KUVA: MARIO MADRONA/FLICKR
Mistä löytää kaupungin sielun?
Kiinalaiset rakastavat ruokaa, ja iäkäs väki saattaa yhä tervehtiä toisiaan kysymällä, joko nämä ovat syöneet. Nuoret pitävät tapaa vanhanaikaisena, mutta ruoka on heillekin vakava asia. Shanghai on Kiinan ravintolapääkaupunki: 26 miljoonan asukkaan metropolissa on yli 110 000 ravintolaa, ja paikalliset käyttävät ulkona syömiseen keskimäärin enemmän rahaa kuin muualla asuvat kiinalaiset.
Retki kaupungin sieluun kannattaa aloittaa kävelemällä pikkukatuja, joilla ruoka näkyy ja tuoksuu auringonnoususta alkaen. Paikalliset jonottavat aamupalakseen kojuista myytäviä baozeja, höyrytettyjä ja täytettyjä vehnäpullia, tai pannukakkuja, jian bing, joiden sisään katumyyjät käärivät munia, korianteria ja maustetahnoja.
Iltaisin kaduilla kokoonnutaan grillikojujen ympärille. Paikallinen grilliruoka on tikkuihin pujoteltuja vihanneksia, lihaa ja tofua. Vartaat nautitaan pikkuisilla muovituoleilla kökötellen.
Mistä puhutaan?
Shanghain kaduilla ja kuppiloissa on tänä kesänä puhuttu samasta aiheesta kuin maailman talouslehdissä: Kiinan pörsseistä. Kiinalaiset ovat kovia piensijoittajia, ja tavalliset kiinalaiset opiskelijoista eläkeläisiin omistavat merkittävän osan osakkeista.
Shanghain ja Shenzhenin pörssit paisuivat hullun lailla viime vuoden alusta tämän vuoden kesäkuuhun. Sitten seurasi romahdus, ja paikallisten spekulaatiot hyvistä sijoituksista vaihtuivat huoleen.
Piensijoittajien suuri osuus johtuu siitä, ettei tavallisilla ihmisillä ole juuri sijoitusvaihtoehtoja sen jälkeen kun he ovat hankkineet asunnon. Toisaalta institutionaalisia suursijoittajia on Kiinassa vähän.
Yksi kaupungin kestopuheenaiheista ovat asuntojen hinnat. Kiinalaiset tahtovat omistaa asuntonsa, mutta Shanghain keskimäärin 34 000 yuanin eli yli 4 000 euron neliöhinnat aiheuttavat monille päänsärkyä. Etenkin nuoretparit tuskailevat 30 prosentin käsirahan säästämistä.
Minne mennä syömään?
Suuntaa Shanghain ranskalaiseen kaupunginosaan, jota ranskalaiset asuttivat ja kehittivät 1800-luvun puolivälistä 1940-luvulle. Fumin Roadilta, Julu Roadin kulman lähistöltä löytyy kanttiinimainen Mei Wei, »hyvä maku». Ravintola näyttää vaatimattomalta, mutta ruoka on herkullista eivätkä hinnat huimaa. Listalta kannattaa kokeilla esimerkiksi shanghailaisia dumplingseja, jotka paistetaan keittämiseen jälkeen. Ja jälkiruuaksi makeaa riisipallerokeittoa.
Syödessä voi muistella Kiinan taloushistoriaa. Mei Wein omisti aikanaan Kiinan hallitus, ja pöydät täyttyivät lounasaikaan valtion työntekijöistä. Nyt perheyritys palvelee kansainvälisiäkin kävijöitä trendikkäällä alueella, ja ruokalistasta voi lukea hassunkurista englantia, kuten Kiinassa usein. Miten olisi esimerkiksi edamamepapuannos, jota luonnehditaan sanoilla fragrant bad soybean festival?
Kirjoittaja on Taloussanomien toimittaja, joka opiskeli viime vuoden Shanghaissa.
Mohsen Makhmalbaf: The President. Georgia, Ranska, Britannia 2014, 119 min.Palkittu iranilainen ohjaaja Mohsen Makhmalbaf kuvaa terävästi vallankumousta ja sen liikkeellepanemaa väkivallan kierrettä elokuvassaan The President.
Vahvasti vertauskuvallisen, trillerin ja satiirin lajityyppien kanssa leikittelevän elokuvan päähenkilö on sotilasdiktaattori maassa, jonka kaupungit ja maisemat muistuttavat Keski-Aasiaa. Arabikevään inspiroima elokuva alkaa vallankumouksesta, joka sysää valtansa menettäneen päähenkilön pakomatkalle halki köyhän ja levottoman maan. Matkalla diktaattori joutuu kohtaamaan häikäilemättömän vallankäyttönsä seuraukset: väkivalta luo väkivaltaa.
Osa Makhmalbafin elokuvista on kielletty ohjaajan kotimaassa. Makhmalbaf asuu Pariisissa ja on elänyt maanpaossa sen jälkeen, kun Mahmud Ahmadinejadista tuli Iranin presidentti vuonna 2005.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Elokuva esitetään syyskuussa Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla Helsingissä.Katso tarkemmat tiedot: hiff.fi.
Yhdysvaltalaistutkijoiden Rajan Menonin ja Eugene Rumerin mukaan Ukrainan kriisi on itä–länsi-suhteiden vakavin horjuttaja sitten kylmän sodan päättymisen. Kirja tekee selväksi, että nykyisen kriisin taustalla on jopa vuosisatoja vanhoja jännitteitä ja Ukrainaan neuvostoajoilta periytyneitä taloudellisia ja poliittisia rakenteita.
Menon ja Rumer vaativat, että Euroopan ja Yhdysvaltain on rakennettava selkeä Venäjä-strategia, joka perustuu kovaan realismiin ja Venäjän historian tuntemukseen. Konkreettista kuvaa tästä strategiasta kirja ei kuitenkaan anna.
Suomalaiselle lukijalle Menon ja Rumer tarjoavat tuttua paasikiveläistä viisautta: maantieteelle emme mitään voi, ja Venäjän erityisyys kansainvälisen politiikan toimijana on muistettava.
Kirja saa pohtimaan, miten paljon paremmin Eurooppa olisi voinut Venäjä-suhteensa 1990-luvulla hoitaa. Nykyinen kriisi osoittaa, että osa turvallisuusjärjestelmästä jäi tuolloin rakentamatta.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja
Ensi näkemältä näillä kirjoilla on vain vähän yhteistä. Iver B. Neumannin kirja sisältää antropologin omiin kokemuksiin perustuvia, usein hauskojakin pohdintoja diplomatian käytännöistä ja kulttuurista. Rosa Balfourin, Caterina Cartan ja Kristi Raikin toimittama teos puolestaan on vaativa ja moniääninen kirja, joka hahmottelee EU:n toimielinten keskelle syntynyttä Euroopan ulkosuhdehallintoa.
Kirjat tarjoavat kuitenkin painavan lukupaketin Euroopan maiden ulkopolitiikasta ja luovat monitasoisen katsauksen nykydiplomatian tilaan.
Neumann lähtee liikkeelle Euroopassa kehitetyistä diplomaattisista normeista, jotka liittyvät esimerkiksi diplomaattien pukeutumiseen ja lähetystörakennusten lailliseen statukseen. Muut toimijat neuvostodiplomaateista Benjamin Franklinin edustamiin amerikkalaisiin joutuivat mukaan päästäkseen omaksumaan nämä säännöt sellaisinaan, eivätkä Brics-maatkaan ole voineet kauan kapinoida.
Universaaleina pidetyt diplomatian normit perustuvat Neumannin mukaan arkaaisiin myytteihin, joita kansainvälinen järjestelmä vaalii. Nyttemmin diplomatialta on alettu vaatia läpinäkyvyyttä, alan mysteerit ovat alkaneet avautua ja sädekehä himmentyä. Demokratisoitumisella on hintansa: alalle olennaiset pyhyyttä huokuvat rituaalit menetetään, ja diplomaattien legitimiteetti joutuu kyseenalaiseksi.
Balfourin, Cartan ja Raikin toimittama teos puolestaan tarkastelee ulkopolitiikan hoitoa Euroopan ulkosuhdehallinnossa, jäsenmaiden kansallisissa diplomatioissa sekä niiden ja unionin kesken.
Kirja selvittää, miten jäsenvaltiot ovat kokeneet yhteisen ulkosuhdehallinnon vaikutuksen ja miten jäsenvaltioiden ulkoministeriöiden suhteet ulkosuhdehallintoon ovat muodostuneet. Yhtäältä ulkosuhdehallinto soveltaa osin kansallisia käytäntöjä, toisaalta jäsenmaihin kohdistuu EU:sta painetta uudistaa tapojaan. Lisäksi nämä prosessit voivat sekoittua, kun EU-tason eliitit omaksuvat toisiltaan normeja ja toimintatapoja.
Jäsenmaiden suhtautuminen EU:n ulkosuhdehallintoon on kirjavaa. Briteille ulkosuhdehallinto on vain strateginen väline, kun taas Saksa yrittää sekä sovittaa sitä omiin etuihinsa että sopeutua sen menettelytapoihin. Ranska tuo vahvasti esiin omaa rooliaan mutta tajuaa, että sen on toimittava eurooppalaisessa viitekehyksessä. Suomen ajattelutapaa puolestaan leimaa sama Venäjään liittyvä turvattomuuden tunne kuin Tšekkiä ja Viroa.
Kirja nostaa esiin kaksi EU:n sisäistä jakolinjaa suhteessa ulkosuhdehallintoon. Suurten ja pienten jäsenmaiden välissä on perinteinen juopa. Lisäksi ydinasevalloilla Britannialla ja Ranskalla on kiusaus nähdä unioni osana arsenaaliaan, jota voi käyttää muiden foorumien ohella tai jonka voi tarvittaessa unohtaa. Muille EU on olennaisempi.
Kirjoittaja on poliittisen historian yliopistonlehtori Turun yliopistossa.
Äärioikeisto, oikeistoradikalismi, fasismi ja populismi ovat käsitteitä, joita käytetään liian väljästi sekä tutkimuksessa että lehtikielessä. Siksi ne tulisi määritellä uudelleen, esittää Sciences Po -yliopiston tutkija Pierre-André Taguieff kirjassaan La revanche du nationalisme.
Rasismia, äärioikeistoa ja populismia yli 35 vuotta tutkinutta Taguieffiä on tituleerattu niin sosiologiksi, aatehistorioitsijaksi kuin filosofiksikin sekä kritisoitu muun muassa Israel-myönteiseksi. Häntä onkin vaikea luokitella, mutta ennen kaikkea hän on monia erilaisia näkemyksiä esittävä l’esprit libre.
Taguieff pitää populismia retorisena ja poliittisena tyylinä, joka vastustaa eliittiä. Hänen mukaansa on olemassa erilaisia populismeja, eivätkä ne kaikki ole pahasta. Osittain populismi on myös luonnollinen osa vallankäyttöä eri kulttuureissa.
Taguieff erottelee toisistaan muun muassa toisen maailmansodan jälkeisen protestipopulismin (esimerkiksi vennamolaisuus), 1980–1990-luvun nationalistisen identiteettipopulismin (esimerkiksi Itävallan FPÖ ja Ranskan Front National) sekä sellaisen populistisen johtajuustyylin, jota käyttävät monet nykyjohtajat ja presidentit.
Taguieffin mukaan populisteina voidaan pitää niin Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia, Ranskan entistä presidenttiä Jacques Chiracia, Italian pääministeriä Matteo Renziä kuin Ranskan nykyistä ympäristö- ja energiaministeriä Ségolène Royaliakin. Kyse on koko kulttuurin läpäisevästä politiikan viihteellistymisestä ja yrityksestä tuoda johtajuus lähelle kansaa.
Taguieffin mukaan huolestuttavaa on, jos populismi korostaa nationalismia ja on vihamielistä islamia kohtaan. Eurooppalainen nykypopulismi edustaa nationalismia, koska maanosa on epäonnistunut yrityksessään luoda yhteinen eurooppalainen identiteetti.
Nykyisen äärioikeiston nousussa on Taguieffin mukaan keskeistä se, että äärioikeiston kannattajat ovat uutta sukupolvea. Esimerkiksi vuoden 2014 eurovaaleissa Ranskan Front National sai yli 30 prosenttia äänistään alle 35-vuotiailta äänestäjiltä. Populismin kannattajat eivät ole enää hajanainen joukko, vaan kannattajien painopiste on siirtynyt työväenluokkaan, kun vasemmisto ei enää houkuta äänestäjiä.
Liian usein populismin ja nationalismin tutkimusta lähestytään vain anglosaksisesta näkökulmasta, jossa populismikäsitetään yhtenäisenä »isminä» tai ohuena ideologiana. Silloin retoriikka unohdetaan. Taguieff avaa populismiin eurooppalaisen näkökulman ja laajentaa määritelmiä.
Kirjoittaja on väitöskirjatutkija ja työskentelee Suomen Akatemian Populismi liikkeenä ja retoriikkana -hankkeessa Jyväskylän yliopistossa.
Barack Obaman presidenttikautta on jäljellä reilu vuosi, ja puheet Obaman ulkopoliittisesta perinnöstä ja Yhdysvaltain tulevasta roolista kansainvälisellä kentällä ovat saaneet tuulta alleen. Joseph S. Nye Jr. ja Bret Stephens etsivät teoksissaan vastaustakysymykseen siitä, onko Yhdysvaltain suurvalta-aika ohitse.
Obama totesi YK:n yleiskokoukselle vuonna 2009, että minkään kansakunnan ei tulisi dominoida toista vaan maailman on astuttava uuteen nollasummapelin jälkeiseen aikakauteen.
Kuusi vuotta puheensa jälkeen Obama vastasi ensimmäistä kertaa kysymykseen siitä, mikä on hänen ulkopoliittinen doktriininsa. Obama totesi New York Timesin haastattelussa kuluvan vuoden huhtikuussa, että hän luottaa neuvottelujen voimaan, mutta niin, että Yhdysvallat säilyttää täyden sotilaallisen toimintakykynsä. Tätä periaatetta Obama on noudattanut niin suhteessa Kuubaan, Kiinaan kuin Iraniinkin.
Obaman ulkopolitiikkaa on kritisoitu Yhdysvaltain vaikutusvallan heikkenemisestä. Harvardin professori Joseph S. Nye Jr. huomauttaa, että on keskeistä erottaa toisistaan Yhdysvaltain vaikutusvallan suhteellinen ja absoluuttinen lasku.
Nyen mukaan Yhdysvaltain talouden rakenteiden hienostuneisuus, sotilaallinen ylivoima, vahva kansalaisyhteiskunta ja kulttuurinen valta pitävät Yhdysvallat maailman johtavana valtiona myös lähivuosina, Kiinan taloudellisesta menestyksestä huolimatta. Yhdysvaltain vaikutusvalta ei siis ole absoluuttisessa laskussa, ja siksi ei voida vetää johtopäätöstä siitä, milloin Yhdysvaltain vuosisata päättyy.
Nye toteaa, että Yhdysvalloilla on pitkät perinteet oman hegemoniansa lopun ennustamisessa. Hän pitää keskustelua Yhdysvaltain vaikutusvallan vähenemisestä jopa jossain määrin vaarallisena: se saattaa pahimmillaan rohkaista Venäjää laajentumispolitiikkaan, Kiinaa käyttämään voimaa naapureitaan vastaan ja Yhdysvaltoja itseään reaktiiviseen ulkopolitiikkaan.
Nyen tulkinnan mukaan Yhdysvaltain todellinen ongelma on poliittisissa instituutioissa. Kongressin poliittinen umpikuja ja kongressin lainsäädäntövallan sekä presidentin toimeenpanovallan välinen konflikti ovat alusta asti olleet osa amerikkalaista järjestelmää, mutta vasta viime aikoina ne ovat aiheuttaneet todellisia vaikeuksia. Nyelle väitteet siitä, että Obaman presidenttikaudet olisivat vähentäneet Yhdysvaltain vaikutusvaltaa, kertovat puoluepolitiikan jakautuneisuudesta eivätkä vallan vähenemisestä.
Myöskään Wall Street Journalin kolumnisti, Pulitzer-palkittu journalisti Bret Stephens ei usko Yhdysvaltain olevan absoluuttisessa laskussa. Sen sijaan hän näkee, että amerikkalaisilla on kaksi pysyvää houkutusta: pelastaa maailma ja toisaalta vetäytyä siitä.
Stephensin mukaan Yhdysvaltain vetäytyminen maailmannäyttämöltä on aina johtanut katastrofaalisiin seurauksiin. Esimerkeiksi hän nostaa toisen maailmansodan ja Jugoslavian hajoamissodat, joissa Yhdysvaltain hidas reagointi ehti aiheuttaa kansanmurhan. Obaman Stephens laskee eristäytymispolitiikkaa harjoittaneiden presidenttien joukkoon.
Stephens puolustaa George W. Bushin doktriinia, jossa konflikteja pyrittiin estämään ennalta sotilaallisella läsnäololla. Stephensin mukaan Yhdysvaltain roolia maailmanpoliisina ei voi korvata millään muulla instituutiolla tai valtiolla. Poikkeama tästä politiikasta johtaa väistämättä kaaokseen, sillä vakavasti otettavalle suurvallalle sivustakatsojan rooli ei ole mahdollinen.
Kahden kauden presidenttejä tulkitaan usein niin, että ensimmäinen kausi on sisäpoliittisten voimannäyttöjen aikaa, kun taas toisella kaudella keskitytään ulkopoliittisen perinnön luomiseen, kun tarvetta äänestäjien miellyttämiseen sisäpolitiikassa ei enää ole. Kumpikaan teoksista ei kuitenkaan tulkitse Obaman ulkopolitiikkaa tästä näkökulmasta.
Stephens näkee, että Obaman kausia on leimannut »kansakunnan rakentaminen kotona» (nation-building at home), jonka Obama nosti tavoitteekseen ensimmäisen presidenttikautensa alussa. Stephensille tämä tavoite tarkoittaa politiikan painopisteen siirtymistä pois ulkopolitiikasta, kun taas Nye näkee saman julkilausuman luopumisena »maksimaalisesta» ulkopolitiikasta, jolla on saatu aikaan enemmän harmia kuin hyötyä.
Obaman kautta ovat leimanneet kaksi päällekkäistä maailmanpoliittista kehityslinjaa: toisaalta Kiinan ja Aasian strategisen merkityksen kasvu pitkällä aikavälillä, toisaalta päivittäistä huomiota vaativa Lähi-idän kriisitilanne. Obama on vastannut tilanteeseen dialogilla. Suhteessa Kiinaan avainasemassa ovat olleet säännölliset kahdenkeskiset talouskeskustelut ja ilmastoneuvottelut, joissa Kiina viime vuonna sitoutui ensimmäistä kertaa hiilidioksidipäästöjensä vähentämiseen. Lähi-idässä Yhdysvallat on avannut keskusteluyhteyden vanhan arkkivihollisensa Iranin kanssa.
Siinä missä Stephensin mielestä Obaman kautta on ohjannut idealismi, Nye näkee linjassa pragmaattisuutta. Nyen käsitettä pehmeästä vallasta on käytetty erityisesti Bill Clintonin ja Obaman hallintojen retoriikassa, kun taas Stephens on julkisuudessa esittänyt enemmän republikaanien poliittiseen agendaan sopivia kantoja. Näkemyseroista huolimatta kumpikaan kirjoittajista ei lopulta kiistä sitä, että Yhdysvaltain on tärkeää säilyttää johtoasemansa kansainvälisellä areenalla.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Tiedän, etten ole viettänyt kovin paljon aikaa oppimassa Washingtonin tapoja. Mutta olen ollut siellä riittävän kauan tietääkseni, että tapojen täytyy muuttua», lausui senaattori Barack Obama asettuessaan ehdolle demokraattien esivaaleissa helmikuussa 2007.
Nämä sanat oli kirjoittanut Obaman keskeinen viestintä- ja strategianeuvonantaja David Axelrod. Niistä kuvastuu hyvin Axelrodin laatima strategia voittavasta viestintälinjasta. Sen mukaan George W. Bushin ideologisen ja voimakkaasti puoluepolitisoituneen ajan jälkeen amerikkalaiset kaipasivat ehdokasta, joka olisi kansakuntaa yhdistävä ja puoluerajoja ylittävä voima.
Obaman kilpakumppanin Hillary Clintonin esivaalikampanjassa päädyttiin toisenlaiseen linjaukseen siitä, millä vaalit voitettaisiin: Clinton painotti kamppailua republikaaneja vastaan ja omaa kokemustaan siitä.
Axelrodin kirjan mukaan Clintonit olivat valmiita tekemään kaikkensa ja vähän enemmänkin voittaakseen. Obaman kampanjaväen mukaan Bill Clinton esimerkiksi vetosi epäsuorasti Etelä-Carolinan valkoisten äänestäjien piileviin rasistisiin ennakkoluuloihin. Clintonien peräänantamattomuuden vuoksi demokraattien esivaaleista tuli puoli vuotta kestänyt puristus.
Amerikan meininkiä oli vahvasti siinä teatraalisuudessa, jolla Clintonin ja Obaman ensimmäinen yhteisesiintyminen repivän esivaalikamppailun jälkeen hoidettiin. Paikaksi valittiin New Hampshiressa sijainnut vaikeapääsyinen pikkupaikkakunta, jonka nimi oli Unity ja josta molemmat olivat saaneet yhtä paljon ääniä esivaaleissa.
Clintonin päihittäminen oli Obamalle vaikeampaa kuin republikaanien John McCainin voittaminen varsinaisissa presidentinvaaleissa. Axelrodin mukaan McCainin virhe oli se, että tämä alkoi myötäillä rikkaita suosivia veronalennuksia ja tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa republikaanien esivaalien voittamiseksi. Tämä sai McCainin mahdollisen presidenttiyden näyttämään Bushin kolmannelta kaudelta.
Aiemmin myös Clintoneita avustanut Axelrod tiivistää keskeisimmän oppinsa siihen, että edellisen presidentin siirtyessä syrjään amerikkalaiset äänestävät yleensä ehdokasta, joka on erilainen kuin väistyvä viranhaltija ja jonka vahvuudet paikkaavat edeltäjän miellettyjä heikkouksia. Tämä sääntö pätee Axelrodin mukaan myös silloin, kun väistyvä viranhaltija on suosittu.
Mikäli Axelrodin teoriaan on uskominen, Hillary Clintonin mahdollisuudet voittaa presidentinvaalit ovat ensi vuonna ainakin jonkin verran suuremmat kuin vuonna 2008. Silloin Clinton oli Axelrodin mukaan aivan liian samankaltainen puoluepukari kuin Bush.
Clintonin kontrasti vuoden 2008 hurmos-Obamaan on suuri, mutta erot nyky-Obamaan pienempiä. Yhdysvaltain entisestään syventynyt poliittinen kahtiajako on tehnyt myös Obamasta hillarymaisen kovaotteisen tahtopoliitikon.
Kirjoittaja on Kehitys-lehden päätoimittaja ja vapaa toimittaja.
Pietarin eurooppalaisen yliopiston professori ja Aleksanteri-instituutin vieraileva professori Vladimir Gelman aloittaa kompaktin kirjansa omakohtaisella tarinalla työhaastattelusta Pietarin pormestarinvirastossa 1990-luvun alussa.
Gelman kysyi demokraattina pidetyltä pormestari Anatoli Sobtšakilta, kuinka tämä johtaa kaupunkia. Sobtšak tokaisi yksioikoisesti: »Me olemme nyt vallassa – se on demokratiaa.»
Esimerkki tuo konkreettisella tavalla esiin, kuinka Venäjän demokratiakokeilu alkoi kasvaa kieroon jo alkumetreillä. Lännessä demokratian takuumiehinä pidetyt henkilöt – mukaan lukien presidentti Boris Jeltsin – oikaisivat tarpeen tullen demokraattisia sääntöjä ilman moraalisia ongelmia.
Kriittisillä hetkillä valtaapitävät valitsivat poikkeuksetta omaa valtaansa kasvattavan ja demokratiaa rajoittavan vaihtoehdon. Gelmanin näkemyksen mukaan Jeltsin hoiti pohjatyön, minkä jälkeen Vladimir Putin on yhä voimakkaammin eliminoinut poliittista ja taloudellista kilpailua. Vuosien varrella autoritaarinen järjestelmä on vakiintunut, ja siitä on tullut maan tapa.
Jeltsinin tai Putinin syyttelyn sijaan Gelman näyttää uskovan, että vallan maksimointi annetuissa raameissa on kaikkien johtajien luontainen taipumus. Venäjältä nämä raamit eli valtaa rajoittavat instituutiot vain sattuivat puuttumaan.
Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen maa oli niin suuressa murroksessa, että eliitti kykeni yhdistämään taloudelliset ja poliittiset resurssit äärimmäiseksi vallan monopoliksi. Gelmanin mukaan tällaisen mahdollisuuden käyttämättä jättäminen olisi ollut suorastaan hölmöä.
Gelman ei pohdi Venäjän ulkopuolisten toimijoiden roolia tässä kehityksessä, vaikka pohdinnalle olisi aihetta. Länsimaat ummistivat silmänsä monelta epädemokraattiselta toimelta poliittisten laskelmien vuoksi. Jeltsiniä pidettiin synneistään huolimatta parempana vaihtoehtona kuin nationalisteja tai kommunisteja. Samalla viestitettiin, että demokratian muodollisuudet ovat toisarvoisia, kunhan oikea mies pysyy vallassa.
Gelman keskittyy demokratian institutionaalisiin puutteisiin ja odottaa järjestelmän muuttuvan vaaleilla. Hän ei paneudu nykyistä valtaa ylläpitäviin mekanismeihin tai poliittiseen teknologiaan, jonka avulla demokraattisilta näyttäviä prosesseja hallitaan varsin tehokkaasti. Tämä arviointi olisi tärkeää pohdittaessa sitä, kuinka todennäköisesti ja millä tavoin järjestelmä voi muuttua.
Vaikka valtaa rajoittavat instituutiot on tehokkaasti kitketty nyky-Venäjältä, Gelman uskoo demokratian mahdollisuuksiin. Hän diagnosoi maan eliitin alkoholistiksi, joka ei halua tai kykene muuttamaan käytöstään, vaikka tietää sen johtavan tuhoon. Gelman on vakuuttunut, että kun karu määränpää lopulta valkenee kansalle, demokratia saa Venäjällä toisen mahdollisuuden.
Gelmanin optimismi on lohdullista, mutta muutoksen yhtälö on ehkä astetta hänen kuvailemaansa vaikeampi.
Kirjoittaja toimii vanhempana tutkijana Ulkopoliittisessa instituutissa.
Tohtori Jukka Tarkan mukaan Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut viimeksi kuluneen neljännesvuosisadan aikana »järkyttävän paljon», mutta Suomi ei ole muuttanut turvallisuuspolitiikkaansa mihinkään suuntaan. Tarkan mukaan Suomi on ajanut itsensä tilanteeseen, jossa se on riippuvainen Nato-maista mutta sillä ei ole turvatakuita.
Onko Suomi menettänyt kykynsä reagoida turvallisuusympäristönsä muutoksiin?
Siltä näyttää, vaikka reagointikykymme on arvokkain turvallisuuspoliittinen perinteemme. Sodan jälkeen aloitimme ystävyyspolitiikan Neuvostoliiton kanssa, sillä se oli siinä tilanteessa välttämätöntä. Länsi-integraatioon pääsimme mukaan Neuvostoliiton vastustuksesta huolimatta, ja Saksan yhdistyessä irtauduimme yksipuolisesti Pariisin rauhansopimuksen ja YYA-sopimuksen sotilaallisista artikloista.
Nyt tuntuu, että reaktiokyky on kadotettu, vaikka turvallisuustilanne elää voimakkaasti. Venäjä toteuttaa perinteistä voimankäyttöön perustuvaa etupiiripolitiikkaa, mutta Suomi jatkaa ystävyyspolitiikkaa.
Mihin Suomen passiivisuus johtaa?
Jos Suomi jatkaa nykyisellä linjallaan, se tulkitaan Venäjällä ja ehkä lännessäkin siten, että Suomi jättäytyy Venäjän etupiiriin. Käsiämme ei ole sidottu, kuten kylmän sodan aikana, mutta silti katselemme vain passiivisesti, mitä ympärillämme tapahtuu. Ainoa ratkaisu, jolla Suomi voisi lisätä vastavoimaa Venäjän voimapolitiikalle, on Nato-jäsenyys. Tämä on mielestäni ilmiselvää logiikkaa. Suomen keinottelu Naton ulkopuolella on ristiriidassa sotilaallisen perusratkaisummekanssa, sillä olemme tieten tahtoen hakeutuneet nojaamaan läntiseen sotilasteknologiaan. Asekapasiteettimme pitäminen toimintakykyisenä riippuu kriisitilanteessa täysin Nato-maista, jotka auttavat ensisijaisesti toisia Nato-maita.
Miten Venäjä reagoisi, jos Suomi päättäisi hakea Nato-jäsenyyttä?
Moskovassa ei olla tyhmiä. Siellä ymmärrettiin jo neuvosto-aikana, että Suomi on kaikin mahdollisin keinoin sitoutunut länteen, ja kaikki suunnitelmat on tehty sen mukaan. Jos Suomi nyt kirjaisi tämän länsisitoumuksensa muodollisestikin Natoon liittymällä, se ei muuttaisi minkään palikan asentoa Venäjän tilannekartalla. Puheetolisivat hirmuisia, mutta Venäjä sopeutuisi Suomen Nato-jäsenyyteen niin kuin se on sopeutunut Baltian ja Itä-Euroopan maidenkin jäsenyyteen.
Jos Suomi liittyisi Natoon, tulisiko kontollemme Baltian puolustusvelvoite?
Sellaista liittymissopimusta ei tietenkään voi kuvitella, että sanoutuisimme irti Baltian ongelmista. Mutta ei Suomella myöskään olisi erillisiä velvoitteita Baltian suhteen, vaan samat velvoitteet kuin muillakin Nato-mailla.
Jos Baltiassa syttyisi sotilaallinen konflikti, liittoutumaton Suomi olisi vapaata riistaa konfliktin molemmille osapuolille. Vanha viisaus siitä, että maantieteelle emme voi mitään, tarkoittaa myös tätä.
Kuinka paljon Suomi voi laskea Ruotsin kanssa tehtävän puolustusyhteistyön varaan?
Se on vain rauhanajan yhteistyötä, eikä mitään puolustusliittoa aiotakaan tehdä. Sopii tietysti kysyä, mitä hyötyä on periaatteellisesta lipunnäytöstä, jos se ei merkitse käytännössä mitään.
Ruotsin puolustuspolitiikka on rakennettu tyhjän päälle, maa on ajanut maavoimansa alas aseistariisuntaa muistuttavalla tavalla. Tämä sotii kaikkia turvallisuusajattelun ja sotilaslogiikan perusperiaatteita vastaan. Siksi on vaikea kuvitella, ettei taustalla olisi kahdenvälistä sopimusta Yhdysvaltain kanssa. Ruotsilla oli tällainen sopimus kylmän sodan aikana, ja aihetodisteet viittaavat nytkin vahvasti siihen suuntaan.
Mitä uuden hallituksen ulko-ja turvallisuuspoliittiselta sekä puolustuspoliittiselta selvitykseltä voi odottaa?
Selontekojen valmistelutapa on Suomessa parlamentarismin ja muunkin järkevän toiminnan irvikuva. Eduskunnan seurantaryhmä on mukana selonteon valmistelussa hallituksen kanssa, ja sitten eduskunta käsittelee selontekoa, jonka tekemistä se on itse valvonut. Tällainen rituaali ei voi tuottaa järkeviä tuloksia nopeasti muuttuvissa tilanteissa.
Tuleeko Nato-hyssyttely jatkumaan vastedeskin?
Lipposen hallitusten ohjelmissa torjuttiin Nato-jäsenyys »vallitsevissa oloissa». Se oli vertaansa vailla oleva umpipäätelmä. Olosuhteet voivat muuttua, mutta johtopäätös on aina sama. Tämä on joko äärimmäistä neroutta tai varsinainen möhläys.
Tulkitsen presidentti Niinistön varovaisia vihjeitä niin, että hän ei ole niin lukkiutunut menneisyyteen kuin edeltäjänsä. Toivon hänen vievän keskustelua varovaisesti siihen suuntaan, että lopettaisimme vanhojen sloganien toistelemisen ja ottaisimme asiat asioina emmekä asenteena.
Jukka Tarkka: Venäjän vieressä. Suomen turvallisuusilmasto 1990–2012. Otava 2015, 340 s.
Euroopan unionin lähialueilla on useita kriisipesäkkeitä. Monet Välimeren eteläpuolisista maista kärsivät poliittisesta epävakaudesta ja väkivaltaisista konflikteista, mikä heijastuu EU-alueelle aiempaa suurempina pakolaismäärinä sekä kasvaneena terrorisminuhkana. Ukrainasta on muodostunut voimapolitiikan paluun symboli: Venäjän toimet maassa ovat järkyttäneet eurooppalaisen turvallisuusjärjestyksen perusrakenteita ja luoneet poliittista ja sotilaallista jännitettä EU:n itärajalle.
EU:n naapuruuspolitiikalle vallitseva tilanne merkitsee lähes täydellistä epäonnistumista, sillä politiikan perimmäinen tavoite on unionin lähialueiden vakauttaminen. Naapuruston epävakaus ei tietenkään ole EU:n syytä, mutta kriisit pakottavat unionin arvioimaan naapuruuspolitiikan lähtöolettamuksia, toimivuutta ja tavoitteita uudelleen.
Naapuruuspolitiikkaa luotaessa vuonna 2003 uskottiin, että EU on naapureidensa luontainen kiintopiste, jonka vakaudesta ja varallisuudesta naapurit haluavat osallisiksi. Siksi naapureiden ajateltiin olevan valmiita uudistuksiin sekä tiiviiseen yhteistyöhön unionin kanssa. EU:n vetovoima on kuitenkin heikentynyt unionin monivuotisen taloudellisen ja poliittisen kriisin takia. Samaan aikaan EU:n lähialueista kilpaillaan entistä kiivaammin: muun muassa Venäjä, Turkki, Iran ja Saudi-Arabia haastavat unionin muokkaamalla naapurustoa omien etujensa mukaisesti.
EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Federica Mogherini ja naapuruuspolitiikasta vastaava komissaari Johannes Hahn aloittivat unionin naapuruuspolitiikan uudistamisen kuluvan vuoden keväällä keräämällä viranomaisten, kansalaisjärjestöjen, tutkimuslaitosten sekä muiden sidosryhmien näkemyksiä naapuruuspolitiikan tulevaisuudesta.
Keskustelua vauhdittaakseen Mogherini ja komissio julkaisivat samalla yhteisen kuulemisasiakirjan »Kohti uutta Euroopan naapuruuspolitiikkaa». Asiakirja tiedusteli sidosryhmiltä muun muassa, millaisia porkkanoita EU voisi tarjota lähentymishalukkaimmille naapureilleen ja miten se toisaalta saisi myös innottomimmat kumppaninsa patistettua yhteistyön ja uudistusten tielle. Entä miten naapuruuspolitiikan tulisi suhtautua lähialueen konflikteihin?
Mogherinin ja komission paperissa myönnetään, että hakiessaan ratkaisua lähialueiden ongelmiin EU:n on otettava »naapureiden naapurit» huomioon ja tehtävä tarpeen mukaan yhteistyötä niiden kanssa. Lause viitannee erityisesti Venäjään. Unionin olisikin syytä pohtia tarkkaan, millä tavoin se huomioi kilpailevat alueelliset toimijat politiikassaan.
EU:n on otettava huomioon »naapureiden naapurit».
Erityisen keskeisiä edellä mainitut kysymykset ovat EU:n itäiselle kumppanuudelle. Idässä EU:lla on paitsi kolme lähentymishaluisinta naapuriaan (Georgia, Moldova ja Ukraina), myös yksi välinpitämättömimmistä (Azerbaidžan) ja yksi hankalimmista (Valko-Venäjä) – sekä lisäksi tietysti vakavin haastajansa Venäjä. Naapuruuspolitiikan kokonaisuudistuksen voikin odottaa viitoittavan itäisen kumppanuuden tulevaisuutta.
Yksinkertaisia vastauksiaMogherinin ja komission esittämiin kysymyksiin ei kuitenkaan ole. EU:n tehtävää ei myöskään helpota se, että unionin jäsenmailla on paljon toisistaan poikkeavia ajatuksia naapuruuspolitiikan luonteesta, oli sitten kyse politiikan maantieteellisistä painopisteistä tai sen suhteesta EU:n laajentumiseen. Uudistusprosessi jatkuu syksyllä 2015, jolloin komissio esittelee kuulemiskierroksen pohjalta syntyneitä ideoita.
Naapuruuspolitiikan uudistus tulisi kytkeä tiiviisti toiseen EU:ssa käynnissä olevaan hankkeeseen eli unionin ulko- ja turvallisuuspoliittisen strategian päivittämiseen. EU:n ulkopolitiikan strategisen perustan on tähän asti muodostanut vuonna 2003 julkaistu ja 2008 täydennetty Euroopan turvallisuusstrategia, joka on kuitenkin auttamatta vanhentunut. Uuden strategian tulisi ottaa huomioon turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja määritellä siltä pohjalta EU:n ensisijaiset ulko- ja turvallisuuspoliittiset tavoitteet, keskeiset työvälineet sekä tärkeimmät yhteistyökumppanit.
EU-maiden johtajat käynnistivät päivitystyön alustavasti jo joulukuussa 2013 eli ennen Venäjän sotatoimia Ukrainassa. Ukrainan tapahtumien vuoksi strategian päivitykseen kohdistuu kuitenkin entistä suurempia odotuksia. Erityisen kipeästi strategista kompassia kaipaa EU:n yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, jonka päämääristä ja tarpeellisuudesta jäsenmaat ovat hyvin erimielisiä. Osalle jäsenmaista yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka on yhä korkeintaan kriisinhallinnan väline, kun taas toiset – Suomi mukaan lukien – toivovat siitä myös vastausta Venäjänasettamaan sotilaalliseen haasteeseen.
Strategiapäivityksen yhteydessä olisi mietittävä myös, miten EU:n ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikka voisi nykyistä paremmin tukea unionin muita politiikka-aloja, esimerkiksi juuri naapuruuspolitiikkaa. Unionin ulko- ja turvallisuuspolitiikan ohjenuorana on jo pitkään ollut niin sanottu kokonaisvaltainen lähestymistapa eli EU:n eri ulkoisen toiminnan työkalujen yhdistäminen diplomatiasta talouteen ja kehityspolitiikasta sotilasoperaatioihin. Eri välineiden tehokas yhteiskäyttö vaatisi uudelta strategialta selkeitä linjauksia siitä, miten eri politiikkoja ja välineitä voitaisiin yhdistellä.
Strategiapäivityksen ensimmäinen vaihe päättyi toukokuussa, kun Mogherini toimitti jäsenmaille oman analyysinsä EU:n strategisen ympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista unioniin. Mogherini piirtää kuvan aiempaa kilpaillummasta ja monimutkaisesta maailmasta, jossa menestyäkseen EU:n on tunnistettava vahvuutensa ja osattava hyödyntää niitä. Sinänsä ansiokkaasta tilannekatsauksesta on kuitenkin vielä pitkä matka varsinaiseen strategiaan, jonka valmistelemiseen Mogherini sai jäsenmailta mandaatin kuluvan vuoden kesäkuussa. Valmista tulee aikaisintaan kesällä 2016.