Loppuvuodesta 2012 Pohjoismaat saivat lunta tupaan YK:ssa. Suomi ei saanut tavoittelemaansa paikkaa YK:n turvallisuusneuvostossa, ja Ruotsi jäi nuolemaan näppejään, kun yleiskokous valitsi YK:n ihmisoikeusneuvoston uudet jäsenet. Myös edellinen pohjoismainen yritys päästä turvallisuusneuvostoon epäonnistui: piskuinen Islanti jäi vaille paikkaa vuoden 2008 äänestyksessä.
Olemme tottuneet siihen, että Pohjoismailla on maailmassa kokoaan suurempi merkitys. Pohjoismaat ovat saaneet osakseen arvostusta vauraina, vakaina ja edistyksellisinä yhteiskuntina. Yhä edelleen komeilemme kärkisijoilla lukuisissa kansainvälisissä vertailuissa, mitattiinpa sitten lehdistön vapautta, korruption vähäisyyttä, sukupuolten tasa-arvoa tai koulumenestystä.
Näyttää kuitenkin siltä, että ansioistaan huolimatta Pohjoismaat eivät voi olettaa saavansa automaattisesti muun maailman tukea ainakaan YK-äänestyksissä. Mitä Pohjolan poliittiselle arvovallalle oikein tapahtui?
Selitys 1: Erityisasemamme oli kylmän sodan ilmiö
Ulkoministeriön poliittisen osaston osastopäällikkö Kirsti Kauppi arvelee, ettäjos Suomi, Luxemburg ja Australia olisivat kilvoitelleet turvallisuusneuvostopaikasta 1970-luvulla, asetelma olisi suosinut puolueetonta Suomea.
Kylmän sodan vuosina maailma nähtiin ensisijaisesti idän ja lännen vastakkainasettelun areenana. Warwickin yliopiston kansainvälisen politiikan apulaisprofessorin Christopher Browninginmukaan pohjoismaisuus oli tässä asetelmassa houkutteleva brändi: Pohjoismaat näyttäytyivät muusta Euroopasta erillisenä saarekkeena. Maat toimivat rauhan- ja sillanrakentajina, ja erityisesti Ruotsi profiloitui myös kansainvälisen solidaarisuuden lipunkantajaksi. Meillä ei ollut myöskään siirtomaahistoriaa, mikä helpotti suhteiden rakentamista itsenäistyviin kolmannen maailman maihin.
Sittemmin brändi on haalistunut, sillä enää Pohjoismaat eivät erotu niin selvästi muusta Euroopasta. Euroopan unioni on ainakin retoriikan tasolla omaksunut aiemmin pohjoismaisuuteen liitetyn ihmisoikeuksien korostamisen.
Toisaalta kylmän sodan muurien murruttua itä–länsi-erottelun on korvannut globaali pohjoisen ja etelän välinen jännite, ja siinä asetelmassa Pohjoismaat ovat väistämättä osa rikasta pohjoista.
Selitys 2: Hukkasimme itsemme Eurooppaan
Myös Tanskan ulkopoliittisen instituutin tutkija Hans Mouritzen katsoo, että pohjoismaisuuden alamäki alkoi kylmän sodan päättymisestä. Mouritzen kuitenkin näkee syyn Pohjoismaiden omissa valinnoissa. Olennainen, pakan sekoittanut valinta oli Ruotsin päätös pyrkiä Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1991.
Mouritzen käyttää kouluvertausta: Aiemmin Ruotsi oli opettaja – ja muut Pohjoismaat mallioppilaita – luokkahuoneessa, jossa opiskeltiin pohjoismaista yhteiskuntamallia. Sitten opettaja poistui luokasta ja siirtyi itse oppilaaksi naapuriluokkaan, jossa opiskeltiin hyviksi EU-jäseniksi. Suomi seurasi perässä, mutta Norja jäi käytävään.
Christopher Browningin mukaan eurooppalaisuuden ja pohjoismaisuuden yhdistäminen ei ole ongelma niinkään Suomelle, koska meille tie Eurooppaan on aina kulkenut Pohjoismaiden kautta. Muille Pohjoismaille pohjoismaisuus ja eurooppalaisuus sen sijaan ovat selvemmin vaihtoehtoisia identiteettejä.
Entä mikä on Eurooppa-painotuksen merkitys YK-kontekstissa? Ruotsin Helsingin-suurlähettiläs Anders Lidén, joka edusti pitkään maataan YK:ssa, toteaa EU:n aseman YK:ssa heikentyneen selvästi. Lidénin mukaan Ruotsi hyötyi EU-jäsenyydestään vielä vuonna 1996, kun maa valittiin turvallisuusneuvostoon.
Nyttemmin EU-jäsenyys ei välttämättä ole mikään ansio pyrittäessä turvallisuusneuvostoon. Neuvoston pysyvissä jäsenmaissa on jo kaksi EU-maata, ja valintasäännöt mahdollistavat teoriassa jopa kuuden EU-valtion samanaikaisen jäsenyyden. Kuutta ei ole vielä nähty, mutta vuosina 2006–2007 turvallisuusneuvostossa oli yhtä aikaa viisi EU-maata.
Selitys 3: Olemme ylimielisiä
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö arvioi Ylen haastattelussa joulukuussa 2012, että Pohjoismaiden tapa markkinoida sinänsä hyviä asioita saatetaan maailmalla kokea ylhäältä päin tulevaksi neuvomiseksi. Niinistö sanoi, ettei vaatimattomuus olisi pahasta kansainvälisessä politiikassa.
Onko ongelmamme siis arroganssi? Tiedämme olevamme parhaita ja jaloudessamme suomme muulle maailmalle sen armon, että neuvomme, miten tulla kaltaiseksemme.
”En puhuisi ylimielisyydestä, mutta Pohjoismaita pidetään hyvin periaatteellisina maina. Joissakin tilanteissa se koetaan niin, että vähättelemme muiden kohtaamia ongelmia”, Kirsti Kauppi sanoo.
Myös Hans Mouritzenin pitää ylimielisyyttä turhan voimakkaana ilmaisuna; hän katsoo, että kyse on pikemminkin liiallisesta itsevarmuudesta. Lisäksi hänen mielestään on vaikea nähdä, miksi väitetty ylimielisyys kostautuisi Pohjoismaille juuri nyt. Olof Palmen johtama Ruotsi saattoi olla oppimestarimainen kritisoidessaan suurvaltoja, mutta Pohjoismaiden 2000-luvun johtajat ovat diplomaattisempia.
Myöskään Suomen entinen YK-suurlähettiläs Kirsti Lintonen ei niele väitettä. Hänen mielestään ainakin Suomi on päinvastoin turhan vaatimaton.
”Pohjoismaat ajavat YK:ssa tärkeitä asioita, universaaleja arvoja, joista kaikki jäsenmaat eivät ole yhtä innostuneita”, Lintonen sanoo.
Selitys 4: Luulemme itsestämme liikoja
Ylimielisyyden ohella kyse voi olla liian suurista luuloista. Entä jos emme oikeasti olekaan ihan niin hyviä kuin luulemme olevamme?
Puheet rauhan ja ihmisoikeuksien puolesta eivät ole estäneet Pohjoismaita myymästä aseita esimerkiksi Saudi-Arabiankaltaisille ihmisoikeuksia räikeästi polkeville valtioille.
Suomi komeilee Transparency Internationalin listauksissa yhtenä maailman vähiten korruptoituneista maista. Saman järjestön selvityksen mukaan valtionyhtiö Patria, Suomen asekaupan keskeinen toimija, kuitenkin kuuluu asefirmojen surkeimpaan kastiin korruption torjumisessa.
Asekaupan vastapainoksi Pohjoismaat panostavat rauhanvälitystyöhön, joka nähdään usein yhtenä pohjoismaisena menestystarinana. Alexander Stubb ilmoitti ulkoministerinä toimiessaan haluavansa tehdä Suomesta peräti ”rauhanvälityksen suurvallan”.
Rauhantutkimuksen grand old man, norjalainen Johan Galtung on esittänyt aiheesta kriittisempiä näkemyksiä. Rauhannobelisti Martti Ahtisaarta Galtung on syyttänyt lännen taloudellisten etujen ajamisesta esimerkiksi Acehissa. Galtungin mielestä Pohjoismaat eivät ylipäänsä sovellu hyvin rauhanvälittäjiksi, sillä kulttuurimme ovat hyvin homogeenisiä. Olemme liian sidoksissa länsimaiseen ajattelutapaan, korostamme yksilöiden oikeuksia kollektiivisten oikeuksien sijaan ja enemmistöpäätöksiä konsensuksen sijaan.
Selitys 5: Menimme pois muodista
Viides selitysmalli on Pohjoismaiden kannalta tavallaan kaikkein ikävin. Se lähtee siitä, että emme ole välttämättä tehneet mitään väärin. Olemme onnistuneet pitämään kiinni edistyksellisistä ihanteistamme, olemme edelleen ainutlaatuinen humaanien arvojen linnake – mutta entä jos nämä arvot eivät enää vetoa muualla maailmassa?
Ulkoministeri Erkki Tuomioja arvioi Aamulehden haastattelussa viime marraskuussa, että Pohjoismaat ovat liian itsevarmasti uskoneet, että hyveellisyys ja oikeiden asioiden ajaminen toisivat meille kannatusta. Suomen turvallisuusneuvostokampanjassa painotettiin rauhanvälitystä ja naisten oikeuksia, mutta suurelle osalle maailman hallituksia naisten oikeudet eivät ole mikään prioriteetti, Tuomioja huomautti.
Kenties Pohjoismaiden aiemmin osakseen saama ihailu perustui enemmän vaurauteen kuin toimivaan demokratiaan. Kärjistettynä: kun köyhä Aasian tai Afrikan maa pyrkii kohottamaan elintasoaan, katsooko se mallia Pohjoismaista vai Kiinasta? Kiinasta on tullut merkittävä kehitysavun antaja, mutta se tekee kehitysyhteistyötä täysin omilla ehdoillaan.
Kirsti Kauppi tunnustaa, että Pohjoismaiden edustamia ”universaaleja arvoja” haastetaan nykyään aiempaa äänekkäämmin. Toisaalta hänen mukaansa Brasilian, Intian tai Etelä-Afrikan kaltaiset nousevat mahdit ovat hyvinkin sitoutuneita ihmisoikeuksiin, demokratiaan ja oikeusvaltion periaatteisiin.
Uutta roolia etsimässä
On mahdoton sanoa, onko oikea vastaus alussa esitettyyn kysymykseen yksi, useampi vai ei mikään edellä esitetyistä selityksistä. Kysymys on luonteeltaan toisenlainen kuin yhteenlaskutehtävä.
Voi myös olla, että koko kysymys on väärin aseteltu. Ehkä Pohjoismaiden poliittinen arvovalta ei ole kadonnut mihinkään. Globaalista näkökulmasta voisi kysyä pikemminkin, emmekö ole väestömääräämme nähden yhä suhteettoman vaikutusvaltaisia.
Kaikki tähän juttuun haastatellut ovat yksimielisiä siitä, että Pohjoismaiden kannattaa vastakin pyrkiä olemaan merkittäviä toimijoita maailmanpolitiikassa. Tämä edellyttää uusia visioita, strategioita – ja tahtoa toteuttaa ne.
Helsingin yliopiston Pohjoismaiden tutkimuksen keskuksen tutkijan Johan Strangin mielestä Pohjoismaiden pitäisi löytää itselleen uusi rooli – tai brändi –, jolla profiloitua kansainvälisesti. Kylmänsodan aikainen roolimme perustui idealismiin, jopa moralismiin, mutta nyt rooli voisi olla Strangin mielestä paljon pragmaattisempi. Kyky rajat ylittävään käytännönläheiseen yhteistyöhön voi jo sinänsä olla toimiva tavaramerkki.
Strangin teesi on, että yhteistyötä pitää tehdä valikoiden niillä politiikan osa-alueilla, joilla siihen on parhaat mahdollisuudet.
”Vaikka EU:sta tulisi liittovaltio, kaikkia politiikan alueita tuskin keskitettäisiin Brysseliin. Jotkut maat tekevät yhteistyötä jollain politiikan alueella, jotkut jollain toisella. Pitää kehittää hyviä käytäntöjä, hyviä yhteistyökuvioita, hyviä poliittisia ratkaisuja – sitä kauttaluodaan pohjoismainen brändi, joka huomataan maailmalla.”
Pohjoismaiden sisällä eniten keskustelua on viime aikoina käyty puolustusyhteistyön tiivistämisestä. Jo nykyisellään yhteistyö on herättänyt kiinnostusta esimerkiksi Keski-Euroopassa.
Myös yhteiskuntamallimme herättää edelleen ihailua. The Economist suitsutti helmikuussa Pohjoismaiden kykyä uusiutuaja yhdistää tasa-arvoinen yhteiskunta tehokkaaseen markkinatalouteen.
Muunkinlaisia aloitteita tulee – myös tahoilta, joita keskustelu Pohjoismaiden asemasta sinänsä ei juuri kosketa. Kansainvälinen energiajärjestö IEA julkisti tammikuussa Helsingissä raportin Nordic Energy Technology Perspectives, jossa tarkastellaan mahdollisuuksia vähentää Pohjoismaiden riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Raportin kunnianhimoinen teesi on, että Pohjoismaiden energiajärjestelmästä voidaan tehdä täysin hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Tavoite edellyttää muun muassa tuulivoiman tuotannon moninkertaistamista, hiilen talteenottotekniikoiden laajamittaista käyttöönottoa ja rakennusten energiatehokkuuden parantamista. Energianlähteistä biomassan ja jätteen sekä ydinvoiman osuutta on lisättävä merkittävästi. Lisäksi liikenteen päästöt tulee vähentää kahdeksasosaan nykyisestä, eli henkilö- ja tavaraliikenteestä suuri osa on siirrettävä maanteiltä rautateille.
Siinä jos missä olisi Pohjoismaille tarjollauusi brändi, rooli tai tavaramerkki.