Länsimaissa on pitkään vallinnut käsitys, että demokratiaa ja islamia ei voi sovittaa yhteen.
Pariisin tammikuinen terrori-isku Charlie Hebdo -satiirilehteä vastaan ja sitä seurannut kiihko puolustaa länsimaisia arvoja olivat omiaan vahvistamaan kuvaa suuresta kulttuurien yhteentörmäyksestä, jota edesmennyt amerikkalaisprofessori Samuel P. Huntington ennusti jo yli 20 vuotta sitten
Toisin kuin Huntington kirjoitti, islamilaisen maailman suuri kamppailu on käynnissä sen sisäpuolella pikemminkin kuin ulkopuolella läntistä maailmaa vastaan.
Islamismi on etenkin Egyptissä osoittautunut voimattomaksi yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisussa. Islamistiset puolueet ovat siksi omaksumassa esimerkiksi Marokossa ja Tunisiassa moniarvoisempaa sisältöä aatteelleen, joka alkaa muistuttaa demokratiaa.
Päinvastaiseen suuntaan vetävät Lähi-idän vanhat diktatuurit Saudi-Arabian johdolla ja väkivaltaan turvautuvat ääri-islamistit, jotka kamppailevat jyrkän islamilaisen valtion puolesta.
Muslimimaailmassa kasvava epätasa-arvo kuitenkin pakottaa islamisteja kompromisseihin. Yhdeksi avainkysymykseksi on muodostunut, miten maailman vaikutusvaltaisin muslimiliike Egyptin Muslimiveljeskunta käsittelee lyhyen valtakautensa raa’asti päättänyttä vallankaappausta.
Islamismin alkuperä juontaa vuoteen 1928, jolloin opettaja Hassan al-Banna perusti Muslimiveljeskunnan Egyptissä. Liikkeen iskulause »islam on ratkaisu» viittasi yhteiskunnan moraaliseen rappioon brittiläisen siirtomaavallan aikana.
Liikkeen länsimaista sekularismia vastustava ideologia levisi sisarjärjestöiksi Jordaniaan, Syyriaan ja Libyaan, minkä lisäksi se on Tunisian al-Nahdan, Marokon oikeus- ja kehityspuolueen (PJD) sekä lukuisten muiden puolueiden ja järjestöjen esikuva ja liittolainen.
Islamistien tavoitteena on islamilaiseen lakiin eli šariaan perustuva yhteiskunta. Muslimiveljeskunnan kaltaiset maltilliset järjestöt ovat hyväksyneet vaalit tieksi valtaan, jonka turvin tavoitteen voi toteuttaa.
Suurin yksimielisyys vallitsee siitä, että šariaa voidaan toteuttaa perheoikeudessa, esimerkiksi avioliittoja solmittaessa ja perintöä jaettaessa. Muuten islamistien painotukset vaihtelevat. Erimielisyyttä on esimerkiksi šarian ankarimmista rangaistuskäytännöistä, kuten varkaiden käsien katkomisesta ja aviorikoksesta määrättävästä kivityksestä, joihin islamilainen laki yleensä lännessä yhdistetään (ks. s. 63).
Muista erottuvat selkeästi ääri-islamistit, jotka vastustavat vihamielisesti – usein väkivaltaisesti – modernia valtiota ja liberaaleja arvoja, kuten sananvapautta. Tilalle he haluavat pan-islamistisen hallintojärjestelmän tai kalifaatin.
»Kamppailua suunnasta käyvät nyt islamistit, jotka haluavat kopioida ja liittää keskiaikaisen islamin modernille pohjalle, ja ne, jotka vaativat islamin tulkinnan uudistamista», Yhdysvaltalaisen Stratforin Lähi-idän yksikön varajohtaja Kamran Bokhari tiivistää.
Grafiikka: Antti Valta, Kauko KyöstiöNoin kuukausi sen jälkeen, kun Egyptin armeija 3. heinäkuuta 2013 syöksi maan islamistisen presidentin Muhammad Mursin vallasta, sotilaat hajottivat viimeiset Muslimiveljeskunnan mielenosoitukset Kairossa julmassa verilöylyssä.
Parhaimmillaan 85 000 ihmistä osoitti Raba’aan aukiolla mieltään vallankaappausta vastaan. Kun sotilaat hajottivat väkijoukon, arviolta tuhat ihmistä kuoli. Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watch luonnehtii iskua mielenosoittajia vastaan yhdeksi historian verisimmistä. Tiananmenin aukion tapahtumat Pekingissä vuonna 1989 jäävät toiseksi.
Maailman vaikutusvaltaisin islamistiliike kiellettiin, kymmeniätuhansia sen kannattajia vangittiin ja yli tuhat tuomittiin kuolemaan. Egyptin demokratian u-käännöksen vakavin seuraus oli kuitenkin se, että koko islamismi ajautui tienhaaraan.
Veljeskuntaa syytetään oikeutetusti siitä, ettei se pystynyt yhteistyöhön muiden kanssa, sanoo George Mason -yliopiston globaalin islamintutkimuksen laitoksen johtaja Peter Mandaville. Suurempi syy epäonnistumiselle oli, ettei islamisteilla ollut mullistavaa agendaa, joka olisi vastannut optimistisen vallankumouksen odotuksia muutoksesta.
Islamin sijaan islamistien oli puhuttava Kansainvälisen valuuttarahaston lainoista ja ulkomaisista investoinneista.
»Ihmiset äänestivät heitä, koska odottivat heidän edustavan pätevää, vastuullista ja tehokasta hallintoa, joka tarjoaa ratkaisuja taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin ongelmiin», Mandaville sanoo.
Vaikka menettely Mursia vastaan oli kyseenalainen, osa veljeskuntalaisista on valmis hyväksymään epäonnistumisensa. Näkemystä tukee Tunisian al-Nahdan kohtalo: sekin menetti asemansa johtavana puolueena, koska sillä ei ollut tarjota ainutlaatuisen »islamistista» ratkaisua.
»Uskon, että käynnissä on laajempi yhteiskunnallinen muutos, jota nuoret sukupolvet islamistiliikkeissä vievät eteenpäin», Mandaville jatkaa.
Hänen mukaansa tilannetta voi verrata siihen, miten vasemmistolle tai sosialismille kävi Euroopassa kylmän sodan jälkeen. Kommunismin romahdettua poliittisen ja taloudellisen hallinnon muodot ovat vankasti ankkuroituneet kapitalismiin ja liberalismiin, jotka asettavat kehykset päätöksenteolle.
»Islamismi erottuu ideologiana yhä vähemmän muista poliittisista suuntauksista», Mandaville sanoo.
Mielikuvaa Huntington-henkisestä lännen ja islamin yhteenotosta vahvistaa ääri-islamististen liikkeiden voimistuminen. Viime vuonna lähes 18 000 ihmistä kuoli terroristijärjestöiksi luokiteltujen ryhmien uhreina, kertoo australialainen Institute for Economicsand Peace -järjestö. Määrä on viisi kertaa suurempi kuin vuotta ennen syyskuun 2001 WTC-iskuja.
Suurimman vastuun iskuista kantoivat Isis Syyriassa ja Irakissa, Boko Haram Nigeriassa, Taleban Afganistanissa ja Pakistanissa sekä al-Qaida useissa maissa. Talebania lukuun ottamatta järjestöt lukeutuvat salafisteiksi. He painottavat kirjaimellista koraanintulkintaa, joka ei huomioi asiayhteyksiä.
Salafistien mielestä demokratia on islaminvastainen konsepti, minkä takia salafistit vastustavat sekä länsimaista valtiota että Muslimiveljeskuntaa. Ylivoimaisesti suurin osa heistä keskittyy henkilökohtaiseen hurskauteen politiikan sijaan.
Uskonsotaa käyvistä salafistijihadisteista al-Qaida ja Isis käyvät globaalia sotaa vääräuskoisia vastaan, kun taas Talebanin ja nigerialaisen Boko Haramin tähtäimessä on islamilaisen valtion perustaminen paikallisessa kontekstissaan.
Uhkakuvista huolimatta Bokhari uskoo, että jihadismin kasvu on saavuttanut huippunsa.
»Jihadistien keskuudessa vellovat jakolinjat ainakin pitävät ilmiön kurissa tai jopa heikentävät sitä», hän sanoo.
Selvin merkki ristiriidoista oli Pakistanin Taleban-järjestön joulukuinen isku peshawarilaiseen kouluun, jossa 141 ihmistä kuoli, suurin osa heistä lapsia. Jopa toiset ääri-islamistit, Afganistanin Taleban ja Intian al-Qaida mukaan lukien, tuomitsivat iskun viattomia lapsia vastaan »islamin periaatteidenvastaisena».
Isisin räjähtävä nousu maailman tietoisuuteen viime vuonna ei välttämättä ole oikea mittari ääri-islamismin viehätykselle. Moni Isisin valtaamilla alueilla asuva karsastaa järjestön brutaaliutta ja ääri-ideologiaa, mutta järjestön kyky hallita kaoottisessa ympäristössä saa tukea.
Todellinen voima Isisin katon alla on Irakin syrjäytetty sunnivähemmistö, jonka joukossa piileksii muun muassa ex-diktaattori Saddam Husseinin entisen Baath-puolueen upseereja, kirjoittaa Lähi-idän asiantuntija Nadim Shehadi Chatham House -instituutin analyysissa. Bokhari pitää väitettä perusteltuna.
Isisin näkeminen pelkkänä pahana aliarvioi sitä, että sunnit pyrkivät oikomaan kokemiaan vääryyksiä hyödyntämällä Isisiä. Yhdysvaltojen syöstyä sunnalaisen Husseinin vallasta tämän liittolaiset siivottiin pois hallituksesta, minkä jälkeen maan johtoon nousseet šiiamuslimit ovat jatkaneet sunnien syrjimistä.
»Sunnit uskovat, ettei heistä välitetä, elleivät he ›flirttaile› jihadistien kanssa. Mitä kauemmin heidät sivuutetaan, sitä suurempi riski, että hekin radikalisoituvat», Bokhari sanoo.
Saudi-Arabia on Lähi-idässä sekä jihadistien keskeisimpiä vihollisia että arabikevään suurin vastavoima. Valtio syytää mieluummin huikeita öljytulojaan sosiaalityöhön ja valtionapuun kuin antaa kansalleen sananvaltaa.
Kuningasperheen lähestyvä sukupolvenvaihdos ja maan talouden jääminen ensimmäistä kertaa alijäämäiseksi voivat horjuttaa maan vakautta. Saudien huolesta kertoo se, maa julisti Muslimiveljeskunnan viime keväänä terroristijärjestöksi.
Vielä 1950-luvulla saudit myönsivät turvapaikkoja veljeskuntalaisille, jotka joutuivat Egypti presidentin Gamal Abdel Nasserin ikeen alle. Siten islamismi sai jalansijaa.
Al-Qaidan perustajalle Osama bin Ladenille ja monille muille salafisteille raja tuli vastaan, kun Saudi-Arabia ennen vuoden 1990 Persianlahden sotaa päästi 500 000 amerikkalaissotilasta muslimien pyhäksi katsomalle maalle. Radikaaleimmat salafistit ryhtyivät uskonsotaan.
Äänekkäimmin protestoi veljeskunnan Saudi-Arabiassa inspiroima oppositio sahwa. Se vaati avoimissa kirjeissään kuninkaalta uudistuksia. Sahwan tukahduttaminen kesti vuosia, ja kuningasperhe syytti veljeskuntaa »kaiken pahan aluksi». Hallitussuku pelkää, että moderni islamintulkinta voi horjuttaa monarkiaa.
»Veljeskunta on Saudi-Arabialle suurempi uhka kuin Isis ja al-Qaida. Äärijärjestöjä vastaan maa voi taistella, mutta veljeskunnan menestys kasvattaa Saudi-Arabian paineita demokratiaan», Bokhari selittää.
Egyptillä on vahvat taloudelliset ja yhteiskunnalliset suhteet Saudi-Arabiaan. Siksi saudit pelkäsivät arabikevään jälkeen, että Muslimiveljeskunta taas rohkaisee maan versovaa islamistista oppositiota.
Tilannetta pahensi presidentti Mursin vierailu Saudi-Arabian perivihollisten luonašiiaislamilaisessa Iranissa elokuussa 2012. Lisäksi Mursi kutsui Iranin presidentin Mahmud Ahmadinejadin vastavierailulle Kairoon.
Šiiaislamistit suhtautuvat demokratiaan Muslimiveljeskunnan tavoin myönteisesti,mutta soveltavat sitä omalla tavallaan. Poliitikkojen päätöksiä valvovat ajatollah Ali Khamenein johtamat uskonoppineet, joiden mielestä demokratia kaipaa johdatusta.
Saudi-Arabiassa lähentyminen tulkittiin siten, että jos veljeskunnan olisi valittava saudien ja Iranin kesken, se valitsisi Iranin. Kuningaskunta tuki lopulta Egyptin armeijan vallankaappausta heinäkuussa 2013.
Kaappauksen puolella oli myös salafistinen al-Nour, josta kaappauksen jälkeen tuli Egyptin suurin islamistipuolue. Puolue nousi Egyptin parlamenttivaalien 2011–2012 ilmiöksi kahmaisemalla neljänneksen äänistä – muun muassa Saudi-Arabian rahoituksen ansiosta.
Saudit odottivat, että politiikkaa tähänsaakka karsastaneet salafistit olisivat hillinneet Muslimiveljeskunnan menestystä. Nyt heidän on Bokharin mukaan kuitenkin syytä huolestua politiikan makuun päässeistä salafisteista, jotka jo perustavat puolueita muun muassa Tunisiassa ja Marokossa.
Ennemmin tai myöhemmin vaikutus näkyy myös Saudi-Arabiassa.
Islamismin tilannetta voi verrata siihen, miten vasemmistolle tai sosialismille kävi Euroopassa kylmän sodan jälkeen.
Muslimiveljeskunnan menetettyä toistaiseksi asemansa islamistien esikuvana muslimimaailman ihannoivat katseet ovat kääntyneet kohti Turkin oikeus- ja kehityspuoluetta AKP:ta.
Presidentti Recep Tayyip Erdoğanin ja muiden entisten islamistien vuonna 2001 perustama puolue nousi nopeasti maan suurimmaksi.
AKP johtaa post-islamistista suuntausta, jossa islamistit ovat maallistumassa. Useiden islamismin tutkijoiden mukaan se on merkittävin käänne islamismin historiassa.
»Ympyrä ikään kuin sulkeutuu. Islamismi syntyi reaktiona länsimaiselle sekularismille. Nyt kokemus on osoittanut islamisteille heidän ideologiansa rajoitteet», Bokhari sanoo.
AKP:n vastustajat väittävät puoluetta islamistiseksi, mutta puolue karttaa leimaa vastaamalla, että islam luonnostaan tukee konservatiivisia arvoja ja markkinataloutta. Puolue on vakiinnuttanut asemansa maan johdossa merkittävän talouskasvun ansiosta.
Bokharin mukaan AKP on viemässä Turkkia kohti Yhdysvaltain kaltaista »passiivista sekularismia». Se pyrkii pois äärisekularismista, joka tähän mennessä on erottanut uskonnon valtiosta esimerkiksi kieltämällä hunnut julkisen sektorin työntekijöiltä.
Post-islamismin teorian jo 1990-luvulla esittäneen Asef Bayatin mukaan islamismista luopuminen tarkoittaa esimerkiksi oikeuksien painottamista velvollisuuksien sijaan.
»Islamistihallitus todennäköisesti määräisi hunnun pakolliseksi, kun taas AKP:n mukaan hunnunkäyttö kuuluu yksilön valinnanvapauden piiriin», Bokhari sanoo.
AKP on selvimmin vaikuttanut post-islamismin kehitykseen Indonesiassa ja Malesiassa. Indonesian johtava puolue PKS on lähettänyt edustajiaan Ankaraan. Heidän tehtävänään on seurata AKP:n tekemisiä, jotta puolueen päätöksistä voitaisiin ottaa mallia. Arabimaissa AKP:lla on hyvät suhteet Egyptin, Tunisian ja Marokon islamisteihin.
Liberaaleja arvoja hyväksyväksi demokratiaksi AKP:n Turkkia on kuitenkin vaikea kutsua. Yritykset rajoittaa sosiaalista mediaa ja toimittajien vapauksia ovat pikemminkin tekemässä maasta autoritaarisen.
»Post-islamismi ei vaadi demokratiaa, mutta toisaalta demokratiaa ei synny muslimimaailmaan ilman post-islamismia. Turkin loittoneminen demokratiasta tekee siitä kuitenkin huonon esimerkin islamisteille», Bokhari sanoo.
AKP:lta puuttuu muitakin edellytyksiä. Ensinnäkään se ei edusta arabeja. Toiseksi Turkilla ei ole muun muassa Naton jäsenmaana samaa länsivastaisuuden antamaa uskottavuutta kuin Muslimiveljeskunnalla.
Merkittävämpi sysäys muslimimaailmalle kohti post-islamismia voi olla Muslimiveljeskunnan tarjoama esimerkki siitä, miten ei kannata toimia.
Marokon oikeus- ja kehityspuolue PJD onneuvottelujen jälkeen tehnyt hallitusyhteistyötä entisten kommunistien ja liberaalipuolueiden kanssa. Tunisiassa al-Nahda on osoittautunut pystyvänsä kompromisseihin.
»Vaikka al-Nahda menettikin valta-asemansa, edistystä oli se, että puolue myönsi tappionsa. Tämä osoittaa, että islamistit pystyvät toimimaan politiikassa normaalisti», Peter Mandaville sanoo.
Mandavillen mukaan Egyptin nykyhallitus todennäköisesti neuvottelee veljeskunnalle mahdollisuuden palata yhteiskuntaan lähivuosina. Tätä tukee se, että järjestöllä on edelleen vaikutusvaltaa ihmisten keskuudessa, hän toteaa.
Toisaalta veljeskunnan syrjäyttäminen saattaa radikalisoida liikkeen jäseniä. Tästä on esimerkkejä historiasta: kun Egyptin sotilashallinto 1950-luvulla painoi Muslimiveljeskunnan maanrakoon, vankilassa radikalisoitui esimerkiksi Said Qutb, joka kuuluu al-Qaidan suurimpiin inspiraationlähteisiin.
Kaikkein merkittävimmäksi kysymykseksi muslimimaailmassa saattaa kuitenkin osoittautua yhteiskuntien alati kärjistyvä epätasa-arvo. Sen näkyvin oire on Irakin sunnien ja šiiojen kamppailu vallasta, töistä ja koulutuksesta.
»Muslimimaailmassa on lukuisia epäonnistuneita hallintoja, jotka eivät ole käyttäneet valtaansa oikeudenmukaisesti ja vastuullisesti», Mandaville sanoo.
Hänen mukaansa ihmiset eivät ensisijaisesti kaipaa demokratiaa, vaikka moni lännessä näin haluaisi uskoa. Ihmiset haluavat turvaa ja hallinnon, joka saa asiat hoidettua.
Bokhari ennustaa, että vanhoillisten ja uudistushaluisten välinen kamppailu jatkuu vuosikymmeniä tai jopa pitempään. Hänen mukaansa olemme »uudessa normaalissa».
Lopulta demokratia kuitenkin juurtuu niihin muslimimaihin, joissa post-islamistinen trendi lyö läpi, Bokhari uskoo.
»Historia on osoittanut, että radikaaleja ideologioita on vaikea ylläpitää pitkällä aikavälillä. Kommunismi ja fasismikin kaatuivat aikanaan, ja luulen myös islamismin kehittyvän joksikin uudeksi.»