Arvostettu brittiläinen yhteiskuntatieteilijä ja parlamentin ylähuoneen jäsen Anthony Giddens pitää liittovaltiota ainoana ratkaisuna Euroopan unionia nakertaviin keskeisiin ongelmiin. Näihin hän lukee niin heikon johtajuuden kuin puutteet demokraattisessa järjestelmässä. Vastaavasti talous-ja rahaliitto Emun paikkaaminen edellyttää Giddensin mukaan yhteistä budjettia käyttävää liittovaltiota ja jäsenmaiden keskinäistä taloudellista yhteisvastuuta.
Giddens tiedostaa ehdotukseensa liittyvät poliittiset hankaluudet, mutta maalaa visiotaan silti isolla pensselillä. EU:n päätöksentekojärjestelmää pitää hänen mukaansa kehittää federalistisen mallin mukaisesti ja kansalaisia osallistavan demokratian muotoja syventää tuntuvasti. Englannin kielen asemaa unionin johtavana virallisena kielenä tulee vahvistaa ja unionille tulee jo kustannussyistä Giddensin mukaan luoda yhteinen puolustus. Tiiviimpi poliittinen rakenne luo edellytykset yhtä hyvin eurooppalaisen hyvinvointivaltion lujittamiselle kuin unionin kansainvälisen uskottavuuden kasvattamiselle.
Avoimeksi jää, mikä olisi Britannian asema liittovaltio-EU:ssa. Giddens kannattaa kansanäänestystä EU-jäsenyydestä, mutta vastustaa sen kytkemistä sisäpoliittisiin aikatauluihin. Kansanäänestyksen alla tulisi varata riittävästi aikaa laaja-alaiselle poliittiselle keskustelulle Britannian paikasta Euroopassa.
Turbulent and Mighty Continent on vauhdikkaasti kirjoitettu ja selkeän juonensa ansiosta varsin lukijaystävällinen teos. Sen argumentin tueksi olisi kuitenkin monin paikoin tarvittu syvällisempää pohdintaa. Lisäksi asiaa koskevan akateemisen tutkimuksen olisi toivonut saavan näkyvämmän roolin. Nyt maailmankuulu yhteiskuntatieteilijä seilaa pääasiassa EU-journalismin varassa.
Rationaalisten optimistien mukaan ihmiskunta selviää väestöräjähdyksen ja ruokapulan kaltaisista megaluokan ongelmista. Maapallon väestö jatkaa kasvuaan, mutta ilman katastrofaalisia seurauksia, toisin kuin Thomas Malthus ennusti 1830-luvulla tai Paul Ehrlich 1960-luvulla.
Microsoftin monitieteistä tutkimuslaboratoriota Cambridgessa johtava Stephen Emmott liittyy kirjassaan tunnettujen rationaalisten pessimistien joukkoon. Kirja etenee lyhyin malthusilaisin päätelmin kohti yhä synkempiä tulevaisuudenkuvia.
Emmott perustelee teesinsä pääosin vakuuttavasti. Maapallon väestö on lähes kaksinkertaistunut vuoden 1980 jälkeen ja jatkaa jyrkkää nousua kohti kymmentä miljardia. Väestönkasvulla on suora yhteys ilmastonmuutokseen, sillä ruoantuotanto on yksi suurimpia kasvihuonekaasujen lähteitä.
Ilmaston lämpeneminen puolestaan heikentää maapallon kykyä ruokkia miljardeja uusia nälkäisiä suita. Viljelymaa vähenee, kun kaupungit ja asvaltoidut alueet laajenevat.
Mikään ei viittaa siihen, että fossiilisten polttoaineiden kulutus kääntyisi laskuun, Emmott toteaa. Kasvihuonekaasujen päästöt ovat kasvaneet 30 prosenttia sen jälkeen kun Kiotossa solmittiin kansainvälinen sopimus niiden vähentämiseksi vuonna 1997.
Lopuksi Emmott kysyy kollegaltaan, mitä tämä aikoo tehdä tällaisessa maailmassa. Kirjan viimeisellä sivulla lukee vain kollegan vastaus: ”Opettaa poikani käyttämään asetta.”
Se on toki iskevä päätös kirjalle, joka yrittää herätellä lukijaa ajattelemaan kulutuskeskeisen elämäntavan seurauksia. Tyylilajin ongelma on, että matkan varrella jää kääntämättä monta kiveä, kun muutoksen tekemiseen on vielä mahdollisuuksia. Ainakin ruoantuotannossa ihmiskunta on toistaiseksi osoittanut hämmästyttävää neuvokkuutta.
Mihin nousevat mahdit pyrkivät? Tätä on selvitetty George Washington -yliopiston monivuotisessa projektissa, jonka tuloksena syntyi kirja Worldviews of Aspiring Powers.
Kirjoittajienlähtöajatuksena on, että asia selviää parhaiten tarkastelemalla kunkin maan sisäisiä ulkopoliittisia debatteja. Osin yksiulotteisesta käsitteistöstä johtuen kirjasta jää tuntuma, että jokaisessa maassa käydään samankaltaisia keskusteluja koskien maan ulkopolitiikkaa, ja että kunkin maan vastaukset maailmanpoliittiseen tilanteen kehitykseen riippuvat myös kulloinkin vallitsevista ideoista.
Tässä oivalluksessa ei sinänsä ole mitään uutta, mutta tällä kertaa se tulee amerikkalaisen valtaeliitin lähipiiristä. Kirjan toinen toimittaja Henry R. Nau oli Gerald Fordin ja Ronald Reaganin presidenttikausien aikana mukana Yhdysvaltain ulkopoliittisessa hallinnossa.
1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa keskusteltiin laajalti hegemonisen stabiliteetin teoriasta, jonka mukaan Yhdysvallat käyttää hyväntahtoista ylivaltaa, jonka heikkeneminen uhkaa suistaa maailman epäjärjestykseen, jopa globaaliin sotaan.
Kolme vuosikymmentä myöhemmin Naun näkökulma on edelleen samansuuntainen. Maailmanpolitiikkaa ja muiden maiden maailmankuvia tarkastellaan hegemoni-Yhdysvaltojen näkökulmasta. Tarkasteluun on valittu mukaan joukko maita, joilla on halua lisätä vaikutusvaltaansa. Maavalikoima on mielenkiintoinen, vaikkakaan ei kattava: Kiina, Intia, Iran, Japani ja Venäjä.
Kysymys eri maissa vallitsevasta maailmankuvasta ja niiden ulkopoliittisista keskusteluista on siis kehystetty yhdestä erityisestä näkökulmasta. Tarkastelun teoreettisia tai yleisiä seurauksia ei juuri pohdita.
Kirjan toinen keskeinen puute on, ettei ajattelusuuntauksia juurikaan pyritä selittämään. Muiden maiden ulkopoliittiset opit kuvataan asiana, joka vain on olemassa, sen sijaan että kysyttäisiin, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat. Muutenhan myös omat opinkappaleet ja toiminta voisivat joutua kriittiseen valokeilaan.
Joitakin poikkeuksia kirjassa kuitenkin on. Esimerkiksi Andrew C. Kutchinsin ja Igor Zevelevin Venäjää koskevasta luvusta löytyy ohimennen muutama huomio, jotka selittävät sitä, miksi vallitseva maailmankuva Venäjällä on muuttunut. Ensin länsimielinen liberalismi sai antaa tilaa suurvaltain voimien tasapaino-opeille, josta on vähitellen luisuttu yhä nationalistisempaan ja uusimperialistisempaan suuntaan.
Kutchins ja Zevelev tuovat ikään kuin ohimennen esiin Venäjän ideologisen muuttumisen syitä ja käännepisteitä. Ensin Naton laajeneminen 1990-luvulla johti monien länsimielisten ajattelijoiden siirtymiseen kohti voimatasapaino-oppeja. Epävakaa maailmantalous ja erityisesti vuoden 1998 rahoituskriisi merkitsivät (uus)liberalismin lopullista marginalisoitumista venäläisessä politiikassa.
Kosovon sota 1999 hermostutti Venäjän ulkopoliittisen johdon tyystin. Viimeistään värivallankumoukset Georgiassa, Ukrainassa ja Kirgisiassa vakuuttivat poliittiset vaikuttajat lopullisesti siitä, että Yhdysvaltain ja lännen tavoitteena on Venäjän heikentäminen.
Tämä havainto ja amerikkalaisen imperialismin kritiikki tuki siirtymää kohti nationalismia ja oppeja venäläis-ortodoksisesta sivilisaatiosta. Myös Yhtenäinen Venäjä -puolueen keskeiset hahmot Vladimir Putin, Sergei Lavrov, Vladislav Surkov ja Konstantin Zatulin ovat olleet viime vuosina kallellaan näihin oppeihin.
Vuosien 2008–2009 globaali rahoituskriisi teki syvän loven Venäjän talouteen, mutta vakuutti samalla Venäjän johdon siitä, että Yhdysvaltain yksipuolisen johtoaseman päivät ovat luetut. Kun Putin aloitti kolmannen presidenttikautensa 2012, edellisen vuosikymmenen talouskasvun toistaminen alkoi vaikuttaa yhä vaikeammalta, ja vallan oikeutusta täytyi etsiä esimerkiksi kansallismielisestä ulkopolitiikasta.
Venäjä on oiva esimerkki siitä, miten ulkopoliittisten oppien muutoksia pitäisi tarkastella laajemmassa viitekehyksessä. Kyse on vuorovaikutuksesta muiden valtioiden ja liittoutumien kanssa, ja taustalla vaikuttaa epävakaan uusliberaalin maailmantalouden dynamiikka. Sekä vuorovaikutusasetelmia että maailmantalouden hallinnan tapaa voidaan muuttaa.
Kirjan parasta antia on David Shambaughin ja Ren Xiaon kirjoittama luku Kiinasta. Keskeinen argumentti on, että vaikka Kiinassa on tähän asti vallinnut laaja konsensus hyvinvoinnin ja vallan hankkimisesta, maassa ovat edustettuina jokseenkin kaikki mahdolliset kansainvälisten suhteiden tutkimuksen ja ulkopolitiikan koulukunnat.
Kiinalaiset viranomaiset toistelevat edelleen hyvin tarkasti ainoastaan virallisia näkemyksiä, mutta tutkijat käyvät laajaa keskustelua Kiinan identiteetistä ja maailmanjärjestyksen mahdollisista ja toivottavista kehityssuunnista. Tutkijat harvoin kritisoivat toisiaan nimeltä, mutta ideoita arvioidaan ja arvostellaan jokseenkin vapaasti.
Perinteisen kiinalaisen ulkopoliittisen ajattelun ytimessä on näkemys, jonka mukaan Kiina menetti asemansa keskusvaltana länsimaisen imperialismin levittäydyttyä Aasiaan. Kiina kokee yhä olevansa nöyryytetty uhri, jonka tavoitteena on saada takaisin arvovaltansa ja paikkansa maailmanpolitiikassa.
Tarinaan kuuluu myös vaatimaton kuva nyky-Kiinan asemasta: Kiina on edelleen vain yksi valta muiden joukossa, eikä sen tehtävänä ole pyrkiä johtajuuteen. Kiina voi silti yhä useammin tehdä ja saada joitakin asioita aikaan globaalin diplomatian kentillä.
Toiset kuitenkin katsovat, että Kiinan asema on jo muuttunut ja maasta on tullut keskeinen globaali valta. Sitä seuraa kysymys siitä, minkälainen valta sen pitäisi olla. Pitäisikö Kiinan pyrkiä äänekkäämmin sanomaan mitä se haluaa, sen sijaan että se vain tyytyisi toteamaan mitä se ei halua?
Kiinalaistutkijoiden valtavirta näyttäisi nojaavan paljolti klassisen poliittisen realismin valtiomiesviisauteen ja diplomatian pelisääntöihin: ”Älä ole turhan äänekäs edes silloin kun tiedät olevasi oikeassa.”
Päätavoite on varmistaa Kiinan oma yhtenäisyys ja jo Kiinan oman edun vuoksi ylläpitää kansainvälisen järjestyksen ”julkishyödykkeitä”. Näihin luetaan Kiinassa uusrealististen ajattelijoiden tavoin omistusoikeuksien turvaaminen, vapaakauppa ja rauha.
Kiinalaiset tutkijat näyttävät myös jakavan monien venäläisten kollegoidensa toiveen siitä, että maailmasta olisi tulossa moninapaisempi. Kiinan oma nousu esitetään kuitenkin rauhanomaisena. Kiina pyrkii harmoniseen maailmaan, jossa YK-järjestelmällä, kollektiivisella turvallisuudella, kaikkia hyödyttävällä talousyhteistyöllä ja sivilisaatioiden välisellä dialogilla on paikkansa.
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori.
Voivatko kaupungit pelastaa maailman tai ratkaista politiikan ja talouden ongelmat?Benjamin R. Barberin sekä Bruce Katzin ja Jennifer Bradleyn kirjat vastaavat kysymykseen myöntävästi. Molempien kirjojen keskeisin sanoma on, että valtiot ovat kriisissä eivätkä kykene vastaamaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen tai talouskriisin kaltaisiin ongelmiin, kun taas kaupungeissa ja kuntarajat ylittävillä metropolialueilla on pystytty käytännöllisiin ja innovatiivisiin ratkaisuihin.
Barberin mukaan ilmastonmuutoksen, sotilaallisten konfliktien ja taloudellisen eriarvoisuuden kaltaiset ongelmat edellyttävät globaalia demokratiaa. Valtiot ovat kuitenkin epäonnistuneet käyttökelpoisten yhteistyörakenteiden luomisessa, koska niiden toiminta pohjautuu suvereniteetin ja nationalismin ihanteisiin. Barber esittää, että kaupunkien hallinta perustuu sen sijaan käytännönläheisyyteen, verkostoihin ja monikulttuurisuuteen. Pormestarit ovat tämän pragmaattisen johtajuuden ruumiillistumia.
Barberin mukaan kaupunkien hallinnassa on puoluepolitiikan tai ideologian sijaan kyse käytännön ongelmista – esimerkiksi jätehuollosta tai asuinalueiden eriytymisestä – jotka pormestarit kaupungin asukkaina myös itse kohtaavat. Vaikka kaupunkien johtajilla onkin usein puoluepoliittinen tausta, heille oman kotikaupungin kehittäminen on puoluepolitiikkaa tai ideologiaa tärkeämpää ja he kykenevät puoluerajat ylittävään yhteistyöhön.
Barber tiedostaa, että jotkut kaupunginjohtajat syyllistyvät korruptioon, mutta hänen eri puolilta maailmaa esittelemänsä pormestarit vahvistavat teoksen kuvaa pragmaattisista ja verkostoituneista johtajista. Esimerkiksi Palermon pormestariLeoluca Orlandoon vähentänyt mafian valtaa ja toiminut Car-Free Cities Networkin puheenjohtajana. New Yorkin entinen pormestariMichael Bloombergpuolestaan saattaa johtajana olla itsevaltainen, mutta hän on edistänyt muun muassa ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Barber korostaa käytännöllisen lähestymistavan merkitystä globaalien ongelmien ratkaisussa ja ehdottaa maailmanlaajuisen pormestarien parlamentin perustamista. Kaupungit ovat jo nyt luoneet kymmeniä kansainvälisiä yhteistyöverkostoja, kuten ilmastonmuutokseen ja energiatehokkuuteen keskittyvän C40- verkoston tai rauhaa ja ihmisoikeuksia ajavan Mayors for Peace -organisaation.
Kaupunkiverkostot ovat Barberin mukaan kyenneet vaikuttamaan moniin tärkeisiin kysymyksiin, esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen ja aseellisen väkivallan vähenemiseen sekä osallistuvan demokratian kehittämiseen. Pormestarien parlamentti olisi Barberin mukaan tästä vain yksi askel eteenpäin.
Nimestään huolimatta parlamentti olisi suhteellisen löyhä ja verkostomainen toimielin, joka perustuisi vapaaehtoisuuteen ja konsensukseen. Barber ei määrittele tarkasti parlamentin toimivaltaa tai tehtäviä, mutta hän painottaa globaalien kysymysten ja paikallistason arkipäivän ratkaisujen välistä yhteyttä. Esimerkiksi paikalliset liikenneratkaisut vaikuttavat globaalin ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Katzin ja Bradleyn painopiste on Yhdysvalloissa ja talouskriisin seurauksissa. Avainasemassa ovat kaupunginjohtajien sijaan kaupunkiseutujen sisällä muodostuvat verkostot, jotka ylittävät muodolliset kuntarajat ja liittävät toisiinsa poliitikkojen ja virkamiesten lisäksi esimerkiksi yritysten, korkeakoulujen ja järjestöjen edustajia. Muuten kirjan teesi on sama kuin Barberin: kaupungit ovat onnistuneet siinä missä valtiot ovat epäonnistuneet, koska kaupunkien toiminta perustuu pragmaattisuuteen ja verkostoitumiseen.
Katzin ja Bradleyn visioimassa ”metropolivallankumouksessa” on kyseverkostojen luomisesta, uudentyyppisten toimintatapojen kokeilemisesta sekä onnistuneiden kokeilujen vakiintumisesta ja leviämisestä maailmanlaajuisesti kaupunkiseuduilta toisille.
Vaikka Katz ja Bradley keskittyvät Yhdysvaltoihin, hekin korostavat Barberin tapaan kaupunkiseutujen roolia globaaleissa kaupunkiverkostoissa, kansainvälisten yritysten kotipaikkoina ja maahanmuuton kohteina.
Kummankin kirjan johtopäätös on, että kaupungit tai kaupunkiseudut on huomioitava nykyistä vahvemmin poliittisina toimijoina – kansallisesti valtionhallinnon rinnalla ja globaalilla tasolla yhdessä kansainvälisten instituutioiden, yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
Barberin ratkaisu on globaali pormestarien parlamentti, kun taas Katz ja Bradley esittävät, että Yhdysvaltain liittovaltio ja osavaltiot olisivat säännöllisessä yhteydessä metropolien kehittäjäverkostoihin ja lisäisivät näiden toimivaltaa. Valtiolla olisi kuitenkin tärkeä rooli sosiaalisen turvaverkon ylläpitäjänä ja kaupunkiseutujen innovatiivisten aloitteiden taloudellisena tukijana.
Molempia kirjojavoi arvostella siitä, että niiden esittämissä yhteiskuntamalleissa huomattavan suuri valta keskittyy kaupunkien pormestareille tai kaupunkiseutujen eliiteille. Dynaaminen kaupunki- tai metropolivetoinen kehitys voi merkitä menestystä yksille, mutta kehityksessä on myös häviäjänsä.
Ensimmäinen mahdollisten häviäjien ryhmä koostuu niistä kaupungeista, jotka eivät menesty globaalissa kilpailussa. Kaupunkien sisällä ulkopuolisiksi ovat vaarassa jäädä vähäosaiset ryhmät tai konsensuspohjaiseen kehittämiseen huonosti sopivat kriittiset äänet. Mahdollisia häviäjiä ovat myös metropolien toimintapiirin ulkopuolelle jäävät maaseutualueet.
Barberin mukaan ratkaisun avaimet kaupunkien väliseen ja sisäiseen epätasa-arvoon ovat kaupungeilla itsellään, ja sama ajatus on esillä myös Katzin ja Bradleyn teoksessa. Kaupunkien suhde maaseutuun jää molempien kirjojen heikoimmaksi anniksi, sillä kirjoissa on sivuutettu maaseudun rooli esimerkiksi ruuantuotannossa, ympäristöpolitiikassa ja virkistyskäytössä. Keskustelunavauksina kirjat kuitenkin lisäävät ymmärrystä kaupunkien ja metropolien aseman muutoksesta.
Kirjoittaja on tohtorikoulutettava Helsingin yliopiston politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksella ja tutkija Svenska social- och kommunalhögskolanissa.
Marine Le Penin johtama kansallinen rintama saavutti toukokuun eurovaaleissa hurjan vaalivoiton Ranskassa. Le Pen on todennut, ettei EU:n koneistoa ole mahdollista korjata ja että unioni romahtaa lopulta Neuvostoliiton tapaan.
Le Pen tunnetaan räväköistä lausunnoistaan, mutta kansallisen rintaman ulkopoliittista linjaa on olennaisesti ollut muotoilemassa vähemmän tunnettu vaikuttaja, Le Penin ulkopoliittisena neuvonantajana vuodesta 2009 lähtien toiminut Aymeric Chauprade, joka on työskennellyt aiemmin sotakorkeakoulun opettajana. Myös Chauprade nousi Euroopan parlamenttiin toukokuun vaaleissa.
Chaupraden näkemys kansainvälisestä politiikasta perustuu ajatukselle kansakuntien suvereenisuudesta. Hän kannattaa moninapaista maailmaa, jossa on useita valtakeskuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa tasavertaisia voimasuhteita erityisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan, mutta myös muiden nousevien valtakeskusten välillä.
Kansallisen itsenäisyyden vastavoimana Chauprade näkee imperialismin, joka ilmenee hänen mukaansa ennen kaikkea Yhdysvaltojen johtamana globalisaationa. Ranskan taloudellisista ongelmista ja vaikutusvallan laskusta Chauprade syyttää Yhdysvaltojen, Naton ja EU:n euroatlanttista projektia, jonka tarkoituksena on edistää globalisaatiota, suuryritysten etua ja ylikansallisten eliittien valtaa.
Kansallisen rintaman kauppapoliittisessa linjassa näkyy ranskalainen protektionistinen perinne. Siinä on myös yllättävän paljon samankaltaisuutta vasemmistolaisen globalisaatiokritiikin kanssa.
Osana globalisaatiota vastustavaa linjaansa kansallinen rintama on nostanut esille EU:n ja Yhdysvaltojen neuvotteleman Transatlanttisen kauppa- ja investointikumppanuuden (TTIP). Puolue pelkää TTIP:n olevan ”taloudellinen Nato”, joka suosisi amerikkalaisia suuryrityksiä ja olisi uhka Ranskan ja Euroopan taloudelle ja demokratialle.
Chauprade kannattaa erilaisten sivilisaatioiden erityislaatuisuuden tunnustamista, sillä sivilisaatiot ovat hänen mukaansa yhteen sovittamattomia. Tässä hän on samoilla linjoilla Samuel Huntingtonin kanssa, jonka mukaan kylmän sodan jälkeisessä maailmassa pääasiallisia konfliktien syitä ovat toisistaan poikkeavien kulttuuripiirien törmäykset rajavyöhykkeillään.
Chauprade tunnistaa 15 kulttuuripiiriä omiksi sivilisaatioikseen. Huntington ja Chauprade ovat samaa mieltä siitä, että Afrikka, Intia, Itä-Euroopan ortodoksinen kulttuuripiiri, Japani, Kaakkois-Aasian buddhalainen kulttuuripiiri, Kiina ja Latinalainen Amerikka muodostavat omat sivilisaationsa.
Huntingtonista poiketen Chauprade jakaa kuitenkin länsimaisen ja islamilaisen sivilisaation pienempiin osasiin. Länsimaista Chauprade erottaa eurooppalaisen, anglosaksisen ja oseanialaisen sivilisaation, islamilaisesta maailmasta puolestaan arabialaisen, iranilaisen, turkkilaisen ja aasianislamilaisen sivilisaation. Näiden lisäksi hän pitää juutalaista Israelia omana sivilisaationaan.
Maailman hahmottaminen erillisten sivilisaatioiden kokonaisuudeksi on se pohja, jolle kansallisen rintaman ulkopoliittiset tavoitteet perustuvat. Puolue haluaa luoda Euroopan unionin tilalle uuden kansakuntien Euroopan, jolla on eurooppalaiset ulkorajat. Kansakuntien Eurooppa perustuisi suvereenien valtioiden yhteistyölle, jossa kunnioitetaan jäsenvaltioiden puolueettomuutta, kansallista budjettivaltaa sekä kansainvälistä oikeutta.
Turkilla ei islamilaisena maana olisi asiaa Chaupraden Eurooppaan. Sen sijaan kansallinen rintama olisi valmis ottamaan yhteisöön mukaan EU:n ulkopuoliset Sveitsin – ja Venäjän.
Vaikka Chauprade näkee ortodoksisen maailman lännestä erillisenä sivilisaationa, hän myös korostaa koko kristillisen maailman yhteisiä juuria ja sitä, että kristittyjen tulee eroistaan huolimatta pitää yhtä. Sen vuoksi Venäjän yhteistyö Euroopan kanssa on tärkeää.
Kansallinen rintama haluaa Ranskan ja koko Euroopan hylkäävän Naton ja EU:n. Uusi kansakuntien Eurooppa rakentuisi akselin Pariisi–Berliini–Moskova varaan. Euroopan maiden tulisi solmia sotilaalliseen yhteistyöhön ja energiaan perustuva syvennetty kumppanuussopimus Venäjän kanssa. Lisäksi Chauprade katsoo, että Kansakuntien Eurooppaa hyötyisi yhteisen laivaston perustamisesta.
Historiallista vertailukohtaa Pariisin–Berliinin–Moskovan-akselille voi etsiä 1800-luvun lopusta, jolloin Ranska solmi läheiset suhteet keisarillisen Venäjän kanssa. Saksallakin oli samoihin aikoihin halua yhteistyöhön Venäjän kanssa. Akseli jäi kuitenkin silloin täydentymättä Saksan ja Ranskan vuoden 1870 sodan aiheuttamien kaunojen vuoksi.
Euroopassa on ihmetelty kansallisen rintaman läheisiä suhteita Venäjään. Marine Le Pen sai valtiovierailijamaisen vastaanoton Venäjän duuman puhemiehen Sergei Naryškinin vieraana Moskovassa kesäkuussa 2013. Kansallinen rintama on tukenut Venäjää myös Ukrainan kriisin aikana ja syyttänyt Euroopan unionia uuden kylmän sodan aloittamisesta Venäjää vastaan.
Kansallisen rintaman ulkopoliittinen linja ja Venäjä-myönteisyys kytkeytyvät Ranskan geopoliittiseen perinteeseen. Ranskan entinen presidentti Charles de Gaulle korosti ulkopolitiikassaan Ranskan suvereenisuutta ja pyrki luomaan Eurooppaan voimatasapainon sopivien liittolaisten avulla.
Aivan kuten kansallinen rintama nykyisin, de Gaulle kannatti kansakuntien Euroopan mallia ja arvosteli Yhdysvaltojen vaikutusvaltaa Euroopassa. De Gaullelle Eurooppa tarkoitti koko maanosaa Atlantilta Uralille, ei vain euroatlanttisten instituutioiden varaan rakentuvaa aluetta.
Ulkopoliittisella linjallaan kansallinen rintama haastaa Euroopan ulkopoliittisen status quon eli tukeutumisen Euroopan unioniin, Natoon ja Yhdysvaltoihin. Ranskassa järjestetään seuraavat kansalliskokouksen ja presidentin vaalit vuonna 2017. Silloin nähdään, saako puolue vastuuta Ranskan poliittisen suunnan määrittäjänä.
Odotettavissa on, että kansallinen rintama ei pyri hakeutumaan poliittiseen keskustaan. Sen sijaan puolue painostaa kilpailijoitaan siirtymään perässään poliittiselle laidalle myös ulkopoliittisissa kysymyksissä kasvattamalla omaa kannatustaan.
Vaikka puolueen nousu hallitusvaltaan ei tuntuisikaan todennäköiseltä, olisi Suomessakin syytä keskustella ajan hengen muuttumisen varalta siitä, mitä kansallisen rintaman ajama ulkopolitiikka merkitsisi maallemme.
Kannattaisiko Suomen pyrkiä osaksi tällaista akselia vai tasapainottaa asemaansa esimerkiksi transatlanttisten suhteiden avulla? Voisiko Suomen asema vakautua, jos Saksasta ja Venäjästä tulisi strategiset liittolaiset, vai uhkaisiko Suomea jääminen uuden suurvaltojen etupiirijaon uhriksi, kuten vuonna 1939 kävi Molotov–Ribbentrop-sopimuksen jälkeen? Suomen kannattaisi joka tapauksessa hyödyntää taloudellisesti maksimaalisesti sijaintinsa lännen ja idän välissä, pitäen samalla mielessä turvallisuuspoliittiset uhkakuvat.
Kirjoittaja on valtiotieteiden ja oikeustieteiden maisteri (LL.M), joka työskentelee kansanedustajan avustajana (ps).
Lähteet: Aymeric Chauprade: Géopolitique: Constantes et Changements dans l’Histoire (Ellipses 2007) ja Chronique du choc des civilisations (Éditions Chronique 2009).
Monet johtavat poliitikot vetoavat äänestäjiin esiintymällä mahdollisimman tavallisesti. Tutkija Anu Kantola kutsuu ilmiötä matalaksi vallankäytöksi.Keväällä ilmestyneessä kirjassaan Matala valta (Vastapaino, 2014) Anu Kantola tutkii poliitikkojen ja yritysjohtajien vallan tyylien muutosta toisen maailmansodan jälkeisessä Suomessa. Kantolan analyysin tulos oli, että taitava johtaja pystyy koskettamaan johdettaviensa tunteita.
Yhteiskunnan rakenne sanelee, millaista valtaa on mahdollista käyttää. Kun yhteiskunta keskiluokkaistui, autoritaarinen ja isällinen vallankäyttö vaihtui asiapitoiseen, tietoa ja järkeä korostavaan byrokraattiseen ja teknokraattiseen tyyliin. 1980-luvulla alkoi nousta erityisesti yritysjohtajien suosima vallankumouksellinen vallan tyyli, joka oli intohimoinen, persoonallinen, tarvittaessa haastava ja hauska.
Suomen poliitikot noudattavat edelleen pääsääntöisesti asiapitoista tyyliä, mutta suunta on kohti ”matalan vallan” tyylejä – kadunmiesten ja -naisten pariin jalkautumista. Tyylin edelläkävijöitä ovat olleet muiden muassa lippalakki-Halonen ja jytky-Soini.
Pääministeri Alexander Stubb puolestaan esiintyy Kantolan mukaan ”kansakunnan toivevävynä”, joka panee peliin koko persoonansa. Puhekielisyyttä suosiva ”Alex” pyrkii luomaan henkilökohtaisen kontaktin ihmisiin ja käyttää matalaa valtaa taitavasti sosiaalisessa mediassa.
Ulkopolitiikka esitti Kantolalle sarjan väitteitä vallasta ja sen käyttäjistä.
UP: Vallassa on yhä enemmän kyse siitä, että hallittaville luodaan hyvää fiilistä ja tunne voittajien puolelle kuulumisesta. Esimerkiksi kokoomuksen menestys Suomessa perustuu pitkälti tähän.
AK: Yhteiskunnan luokkarakenne on muuttunut ja teollisuus- ja agraariväestön osuus vähentynyt, minkä seurauksena puolueet ovat keskiluokkaistuneet ja hakeutuneet lähemmäs toisiaan. Poliittiset aatteet ovat jääneet tyhjän päälle, kun esimerkiksi työväenaate ja maaseutuaate, miksei porvarillisuuskin, ovat murentumassa. Uusia puolueita syntyy, ja ne, jotka eivät pysty uudistumaan, sammuvat pois.
Puolueissa mietitään, miten ihmisiä voisi houkutella äänestäjiksi tunteen avulla. Pr-toimistot ovat palkkasotureita, jotka tekevät tämän työn. Vaikeat asiat valmistellaan ensin kulisseissa ja tuodaan vasta sitten strategisesti sopivalla hetkellä julkisuuteen. Vaarana on, että aito keskustelu vähenee ja todellinen vallankäyttö piiloutuu.
Esimerkiksi Nato-keskustelua on käyty ensin pinnan alla ja nyt, sopivalla hetkellä Ukrainan kriisin yhteydessä, Sauli Niinistö on tuonut sen isoilla uruilla julkisuuteen. Julkinen poliittinen keskustelu on ollut Suomessa suhteellisen vaisua, sillä sitä hillitsee Suomen ainutlaatuinen konsensukseen perustuva järjestelmä.
Nyt menestyvät parhaiten Barack Obaman ja Angela Merkelin kaltaiset johtajat, jotka osaavat luoda johdettavilleen illuusion siitä, että ovat yhtä tavallisia kuin he. Eliitti häivyttää näin kasvavaa eriarvoisuutta.
Poliittisten johtajien imagonrakennus on hieman samanlaista kuin filmitähtien: samasta henkilöstä on löydyttävä tavallisuutta ja poikkeuksellisuutta – pohjaa samaistumiselle sekä ihailulle. Kun yhteiskunnat ovat 1900-luvulla demokratisoituneet ja hierarkiat ovat madaltuneet, ihmiset näkevät itsensä yhä enemmän tasa-arvoisina johtajien kanssa. Vallan tyyli ei kuitenkaan kerro mitään taustalla tapahtuvasta vallankäytöstä.
EsimerkiksiVladimir Putin on yhdistänyt Venäjällä tavallisen venäläisen miehen tyylin James Bond -elokuvista tuttuun ”miehinen mies” -tyyliin. Samaan aikaan maassa on epädemokraattinen poliittinen järjestelmä, jossa yksilönvapautta ei suosita.
Myös Obaman taustalla toimii valtava julkisuuskoneisto valokuvaajineen ja sosiaalisen median ammattilaisineen. Merkel taas harjoittaa arkipäiväistä, järkiperäistä tyyliä, joka luo turvallisuuden tunteen.
Tunteita ei pitäisi valjastaa vallankäyttöön. Esimerkiksi patriotismin nousu Venäjällä on osoittanut, että siitä ei seuraa mitään hyvää.
Vallankäytössä ei ole oikotietä onneen, ja erilaisilla tyyleillä on aina hyvät ja huonot puolensa. Taitava johtaja pystyy kuitenkin koskettamaan seuraajiensa tunteita. Seuraukset voivat olla hyviä tai huonoja. Karmiva esimerkki löytyy eurooppalaisesta fasismista 1930-luvulta.
Viime aikoina tärkeäksi tunteeksi on noussut nostalgia. Yhteiskunnallinen muutos on ollut raju, ja ihmiset kaipaavat takaisin johonkin kuvitteelliseen alkuperäiseen ja ihanaan onnelaan. Tätä nostalgianälkää ovat ruokkineet niin populistiset puolueet Euroopassa kuin fundamentalistiset liikkeet esimerkiksi Syyriassa.
Nostalgian nousua voi pitää yllätyksenä. Tulevaisuudenuskoisella 1990-luvulla markkinaliberalismia ja teknologian kehitystä pidettiin vielä hienoina asioina. Finanssikriisi ja syrjäytyneisyyden lisääntyminen ovat kuitenkin synnyttäneet toisenlaisia tarpeita.
Myös keskiluokan tilanne on hyvin epävarma, ja kyydistä putoamisen pelko on levinnyt. Kun hierarkiat on purettu yrityksissä, kuka tahansa voi joutua lähtemään. Selkeitä urapolkuja ei ole. Poliitikot voivat hyödyntää ihmisten epävarmuutta tarjoamalla turvalliselta tuntuvia ratkaisuja, kuten isänmaallisuutta.
Monet maat ovat pudonneet kehityksestä, ja pettymys on ollut kova. Esimerkiksi Venäjällä ihmisten elinolot eivät ole parantuneet odotetulla tavalla Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Syntyi tarve kiinnittää kansan huomio muualle, jotta tyytymättömyys ei kasvaisi liikaa.
Aikamme vakavin vallankäytön ongelma on kasvava vaatimus siitä, että ihmisten tulisi hallita ja johtaa itseään.
Yksilönvapauden kääntöpuolena on yksinäisyys. Kun ei olla enää sitoutuneita puolueisiin tai luokkiin ja kun yksilö on vapaa tekemään mitä haluaa, itsestä tulee oman elämän päätarkoitus, ja itsensä tarkkailu ulottuu kaikkeen mitä tehdään. Tämä voi rikkoa yhteisöllisyyttä.
Pehmeä vallan tyyli on toiminut tähän asti, mutta nyt johtajat yrityksissä, politiikassa ja järjestöissä valittavat, että ihmisiä on vaikea sitouttaa. Uskon, että seuraavaksi aletaan rakentaa jonkinlaista yhteisöllisyyttä, vastateesiä yksilönvapauden korostamiselle. Yhteisöllisyyden nousu näkyy jo nuorten aikuisten keskuudessa kaupungeissa, ja ehkä myös politiikassa pienellä viiveellä.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja mediatutkimuksen tohtorikoulutettava Turun yliopistossa.
”Ei me olla täällä vieraina”, sanoo 12-vuotiaana perheensä kanssa Somaliasta paennut Hashim Yonis. ”Me olemme amerikkalaisia aivan samalla tavalla kuin täällä asuvat italialaiset, kiinalaiset, japanilaiset ja irlantilaiset ovat amerikkalaisia.”
Hashim on yksi niistä yli 30 000 somalipakolaisesta, jotka ovat löytäneet uuden kodin Yhdysvaltain keskilännestä, Minnesotan osavaltiosta. Kielitaidottomana maahan tullut Yonis suorittaa parhaillaan kolmatta korkeakoulututkintoaan ja kertoo sopeutuneensa hyvin amerikkalaiseen elämänmenoon.
Eikä Yonis ole poikkeus. Minnesotan somaleiden korkea työllisyysaste, yrittäjyysinto ja poliittinen aktiivisuus ovat herättäneet kansainvälistä kiinnostusta. Etenkin Pohjoismaista on viime vuosina käyty Minnesotassa hakemassa oppia somaleiden kotouttamiseen.
Viiden miljoonan ihmisen ja kymmenientuhansien järvien Minnesota, jossa joka kolmannen asukkaan juuret ovat Pohjoismaissa, on ympäristöltään hyvin samankaltainen kuin vaikkapa Suomi. Toisaalta Minnesota myös eroaa Pohjoismaista merkittävästi niin yhteiskuntamallin, maahanmuuttohistorian kuin kotouttamistoimien osalta.
Pohjoismaisesta näkökulmasta huomio kiinnittyy siihen, millaista somaliyhteisön arki on maassa, jossa maahanmuuttajia ei valtion toimesta kotouteta, sosiaaliturva on vähäistä, mutta toisaalta omakohtainen kokemus maahanmuutosta on enimmilläänkin vain muutaman sukupolven päässä.
Esimerkin voimalla
Minnesotassa lähes 20 prosenttia kaikista 18–34-vuotiaista somalinuorista opiskelee korkeakoulussa. Esimerkiksi Minnesotan yliopistossa on yli 500 somaliopiskelijaa. Kansainvälisen politiikan opiskelijat Anab Omar ja Hoda Isak korostavat lähipiiriltä saadun esimerkin vaikutusta.
”Niin kauan kuin muistan, isäni on painottanut minulle koulutuksen tärkeyttä”, Omar sanoo. ”Mutta vähintään yhtä tärkeää oli ystävien esimerkki. Lähes kaikki kaverini menivät yliopistoon, joten se tuntui luontevimmalta vaihtoehdolta myös minulle.”
Somaliopiskelijoiden korkea lukumäärä Minnesotan yliopistossa helpottaa uusien opiskelijoiden sopeutumista.
Isak aloitti yliopisto-opintonsa Virginian osavaltiossa, jossa hän oli omien sanojensa mukaan kampuksen ainoa somali.
”Kyllä se vaikutti negatiivisesti. Tunsin oloni yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi, vaikka minulla olikin kavereita.”
Ensimmäisen lukukauden jälkeen Isak siirtyi Minnesotan yliopistoon. ”Täällä kaikki on toisin. Törmään jatkuvasti toisiin somaliopiskelijoihin ja se antaa voimaa ja rohkeutta. Täällä on helpompi olla oma itsensä.”
Kouluttautumisinto kertoo myös somalien uskosta omiin mahdollisuuksiinsa. Somaliyhteisössä uskotaan vahvasti amerikkalaiseen unelmaan, ajatukseen siitä, että Yhdysvalloissa jokainen voi saavuttaa paremman huomisen sosiaaliluokasta ja syntymäpaikastaan riippumatta.
Opinto-ohjaajana työskentelevän Ali Kofiron mukaan menestyksen avaimet ovat Yhdysvalloissa jokaisen omissa käsissä. Tämän vuoksi hän painottaakin oppilailleen erityisesti työnteon merkitystä.
”Täytyy olla aloitteellinen ja tehdä kovasti töitä. Kyllä sinut sitten huomataan ihonväristä tai syntyperästä huolimatta.”
Myös Omar ja Isak ovat sisäistäneet ajatuksen siitä, että kovalla työnteolla kaikki on mahdollista.
”Kyllä meitä välillä tuijotetaan ja opettajat käyttäytyvät kuin meitä ei olisikaan. Mutta ei sen saa antaa häiritä. Minä pidän vain tavoitteeni kirkkaana mielessä ja jatkan eteenpäin muista välittämättä”, Omar tiivistää oman asenteensa.
Köyhyys seuraa töissä
Työllistymistä pidetään usein kotoutumisen todellisena mittarina. Ainakin tilastojen valossa somaleiden asema Minnesotan työmarkkinoilla on parempi kuin missään muualla länsimaissa.
Opintojensa loppusuoralla olevat Hoda Isak ja Anab Omar suhtautuvat tulevaisuuteensa ja asemaansa työmarkkinoilla varsin luottavaisesti.
”Ei työllistyminen minua pelota”, Isak sanoo. ”Kaikki ystäväni ovat löytäneet töitä valmistumisen jälkeen, joten eiköhän minullekin jotain löydy.”
Myös Minneapolisin kaupungin maahanmuuttajapalveluissa sosiaalityöntekijänä työskentelevä Ismail Husseinvakuuttaa, että työtä löytyy jokaiselle. ”Ei ehkä unelmien työpaikkaa tai edes kokopäivätyötä, mutta työtä kumminkin.”
Husseinin mukaan tarjolla on etenkin paikkoja, joihin ei vaadita juurikaan työkokemusta, koulutusta tai kielitaitoa. Alhaiset työvoimakustannukset selittävät osaltaan näiden työpaikkojen verrattain runsaan tarjonnan. Seitsemän dollarin minimituntipalkan lisäksi työntekijöille maksettavat sosiaalimaksut ovat vähäisiä, ja niitä voidaan välttää palkkaamalla lyhytaikaista vuokratyövoimaa.
Harvalla on varaa kieltäytyä tarjotusta työstä. Koska yhteiskunnalta saatava avustus on vähäistä ja sitä saa vain rajallisen ajan, maahanmuuttajien on pakko työllistyä tullakseen toimeen. Esimerkiksi avokätisyydestään tunnettu Minnesotan osavaltio myöntää toimeentulotukea 450 dollaria kuukaudessa enintään viiden vuoden ajan.
Husseinin mukaan sosiaalituen piiristä pois pääseminen onkin yksi keskeisimmistä viranomaisten uusille maahanmuuttajille painottamista asioista. Vähäiset korvauskuukaudet on syytä säästää pahan päivän varalle.
Puutteistaan huolimatta matalapalkkatyöt ovat maahanmuuttajille tärkeä portti amerikkalaiseen työelämään. Esimerkiksi Hussein työskenteli ensin lentokentän liukuhihnalla ja tulkkaustoimistossa ennen kuin sai paikan sosiaalityöntekijänä.
Moni somali tekee vuokrafirmojen tarjoamia pätkätöitä, mutta ne eivät suinkaan ole ainoa mahdollisuus. Somalit työllistyvät myös korkeisiin virkoihin lääkäreiksi, lakimiehiksi ja professoreiksi.
Ilmapiiri tukee yrittäjiä
Minnesotan somalit ovat lisäksi huomattavan aktiivisia perustamaan omia yrityksiä. Osavaltiossa on arviolta 700–1000 somaleiden omistamaa yritystä, joista suurin osa toimii myynti- ja palvelualoilla.
Somaleiden yrittäjyysintoa alleviivaa se, että maahanmuuttajien yrittäjyys on Minnesotassa selvästi maan keskiarvoa vähäisempää.
Minneapolisissa kaksi ravintolaa omistava Jamal Hashi pitää tärkeinä tekijöinä Yhdysvaltain yrittäjämyönteistä ilmapiiriä ja yrityksen perustamisen helppoutta. Yrityksen avaamiseen vaaditaan käytännössä vain muutaman paperin täyttäminen ja pieni maksu. Tämän lisäksi verotus ja työvoimakustannukset suosivat etenkin pienyrityksiä. Hussein puolestaan selittää somaliyrittäjyyden räjähdysmäistä kasvua lumipalloefektillä: kun yksi onnistuu, kaikki muut haluavat yrittää samaa.
Tiedon jakamisen ja yhteistyön lisäksi somaliyrittäjien välillä vallitsee Hashin mukaan myös menestystä ruokkiva kilpailu. ”Me olemme sisäistäneet amerikkalaisen työelämän vaatimukset: halun menestyä, asua isossa talossa ja ajaa parempaa autoa kuin naapuri.”
Viime vuosina myös viranomaiset ovat huomioineet somaliyhteisön yrittäjyysinnon. Monien maahanmuuttajien tarvitsemien palveluiden tarjoaminen on ulkoistettu somaleiden omille yrityksille. Minnesotassa somalit pyörittävät niin sairaaloiden tulkkipalveluita ja kiireettömiä potilaskuljetuksia kuin myös päivä- ja hoitokoteja.
Ahkeran yrittäjyyden tuloksena Minnesotaan on syntynyt oma etninen kansanosatalous. Tämä on sekä vahvuus että ongelma. Suuri somaliyhteisö takaa lojaalin asiakaskunnan, mutta se asettaa myös rajat yrityksen kasvulle.
Hashin mukaan monet yrittäjät tyytyvät kohdistamaan palvelunsa vain somaliyhteisölle, vaikka muurin murtamiseen ei vaadittaisikaan aina suuria tekoja. Hashille ensimmäinen askel kohti valtavirtaa oli kirjoittaa ravintoloihin ruokalistat.
”Monien somaliravintoloiden tapaan meillä ei ollut ollenkaan ruokalistoja. Käytäntö on tuttu somaleille, mutta se saattoi karkottaa muita potentiaalisia asiakkaita.”
Amerikka ilman unelmaa
Menestystarinalla on kuitenkin myös kääntöpuolensa: Minnesotan somalimaahanmuuttajia piinaava köyhyys. Somalien ja muun väestön väliset tuloerot ovat Minnesotassa huomattavan suuret. Somalikotitalouksien keskimääräiset kokonaistulot ovat alle 16 000 dollaria vuodessa, kun taas koko väestön tulot kotitaloutta kohti ylittävät 57 000 dollaria. Pienten tulojen seurauksena yli 60 prosenttia Minnesotan somaleista elää osavaltion virallisen köyhyysrajan alapuolella. Korkea työllisyysaste ja aktiivinen yrittäjyys eivät ole siis onnistuneet poistamaan köyhyyttä.
Työllistymisessä ongelmana on se, että monet maahanmuuttajista jäävät pysyvästi matalapalkkaisiin pätkätöihin. Koska sosiaalituet ovat rajallisia, monet maahanmuuttajat ovat riippuvaisia näistä ”McJob-töistä”. Työnantajat puolestaan käyttävät hyväksi edullista työvoimaa, joka on tarvittaessa helppo korvata uusilla tulokkailla.
Yrittäjyyden kasvua taas rajoittaa kooltaan ja ostovoimaltaan rajallinen asiakaskunta.
Minnesotan somaleiden tilanne kuvaa hyvin amerikkalaisen maahanmuuton kokonaisuutta, jossa maahanmuuttajat sijoittuvat yhteiskunnan ääripäihin. Minnesotan somaliyhteisössäkin on omat miljonäärinsä, mutta myös paljon köyhyyttä ja kodittomuutta.
Yhdysvaltain ansioksi on laskettava, että maa on onnistunut ainakin raottamaan maahanmuuttajien sosiaalisen nousun esteenä olevaa lasikattoa. Amerikkalainen yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuksia niille, joilla on riittävästi pääomaa menestyä koulu- ja työmaailman kilpailussa. Mutta se ei tarjoa turvaverkkoa tai tikapuita niille, jotka eivät syystä tai toisesta pysy kilpailussa mukana.
Ja vaikka amerikkalainen unelma perustuukin ajatukselle kaikkien tasavertaisista mahdollisuuksista, ei kilpailuun lähdetä samalta viivalta. Periytyvän köyhyyden ja kasvavien tuloerojen kierrettä on vaikea katkaista järjestelmässä, jossa jokainen on oman onnensa ja epäonnensa seppä.
Kirjoittaja työskentelee vierailevana tutkijana Minnesotan yliopistossa.
Afrikan ruokaturva on heikko, koska mantereella ei ole tarpeeksi ruokaa.
→ tarua
YK:n maatalousjärjestön FAO:n mukaan Afrikassa kasvatettiin vuonna 2012 viidennes koko maailman tärkeimmistä viljalajeista. Maanosa tuotti noin 290 miljoonaa tonnia riisiä, vehnää, maissia, durraa, maniokkia ja soijaa.
Maailman väestöstä Afrikassa asuu noin seitsemäsosa eli noin 1,1 miljardia ihmistä. Silti Afrikan maat käyttävät noin 40 miljardia dollaria vuodessa ruoan tuontiin, ja miljoonat saavat ruoka-apua esimerkiksi YK:n alaiselta Maailman ruokaohjelmalta WFP:ltä.
Afrikan ruokaturvan ongelma ei ole ruoan vähyys vaan se, ettei ruokaa ole siellä, missä on nälkä. Näin on jopa nälänhätien aikana: kun Etiopiassa kärsittiin nälänhädästä vuosina 1984–1985, maassa tuotettiin tarpeeksi ruokaa koko kansan ruokkimiseksi. Pohjois-Etiopiassa yli miljoona ihmistä kuoli nälkään, koska viljaa ei saatu kuljetettua sinne maan länsiosista.
”Etiopian nälänhätä opetti meille sen, että ruokaturvassa on kyse paitsi tuotannosta myös markkinoiden toimivuudesta”, sanoi etiopialainen taloustieteilijä Eleni Gabre-Madhin Euromoney-lehden haastattelussa äskettäin. Gabre-Madhin on tutkinut afrikkalaista ruokaturvaa Stanfordin yliopistoon tekemässään väitöskirjassa ja on sittemmin perustanut Etiopiaan Afrikan ensimmäisen viljapörssin.
Jopa 60 prosenttia Afrikan väestöstä saa elantonsa maataloudesta, ja suurin osa viljelystä on omavaraista pienviljelyä. Enemmistö afrikkalaisista pienviljelijöistä ei kuitenkaan pysty jalostamaan satoaan alkuunkaan, koska viljasiiloja ja myllyjä ei ole. Lisäksi monen Afrikan maan maaseudun tiet ja muu infrastruktuuri ovat niin huonossa kunnossa, että viljaa ei saada toimitetuksi välittäjille, varastoihin ja markkinapaikoille.
Siksi Saharan eteläpuoleisen Afrikan sadoista keskimäärin viidennes pilaantuu jo ennen niin sanottua ensivaiheen jalostusta, kuten kuivausta tai jauhatusta.
Esimerkiksi Länsi-Kenian Busian alueella, lähellä Ugandan rajaa ja Viktoriajärveä, muutaman kymmenen kilometrin matka rajakaupunki Busiasta maaseutukyliin kestää parhaallakin nelivetomaasturilla vähintään tunnin – eikä kyläläisillä edes ole autoja, joilla kuljettaa viljaa myyntiin. Nigeriassa, Afrikan suurimmassa kansantaloudessa, maataloustuotteista pilaantuu ennen myyntiä jopa puolet, koska tiet ovat huonossa kunnossa ja esimerkiksi kylmäkuljetusajoneuvoista on pulaa.
Markkinoiden toimimattomuudesta seuraa se, että vaikka pienviljelijät onnistuisivatkin tuottamaan enemmän kuin itse kuluttavat, vilja jää alueille, joilla ruokaa jo on. Tarjonta ylittää kysynnän, ja viljan hinta laskee.
Se ei houkuttele pienviljelijöitä tehostamaan tuotantoaan, ja kierre on valmis: viljelijät varovat viljelemästä ylijäämää, puskureita ei synny eikä myyntituloja saada.
Siksi esimerkiksi Kenian Busiassa, jonka edellytykset maatalouteen luokitellaan maaperän ja sademäärien perusteella hyviksi, keskimäärin kaksi kolmesta asukkaasta elää äärimmäisessä köyhyydessä eli alle yhdellä dollarilla päivässä.
Pienviljely lukitsee Afrikan köyhyyteen.
→ osittain totta
Saharan eteläpuoleisen Afrikan noin 900 miljoonasta asukkaasta yli 60 prosenttia asuu maaseudulla. Köyhyys on maalla yleisempää kuin kaupungeissa: köyhistä useampi kuin kaksi kolmesta asuu maaseudulla.
Afrikan maaseutu on täynnä pientiloja, alle kahden hehtaarin maapaloja, joita viljellään oman perheen ja naapuruston voimin. Esimerkiksi Nigeriassa, jonka kansantalous on Afrikan suurin, yli kolme neljännestä viljelysmaasta koostuu alle kahden hehtaarin tiloista. Sadot jäävät pieniksi jo maan puutteen vuoksi, mutta maan lisäksi afrikkalaisviljelijöiltä puuttuu lähes kaikkea muutakin: laadukkaita siemeniä, tehokkaita lannoitteita ja kastelujärjestelmiä, maatalousneuvontaa ja siten myös tietotaitoa.
Bernard Papai viljelee maata Kenian Busiassa perheensä ja naapurustonsa voimin. Papain pihapiirissä, savitiilisten asumusten ympärillä kasvaa eukalyptuksen ja bambujen taimia, ja peltotilkuilla viljellään kassavaa ja hirssiä.
”Satoa on tarkoitus myydä, mutta usein siitä riittää vain omiin tarpeisiin”, Papai sanoo.
Kalkin ja muiden lannoitteiden puutteessa alun perin hedelmällinen maaperä on päässyt happamoitumaan, ja sadot ovat viime vuosina jopa pienentyneet. Esimerkiksi maissisatoa saadaan säkeissä laskettuna nyt noin kolme säkkiä aarilta, kun parhaimmillaan sadot ovat olleet jopa 20 säkkiä aaria kohti. Kenian hallitus on paperilla sitoutunut toimittamaan viljelijöille lannoitteita ja siemeniä markkinahintoja halvemmalla, mutta esimerkiksi Busiassa niitä ei viime vuosina ole saatu tarpeeksi.
Kaikkiaan Afrikan satomäärät ovat keskimäärin tuhat kiloa hehtaarilta. Suomessa luku on noin 4 000 ja esimerkiksi Hollannissa 7 000 kiloa hehtaarilta. Jotta satomäärät saataisiin nousuun esimerkiksi Keniassa, maaperää pitäisi kalkita voimakkaasti.
Tilanne lukitsee pienviljelijät köyhyyteen. Kun ruokaa on vähän ja sen laatu on kehnoa, ihmisten työteho on alhainen ja maatalouden tuotto huono. Jos satoa ei riitä myytäväksi, investointeihin ei pystytä säästämään eikä tuotantoa voida laajentaa. Siksi afrikkalaisella maaseudulla vallitsee usein niin sanottu ruokaturvattomuus: ihmisillä ei ole pääsyä riittävään ja ravitsevaan ruokaan, joka takaisi terveen elämän.
”Yksinkertaistettuna pienviljelijöitä pitäisi auttaa parantamaan omaa taloudellista tilannettaan siten, että heillä olisi esimerkiksi kotieläimiä tai rahaa pankissa pahan päivän varalle”, sanoo Kenian Busiassa toimivan maaseudun kehittämishankkeen Palwecon tekninen pääneuvonantaja Geoffrey Griffith. Palweco tukee Busian pienviljelijöitä esimerkiksi maatalousneuvonnalla, toimittamalla lannoitteita ja siemeniä sekä auttamalla liiketoimintasuunnitelmien tekemisessä ja lainojen hakemisessa. Suomi tukee Palwecoa kehitysyhteistyövaroista.
Toisaalta pienviljely osaltaan lievittää Saharan eteläpuoleisen Afrikan maaseudun köyhyyttä. Omavaraisviljely vähentää riippuvuutta virallisesta rahataloudesta, kun kaikkea ruokaa ei tarvitse ostaa. Alle dollarin päivittäisillä tuloilla voi tulla toimeen, jos syötävää saa omasta maasta.
Lisäksi tutkimus osoittaa, että maatalousvetoinen talouskasvu lievittää köyhyyttä tehokkaammin kuin muiden sektorien aikaansaama kasvu. YK:n maatalousjärjestö FAO laskee, että jos maataloustuotanto esimerkiksi Afrikassa kasvaa prosentin, väestön köyhimmän kymmenyksen kulutus lisääntyy noin kuusi prosenttia.
Ruokaturvaa voidaan parantaa tukemalla pienviljelijöitä.
→ osittain totta
Afrikan valtiot sitoutuivat jo vuonna 2003 mantereenlaajuiseen maatalouden kehitysohjelmaan ja lupasivat sijoittaa vuosittain kymmenesosan budjetistaan maatalouden kehittämiseen. Mantereen 54 maasta kahdeksan täyttää tavoitteen; esimerkiksi Kenia ja suurin osa muista Afrikan maista sijoittaa maatalouteen noin 4–5 prosenttia budjetistaan.
”Täällä eletään pattitilanteessa. Maatalouteen ei sijoita valtio eikä yksityinen sektori. Viljelijät eivät pysty tuottamaan tarpeeksi suuria määriä laadukkaita tuotteita, eikä millekään kehity markkinoita”, Geoffrey Griffith sanoo.
Sijoittajat eivät usko afrikkalaisen pienviljelyn mahdollisuuksiin kehittyä kannattavaksi liiketoiminnaksi, joka voisi maksaa sijoitetun pääoman takaisin. Uskoa ja investointeja Busian pienviljelijät kuitenkin tarvitsisivat, edes sen verran, että pääsisivät osallisiksi niin sanotuista arvoketjuista.
Jos viljelijät pystyisivät kuivaamaan ja jauhamaan kassava- ja hirssisatonsa sekä kuljettamaan sen tukkumyyjille, he pääsisivät silmukaksi ketjuun, jonka loppupäässä Kisumun ja muiden kenialaiskaupunkien keskiluokka voisi ostaa heidän satoaan supermarkettien hyllyiltä.
Maatalous pitäisi siis saada kytketyksi muuhun taloudelliseen toimintaan. Silloin yksityiset sijoittajat voisivat luottaa siihen, että saavat maataloussektorilta sijoituksilleen tuottoa. Toistaiseksi sijoittajat kuitenkin laittavat rahansa mieluummin esimerkiksi Kenian keskiosien vientivetoisiin kahviviljelmiin tai rannikon turistialueiden palveluihin.
Myös pankkien rahahanat ovat tiukassa. Esimerkiksi Nigeriassa vain joka neljännellä viljelijällä on pankkitili. Pankkiin pääsystä haaveillaan myös Keniassa Bernard Papain naapurustossa, missä rahoitusta tarvittaisiin ainakin lisämaan ja avolava-auton ostoon. Haaveissa on myös oma mylly ja lopulta varasto- ja tukkumyyntipisteen perustaminen.
”Mutta pankit pitävät pienviljelijöitä epäluotettavina asiakkaina”, Papain naapuri Hellen Agato Orupto sanoo.
Palweco yrittää ratkaista ongelmaa Busiassa tukemalla pienviljelijöiden järjestäytymistä, jotta he voisivat suunnitella liiketoimintaa ja hakea lainoja yhdessä. Naapurusto on perustanut myös niin sanotun merry-go-roundin: jokainen kyläläinen pistää yhteiseen kassaan kuukausittain pienen summan, ja tietyin väliajoin kertyneet šillingit lainataan niille, joilla on toteuttamiskelpoisin suunnitelma lainarahan käytölle. Kylän naiset ovat ostaneet naapuruston rahoilla esimerkiksi myytäviksi kasvatettavia kanoja.
Pitkän aikavälin ratkaisuksi yhteiskassasta ei kuitenkaan ole. Sen sijaan osa tutkijoista on maatalouden rohkean teollistamisen kannalla.
Maatalouden teollistaminen tukisi Afrikan kehitystä.
→ totta
”Afrikan pienviljelijät eivät ole valinneet yrittäjyyttä, vaan he ovat yrittäjiä tahtomattaan. Jos Afrikan tärkein talouden ala on lähes yksinomaan vastahankaisten mikroyrittäjien käsissä, afrikkalainen maatalous pysyy takuuvarmasti jäljessä maatalouden globaalista menestyksestä”, Oxfordin yliopiston tutkijat Paul Collier ja Stefan Dercon kirjoittivat taannoin FAO:n julkaisussa.
Siksi Afrikan maiden kannattaisi Collierin ja Derconin mukaan alkaa luoda mantereelle ”kilpailukykyistä kaupallista maataloutta”. Teollistamisen puolesta puhuu myös se, että afrikkalaisia arvioidaan vuonna 2030 olevan puolitoista miljardia ja vuonna 2050 jo kaksi miljardia. Lisäksi manner kaupungistuu niin, että vuonna 2050 ainakin 60 prosenttia afrikkalaisista asunee kaupungeissa.
Tutkijat kannustavat afrikkalaisjohtajia ottamaan esimerkkiä Brasilista. Siellä maatalous on onnistuttu teollistamaan kasvattamalla maatilojen kokoa ja tukemalla aiemmin omavaraisten tilojen kaupallistumista. Olennaista ei ole vain tilojen koko vaan ennen muuta se, että toimintatapa muuttuu pienimuotoisesta ja tehottomasta yritysmuotoiseksi ja osaksi kansantaloutta, tutkijat kirjoittavat.
Maatalous pitäisi siis muuttaa omavaraisesta pienviljelystä toiminnaksi, josta maksetaan veroja, joka käyttää muun talouden tuotantopanoksia ja hyödyttää tuotteillaan muita sektoreita. Tutkijoiden mukaan näin voitaisiin taata se, että maatiloilla olisi pääsy teknologiaan ja rahoitukseen sekä yhteydet logistiikkaan.
Afrikan päättäjien näkökulmasta teollistamisessa on kuitenkin yksi iso mutta: se merkitsisi käytännössä sitä, että moni nykyinen pienviljelijä joutuisi elättämään itsensä muulla kuin maataloudella. Afrikkalaispäättäjien pelkona on, että teollisen maatalouden vauhdittaminen voisi synnyttää joukoittain työttömiä ja turhautuneita maattomia.
Niin kävi kolonialismin aikana esimerkiksi Keniassa, kun britit haalivat parhaat viljelysmaat itselleen ja lopulta kielsivät esimerkiksi kahvinviljelyn afrikkalaisilta kokonaan. Maatalous jakautui kahtia pienviljelyyn ja vientivetoiseen teolliseen maatalouteen. Jakolinja on edelleen jyrkkä, ja maan omistus- ja käyttöoikeuksista juontuvat kiistat äityvät välillä väkivaltaisiksi.
Collierin ja Derconin mukaan pelko on pitänyt afrikkalaisen maatalousbisneksen toimintaympäristön jähmeänä. Maatalouden teollistaminen vaatisi Afrikan valtioilta paljon: Pienviljelijöitä pitäisi kouluttaa uusiin ammatteihin, ja maatalousyrittäjiksi jääville pitäisi taata neuvontaa, rahoitusta ja teknologista tukea. Rakennemuutoksen kourissa riskejä ottavia tulisi tukea sosiaaliturvalla, ja talouskasvua ja työpaikkojen synnyttämistä pitäisi vauhdittaa maataloussektorin ulkopuolella.
Päättäjien pitäisi siis laatia pienviljelijöille niin sanottu exit-strategia, eli tukea pienviljelyn sijaan sen lopettamista.
”Emme väitä, että kaupallinen maatalous olisi aina parempi ratkaisu kuin pienviljely. Väitämme, että jos nämä (kaupallisen maatalouden) esteet purettaisiin, Afrikan maataloustuotanto voisi kasvaa merkittävästi”, Collier ja Dercon kirjoittavat.
Luottoluokituksesta on kuin varkain tullut maailman taloutta ja politiikkaa ohjaileva taustatekijä. Mitä enemmän valtiot ja yritykset turvautuvat velkarahaan, sitä tärkeämpää niille on saada velkaa alhaisella korolla. Se taas edellyttää hyvää luottoluokitusta mahdollisimman arvostetuilta tahoilta.
Globaalisti luottoluokitus on kolmen suuryhtiön dominoima toimiala. Standard & Poor’s, Moody’s ja Fitch syövät yhdessä jopa 95 prosenttia kakusta. Pienemmille yrityksille jää vain murusia.
Erityisesti kehittyvät taloudet ovat kritisoineet kolmen koplaa siitä näkökulmasta, että hallitseva asema antaa niille poikkeuksellisen vallan heilutella valtiontalouksia. Luottoluokan heikennys on synkkä tuomio, joka näkyy suoraan lainakoroissa. Pahimmillaan se voi johtaa sijoittajien joukkopakoon.
BRICS-maiden kritiikkiä voi tietysti pitää kuin ketun lausuntona happamista pihlajanmarjoista: kun ei saada itselle mieluista arviota, todetaan arvioitsija kehnoksi. Luottoluokituksen harvainvallan ongelmiin ovat kuitenkin kiinnittäneet huomiota monet taloustieteilijät myös teollisuusmaissa.
Kolmea suurta on kritisoitu niin kotiin päin vetämisestä (Yhdysvallat saa talouslukuihinsa nähden liian positiiviset luottoluokitukset) kuin niiden tekemien arvioiden kehnosta laadusta, tunnetuimpana esimerkkinä Lehman Brothersille annetut A-luokitukset vielä hetki ennen yrityksen konkurssia.
Kritiikistä huolimatta kolme suurta ovat ainakin toistaiseksi säilyttäneet asemansa. Niiden haastaminen on vaikeaa. Luottoluokitusmarkkinoilla asiakkaat – esimerkiksi Suomen valtio – ostavat luokituspalvelut niiltä yhtiöiltä, joiden näkemyksiä suuret sijoittajat seuraavat. Ja sijoittajat tietenkin seuraavat ennen kaikkea niitä yhtiöitä, joilla on jo ennestään vahva asema markkinoilla.
”Luottoluokitusyhtiöt ovat osa rahoitusmarkkinoiden infrastruktuuria. Vaikka moottoritien todettaisiin olevan huonokuntoinen, on vaikea löytää vaihtoehtoista tapaa päästä Helsingistä Tampereelle”, vertaa Svenska handelshögskolanin professori Timo Korkeamäki.
Tampereelle tosin pääsee myös junalla tai seututietä 130 pitkin. Korkeamäen rinnastusta voikin jatkaa toteamalla, että pikkuteiden rakentajat ovat aistineet hetken olevan oikea. Tämän vuoden alussa toimintansa aloitti ARC Ratings, jonka taustalla on viisi yhtiötä Portugalista, Brasiliasta, Intiasta, Etelä-Afrikasta ja Malesiasta.
ARC tähtää ensi vaiheessa taustayhtiöidensä maissa toimivien suurten ja keskisuurten yritysten luokittajaksi. Toistaiseksi yhtiön verkkosivuilla on julkaistu luottoluokitukset vain kouralliselle portugalilaisia ja ranskalaisia yrityksiä.
”Kun olemme saavuttaneet uskottavan aseman, voimme tavoitella asiakkaiksemme yrityksiä myös muista maista. Tämä tulee kuitenkin viemään aikaa ottaen huomioon kolmen suuren aseman”, toteaa ARC:n hallituksen puheenjohtaja Desh Raj Dogra.
ARC pyrkii lisäämään luokitustensa uskottavuutta hyödyntämällä kansainvälistä rakennettaan: jokaista arviointia varten kootaan arviointipaneeli. Vähintään yhden paneelin jäsenen on oltava toisesta maasta kuin mistä arvioinnin kohteena oleva yhtiö on. Tarkoituksena on ehkäistä ”omien” suosiminen, josta kolmea suurta on syytetty.
”On ollut tilanteita, joissa nousevat taloudet ovat olleet suhteellisen eristyksissä kehittyneiden talouksien velkaongelmista. Silti useimpien kehittyneiden talouksien luokitus on pysynyt korkeana ja kehittyvät maat ovat saaneet paljon alhaisempia luokituksia. Tämä on nostattanut keskustelun siitä, onko samaa mittatikkua käytetty molempien arvioimiseen”, toteaa Dogra.
Vaihtoehtoinen näkemys. Kiinalainen Dagong on arvioinut suurten maiden luottokelpoisuuden selvästi eri tavalla kuin läntiset yhtiöt. AAA on paras mahdollinen luokitus.Toinen haastaja on viime vuonna perustettu Universal Credit Rating Group (UCRG), joka on kiinalaisen Dagongin, yhdysvaltalaisen Egan-Jonesin ja venäläisen RusRatingin yhteishanke.
UCRG:n verkkosivujen yritysesittelystä käy hyvin ilmi, että yhtiö haluaa paitsi haastaa hallitsevat yhtiöt, myös kyseenalaistaa koko vallitsevan talousjärjestelmän. Luottoluokitusmarkkinoiden todetaan olevan ”ansaitsemattomien etuoikeuksien järjestelmä, joka on ideologisesti, maantieteellisesti ja kulttuurisesti ennakkoluuloinen.”
UCRG:n taustayhtiöistä Dagong on jo entuudestaan profiloitunut vaihtoehtoisen näkemyksen edustajana: sen kirjoissa esimerkiksi Yhdysvallat saa vain arvon A, kun länsimaiset yhtiöt antavat maalle luokituksen AAA tai AA+. Esimerkiksi Kiinan ja Venäjän Dagong taas rankkaa positiivisemmin kuin läntiset yhtiöt.
UCRG on saanut tuekseen myös poliittista vipuvoimaa: yhtiön neuvoa-antavan neuvoston puheenjohtajana toimii Ranskan entinen pääministeri Dominique de Villepin. Muina jäseninä ovat Australian entinen pääministeri Kevin Rudd, Pakistanin entinen pääministeri Shaukat Aziz ja Venäjän entinen ulkoministeri Igor Ivanov.
Kesäkuussa UCRG:n neuvoa-antava neuvosto julkisti toimintasuunnitelmansa, joka keskittyy luottomarkkinoita koskevan tutkimuksen edistämiseen. Kunnianhimoisena tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä ”luottoluokitusta koskevat arvot alkavat muuttua dramaattisesti”.
Timo Korkeamäen silmissä UCRG:n retoriikka ja poliittisen lobbausvoiman esittely eivät herätä luottamusta.
”Tuskin kolmen suurenkaan analyysi täysin neutraalia on, mutta siinä lähdetään väärästä kohtaa kiipeämään puuhun, jos poliittisiin kytköksiin vastataan luomalla toisia poliittisia kytköksiä.”
Korkeamäen mielestä luottoluokituksen ongelmiin kannattaisi puuttua siirtymällä aiemmin käytössä olleeseen ”sijoittaja maksaa” -malliin. Tällöin luottoluokitusyhtiöiden varsinaisia asiakkaita olisivat sijoittajat, jotka ostaisivat niiltä tiedon valtioiden tai yritysten luottokelpoisuudesta.
”Ongelma tässä on sama kuin tiedotusvälineillä: on vaikeampi ja vaikeampi veloittaa tiedon jakelusta, kun sitä on kuitenkin niin paljon ilmaiseksi saatavilla”, Korkeamäki sanoo.
Toisaalta Korkeamäki muistuttaa, että kun maailmantalouden painopiste siirtyy koko ajan enemmän Aasiaan, sijoittajia kiinnostaa yhä enemmän saada tietoa sikäläisten sijoituskohteiden riskeistä. Tällöin aasialaisilla luokitusyhtiöillä voi olla tietty kotikenttäetu – mikäli ne vain osaavat tarjota markkinoille objektiivisia luokituksia.
Kauhuskenaario Syyrian sodan leviämisestä naapurimaihin konkretisoitui pahimmalla mahdollisella tavalla, kun jihadistisen Isis-järjestön joukot marssivat Irakin Mosuliin kesäkuussa. Ääri-islamistinen, brutaalin väkivaltainen ja pitkälti ulkomaisista vapaaehtoisista koostuva järjestö onnistui yllättäen saavuttamaan niin valtaisan menestyksen, että Syyrian lisäksi myös naapurimaa Irak oli äkillisesti romahtamassa. Mutta onnistuuko järjestö pitämään yllä perustamaansa kalifaattia?
Syyrian sodan alkaessa Isis ei ollut Lähi-idän alueella merkittävä tekijä. Järjestön juuret ovat Irakin al-Qaidassa, johon järjestön johtaja Abu Bakr al-Baghdadi aikaisemmin kuului. Erimielisyydet al-Qaidan johdon kanssa saivat Baghdadin perustamaan oman järjestönsä, joka keskittyy suoraviivaiseen toimintaan taistelutantereella eikä niinkään teologiaan ja globaalin jihadismin filosofiseen perustaan, kuten Ayman al-Zawahirin johtama al-Qaida.
Sittemmin Isis ei ole piitannut muista jihadistisista organisaatioista, vaan ajanut määrätietoisesti omaa agendaansa, jonka tavoitteena on ollut Syyrian ja Irakin kattava Islamilainen kalifaatti. Onnistuttuaan valtaamaan alueita Irakin pohjoisosissa järjestö nimesi itsensä uudelleen Islamilaiseksi valtioksi (IS) ja julisti kalifaatin perustetuksi.
IS:n suoraviivaisuus ja välinpitämättömyys al-Qaidasta olivat uhkapeliä, jokakannatti. Ammentamalla avoimesti islamilaisen maailman sisäisistä ristiriidoista sunnien ja šiiojen kesken järjestö onnistui hyödyntämään etenkin Irakin sunnien raivoa ja katkeruutta maan šiiajohtoista nykyhallintoa kohtaan. Siten järjestö onnistui myös houkuttelemaan monia maltillisia ryhmiä riveihinsä. Viha kanssamuslimeja kohtaan ei ole sopinut al-Qaidan ideologiseen maailmaan, mutta se on ollut todellista. Siksi IS tuntui vastaavan paremmin paikallisten tarpeisiin kuin alqaidaistiset liikkeet.
Pyrkimys šiiamuslimien etniseen tuhoamiseen johti brutaaliin väkivaltaan ja puhdistuksiin, jotka ovat saaneet IS:n vertautumaan historiasta tuttuihin vallankumouksellisiin liikkeisiin, kuten Ranskan jakobiineihin ja Kambodžan punakhmereihin. Jopa al-Qaida katsoi järjestön niin raakalaismaiseksi, että sanoutui alkuun irti sen toiminnasta. Sittemmin al-Qaidan johto on alkanut epäröidä, miten menestyvään kilpailijaan tulisi suhtautua.
Jihadismi länsimaistui
Erikoisinta IS:ssä on sen kyky houkutella ulkomaisia taistelijoita riveihinsä. Heidän joukossaan on niin sunneja kuin šiiojakin, joten islamilaisen maailman jakautuminen Lähi-idässä ei näytä olevan ulkomaisille taistelijoille ongelma. Tämä paradoksi on jihadismin länsimaisen kehityksen normaali jatkumo.
Al-Qaidan alkuvuosina 1970-luvulla valtaosa jihadisteista oli uskonnollisen koulutuksen saaneita Lähi-idästä kotoisin olevia miehiä, joilla oli varsin hyvä perhetausta. Sittemmin vapaaehtoistaistelijoiden profiili on muuttunut maallisen koulutuksen ja etenkin internetin keskustelupalstojen vaikutuksesta. Entistä useampi taistelija on kolmannen tai neljännen polven maahanmuuttajataustainen eurooppalainen tai amerikkalainen nuori, joka on kokenut uskonnollisen herätyksen verkossa, ilman aitojen uskonoppineiden johdatusta.
Juuri tähän ryhmään IS on onnistunut vetoamaan massiivisella kampanjoinnillaan sosiaalisessa mediassa. Raa’at teloituskuvat ja videot toimivat paitsi brutaalina pelotteena Isiksen vastustajille myös osoituksena järjestön voimasta ja vaikutusvallasta. Järjestö on onnistunut luomaan itsestään kulttimaisen liikkeen, jonka riveihin toimintaa janoavat ja paikkaansa hakevat nuoret hakeutuvat joka puolelta maailmaa.
Länsimaisesta näkökulmasta kyseessä ovat valtaosin samat nuoret, joista Lontoon terrori-iskun jälkeen vuonna 2005 puhuttiin kotikutoisina terroristeina. Nyt he vain suuntaavat sinne, missä heidän ajatusmaailmalleen löytyy ”koti ja tarve”: Syyriaan ja Irakiin.
IS:llä on myös hyvin aktiiviset rekrytointiverkostot, ja kun yhä useampi taistelijaveteraani palaa konfliktin pitkittyessä kotimaahansa kertomaan taisteluista, heidän esimerkkinsä innoittaa. Al-Qaidan vuorilla piileskelevä keskusjohto ei enää tunnu IS:ään verrattuna islamilaisen vallankumouksen kärkiryhmältä.
Irakin uusi miehittäjä
Syyrian konflikti on hyvä esimerkki niin kutsutuista uusista sodista. Tutkija Mary Kaldorin luonnehdinnan mukaan niille on tyypillistä se, että perinteisten valtiotoimijoiden ja hierarkkisesti organisoituneiden sissiliikkeiden lisäksi mukana on IS:n kaltaisia laajoja, valtioiden rajat ylittäviä sosiaalisia liikkeitä.
Edes valtiotoimijat eivät uusissa sodissa ole yksiselitteisiä. Esimerkiksi Syyrian hallituksen joukkoihin kuuluu maan armeijan lisäksi palkkasotureita ja eri maiden tai organisaatioiden – etenkin Iranin ja libanonilaisen Hizbollahin – lähettämiä joukkoja. Syyriassa sotii myös rikollisia aseellisia ryhmiä ja toistakymmentä tuhatta ulkomailta tullutta vapaaehtoista, joita taistelee kaikkien sodan osapuolten riveissä.
Konfliktin monimutkaisuuden ymmärtäminen auttaa selittämään sitä, miten juuri IS nousi yllättäen keskeiseen rooliin Syyriassa ja Irakissa. Koska iso osa IS-taistelijoista on ulkomaisia vapaaehtoisia, heillä ei ole juuri lainkaan sidoksia paikallisiin ihmisiin. Tämä helpottaa nousemista paikallisten riitojen ja konfliktien yläpuolelle ja äärimmäisen brutaalia väkivaltaa. Salamasotatyylinen strategia Irakissa antoi IS:lle riittävän alkusysäyksen ja auttoi löytämään paikallisia liittolaisia huolimatta siitä, että monilla niistä ei ole paljoakaan yhteistä järjestön kanssa.
Esimerkiksi Mosul vallattiin vain noin 800 taistelijan voimin, eikä IS olisi onnistunut pitämään kaupunkia hallussaan ilman paikallisten heimojen ja muiden aseistettujen ryhmien apua. Niitä IS on sitonut itseensä lyhytaikaisten yhteisten intressien tai vihollisten, pelottelun ja lehmänkauppojen avulla ja jopa suoraviivaisesti palkkaamalla. Silti se, että IS koostuu suureksi osaksi ulkomaalaisista, tekee järjestöstä pikemminkin Irakin miehittäjän kuin vapauttajan.
Väkivaltaan ja pelkoon perustuva kalifaatti on kuitenkin helposti romahtava korttitalo. IS-järjestön brutaalit otteet eivät ole saaneet kannatusta islamilaisen maailman sisällä, eikä šiiamuslimien etninen tuhoaminen ole mahdollista.
Siitä huolimatta IS:n valtakausi voi venyä suhteellisen pitkäksi. Syyria ja Irak ovat käytännössä romahtaneita valtioita, joiden omat armeijat eivät kykene taistelemaan organisoidusti ja kurinalaisesti kalifaattia vastaan.
Yhdysvallat on tukenut kurditaistelijoita IS:n joukkoja vastaan tehdyillä ilmaiskuilla, mutta kansainvälinen yhteisö ei ole toistaiseksi halukas puuttumaan konfliktiin muuten kuin aseistamalla sen eri osapuolia. Tämä erottaa tilanteen merkittävästi muun muassa Afganistanista 2000-luvun alussa tai vaikkapa Malista, jossa jihadistit onnistuivat hallitsemaan valtaamiaan alueita jonkin aikaa ennen Ranskan väliintuloa.
Kansainvälisen yhteisön erimielisyys Lähi-idän tilanteesta tarkoittaa sitä, että IS-järjestön merkittävin ongelma on sisäinen. Siinä missä ulkomaalaistaistelijoista oli apua salamasodankäynnissä ja raakuuksien toteuttamisessa, valtion legitimiteetin kannalta he ovat este.
Vaikka monelle kalifaatin tuoma kauhuun perustuva järjestys on sekin toistaiseksi parempi kuin kaaos ja loputon sota, Irakissa on vielä olemassa Saddam Husseinin aikaisen valtapuolue Baathin rakenteita. Ne ovat paljon vahvempia ja pitkäikäisempiä kuin uuden kalifaatin rakenteet, joihin paikallisilla toimijoilla on ollut tuskin nimeksikään vaikutusta.
Siksi juuri paikallistason toimijat ratkaisevat lopulta kalifaatin tulevaisuuden. Kalifaatti saattaa kaatua siihen, että koalitio hajoaa omiin riitoihinsa. Nähtäväksi jää, pystyvätkö Irakin poliittiset ryhmät yhdistämään voimiaan ilman IS-järjestöä.
Suurin kysymys on IS:n uuden hallinnon muuntautumiskyky. Pelkkään alueeseen perustuva kalifaatti kohdannee lopulta saman kohtalon kuin Ranskan vallankumouksellinen regiimi, joka hajosi poliittisten puhdistusten ulotuttua hallituksen sisäpiiriin asti.
Vaikka IS kontrolloi rajattuja alueita ja havittelee poliittista oikeutusta parantamalla paikallista infrastruktuuria, jätehuollon parantaminen ei pyyhi ihmisten muistista kuvia järjestön vastustajien silpomisista, ristiinnaulitsemisista ja teloituksista.
Karismaattinen ja hyvää strategista pelisilmää taisteluissa osoittanut IS-johtaja Abu Bakr al-Baghdadi joutuu nyt pohtimaan, voiko kulttimainen, pelottelun ja sosiaalisen median avulla rakentunut ulkomaalaisperäinen järjestö pitää Irakissa valtaa muuten kuin väkivallan avulla. Odotettavissa lienee joko järjestön sisäinen puhdistus jakobiinien tapaan tai luhistuminen takaisin yhdeksi sisällissodan monesta aseellisesta osapuolesta, jos IS:n paikalliset liittolaiset vievät kalifaatilta pohjan.
Kirjoittaja on vanhempi tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.