Vähäpätöisiltä tuntuvat tykkäykset Facebookissa ja surffailut eri nettisivuilla kerryttävät meistä valtavan määrän tietoa.
Tällaisia jättimäisiä tietomassoja, big dataa, koostavat ja jalostavat yritykset myyvät tietojamme eteenpäin markkinointi- ja vaikuttamistarkoituksiin. Politiikan uusista taustapelureista merkittävimmäksi on noussut brittiläinen yritys Cambridge Analytica. Se myi viime vuonna palvelujaan Donald Trumpin vaalikampanjalle ja antoi vastikkeetta apua Britannian EU-eroa ajaneelle leirille. Trumpin neuvonantaja Steve Bannon on istunut yhtiön hallituksessa.
Joulukuussa sveitsiläislehti Das Magazin kertoi laajassa artikkelissaan, että Cambridge Analytica hyödyntää poliittisessa viestinnässä psykologi Michal Kosinskin tutkimuksia. Stanfordin yliopiston apulaisprofessorina työskentelevä Kosinski on kehittänyt psykologista henkilöarviointia yhdistämällä Facebookista ja muista sosiaalisen median palveluista saatavaa tietoa klassiseen persoonallisuuden luokitteluun.
Tutkijat ovat esimerkiksi havainneet, että Lady Gagasta tykkäävät ihmiset ovat ulospäinsuuntautuneita. Tietokonealgoritmit voivat päätellä 68 Facebook-tykkäyksen perusteella suurella todennäköisyydellä ihonvärin ja Yhdysvalloissa 85 tykkäyksen perusteella kytköksen demokraatteihin tai republikaaneihin.
Cambridge Analytican toimitusjohtaja Alexander Nix on avannut useissa lehtihaastatteluissa ja YouTubesta löytyvissä puheenvuoroissaan, että yritys kokoaa tietoja Facebook-tykkäyksistä, verkko-ostoksista, bonuskorteista ja lehtitilauksista ja yhdistää niitä psykologisiin henkilöprofiileihin. Nix kertoo yrityksen laatineen profiilin jokaisesta 220 miljoonasta äänestysikäisestä yhdysvaltalaisesta.
Donald Trumpin kampanjan loppuvaiheessa Cambridge Analytica käytti näitä tietoja syöttämällä verkon kautta ihmisille heidän persoonallisuutensa ja mieltymystensä mukaisesti manipuloitua tietoa.