Afganistanissa olisi pitänyt saavuttaa enemmän viime vuosikymmenen aikana. Taliban-hallinnon kukistuttua loppuvuodesta 2001 maahan kohdistui ennennäkemätön kansainvälinen huomio, avustusrahoja tulvi ennätysmäärin ja vallalla oli halu auttaa Afganistan pois vuosikymmeniä kestäneestä konfliktista.
Hieman toista vuosikymmentä myöhemmin kansainväliset sotilasoperaatiot ovat pääosin poistumassa Afganistanista ja jättämässä maan hyvin epävarmaan tilanteeseen. Naton johtama ISAF-operaatio ja Yhdysvaltain terrorisminvastainen Operation Enduring Freedom päättyvät Afganistanissa ensi vuoden lopussa.
Kansainvälinen liittouma uhkasi hajota sisältäpäin, kun operaatiot pitkittyivät ja sotilaallinen ratkaisu osoittautui mahdottomaksi. Oli keksittävä kertomus, jolla epäonnisesta operaatiosta päästäisiin eroonOli keksittävä kertomus, jolla epäonnisesta operaatiosta päästäisiin eroon.ja Afganistanista voitaisiin vetäytyä niin, ettei vetäytyminen näyttäisi tappiolta.
Kansainvälinen yhteisö alkoi puhua transitiosta, jolla turvallisuusvastuu siirretään paikallisille viranomaisille. Takarajaksi määriteltiin vuoden 2014 loppu, mikä jakoi valtit sitkeän vastarinnan käsiin. Monille afganistanilaisille transitiostrategia näyttää pikemminkin exit-strategialta, jonka turvin ulkomaalaiset joukot vetäytyvät maasta.
”Afgaanien on aika ottaa vastuu omasta maastaan” on fraasi, jota kuulee taajaan kansainvälisen yhteisön edustajilta. Transition piti tapahtua vaiheittain, Afganistanin viranomaisten kykyjen mukaan, mutta kalenteri on yhä selvemmin määrittänyt, milloin mikäkin maakunta siirtyy hallituksen valvontaan.
Transition edellytyksenä on, että Afganistanin turvallisuusjoukkojen kokoa ja kykyjä kasvatetaan. Joukkojen lukumäärä on nyt hieman yli 350 000 sotilasta ja poliisia, mutta suorituskyvyissä on edelleen suuria puutteita.
Yhdysvaltain puolustusministeriön joulukuussa 2012 julkaiseman raportin mukaan Afganistanin armeijasta karkaa vuosittain yli neljäsosa sotilaiden kokonaisvahvuudesta. Karanneiden tilalle on rekrytoitava valtavasti uusia joukkoja. Saman raportin mukaan ainoastaan 20 pataljoonaa 146:sta pystyi toimimaan itsenäisesti, prikaateista ainoastaan yksi. Suuria puutteita on myös johtamisessa, huollossa, tiedustelussa ja etenkin ilmatuessa ja -kuljetuskapasiteetissa. Kaikki osa-alueet vaikuttavat oleellisesti armeijan operatiiviseen suorituskykyyn.
Afganistanin omien joukkojen tulisi hoitaa varsinaiset taistelut vastaisuudessa itse. Jos maailman parhaiten koulutetut armeijat eivät ole pystyneet kukistamaan vastarintaa, kuinka Afganistanin omat joukot pystyisivät pitämään Talibanin aisoissa? Lisäksi Afganistanin turvallisuusjoukkojen lukumäärä on nostettu tasolle, jota maan on mahdotonta ylläpitää.
Kansainvälinen yhteisö on kattanut tähän mennessä lähes kaikki joukkojen kulut. Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle länsimaiden maksusitoumukset kantavat. Pahimmassa tapauksessa Afganistaniin jää suuri joukko taistelukoulutuksen saaneita nuoria miehiä, jotka etsivät itselleen palkanmaksajaa.
Sotilaallinen henkivakuutus
Presidentti Hamid Karzain ja Yhdysvaltain suhde on pohjalukemissa. Karzain uhmakas ja Yhdysvaltoja syyttävä esiintyminen on noteerattu Washingtonissa. Vaikka operaation totaalinen alasajo ei palvele kummankaan osapuolen etuja, vahinko voi päästä tapahtumaan, kuten kävi Irakissa.
Afganistan ja Yhdysvallat eivät ole toistaiseksi sopineet strategisen kumppanuutensa sotilaallisesta sisällöstä, mutta Afganistaniin jäävistä joukoista on spekuloitu jo pitkään. Yhdysvaltain asevoimat suosittelivat jopa 30 000 sotilaan vahvuisen joukon jättämistä, mutta Valkoinen talo on ollut tähän haluton. Nykyarviot liikkuvat 10 000:n molemmin puolin.
Vuoden 2014 jälkeen Afganistaniin jäävien joukkojen pääasiallisena tehtävänä olisi kouluttaa Afganistanin armeijaa ja poliisia, mutta mukana olisi myös erikoisjoukkoja. Joukot sijoitettaisiin pääosin viiteen suureen tukikohtaan eri puolille maata.
Myös Natossa valmistellaan ISAF:in seuraajaoperaatiota. Resolute Support -operaatio keskittyy koulutukseen ja mentorointiin. Operaation vahvuus lienee selvästi alle 10 000 sotilasta.
Maahan jää joka tapauksessa niin vähän kansainvälisiä joukkoja, etteivät ne pysty muuttamaan kurssia. Jäljelle jäävä osasto onkin lähinnä Afganistanin keskushallinnon sinänsä välttämätön henkivakuutus. Maan tulevaisuuden ratkaisevat muut kuin sotilaalliset tekijät.
Virheet seurasivat toisiaan
Afganistanissa on tehty huomattavia virheitä, joita historiankirjoitus tuskin käsittelee silkkihansikkain. Viime vuosikymmenen epäonnistumisille kylvettiin siemen jo ensimmäisessä Bonnin konferenssissa joulukuussa 2001, kun valtaan nostettiin samat sotaherrat, jotka olivat ajaneet maan tuhon partaalle. Kansainvälinen yhteisö antoi siunauksen heidän asemalleen.
Vuoden 2003 perustuslaki loi Afganistaniin presidenttivaltaisen järjestelmän, joka ei sovellu maahan. Vaalien voittaja vie järjestelmässä kaiken poliittisen vallan. Vuonna 2002 presidentiksi nousseen Karzain alkuvuodet olivat yleisen tulevaisuudenuskon aikaa, mutta hallinto on sittemmin menettänyt valtaosan luottamuksestaan.
Vastarinta on vahvistunut ja kansa on kääntynyt monilla alueilla hallitusta vastaan, kun Karzain hallinto ei ole kyennyt toteuttamaan uudistuksia ja vähentämään korruptiota.
Karzain hallinto on rakennettu osaksi etnisten ja poliittisten verkostojen välistä peliä, jossa sotaherrat jakavat taustaryhmineen virkapaikat ja niihin liittyvät taloudelliset hyödyt. Politiikassa eivät kamppaile toimintaohjelmat, sillä poliittiset puolueet ja parlamentti ovat heikkoja. Järjestelmä keskittää yhtäältä virallisen vallan presidentille ja siirtää toisaalta todellista valtaa julkisen päätöksenteon ulkopuolelle.
Tässä poliittisessa pelissä asemiaan ovat viime vuosina menettäneet pohjoisen etniset vähemmistöryhmät tadžikit, hazarat ja uzbekit, kun taas etelän valtaväestö pataanit on voittanut. Taliban on ennen muuta pataaneista koostuva vastarintaliike. Poliittisilla siirroillaan Karzai on pyrkinyt houkuttelemaan Taliban-liikettä neuvottelupöytään ja liennyttänyt välejä Pakistaniin. Pohjoisen heimot pitävät tätä kehitystä uhkana ja ovat siksi ehdottaneet suorien kuvernöörinvaalien järjestämistä ja vallan hajauttamista pois Kabulista.
Ei voittoa ilman pataaneja
Afganistaniin valitaan huhtikuussa 2014 uusi presidentti, johon kohdistuu suuria odotuksia. Vaalien lähestyminen on luonut maahan poliittista vipinää. Kuluvan vuoden Tammikuun lopulla viisi keskenään pitkään toraillutta pohjoisen johtajaa tapasivat toisensa Mazar-i-Sharifissa.
Kokousta isännöinyt Balkhin maakunnan kuvernööri Atta Mohammad Noor ei ole toistaiseksi vahvistanut ehdokkuuttaan, mutta on joka tapauksessa keskeinen tekijä presidenttipelissä. Toisin kuin Afganistanin muut kuvernöörit, Atta on säilyttänyt paikkansa vuodesta toiseen ja vahvistanut Karzaista riippumatonta otettaan pohjoisessa.
Nähtäväksi jää, pysyykö Kansallisen rintaman (entisen Pohjoisen liiton) tunnuksilla kokoontunut ryhmä kasassa ja saako se taakseen kaikki tadžikkien kuppikunnat. Sen pitäisi pystyä houkuttelemaan mukaan Karzaihin tyytymättömiä pataaniryhmiä, sillä Afganistanissa on vaikea voittaa ilman pataaneja. Heitä on 40–45 prosenttia väestöstä.
Karzain odotetaan nimeävän omasta lähipiiristään sopivan pataaniehdokkaan, joka takaisi ryhmän vallan ja edut myös vastaisuudessa. Pelkona on, että hallinto yrittää vaikuttaa vaalien tulokseen esimerkiksi puuttumalla itsenäisen vaalikomission toimintaan tai vaikeuttamalla äänestäjien rekisteröitymistä.
Vuosien 2009 presidentinvaaleja ja 2010 parlamenttivaaleja varjostivat laajamittaiset epäselvyydet ja vaalivilppisyytökset, jotka murensivat Karzain hallinnon legitimiteettiä entisestään. YK:n unama-operaation uskottavuus kärsi vaalien yhteydessä, mistä se ei ole vieläkään toipunut. Afganistanin hauras poliittinen järjestelmä ei enää kestä vilpillisiä vaaleja.
Täysin poissuljettua ei ole myöskään se, että vilpilliset vaalit ja afgaanipolitiikan keskipakoisvoimat vievät uudelleen täyteen sisällissotaan, johon sotkeutuisivat pian myös naapurivaltiot.
Neuvotteluista neuvotellaan
Kun sotilaallinen ratkaisu osoittautui mahdottomaksi, Afganistanin hallitus alkoi etsiä kansainvälisen yhteisön tukemana sovintoa kapinallisten kanssa poliittisesta prosessista. Karzai perusti tähän tarkoitukseen Korkean rauhanneuvoston. Sen rooli on kuitenkin jäänyt marginaaliseksi, koska mandaatti on ollut epäselvä.
Rauhanneuvosto on alusta asti kärsinyt kokoonpanostaan, joka on pikemminkin kokoelma konfliktin osapuolia kuin rauhanneuvottelijoita. Myös neuvoston puheenjohtajan Burhanuddin Rabbanin salamurha syyskuussa 2011 halvaannutti toiminnan pitkäksi aikaa.
Rauhanprosessia on leimannut osapuolten keskinäisen luottamuksen puute. Konfliktin osapuolet ovat myös olleet toistaiseksi haluttomia käyttämään välittäjää. Karzai on pelännyt, että Yhdysvallat neuvottelee suoraan Talibanin kanssa, ohi Afganistanin hallituksen. Taliban on puolestaan kategorisesti kieltäytynyt neuvottelemasta Karzain hallinnon kanssa, jota se pitää Yhdysvaltain sätkynukkena.
Pakistan on neuvottelujen onnistumisen kannalta avainasemassa, koska sillä on vaikutusvaltaa Taliban-liikkeen johtajiin. Osa analyytikoista näki Talibanin Qatarin-toimiston avaamisen mahdollisena pyrkimyksenä irrottautua hieman Pakistanin otteesta. Se ei ole kuitenkaan tuonut toivottua edistystä neuvotteluihin.
Erilaisia tunnusteluja on ollut käynnissä useita, mutta parhaimmillaankin niissä on päästy vasta esineuvotteluvaiheeseen – talks about talks. Osapuolten suuri määrä monimutkaistaa asetelmaa. Taliban on vastarintaryhmistä suurin, muttei suinkaan ainoa.
Neuvotteluja vaikeuttaa myös poliittisten ratkaisuvaihtoehtojen epäselvyys. Talibanin tosiasiallisista neuvottelulähtökohdista tiedetään kovin vähän. Karzain hallinnon minimivaatimuksena neuvotteluille on ollut Afganistanin perustuslain tunnustaminen.
Myös Yhdysvaltain hallinnon sisällä on eriäviä mielipiteitä neuvotteluista. Kielteisemmin neuvotteluihin suhtautuneella puolustushallinnolla on ollut Yhdysvaltain poliitikkaan enemmän vaikutusvaltaa kuin ulkoministeriöllä.
Neuvottelujen etenemisen kannalta olennaista on, että ratkaisuilla on Afganistanin kansan tuki. Afganistanissa on varmistettava aiempaa laajempien kansanryhmien mahdollisuus osallistua politiikkaan, vaikuttaa neuvottelujen asialistaan ja ilmaista toiveensa neuvottelujen tuloksista.
Vastuu siirtyy hallitukselle
Afganistaniin on rakennettu reilun kymmenen vuoden aikana uutta infrastruktuuria, kuten maanteitä ja kastelujärjestelmiä. Maan talouskasvu jatkuu vahvana ja verotulot kasvavat.
Koulutuksen ja terveydenhuollon edistysaskeleita on pidetty esillä monissa yhteyksissä. Kehitystä arvioitaessa tulisi tosin kiinnittää enemmän huomiota laadullisiin tekijöihin esimerkiksi juuri koulutuksessa ja terveydenhuollossa.
Rakenteellisena ongelmana on jättimäisestä kansainvälisestä läsnäolosta syntynyt kuplatalous. Vuonna 2011 palvelusektori muodosti noin puolet bruttokansantuotteesta, mikä on Afganistanin kaltaiselle kehitysmaalle täysin poikkeuksellinen osuus. Afganistaniin virtaava avustusraha ylitti Maailmanpankin raportin mukaan maan bruttokansantuotteen vuonna 2011. Sotatalouden hallitsematon romahdus veisi pohjan kansantaloudelta ja toimintaedellytykset valtiolta.
Lähteet: Charly Salonius-Pasternak, BBC, valtioneuvoston selonteko, Wikipedia, HS // KOONNUT: JOONAS PÖRSTITilannetta pahentaa maan ikärakenne: 42 prosenttia väestöstä on alle 15-vuotiaita. Työttömyys on jo nyt valtava ongelma.
Afganistan on maatalousvaltainen maa, jonka on lisättävä tuotantoaan voidakseen ruokkia väestönsä. Maaperästä on kartoitettu miljardien dollarien metalli-, jalokivi-, öljy- ja kaasuvarat. Parhaimmillaan luonnonvarat voivat auttaa maata nousemaan köyhyydestä, mutta ne voivat olla konflikteista kärsivässä valtiossa myös kirous.
Jotta Afganistan voisi hyötyä luonnonvaroista kestävästi, maan tulisi parantaa edelleen infrastruktuuriaan ja vahvistaa hallinnon ja oikeuslaitoksen toimintaa.
Länsimaat ovat viime vuosien Afganistan-kokouksissa sitoutuneet tuen jatkamiseen. On kuitenkin epätodennäköistä, että maalle annettu kehitysapu pysyisi vuoden 2011 tasolla, lähes kuudessa miljardissa dollarissa. Afganistanin omia rakenteita on siirryttävä hyödyntämään turvallisuuden ohella myös siviilihallinnossa. Edellytyksenä on, että maan hallitus parantaa otettaan hyvän hallinnon rakentamisessa, korruption vastaisessa toiminnassa, ihmisoikeuksien kunnioittamisessa ja palveluiden järjestämisessä kansalaisilleen. Muuten länsimaiden on entistä vaikeampi perustella veronmaksajilleen Afganistaniin suunnattuja tukimiljoonia.
Paremman tarinan juoni
Aivan liian usein tarina Afganistanista on pikemminkin tarina kansainvälisestä yhteisöstä Afganistanissa. Monesti unohdetaan, että Afganistanin kansalaisilla on oma sanottavansa maansa tulevaisuudesta.
Toistaiseksi kansalaisten mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä, saati maansa suuntaan, ovat olleet niukat. Ihmisten tietoisuus on kuitenkin lisääntynyt merkittävästi: vaikka afganistanilaiset eivät luota esimerkiksi huonosti toimivaan ja korruptoituneeseen oikeuslaitokseen, heistä on tullut tietoisempia omista oikeuksistaan ja oikeudenkäytön tarpeesta.
Sama pätee poliittiseen osallistumiseen. Afganistanissa on vapaita tiedotusvälineitä, jotka voivat esittää hallitusta arvostelevia mielipiteitä. Kaupungistuminen ja yhteydet ulkomaailmaan tukevat tätä kehitystä. Matkapuhelimet ovat yleisiä, ja sosiaalisen median käyttö mobiililaitteilla avaa uusia osallistumisen muotoja.
Nuori sukupolvi on alkanut ottaa etäisyyttä yhteiskunnan ja politiikan perinteisiin rakenteisiin ja järjestäytyä uusilla tavoilla, jotka palvelevat Afganistanin kehitystä. Tunnetuin näistä ryhmistä lienee niin sanottu 1400-liike, jonka nimi viittaa vuosisadan vaihtumiseen afgaanikalenterissa. Nimi symboloi sitä, että nuori sukupolvi valmistautuu ottamaan aiempaa suuremman vastuun politiikassa ja valtionhallinnossa kahdeksan vuoden päästä alkavalla 1400-luvulla.
Ensi vuoden presidentinvaali tai neuvotteluratkaisu Talibanin kanssa ei riitä ratkaisemaan Afganistanin ongelmia. Edistystä voidaan saavuttaa vain, jos kansalaisyhteiskunta aktivoituu, etniset suhteet paranevat, valtion ja kansalaisten suhteet rakennetaan uudestaan ja maahan syntyy uudenlaista johtajuutta. Ensimmäinen edellytys tälle kaikelle on, ettei maa luisu takaisin sisällissotaan, kun pääosa kansainvälisistä joukoista poistuu.
Minkälainen tehtävä kansainväliselle yhteisölle jää Afganistanissa? Tärkeintä lienee pysyä sitoutuneena. Neuvostoliiton vetäydyttyä Afganistan jäi yksin, tunnetuin tuloksin. Kansainvälisen yhteisön tulee panostaa uskottavien vaalien järjestämiseen ja vaatia Afganistanin hallintoa työskentelemään tämän tavoitteen hyväksi. Valittavan presidentin legitimiteetti on sitä vahvempi, mitä laajemmin äänestäjät osallistuvat vaaleihin.
Kansalaisyhteiskunnan osallistuminen on tärkeä tae rauhanprosessille ja poliittisen ratkaisun hyväksynnälle. Kansainvälisen yhteisön tulisi edistää nykyistä painokkaammin neuvotteluratkaisun saavuttamista ja mahdollisen välittäjän käyttöä. Kansainvälisen yhteisön on myös seistävä vaatimustensa takana. Tähän asti se on aina räpyttänyt ensin silmiään, kun on tullut tiukka paikka Karzain kanssa.
Afganistanin tulevaisuuteen on hyvin helppoa suhtautua pessimistisesti. Kaikkien uhrausten ja investointien jälkeen olisi silti väärin jättää maa yksin katsomaan, kuinka sen käy.
Juha-Matti Seppänen työskentelee projektipäällikkönä Crisis Management Initiativen Afganistan-projektissa. Oskari Eronen työskentelee päällikkönä CMI:n tutkimus- ja kehitysyksikössä.