Hukatun vuosikymmenen jälkeen Venäjän ja lännen suhteet ovat alkaneet vihdoin parantua. Käännettä parempaan onkin jo ehditty kaivata, sillä kulunut 2000-luku on ollut surkeaa aikaa Venäjän suhteille länteen, jolla tässä tarkoitetaan EU:n ja Pohjois-Amerikan muodostamaa euroatlanttista aluetta. Suhteet ovat kulkeneet kautta linjan kriisistä kriisiin ja kohti alati heikkeneviä odotuksia paremmasta.
Pohjakosketus saavutettiin elokuussa 2008, jolloin Georgian ja Venäjän välinen lyhyt, mutta intensiivinen sota sai Yhdysvallat pohtimaan jopa aseellista väliintuloa ja Euroopan unionin harkitsemaan käynnissä olevien perussopimusneuvotteluiden katkaisua.
Sittemmin suhteet ovat nopeasti parantuneet. Kuluneen runsaan kahden vuoden aikana on nähty edistystä lähes joka suunnalla: Yhdysvallat ja Venäjä ovat löytäneet toisensa. Venäjän hallitus on normalisoinut useita sangen ongelmallisia kahdenvälisiä suhteitaan, joista Puola lienee paras esimerkki. Myös Venäjän suhteet Euroopan keskeisiin instituutiohin, etenkin Euroopan unioniin ja Natoon, ovat osoittaneet lämpenemisen merkkejä. Mutta mikä selittää tätä muutosta? Ja kuinka pysyvää siitä voidaan odottaa?
Resettiä vai ylilatausta?
Osittain suhteiden parantumisen takana ovat Venäjästä riippumattomat ulkoiset tekijät. Näistä eittämättä keskeisin on Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman reset-politiikka. Obaman kuningasidea on ollut, että nuoremman Bushin aikana harjoitettu hiipivä vastakkainasettelu tai Venäjän vähättely ei tuota tulosta: ongelmistaan ja ongelmallisuudestaan huolimattaVenäjä on kuitenkin sekä alueellinen että paikoin myös globaali voimatekijä. Sen ajatukset ja intressit on yksinkertaisesti pakko ottaa lukuun.
Samaan aikaan Moskova on keskeinen peluri monissa Yhdysvaltain kannalta huomattavasti Venäjää tärkeämmissä ulkopoliittisissa kysymyksissä. Yhdysvallat tarvitsee Venäjän myötävaikutusta ydinasevalvonnassa etenkin Iranin ydinohjelman osalta. Venäjä on tärkeä myös Afganistanin konfliktissa, Pohjois-Koreassa sekä alueellisen vakauden varmistamisessa itäisessä Euroopassa jaKeski-Aasiassa. Resetillään Obama onkin hakenut selkeitä hyötyjä omalle ulkopolitiikalleen.
Näitä hyötyjä on myös tullut. Alun varauksellisuuden jälkeen Moskova on ottanut resetin avosylin vastaan. Sen seurauksena Yhdysvallat ja Venäjä neuvottelivat uuden strategisia aseita koskevan rajoitussopimuksen,joka pienen viiveen jälkeen on nyt saatu myös ratifioitua molemmissa maissa. Myös muissa Yhdysvaltain kannalta keskeisissä kysymyksissä Venäjä on osoittanut aiempaa yhteistyöhaluisempaa asennetta.
USA:n ja Venäjän suhteiden vanavedessä myös Venäjän ja Naton jäiset suhteet ovat alkaneet lämmetä. Presidentti Medvedevin päätösosallistua Naton huippukokoukseen Lissabonissa oli tästä tärkeä osoitus. Myös käytännön yhteistyö esimerkiksi ohjuspuolustuksen ja yhteisen uhka-arvion tiimoilta on lähtenyt käyntiin. Innokkaimmat ovat alkaneet pohtia jopa Venäjän jäsenyyttä Natossa.
Myös EU on tavoitellut uutta alkua Venäjä-suhteille modernisaatiokumppanuuden avulla. Vaikka muutosta parempaan on olluthavaittavissa, mitään suurta läpimurtoa ei ole tapahtunut. Osittain tämä johtuuEU:n ja Venäjän välisten suhteiden ominaispiirteistä: suhde on paljon syvempija teknisempi ja vaatii aitoa halua integraatioon. Ensisijaisesti ilmapiiriäparantavat symboliset toimenpiteet eivät yksinkertaisesti riitä viemäänsuhdetta eteenpäin.
Mielenkiintoista – ja EU:n pienten jäsenmaiden kannalta osin ehkä huolestuttavaakin – on panna merkille, että viime aikoina eräät EU:n johtavat suuret jäsenmaat ovat alkaneet harrastaa pienryhmäytymistä, jossa myös Venäjä on mukana. Tästä tuorein esimerkki lienee Saksan, Ranskan ja Venäjän johtajien viime lokakuun huippukokous, joka herätti huolta lukuisissa muissa EU-maissa. Näyttää siltä, että Venäjä on lipumassa tunnustetuksi peluriksi kaikkiin Euroopan keskeisiin salonkeihin.
It’s the economy, stupid!
Venäjän ulkopolitiikan muutos ei kuitenkaan riipu yksin läntisistä toimijoista. Syksyllä 2008 alkanut talouskriisi on runnellut Venäjää kovalla kädellä. Kymmenen vuotta kestäneiden hurjien kasvulukujen jälkeen venäläiset joutuivatkin myöntämään, että Venäjä ei ole aito BRIC-maa. Sen kasvu ei perustu teolliseen tuotantoon ja innovaatioon, vaan raaka-aineiden maailmanmarkkinahintoihin. Putinin kaudella Venäjän riippuvuusraaka-aineista on vain vahvistunut.
Talouskriisi osoitti venäläisille maan talouden haavoittuvuuden. Lisäksi Venäjä painii Neuvostoliiton myrkyllisen perinnön kanssa. Infrastruktuuri on rapistunut ja väestö vähenee. Asevoimat supistuvat kovaa vauhtia. Maan ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan erittäin pitkään jatkuvaa vahvaa talouskasvua. Tämän saavuttaminen vaatii huomattavia uudistuksia Venäjällä.
Tuloksena on ollut Venäjän modernisaatiosta käyty debatti, jonka sytyttelijänä etenkin presidentti Medvedev on kunnostautunut. Venäjä onkin jälleen lähtenyt valtiojohtoisen modernisaation tielle. Tämä ei ole uusi ilmiö, vaan paremminkin toistuva sykli Venäjän historiassa. Kuten ennenkin, modernisaatiota yritetään taloudellis-hallinnollisena projektina ilman, että Venäjän yhteiskuntaa pyrittäisiin varsinaisesti uudistamaan tai liberalisoimaan.
Venäjällä myös ymmärretään, että maan modernisaatioon vaaditaan apua, tietotaitoa ja investointeja. Käytännössä nämä voivat tulla vain lännestä. Tämä puolestaan vaatii suotuisan ulkopoliittisen ilmapiirin, jota Venäjä on viime aikoina omalta osaltaan rakentanut.
Kenties viisain tapa suhtautua asiaan on antaa Venäjälle vilpitön mahdollisuus, mutta samalla tarkkailla sen siirtoja tarkasti.
Muutos Venäjän politiikassa ei siis ole ollut yksin reset-vetoista, eikä sitä voida selittää myöskään vain Venäjän taloustilanteella. Reset on tarjonnut tilaisuuden, johon talouskriisi pakotti Venäjän tarttumaan. On hyvä pitää mielessä, että ensi alkuun Moskova oli hyvin nihkeä koko hankkeelle ja katsoi olevansa itse matkalla huipulle USA:n ja Euroopan matkatessa kohti historian roskatynnyriä. Vasta talouskriisin iskeminenVenäjälle johti muutokseen Moskovan arvioinneissa ja politiikassa.
Voi olla, että Venäjän ulkopolitiikassa alkavat heijastua myös muut järjestelmätason paineet. Näistä merkittävin on Kiinan nousu. Venäjä on jo nyt joutumassa ahtaalle perinteisellä takapihallaan Keski-Aasiassa. Vaikka sillä on alueella etumatkaa yhteisen historian ja kielen ansiosta, ei se yksinkertaisesti pysty kilpailemaan Kiinan kasvavan taloudellisen vallan kanssa. Kiina on lisäksi kiinnostunut Keski-Aasian kaasusta, jota Venäjä nykyisin välittää hyvällä hinnalla Eurooppaan.
Venäjää hirvittää Kiinan alueellinen potentiaali: siitä on tulossa suurempi ja paljon modernimpi sotilasmahti kuin mihin Venäjä enää koskaan yltää. Kiinan sotilaallisen voiman vuoksi Venäjä tuskin koskaan suostuu presidentti Obaman tavoittelemaan ydinaseettomaan maailmaan. Venäläiset katsovat, että ilman ydinaseita Venäjänkarhu jäisi tyystin Kiinan lohikäärmeen armoille.
Lyhyt etsikkoaika
Venäjä on tehnyt ulkopolitiikassaan lähes täyskäännöksen reilussa kahdessa vuodessa. Vihaisen revisionismin tieltä on lähdetty rakentamaan yhteistyötä.
Käännettä on tervehdittävä ilolla. Paikoin se on tuottanut erittäin hyvää satoa: uuden START-sopimuksen, edistystä VenäjänWTO-jäsenyydessä, paremmat suhteet Puolaan ja Natoon, rajasopimuksen Norjankanssa Jäämerellä sekä rauhanomaisen ydinvoima yhteistyön Yhdysvaltojen kanssa. Listaa voisi jatkaa.
Liennytyksellä on kuitenkin edelleen myös rajansa: Astanan Etyj-huippukokous joulukuussa 2010 osoitti, että kipupisteitä on edelleen, eikä esimerkiksi Euroopan turvallisuuden peruspilareista kyetä vielä edes oikein kunnolla keskustelemaan.
Vanha viisaus kuuluu, että jos joku asia on liian hyvää ollakseen totta, se ei yleensä ole sitä. On mahdollista, että Venäjän muutos ei ole niin syvä eikä niin pysyvä kuin sopii toivoa. Venäjän viime aikaisesta muutoksesta voidaankin esittää kaksi erilaista tulkintaa.
Ensimmäisen tulkinnan mukaan on tapahtunut strateginenmuutos. Venäjäon päättänyt, että tiiviimpi kytkös euroatlanttiseen maailmaanpalvelee sen tulevaisuutta. Tämä ei tarkoita, etteikö Venäjä olisi jatkossakinomintakeinen euraasialainen toimija, mutta tiivistyvän yhteistyön päävektorikulkee länteen.
Voimme odottaa hapuilevia, mutta oikeansuuntaisiauudistuksia sekä syvenevää yhteistyötä Venäjän ja lännen välillä. Ajanmittaan Venäjä asettuu omalle luontevalle paikalleen Euroopassa. Toisentulkinnan mukaan on mahdollista, että kyseessä on vain lyhytaikainen taktinenvalinta. Venäjä tarvitsee suotuisaa ulkopoliittista ilmapiiriä ja ulkopuolistaapua vahvistuakseen taloudellisesti – ja ajan mittaan myös sotilaallisesti.Jahka Venäjä on jälleen voimissaan, se voi palata vanhalle linjalle jaaggressiiviseen etupiiripolitiikkaan. Siksi muutoksen pitkäikäisyydestä ei oletakeita.
Toisen tulkinnan mukaan on mahdollista, että kyseessä on vain lyhytaikainen taktinen valinta. Venäjä tarvitsee suotuisaa ulkopoliittista ilmapiiriä ja ulkopuolista apua vahvistuakseen taloudellisesti– ja ajan mittaan myös sotilaallisesti. Jahka Venäjä on jälleen voimissaan, se voi palata vanhalle linjalle ja aggressiiviseen etupiiri politiikkaan. Siksi muutoksen pitkäikäisyydestä ei ole takeita.
On melko varmaa, että Moskovassa lämpimämpiä suhteita lännen kanssa on ainakin ”myyty” venäläisille haukoille juuri tällä argumentilla.Tämänkaltaiselle petokselle Venäjällä on pitkät perinteet, ja kuvaavaa on, että venäjän kielessä on juuri tällaista toimintaa tarkoittava sana, maskirovka.
Ulkopuolisen analyytikon on hyvin vaikea ottaa vahvaa kantaa eri vaihtoehtojen välillä. Optimisti suosisi strategisen muutoksen mahdollisuutta, mutta historia opettaa, että useimmiten kyseessä on ollut vain taktisista tai muista Venäjän sisäisistä syistä johtuva lyhyt kokeilu.
Kenties viisain tapa suhtautua asiaan on antaa Venäjälle vilpitön mahdollisuus, mutta samalla tarkkailla sen siirtoja tarkasti. Näin länsimaiden hallitukset ovat käsittääkseni myös tehneet. Tätä voisiluonnehtia 2010-luvun versioksi reaganilaisesta ”luota, mutta varmista”-politiikasta.
Venäjälle kannattaa antaa mahdollisuus. Hyvä esimerkki on Brežnevin ajan liennytys, johon Neuvostoliitto ryhtyi saadakseen taloudellisia etuja ja varustautuakseen sotilaallisesti. Silti se päätyi hyväksymään Etyk-asiakirjat, jotka johtivat omalta osaltaan kylmän sodan ja jopa kokoneuvostoprojektin päättymiseen.
Myöskään mahdollisen maskirovkan vaaroja ei kannataliioitella. Venäjän vahvuutta suurempi peikko lienee sen heikkous: modernisaation ongelmat osoittautuvat niin valtaviksi, ettei Venäjä selviä niistä. Tällöin Venäjä saattaa heikkouttaan jälleen muuttua arvaamattomaksi toimijaksi.
Käsillä onkin nyt etsikkoaika. Seuraava Yhdysvaltain presidentti saattaa hyvinkin olla kovan linjan republikaani, joka vetää töpselin obamalaisesta resetistä. Yhtäläisesti Venäjän vuoden 2012 presidentinvaalit saattavat vaatia sisäpoliittista syistä ulkopolitiikan ärhäköittämistä.
Aikaa on siis varsin niukalti. Tässä ajassa on kyettävä lukitsemaan Venäjän valintoja ja luotava rakenteita lähentymiselle, joka voisi lopettaa toran ja epäluulon kierteen Euroopassa lopullisesti. Tämä on paljon vaadittu, eikä ole ollenkaan varmaa, että tässä onnistutaan. Silti kyseessä on niin suuri kala, että sitä on syytä pyytää, vaikka saalis jäisi saamatta.
Kirjoittaja on kansainvälisen politiikan yliopistonlehtori Tampereen yliopistossa