Intian talouden nimellisarvo oli viime vuonna maailman kymmenenneksi suurin ja ostovoimakorjattu bruttokansantuote maailman kolmanneksi suurin. Intian asevoimat ovat yhdet maailman suurimmista, ja maa käyttää puolustukseen kahdeksanneksi eniten rahaa.
Lähivuosina Intia nousee maailman mahtavimpien valtioiden joukkoon. Länsimaihin verrattuna Intian talous kasvaa hurjasti. Samaan aikaan maailman geopoliittinen painopiste siirtyy Aasiaan, ja ulkovaltojen kiinnostus Intian alueellisiin vaikutusmahdollisuuksiin lisääntyy.
Intian valtaresurssien kasvua tulee tarkastella yhdessä maan pitkän, itsenäisen ulkopolitiikan perinteen kanssa.
Aasia on nauttinut suhteellisesta poliittisesta tasapainosta 1970-luvulta lähtien. Kylmän sodan jälkeen alueella on nähty vain harvoja alueellisia konflikteja, ja myös seudun suurvaltojen suhteet ovat pysyneet tasapainoisina yli 20 vuoden ajan. Aasian alueelliset instituutiot, kuten Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestö ASEAN, ovat aiempaa vetovoimaisempia taloudellisen, poliittisen ja sotilaallisen yhteistyön vetureita.
Suotuisa ajanjakso näyttää kuitenkin olevan lopuillaan, sillä uusia erimielisyyksiä on viime vuosina noussut esiin.
Ensinnäkin Kiina kiistelee merialueista Itä- ja Etelä-Kiinan merellä niin Japanin, Vietnamin kuin Filippiinien kanssa. Kiinan itsevarmuus ja haluttomuus noudattaa YK:n merioikeusyleissopimuksen periaatteita ovat aiheuttaneet huolta Kiinan nousun vaikutuksista.
Myös Kiinan ja Yhdysvaltain väliset poliittiset ja sotilaalliset jännitteet ovat kiristyneet Aasiassa nopeasti. Yhdysvalloilla on ollut alueella ylivoima toisesta maailmansodasta lähtien, mutta nyt Kiina näyttää haastavan sen. Yhdysvallat on vastannut Kiinan voiman kasvuun kääntämällä geopoliittista huomiotaan Aasiaan vuodesta 2011 lähtien.
Yhdysvallat on vahvistanut perinteisiä sotilaallisia suhteitaan Japaniin, Etelä-Koreaan, Filippiineihin, Thaimaahan ja Australiaan sekä syventänyt kumppanuuksiaan Intian ja Indonesian kanssa. Lisäksi Yhdysvallat on alkanut aiempaa aktiivisemmin ajaa alueen talousintegraatiota, vahvistaa sotilaallista läsnäoloaan ja suunnitella uutta sotilaallista doktriinia vastatakseen Kiinan sotilaalliseen modernisaatioon.
Toistaiseksi Yhdysvallat on uskotellut, ettei sen ulkopolitiikan Aasian-painotus ole suunnattu Kiinaa vastaan. Kiina on puolestaan tulkinnut Yhdysvaltain politiikan yrityksenä rajoittaa omaa nousuaan suurvallaksi.
Muut alueen maat ovat vastanneet Kiinan ja Yhdysvaltain kädenvääntöön eri tavoin. Maat ovat kuitenkin tehneet selväksi, etteivät ne noin vain alistu kaksinapaiseen järjestykseen. Historian valossa reaktio ei ole yllättävä.
Intian pääministeri Manmohan Singh (vas.) ja Kiinan silloinen pääministeri Wen Jiabao vahvistivat maittensa suhteita valtiovierailulla Pekingissä 2008. // Wikimedia CommonsKylmän sodan aikana Aasia oli heikko ja joutui Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton välisen globaalin kilpailun näyttämöksi. Toisin kuin Eurooppa, Aasia ei kuitenkaan mukautunut kylmän sodan aikaiseen marssijärjestykseen: Kiina vaihtoi 1950-luvulla Neuvostoliiton kanssa solmimansa liittouman 1970–1980-lukujen strategiseen ystävyyssopimukseen Yhdysvaltain kanssa. Myöhemmin Kiina julisti harjoittavansa itsenäistä ulkopolitiikkaa.
Intia korosti ensin liittoutumattomuutta, mutta lähentyi Neuvostoliittoa 1970–80-luvuilla ja lämpeni Yhdysvalloille kylmän sodan päättymisen jälkeen. Moni muu maa, kuten Indonesia, kieltäytyi sekä Yhdysvaltain sotilasliittoumista että Neuvostoliiton alueellisesta turvallisuusyhteistyöstä.
Nykyisin Aasia on paljon aiempaa vahvempi. Niin Yhdysvaltain kuin Kiinankin on vaikea sulloa alueen maita tarkkarajaisiin liittolaisten ja vastustajien muotteihin, sillä moni Aasian maa puolustaa palavasti vapauttaan omaan ulkopolitiikkaansa.
Intian suhtautumista Kiinan ja Yhdysvaltain uuteen dynamiikkaan voidaan tarkastella ainakin viidestä strategisesta näkökulmasta.
Ensinnäkin Intia näkee, että maan taloudellinen menestys riippuu Aasian integraatiosta.
Toiseksi Kiinan valtava talous on Intian näkökulmasta alueellisen kasvun moottori. Silti Intiaa huolestuttaa yhä
enemmän se, että Kiinan nousu ei välttämättä pysy rauhanomaisena. Huoli johtuu ennen kaikkea Kiinan viimeaikaisesta itsevarmuudesta pitkään jatkuneissa kiistoissa Intian ja muiden Aasian maiden kanssa.
Kolmanneksi Intia ei halua jäädä Kiinan ja Yhdysvaltain keskinäisen uhittelun jalkoihin, vaikka toivottaakin Yhdysvaltain tervetulleeksi tasapainottamaan Kiinan valtaa alueella.
Neljänneksi Intia on huolestunut myös siitä, kykeneekö Yhdysvallat suhteellisen asemansa heikentyessä ylläpitämään historiallisia liittolaisuussopimuksiaan esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean kanssa.
Viidenneksi Intiaa huolestuttaa se, että aiempaa heikompi Yhdysvallat saattaa mukautua Kiinan nousuun muun Aasian kustannuksella. Intia pelkää, että jos Yhdysvallat ottaa politiikassaan huomioon Kiinan ennen muita, Kiina ja Yhdysvallat voivat kyetä hallitsemaan aluetta aiempaa vahvemmin.
Sekä Washingtonissa että Pekingissä kuitenkin tunnustetaan, että Intia vaikuttaa merkittävästi Aasian alueelliseen tasapainoon. Yhdysvaltain viranomaiset pitävät Intian tukea olennaisena, jotta Yhdysvaltain strateginen käännös Aasiaan onnistuu. Kiinan johtajat todistelevat, ettei Kiina uhkaa Intiaa.
Intiaa huolestuttaa yhä enemmän se, että Kiinan nousu ei välttämättä pysy rauhanomaisena.
Intia itse on reagoinut Yhdysvaltain ja Kiinan välisiin jännitteisiin varovaisesti. Maa ei ole sen paremmin tukenut kuin arvostellutkaan Yhdysvaltain Aasian-politiikkaa. Intia keskittyy syventämään yhteistyötään molempiin suuntiin mutta pitää kiinni kovasti kehumastaan strategisesta autonomiasta – liittoutumattomuuspolitiikan nykyaikaisesta muunnoksesta, joka perustuu itsenäiseen harkintaan ja ulkopoliittiseen toimintavapauteen.
Mutta onko tämä viisaalta kuulostava toimintatapa kestävä, vai johtaako se siihen, että Intia jää väliinputoajaksi?
Jotta voisi ymmärtää Intian tulevaisuutta, on muistettava, kuinka Intian monimutkaiset suhteet Kiinaan ja Yhdysvaltoihin ovat kehittyneet.
Intian ja Kiinan suhteita on varjostanut joukko ratkaisemattomia rajakiistoja aina 1900-luvun puolivälistä lähtien, kun maista tuli naapurit Kiinan miehitettyä Tiibetin. Lisäksi suhteita on rasittanut loppumaton kilpailu alueellisesta vaikutusvallasta. Vasta äskettäin suhteet ovat alkaneet parantua lisääntyneiden taloudellisten sitoumusten ansiosta.
Himalajan-rajansa lisäksi Intia ja Kiina ovat napit vastakkain Intian valtamerellä ja Tyynellämerellä. Intiaa huolettaa Kiinan nousu merimahdiksi Intian valtamerellä, ja Kiina suhtautuu varautuneesti Intian syventyneisiin suhteisiin naapureittensa kanssa läntisellä Tyynellämerellä.
Intian ja Yhdysvaltain intressit eivät sen sijaan ole ajautuneet suoraan vastakkain. Intia ja Yhdysvallat ovat kuitenkin olleet erimielisiä alueellisista ja globaaleista kysymyksistä, kuten ilmastonmuutoksesta ja suhtautumisesta Iraniin. Erimielisyyksiä ei ole onnistuttu silottamaan, vaan yhteistyö on jäänyt heikoksi. Vasta viime vuosikymmeninä Delhin suhteet Washingtoniin ovat alkaneet lämmetä ja syventyä niin taloudellisesti kuin poliittisestikin.
Intia on varsin tietoinen myös Kiinan alati kasvavasta strategisesta etumatkasta: Kiinan bruttokansantuote on lähes neljä kertaa ja puolustusmenot kolme kertaa suuremmat kuin Intian.
Tämän etumatkan tasapainottamiseksi yhteistyö Washingtonin kanssa näyttäisi olevan Delhille järkevä ratkaisu. Intian perinteisen liittoutumattomuuspolitiikan kannattajat kuitenkin vastustavat sitä. Lisäksi varsinaista liittolaisuutta Washingtonin kanssa jarruttavat Intian huolet Yhdysvaltain Kiinan-politiikan epäluotettavuudesta. Intiassa suhtaudutaan varauksellisesti Yhdysvaltain Aasian-politiikan pysyvyyteen.
Toisaalta Intiassa tiedostetaan riski, joka liittyy Kiinan ja Yhdysvaltain mahdolliseen lähentymiseen: se voisi jättää Intian tyhjän päälle. Myös Intian eliitin asenteet ovat muuttuneet. Vielä kaksi vuosikymmentä sitten eliitti tunsi syvää epäluottamusta niin Kiinaa kuin Yhdysvaltoja kohtaan, mutta talouden globalisoituessa yhä useampi on alkanut kannattaa hyviä suhteita molempien suurvaltojen kanssa.
Asennemuutoksen kääntämistä politiikaksi on kuitenkin jarruttanut se, että Intian nykyhallitus on historiallisen heikko. Vaikka Manmohan Singhin hallitus yritti ensimmäisellä kaudellaan 2004–2009 rohkeasti uudistaa suhteita niin Yhdysvaltoihin, Kiinaan kuin Pakistaniin, hallitus ei ole ollut yhtä määrätietoinen toisella kaudellaan, joka päättyy ensi vuonna.
Ensimmäisellä kaudellaan Singhin hallitus käytti paljon energiaa ratkaistakseen Intian ydinohjelmaa koskeneen kiistan Yhdysvaltain kanssa. Toisella kaudellaan hallitus on kuitenkin ajanut läpi lakeja, jotka vaikeuttavat ydinvoimayhteistyötä Yhdysvaltain kanssa. Ensimmäisellä kaudellaan hallitus neuvotteli Yhdysvaltain kanssa myös kunnianhimoisen puolustusyhteistyösopimuksen, mutta ei ole onnistunut hyödyntämään sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Kiinan kanssa Singhin ensimmäinen hallitus otti rohkeita askeleita ratkaistakseen maiden väliset rajakiistat, mutta toisella hallituskaudella työ on jäänyt puolitiehen. Lisäksi Singh on ollut haluton hyödyntämään kaikkia mahdollisuuksia kahdenväliseen ja alueelliseen talousyhteistyöhön Kiinan kanssa.
Uudistusten puute ja Intian talouskasvun heikkeneminen ovat Singhin hallituksen toisella kaudella rasittaneet Intian yhteistyötä sekä Yhdysvaltain että Kiinan kanssa. Ja kun Intia on keskittynyt ratkomaan sisäisiä pulmiaan, myös muut Kaakkois-Aasian maat ovat pettyneet – ne ovat odottaneet Intialta enemmän alueellista vaikutusvaltaa.
Kyetäkseen hyödyntämään geopoliittisia mahdollisuuksiaan Aasiassa Intia tarvitsee nykyistä vahvempaa ja määrätietoisempaa johtajuutta. Lisäksi Intian tulisi selvittää itselleen, mitä se tarkoittaa strategisen autonomian käsitteellä. Toistaiseksi itsenäistä harkintaa korostava käsite on aiheuttanut poliittista hämmennystä ja antanut Intian ulkopolitiikan eliitille tekosyyn olla toimimatta.
Siksi Intian kannattaisi ottaa oppia 1950-luvulla muotoillusta alkuperäisestä liittoutumattomuuden käsitteestään.
Intian ensimmäiselle pääministerille Jawaharlal Nehrulle liittoutumattomuus ei tarkoittanut puolueettomuutta tai ulkopolitiikan passiivisuutta, kuten joillekin Delhin nykyisistä strategisen autonomian puolestapuhujista. Aktiivisella ulkopolitiikallaan Nehrun onnistui kylmän sodan aikana hankkia taloudellista ja teknistä tukea niin Yhdysvalloilta kuin Neuvostoliitolta.
Nehrun nykyisillä seuraajilla on johdettavanaan taloudellisesti aiempaa voimakkaampi Intia, joka voi vaikuttaa Aasian politiikkaan varsin paljon. Voidakseen nousta päättämään Aasian tulevaisuudesta Intian tulee jouduttaa talouskasvuaan. Lisäksi maan tulee rakentaa entistä vahvempi turvallisuuskumppanuus Yhdysvaltain kanssa, ratkaista pitkäaikaiset kiistat Kiinan kanssa ja vahvistaa suhteitaan Aasian keskisuuriin valtioihin.
Kirjoittaja on strategisen tutkimuksen ohjelmajohtaja Observe Research Foundation -tutkimuslaitoksessa Delhissä.