Lokakuun lopulla uutistoimistot välittivät uutisen piskuisesta Brunein sulttaanikunnasta: maa ottaa vuonna 2014 käyttöön tiukan Šaria-lain. Sen nojalla varkailta ryhdytään katkomaan käsiä ja avioliiton ulkopuolisen seksin harrastajia voidaan kivittää kuoliaaksi.
Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin Aasian-yksikön varajohtaja Phil Robertson kritisoi tuoreeltaan Brunein päätöstä ja sanoi sen olevan vastenmielinen ja täysin epäoikeutettu.
Suurin osa länsimaiden kansalaisista on luultavasti samaa mieltä Robertsonin kanssa. Meistä kuolemanrangaistus on kategorisesti väärin, teloitustuomioiden jakaminen sukupuolimoraalin nojalla täysin käsittämätöntä ja kivittäminen keinona kammottavan julma.
Mutta voimmeko tehdä asian suhteen jotain muuta kuin pyöritellä päätämme?
”Human Rights Watchin lausunto on sellaisenaan tärkeä moraalinen kannanotto, mutta se ei muuta Bruneissa mitään. Muutospaineiden pitäisi tulla sisältä päin. Mutta entä jos Šarialla on vahva kannatus Bruneissa, kuten monessa muussa maassa? Kysymys siitä, miten ja millaiselta arvopohjalta Šariaa vastaan voisi kamppailla, on hyvin monimutkainen”, pohtii Lontoon yliopiston tutkija Stephen Hopgood.
Hopgood esittää lokakuussa julkaistussa kirjassaan The Endtimes of Human Rights (Ihmisoikeuksien lopun ajat) tylyn viestin länsimaille: meidän on luovuttava ajatuksesta, että omista ihmisoikeusnormeistamme tulisi universaaleja normeja. Se on utopia, joka perustuu Euroopan menneeseen maailmanvaltaan.
Hopgoodin mielestä koko ihmisoikeus-järjestelmä on länsimainen ”maallinen uskonto”, jonka juuret ovat Punaisen Ristin synnyssä 150 vuotta sitten. Maallistuva Eurooppa tarvitsi Nietzschen kuolleeksi julistaman Jumalan tilalle jonkin pyhän arvon, johon turvata. Ihmisoikeuksista tuli sellainen.
Maallistuneen lännen mahti on kuitenkin hiipumassa. Hopgoodin mukaan ihmisoikeuksien vastavoimana korostuvat sekä nousevien valtojen painottama valtiosuvereniteetti että konservatiivisen uskonnollisuuden uusi nousu.
Aasialaiset arvot
Brunei ei ole yksin haastamassa läntisiä ihmisoikeuskäsityksiä. Globaalin vallan painopisteen muutoksen ansiosta monet valtiot etenkin Aasiassa kokevat olevansa riittävän vahvassa asemassa viitatakseen kintaalla läntisille ihmisoikeusnormeille.
Singaporen ja Malesian johtajat pitivät jo 1990-luvulla yllä ajatusta ”aasialaisista arvoista”, jotka poikkeavat länsimaisista arvoista ennen kaikkea siinä,
Kiinalle on annettu aseet käteen: maa voi esitellä talouskasvuaan merkittävänä ihmisoikeusprojektina.
että yhteisöä pidetään yksilöä tärkeämpänä. Oikeuksien rinnalla halutaan korostaa yksilön velvollisuuksia.
Viime vuoden marraskuussa Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestö Asean hyväksyi oman ihmisoikeusjulistuksensa. Julistuksessa vahvistetaan Asean-maiden sitoutuminen YK:n ihmisoikeusjulistuksen arvoihin, mutta heti perään tehdään myös laajoja varauksia. Julistuksen tekstissä todetaan muun muassa, että ”ihmisoikeuksien toteutumista on tarkasteltava alueellisessa ja kansallisessa kontekstissa, ottaen huomioon erilaiset poliittiset, taloudelliset, lailliset, sosiaaliset, kulttuuriset, historialliset ja uskonnolliset taustat”.
Kiina ei kuulu Aseaniin mutta on jo pitkään käyttänyt samanlaista retoriikkaa. Maa torjuu ”yleismaailmalliset arvot” ja vannoo kungfutselaisuuden ja ”harmonisen” yhteiskunnan nimiin. Kiina tunnustaa ihmisoikeudet sinänsä, mutta edellyttää, että niiden soveltamisessa käytäntöön pitää huomioida kunkin maan erityispiirteet sekä taloudelliset ja kulttuuriset lähtökohdat.
Kiinassa tämä tarkoittaa sitä, että kansalaisten oikeus riittävään toimeentuloon on nostettu ensisijaiseksi tavoitteeksi. Poliittisista oikeuksista huolehditaan (ehkä) sitten kun mahat ovat täynnä.
Oikeuksien kolme polvea
Kiinan retoriikan taustalla voi nähdä ajatuksen ihmisoikeuksien eri ”sukupolvista”, jonka hahmotteli tšekkiläissyntyinen juristi Karel Vasak jo 1970-luvun lopulla. Ensimmäisen sukupolven oikeudet ovat kansalais- ja poliittisia oikeuksia (KP-oikeuksia), kuten sananvapaus, uskonnonvapaus ja äänioikeus.
Toisen sukupolven oikeuksia puolestaan ovat taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet (TSS-oikeudet), kuten oikeus koulutukseen, terveydenhuoltoon tai riittävään toimeentuloon.
Kolmas sukupolvi kattaa kollektiiviset oikeudet, kuten vähemmistöjen oikeudet ja oikeuden terveelliseen ympäristöön. Määritelmällisesti kolmas sukupolvi ei ole aivan tarkkarajainen, ja se on osittain päällekkäinen toisen sukupolven kanssa.
Sekä KP- että TSS- oikeuksista laadittiin YK:n yleissopimukset jo lähes 50 vuotta sitten, mutta kiistely niiden suhteista nousee edelleen aika ajoin pintaan. Väittely on tietysti jo itsessään luonteeltaan poliittista.
Kuvaavaa on, että maailman suurvalloista Yhdysvallat on ratifioinut KP-oikeuksia koskevan yleissopimuksen mutta ei TSS-oikeuksia koskevaa sopimusta. Kiina taas on tehnyt juuri päinvastoin: sille toinen sukupolvi on ensimmäinen.
Ihmisoikeusajattelun sukupolvet näkyvät myös Amnesty Internationalin ja Human Rights Watchin kaltaisten ihmisoikeusjärjestöjen työssä. Aiemmin järjestöjen kampanjointi keskittyi selvästi kansalais- ja poliittisiin oikeuksiin.
”Karkeasti voi sanoa, että kansalais- ja poliittiset oikeudet vetoavat sitä enemmän, mitä varakkaampi olet. Ihmisoikeusjärjestöjä rahoittavat ihmiset, joilla on ylimääräistä aikaa ja rahaa, joten ei ole yllätys, että KP-oikeudet painottuvat enemmän”, sanoo Stephen Hopgood.
”Suurimmalle osalle maailman ihmisistä köyhyys, terveydenhuolto, vesi, ravinto ja koulutus sekä ennakkoluulot ja syrjintä ovat kuitenkin paljon polttavampia kysymyksiä kuin poliittiset oikeudet.”
2000-luvun aikana järjestöt ovat kuitenkin ottaneet agendalleen myös taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet. Päätös ei ole mitenkään kiistaton, mitä osoittaa sekin, että Human Rights Watchin entinen toiminnanjohtaja Aryeh Neier on kritisoinut koko TSS-oikeuksien käsitettä. Hänen mielestään tulonjakoon liittyvät kysymykset eivät ole luonteeltaan oikeudellisia vaan poliittisia, ja niistä tulisi vastaavasti päättää politiikan eikä juridiikan maailmassa.
Neierin mielestä on olemassa vaara, että ihmisoikeuksien suhteen ryhdytään tekemään kompromisseja, jos TSS-oikeuksia pidetään samanveroisina kuin KP-oikeuksia. TSS-oikeuksien toteuttaminen edellyttää joka tapauksessa jonkinlaisia kompromisseja, kuten taloudellisen perusturvan määrittelyä, kun taas KP-oikeuksista ei tulisi joustaa lainkaan.
Aasian haaste tuntuu tukevan Neierin teesejä. Lännessä TSS-oikeuksien nostaminen yhä selvemmin KP-oikeuksien rinnalle on nähty ihmisoikeuskäsityksen laajentamisena. Samalla Kiinalle ja sen hengenheimolaisille on kuitenkin annettu ikään kuin aseet käteen: Kiina voi esitellä talouskasvuaan merkittävänä ihmisoikeusprojektina.
Kiinan itsevarmuus on saanut tutkijat pohtimaan, onko Kiinasta tulossa normatiivinen valta eli alkaako Kiinan esimerkki vaikuttaa myös muiden maiden tapaan suhtautua ihmisoikeuksiin.
”Kiina antaa meille pelottavan esimerkin siitä, että demokratia, markkinatalous ja kansalaisoikeudet eivät muodostakaan pyhää kolmiyhteyttä. Itse asiassa markkinatalous yhdistettynä autoritaariseen järjestelmään voi olla jopa toimivampi yhdistelmä”, pohtii Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.
Kiinan YK:ssa esittämiä ihmisoikeuksiin liittyviä kannanottoja tutkinut Katrin Kinzelbach toteaa, että Kiinan tinkimätön linja on 2000-luvun aikana jo muuttanut kansainvälisen ihmisoikeuspuheen painopistettä. Käsitys ihmisoikeuksien varauksettomuudesta on joutunut puolustuskannalle. Kiina on suhtautunut hyvin kriittisesti myös maakohtaisiin ihmisoikeusarviointeihin.
Samalla Kiinan tapa korostaa TSS-oikeuksien ensisijaisuutta KP-oikeuksiin nähden avaa latua maailmaan, jossa ihmisoikeuksien noudattaminen on kunkin maan oman tulkinnan ja harkinnan varassa.
Kiinan näkemyksillä voi olla huomattavaa vaikutusvaltaa esimerkiksi Afrikan maissa, joihin Kiina on viime vuosina sijoittanut huomattavasti. Kiina ei aseta kaupalle tai kehitysavulle hankalia ehtoja, vaan käy mielihyvin kauppaa niidenkin maiden kanssa, joille länsimaat asettavat talouspakotteita.
Kohti kansanrintamaa
Stephen Hopgoodin mukaan ihmisoikeuksien ”lopun ajassa” on paljon positiivistakin. Hän erottelee toisistaan ihmisoikeudet isolla ja pienellä i:llä. Ensin mainituissa on kyse järjestöjen, normien ja tuomioistuinten muodostamasta ”ihmisoikeusimperiumista”, johon Hopgood suhtautuu äärimmäisen kriittisesti.
Ihmisoikeudet pienellä i:llä sen sijaan ovat ruohonjuuritasolla määriteltyjä periaatteita. Hopgood esittää, että imperiumin luhistumisen ansiosta voi syntyä ”ihmisoikeuksien kansanrintama”, joka keskittyy ihmisten elinolojen parantamiseen – oli kyse sitten ravitsemuksesta, terveydestä tai koulutuksesta.
Vastateesinä Hopgoodin kritiikille voi tietenkin kysyä, missä jamassa maailman ihmisoikeudet olisivat, elleivät ihmisoikeusjärjestöt ja -aktivistit olisi usein henkensäkin uhalla nostaneet esiin ihmisoikeusrikoksia.
Amnestyn Frank Johansson sanoo sympatisoivansa Hopgoodin ihmisoikeuskoneistoa kohtaan esittämää kritiikkiä. Johansson kuitenkin pitää kiinni ihmisoikeuksien yleismaailmallisuudesta. Kaikki YK:n jäsenvaltiot ovat hyväksyneet YK:n peruskirjan ja sitä kautta välillisesti myös ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen.
”Yhteisymmärrystä ei kuitenkaan ole siitä, miten ihmisoikeuksien julistuksen väljät muotoilut tulisi tulkita ja millaisella politiikalla oikeudet parhaiten toteutuisivat”, Johansson sanoo.
”Ongelmana on, että arvojen yleismaailmallisuuden lisäksi halutaan aivanliian usein väittää, että myös tietyt keinot niihin pääsemiseksi ovat yleismaailmallisia.”
Uutta oppia etelästä
Läntiset ihmisoikeusjärjestöt ovat pyrkineet vastaamaan maailman muutokseen lisäämällä toimintaansa globaalissa etelässä.
Amnesty käynnisti muutama vuosi sitten mittavan ja kiistellyn järjestörakenteen muutoksen, jossa järjestön kansainvälinen sihteeristö hajautetaan kehittyviin maihin. Alueellisia keskustoimistoja on tämän vuoden aikana perustettu Johannesburgiin, Dakariin, Nairobiin ja Hongkongiin.
”Vaikka nämä uudet toimistot sijaitsevat etelässä, ne ovat silti Lontoon keskustoimiston alaisia. Syntyykö sieltä uutta aasialaista tai afrikkalaista ihmisoikeusajattelua? Olen aika skeptinen sen suhteen”, pohtii Amnestyn Suomen-osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.
”Todennäköisyys sille, että sellaista syntyy pitkän ajan kuluessa, on toki suurempi kuin ilman tätä muutosta”, Johansson lisää.
Human Rights Watch puolestaan on ryhtynyt laajentamaan toimintaansa länsimaiden ulkopuolelle suursijoittaja George Sorosilta saamansa sadan miljoonan dollarin lahjoituksen turvin. Lahjoituksen nimenomaisena tavoitteena on järjestön kansainvälistäminen.
Yhdysvaltalainen Fordin säätiö puolestaan käynnisti vuonna 2012 viisivuotisen ohjelman, jossa myönnetään yhteensä 50 miljoonaa dollaria Yhdysvaltain ja Euroopan ulkopuolella toimiville ihmisoikeusjärjestöille.
Fordin säätiö on tukenut – ja tukee yhä – myös Amnestyn ja Human Rights Watchin kaltaisia läntisiä järjestöjä, mutta uuden ohjelman tavoitteena on ”tehdä ihmisoikeusliikkeestä vastaanottavampi köyhien