Vaikka Ukraina on läntisissä keskusteluissa usein leimattu toivottomaksi tapaukseksi ja Venäjällä epäonnistuneeksi valtioksi, maan poliittinen kehitys viime kevään ja kesän aikana on ollut vaikuttavaa. Se on nostattanut toiveita siitä, että Ukraina voisi selättää nykyisen kriisinsä.
Toiveet ovat toistaiseksi silti vain toiveita: riskinä on, että Ukrainan aiemmat valinnat määräävät nykyistä kehitystä ja että nykyisessä liikehdinnässä käy kuten vuosikymmenen takaisessa oranssissa vallankumouksessa. Oranssi vallankumous ei onnistunut täyttämään Ukrainan kansalaisten eikä vallankumouksen ulkomaisten kannattajien odotuksia eikä uudistamaan korruptoitunutta ja tehotonta hallintoa.
Lännen ja Euroopan merkitys Ukrainan vähittäisen kehityksen takaajana voi näissä olosuhteissa olla ratkaiseva. Euroopan unionin ennakoiva ja käytännönläheinen toimintatapa sekä halu oppia menneistä virheistä voivat tukea Ukrainaa jaloilleen.
Kansa kannattaa yhtenäisyyttä
Ukrainan nykytilanteen analyysi tulee aloittaa tunnustamalla yksi perustavanlaatuinen saavutus: Ukraina on säilynyt yhtenä valtiona. Krimin miehitys ja konflikti Donetskin ja Luhanskin alueella ovat traagisia tapahtumia Ukrainan valtion historiassa, mutta ne eivät ole romahduttaneet koko valtiota eivätkä johtaneet poliittisesti kestämättömän liittovaltion muodostamiseen – Novorossijaa eli Harkovasta Odessaan ulottuvaa ”Uutta Venäjää” ei ole syntynyt.
Arvostetun kiovalaisen Razumkov-tutkimuslaitoken kesäkuisen mielipidetiedustelun mukaan 78,5 prosenttia ukrainalaisista vastaajista katsoo, että maan pitää pysyä yhtenäisenä valtiona mutta että valtaa tulisi jonkin verran hajauttaa. Vain noin 12 prosenttia vastaajista sanoi kannattavansa liittovaltiota.
Tämä tuskin yllättää ketään, joka on seurannut Ukrainan kehitystä. Ukrainan itä- ja länsiosan sovittamaton välirikko on tiedotusvälineiden luoma stereotypia, johon osa ulkomaisista poliitikoista uskoo. Ukrainassa mielialat ovat olleet Ukrainan yhtenäisyyden kannalla.
Ukrainan viimeisimmän eli vuoden 2001 väestönlaskennan mukaan etniset venäläiset olivat enemmistönä vain Krimin niemimaalla, ja sielläkin venäläisten osuus oli pienentynyt noin 58 prosenttiin. Vuonna 1989 etnisten venäläisten osuus Krimillä oli viimeisessä Neuvostoliiton ajan väestönlaskennassa noin 66 prosenttia.
Etnisesti ukrainalaisia oli vuoden 2001 tietojen mukaan Donetskin alueen väestöstä noin 57 prosenttia, maan koillisosassa sijaitsevan Harkovan kaupungin väestöstä noin 71 prosenttia ja etelässä Mikolajivin satamakaupungin asukkaista 82 prosenttia. He puhuvat äidinkielenään enimmäkseen venäjää mutta pitävät itseään ukrainalaisina.
Kahden vuosikymmenen itsenäisyyden aikana ukrainalaiset ovat tottuneet itsenäiseen päätöksentekoon. Ukrainan eri alueilla on paljon enemmän vaikutusvaltaa maan politiikkaan kuin Venäjän alueilla vastaavasti oman maansa politiikkaan, sillä Venäjällä valta on äärimmilleen keskitetty. Ukrainan koulujärjestelmä on lujittanut kahden vuosikymmenen ajan ajatusta Ukrainasta itsenäisenä valtiona, ja separatismille on jäänyt maan itäosissa vain vähän jalansijaa.
Tästä huolimatta pelkona on, että ulkopuolinen painostus voisi horjuttaa koko Ukrainan valtiota. Toisin sanoen Ukrainan kyky pitää kiinni valtioasemastaan ja alueellisesta koskemattomuudestaan ei ole itsestään selvä. Tämä tuli erityisen selväksi Krimin maaliskuisten nöyryyttävien tapahtumien jälkeen, kun Ukrainan sotilaita loikkasi Venäjän joukkoihin ja Kiovan johto näytti voimattomalta ja kykenemättömältä päätöksentekoon.
Alkukesään mennessä epäjärjestyksen aika oli kuitenkin ohi. Ukraina kykeni kokoamaan merkittäviä joukkoja, mukaan lukien vapaaehtoisjoukkoja, sisäministeriön joukkoja ja armeijan yksiköitä, mikä vaati reserviläisten mobilisaatiota. Tämä osoitti, että suora hyökkäys Ukrainaan tulisi varsin kalliiksi. Lisäksi Ukrainassa ymmärrettiin, että tilanne vaati isoja taloudellisia uhrauksia: kesäkuussa maa päätti lopettaa kaiken sotilasteollisen yhteistyön Venäjän kanssa.
Grafiikka : Kauko KyöstiöSisäisestä konfliktista huolimatta Ukraina onnistui järjestämään vapaat ja rehelliset presidentinvaalit, paitsi maan itäosissa, joissa käytiin sotaa. Vaaleissa äänesti yli 60 prosenttia äänioikeutetuista. Voittajaksi selvisi Petro Porošenko, joka kampanjoi kansallisen yhtenäisyyden ja Ukrainan eurooppalaisen integraation puolesta. Hän sai 54,7 prosenttia äänistä, ja hänestä tuli toistaiseksi ainoa Ukrainan presidentti, joka on valittu suoraan ensimmäisellä kierroksella. Se osoittaa, että Ukraina on lujittunut kansakuntana.
Syrjäytetyn presidentin Viktor Janukovytšin aikana Ukrainassa luovuttiin vallan kolmijako-opin mukaisesta hallintojärjestelmästä. Nyt maassa on kuitenkin otettu ratkaisevia askelia kolmijako-opin palauttamiseksi päätöksenteon ohjenuoraksi.
Vaikka suurin osa Donetskin ja Luhanskin väestöstä on venäjänkielisiä, vain runsas neljännes alueen asukkaista kannatti ennen separatistisen liikehdinnän alkua näiden alueiden irrottamista Ukrainasta ja liittämistä Venäjään. Koko Ukrainan väestöstä tätä kannatti kymmenesosa. // Lähde: Democratic Initiatives Foundation -säätiön mielipidemittaus 16.–30.3.14Jo viime helmikuussa maan parlamentin valtaa suhteessa hallitukseen lisättiin, ja myös tulevaa perustuslakiuudistusta on suunniteltu jaetun toimeenpanovallan mukaisesti. Ukraina näyttää haluavan päästä eroon autoritaarisesta, presidenttijohtoisesta järjestelmästä ja havittelevan tilalle valtaa käyttävien instituutioiden välistä kompromissia, toisin kuin monet naapuruston entiset neuvostotasavallat.
Ulkopolitiikassa Ukraina onnistui allekirjoittamaan kesäkuussa assosiaatiosopimuksen EU:n kanssa. Tämäkään ei ollut itsestään selvää: Yhtäältä osa EU-maista katsoi, että sopimus aiheuttaisi ongelmia maiden Venäjä-suhteisiin. Toisaalta monet ukrainalaiset olivat turhautuneita EU:hun. He olivat toivoneet assosiaatiosopimuksen ripeää solmimista ja odottivat EU:n kohdistavan Venäjään pakotteita ja tarjoavan Ukrainalle sotilasteknistä apua. Kun toiveet eivät toteutuneet, he syyttivät EU:ta solidaarisuuden puutteesta Ukrainaa kohtaan.
Ukrainalla on edessään valtavia rakenteellisia ongelmia ja poliittisia haasteita. Ensinnäkin maan talous on kriisissä. Aiempi tehoton politiikka, eliittien ahne käytös ja riippuvuus venäläisestä energiasta ovat johtaneet siihen, että Ukrainan kansantulo on Maailmanpankin mukaan henkeä kohti noin kolme kertaa pienempi kuin Venäjän tai Puolan ja kaksi kertaa pienempi kuin Valko-Venäjän. Jopa Ukrainan hallituksen omien optimististen talousennusteiden mukaan maan bruttokansantuote supistuu kuluvana vuonna noin 6–6,5 prosenttia.
Parhaillaan käytävä sota maksaa Ukrainalle vähintään noin 130 miljoonaa dollaria kuukaudessa, ja kulut nousevat sitä mukaa kun vanhat ammusvarastot tyhjenevät. Huhtikuussa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF myönsi Ukrainalle 17 miljardin dollarin tukipaketin, mutta se riittää ylläpitämään vain maan lyhyen aikavälin makrotaloudellista tasapainoa. Talouskasvun luomiseksi apua tarvittaisiin paljon enemmän.
Myöskään Ukrainan oligarkkijärjestelmää ei ole vielä uudistettu alkuunkaan. Tästä käy osoitukseksi se, että presidentinvaalien kaksi kärkiehdokasta olivat Petro Porošenko, yksi Ukrainan rikkaimmista miehistä, ja entinen pääministeri Julija Tymošenko, joka on säilyttänyt tiiviit kytköksensä suurpääomiin. Kampanjansa aikana Porošenko veljeili esimerkiksi Dmitro Firtašin kanssa, joka puolestaan on ollut avainhenkilö monissa Venäjän kanssa tehdyissä pimeissä energiakaupoissa ja jonka Yhdysvallat on asettanut syytteeseen.
Jotkut Ukrainan oligarkeista, kuten Dnipropetrovskin kuvernööri Ihor Kolomoiski, tukevat aktiivisesti maansa nykyhallintoa – mutta heidän mahdolliset vaatimuksensa paljastunevat vasta myöhemmin. Joka tapauksessa Ukrainan politiikan ja liike-elämän erottaminen on tulevaisuudessakin vaikeaa, ellei mahdotonta.
Porošenkon korkeat kannatusluvut saattavat kuitenkin jäädä väliaikaisiksi. Porošenkon voittoon vaikutti esimerkiksi hänen vastustajiensa heikkous. Lisäksi osa äänestäjistä äänesti Porošenkoa taktisesti, jotta sotaa käyvä maa sai laillisen presidentin mahdollisimman nopeasti. Siksi Porošenkon varsinaisen kannattajakunnan kokoa on mahdotonta arvioida. Porošenko ei välttämättä pysty keräämään laajaa kannatusta tai viemään poliittista ohjelmaansa läpi parlamentissa, jolla on nyt enemmän valtaa kuin presidentillä.
Länsimaiden panos voi siis olla ratkaisevaa sen kannalta, että demokraattiset toimintatavat juurtuvat Ukrainaan.
Ukrainan puoluejärjestelmä ei ole vielä tarpeeksi kypsä toimiakseen perustana vakaalle parlamentaariselle hallinnolle. Puolueet, joilla on selkeä ideologia – olkoon se kommunistinen tai nationalistinen –, ovat vähemmistönä. Usein puolueet ovat yhden poliitikon varassa, kuten Tymošenkon Batkivsˆina-puolue tai entisen nyrkkeilijätähden Vitali Klytškon UDAR, tai riippuvaisia rikkaasta lahjoittajasta.
Tällaisessa tilanteessa äänestäjien käytös on hyvin ailahtelevaa. Ukrainassa on määrä järjestää parlamenttivaalit lokakuussa. Kiovan kansainvälisen sosiologisen instituutin heinäkuisen mielipidemittauksen mukaan Porošenkon Solidarnist-puolue saisi vaaleissa 20,3 prosenttia äänistä, jos vaalimainoksissa olisi Porošenkon nimi – ja vain 11,1 prosenttia, jos puoluetta johtaisi entinen sisäministeri Juri Lutsenko. Saman mielipidemittauksen mukaan vaalit voittaisi Oleh Lyaškon radikaalipuolue, joka saisi 22,2 prosenttia äänistä. Lyaškoa on toisinaan verrattu Venäjän Vladimir Žirinovskiin.
Toinen riski on aiemmin valtaa pitäneen Alueiden puolueen romahdus. Puolue sai mielipidemittauksessa vain kolmen prosentin kannatuksen. Puolueen äänestäjäkunta Ukrainan itäosissa ei välttämättä löydä toista poliittista voimaa edustamaan itseään parlamentissa, mikä voi aiheuttaa epävakautta. Lisäksi minkä tahansa koalition toimintakykyä heikentää se, että parlamentaarikot voivat jättää puolueryhmänsä ja siirtyä riippumattomiksi edustajiksi.
Vaikka Ukraina onnistuisikin valtaamaan maan itäosat takaisin, vaatii valtavia ponnistuksia järjestää alueiden hallinto uudelleen osaksi Ukrainaa ja nostaa alueen talous jaloilleen. Ukrainan itäosien kaivos- metalliteollisuus tarvitsisi hallituksen taloudellista tukea ja halpaa energiaa pysyäkseen toiminnassa. Kun näitä edellytyksiä ei enää ole tarjolla, paikalliset voivat tulkita tilanteen kostoksi maan kapinallisia itäosia kohtaan.
Lopuksi on otettava huomioon Venäjän seuraavat siirrot. Moskovasta Kiova voi tuskin odottaa apua Ukrainan uudistamisessa. Venäjä on lisännyt jatkuvasti taloudellista painostustaan Ukrainaa kohtaan: Kesäkuussa Venäjä lakkasi toimittamasta Ukrainalle maakaasua, koska osapuolet eivät päässeet sopuun kaasun hinnasta.
Lisäksi Venäjä valmistelee laajaa Ukrainan-kaupan rajoittamista ja saattaa esimerkiksi vetäytyä nykyisestä maiden välisestä vapaakauppasopimuksesta. Lisäksi Moskova voi yhä käyttää vaikutusvaltaansa Ukrainan sisällä ja vaikuttaa maan politiikkaan korruption keinoin.
Lännen on tuettava Ukrainaa
On selvää, että Ukraina voi uudistua vain omalla työllään. Länsi voi kuitenkin tukea Ukrainaa, ja EU:n assosiaatiosopimus tarjoaa tähän hyvän perustan.
Toisin kuin aiemmin, lännen olisi nyt käytännössä mahdotonta vetäytyä Ukrainan tilanteesta. Siksi EU:n pitäisi ensinnäkin myöntää osavastuunsa nykyisen kriisin syntyyn: Venäjää provosoi nimenomaan EU:n tarjoama assosiaatiosopimus Ukrainalle. Lisäksi Saksan, Ranskan ja Puolan ulkoministerien välitysyritys Kiovassa laukaisi helmikuussa tapahtumaketjun, joka johti Viktor Janukovytšin syrjäyttämiseen, vaikka tämä ei ollutkaan länsimaiden tarkoitus.
EU:n ehdotus assosiaatiosopimuksesta oli sinänsä tarkoituksenmukainen, mutta on turha vedota siihen, ettei Venäjän reaktiota osattu ennakoida. Länsimaat jättivät Ukrainan yksin puolustamaan alueellista koskemattomuuttaan ja joutuivat lopulta avoimeen konfliktiin Venäjän kanssa – mikä on kaksinkertainen tappio. Länsi voi korjata poliittisen maineensa vain osoittamalla, että Ukrainan kannatti allekirjoittaa sopimus. Tämän edellytyksenä on, että Ukraina kykenee uudistumaan.
Jos Ukrainan läntinen integraatio epäonnistuu, maa ei enää voi palata kakkosvaihtoehtoon, joka tarkoittaisi vakautumista Venäjän määräysvallassa ja osallistumista Euraasian integraatioon. Nykytilanteessa ukrainalaisten enemmistö asettuisi vastustamaan neuvotteluja maan tulevaisuudesta Venäjän hallituksen kanssa. Toisaalta Venäjällä ei ole sen enempää edellytyksiä houkutella Ukrainaa omalle puolelleen, saati alistaa maata määräysvaltaansa.
Jos Ukrainan hallitus epäonnistuu maan vakauttamisessa ja uudistamisessa, edessä on entistä syvempi epätasapaino. Tätä punnitessa on syytä muistaa, että Ukrainan väestö on noin kaksi kertaa suurempi kuin koko entisen Jugoslavian, että Ukrainassa on useita ydinvoimaloita ja kemian alan teollisuuslaitoksia ja että Ukrainan läpi kulkevilla kaasuputkilla on edelleen suuri merkitys Euroopan energiaturvallisuuden kannalta.
Länsimaiden panos voi siis olla ratkaisevaa sen kannalta, että demokraattiset toimintatavat juurtuvat Ukrainaan, maahan luodaan uusia poliittisia instituutioita ja taloutta uudistetaan. Lännen on myös varmistettava, että läntisten veronmaksajien rahoista maksetut tuet eivät valu ukrainalaisten oligarkkien taskuihin.
Tilanne on edelleen hauras, mutta näyttää siltä, että Ukraina on tällä kertaa aiempaa valmiimpi yhteistyöhön lännen kanssa. Maa on omasta tahdostaan ilmaissut halunsa lähentyä Euroopan unionia, eikä enää voi olla epäselvää, mitä epäonnistumisesta seuraisi.
Kirjoittaja on Ulkopoliittisen instituutin EU:n itäinen naapurusto ja Venäjä
-tutkimusohjelman johtaja.