käsittelemään.
”Valtiolla ei ole kokemusta yksilöiden käynnistämän poliittisen toiminnan hoitamisesta, koska se eroaa täysin Saudi-Arabiassa aikaisemmin vaikuttaneista yhteiskunnallisista voimista. Siksi on vaikea ennustaa, miten hallitus reagoi uusiin vaikuttajiin.”
Toisaalta Saudi-Arabian hallitus pyrkii ratkomaan sosiaalisia ongelmia ja jopa puhumaan niistä eri ryhmien kanssa. Kun opiskelijat osoittivat mieltään opiskelija-asuntoloiden ongelmista, viranomaiset tapasivat heidän edustajiaan useissa kaupungeissa.
Sen sijaan valtio ei ole valmis poliittisiin myönnytyksiin. Keskenään hyvin erilaiset Saudi-Arabian yhteiskunnalliset vaikuttajat, kuten islamistit, liberaalit, kansalaisaktivistit, valistuneet akateemiset piirit, toimittajat ja uudistuksia ajavat talouden edustajat, ovat kaikki yhtä mieltä: uudistuksia pitää tehdä ennen kun hallitus menettää uskottavuutensa kokonaan.
Abdulazizin lapsenlapset kilpailevat vallasta
Saudi-Arabian kuningasperhe on pidättänyt itsellään politiikan monopolin kolmannen kuningaskunnan perustamisesta eli vuodesta 1932 saakka. Monopolin laillistaa kuninkaan nimittämä uskonnollinen johtajisto, joka on aina valittu jyrkkään wahhabilaiseen islamintulkintaan erikoistuneen eliitin joukosta. Wahhabilaiset uskonoppineet tekivät Al-Saudin hallitsijaperheen kanssa molempia osapuolia hyödyttävän liiton jo vuonna 1744.
Tähän saakka Saudi-Arabian kuningas on valittu nykyisen kuningaskunnan luojan Abdelaziz ibn Abdelrahman Al-Saudin poikien joukosta, mutta nyt sukupolvi vaihtuu. Viime syksynä uusi sisäministeri nimitettiin jo lastenlasten joukosta, kun prinssi Muhammad bin Nayefistä tuli sisäministeri oman isänsä ja setänsä seuraajana.
Nyt Muhammad taistelee vallasta kolmen muun Saudi-Arabian valtion perustajan pojanpojan kanssa. He ovat kansalliskaartin komentaja Miteb, apulaispuolustusministeri Khaled bin Sultan sekä Kansallisen turvallisuusorganisaation pääsihteeri Bandar bin Sultan, joka oli pitkään maansa lähettiläs Washingtonissa.
Kaikilla ehdokkailla on valvonnassaan sotilas- tai poliisivoimia. Kansalliskaarti on turvallisuusorganisaatioista vahvin. Siihen kuuluu 100 000 miestä, mutta lisäksi aseisiin voidaan kutsua nopeasti 20 000 vapaaehtoista. Kansalliskaarti huolehtii sisäisestä turvallisuudesta mutta voisi myös kukistaa asevoimien kapinan. Se on nimenomaan kuninkaan oma organisaatio, jota komentaa kuningas Abdullahin poika Miteb.
Koska nuori polvi ei ole sopinut vallanjaosta, monet pelkäävät, että valtataistelu saattaa johtaa sotilas-, poliisi- tai turvallisuusjoukkojen ja kansalliskaartin yhteenottoihin.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.