Unkarin pääministeri Viktor Orbán asteli yleisön eteen Băile Tuşnadissa Romaniassa vuotuisessa kesätapahtumassa heinäkuun 26. päivänä vuonna 2014. Väkijoukossa oli paljon etnisiä unkarilaisia.
Orbán alkoi puhua uudesta alusta. Hänestä Unkarin historian käännekohta ei enää ollut kommunismin kaatuminen 1980-luvun lopussa. Uusi ajanjakso oli alkanut vuodesta 2008. Silloin moni asia alkoi mennä pieleen, ja finanssikriisi riepotti maailmaa.
Orbánille tulevaisuuden menestyvät järjestelmät eivät olleet länsimaisia liberaaleja demokratioita. Erikseen hän mainitsi Singaporen, Kiinan, Venäjän ja Turkin. Hän kutsui maita tähdiksi.
Orbán julisti Unkarin rakentavan uutta, illiberaalia valtiota. Sellainen oli hänen mielestään mahdollista rakentaa Euroopan unionin sisälle.
Illiberaalin eli epäliberaalin demokratian käsitteen esitti alun perin yhdysvaltalainen toimittaja Fareed Zakaria 1990-luvulla. Zakaria teki huolestuneen havainnon siitä, että joissain maissa demokraattisesti valittu johto ei piitannut perustuslaillisista rajoitteistaan.
Orbán on menestynyt valtionrakennusprojektissaan. Euroopan komissio on aloittanut Unkaria vastaan EU-lainsäädännön noudattamista koskevan rikkomusmenettelyn. Myös Euroopan parlamentti tutkii, miten demokratia ja oikeusturva toteutuvat maassa. Tutkimusta johtaa vihreiden ryhmän hollantilaismeppi Judith Sargentini.
Liberaali Eurooppa pelkää, että Unkari luisuu autoritaarisuuden tielle johtajansa itsevaltaisessa otteessa.
»On tärkeää huomata, että kun Orbán palasi valtaan vuonna 2010, hän voitti vaalit täysin demokraattisesti. Unkarilaiset halusivat hänestä pääministerin», sanoo András Rácz, budapestilaisen Pázmány Péterin katolisen yliopiston apulaisprofessori.
»Kaikki lakimuutokset, joita on sen jälkeen tehty, on tehty laillisesti», hän jatkaa.
Rácz itse huomasi Unkarin muuttuneen, kun hän palasi kotimaahansa reilu vuosi sitten. Hän oli viettänyt Suomessa noin kolme vuotta, joiden aikana hän työskenteli Ulkopoliittisen instituutin vierailevana tutkijana.
Markkinataloudellisesti tarkasteltuna Unkarilla tuntui menevän hyvin. Kaikenlaisia palveluita oli tullut Budapestiin muutamassa vuodessa lisää: ravintoloita, autokorjaamoita ja vakuutusyhtiöitä. Sen sijaan Rácz huomasi, että kaikki, mikä liittyi julkisiin palveluihin, tuntui menneen aiempaa huonompaan suuntaan.
Orbánin perintönä pidetään perustuslakia, johon maan parlamentti hyväksyi muutoksia keväällä 2013. Se rajoitti Unkarin perustuslakituomioistuimen valtaa: nyt tuomioistuin voi puuttua perustuslain muutoksiin vain säätämisjärjestyksessä tapahtuneiden virheiden perusteella mutta ei puuttua lakien sisältöön. Lisäksi tuomareiden eläköitymisikää alennettiin. Puolueiden mahdollisuuksia kampanjoida vaalien alla mediassa rajoitettiin, ja unkarilaisia stipendejä saaneita opiskelijoita velvoitettiin jäämään määräajaksi Unkariin töihin valmistumisen jälkeen. Muutokset tehtiin laillisesti, sillä Orbánin Fidesz ja sen kanssa liittoutunut Kristillisdemokraattinen kansanpuolue voittivat vuoden 2010 vaaleissa määräenemmistön parlamentin paikoista. Lakimuutokset lujittivat pääministerin valtaa entisestään.
Huhtikuussa maassa järjestetään parlamenttivaalit. Nykyisellään järjestelmä suosii Fideszin kaltaisia puolueita – siis valtaa pitävää puoluetta itseään. Pienen oppositiopuolueen on käytännössä mahdoton voittaa vaaleja ilman, että se yhdistäisi voimansa muun opposition kanssa.
On epätodennäköistä, että Unkarin liberaali vasemmisto suostuisi yhteistyöhön äärioikeistolaisen Jobbik-puoleen kanssa. Jobbikia pidetään Fideszin keskeisimpänä haastajana.
Demokratia ei ole turvassa missään. Se nyt ainakin on selvä muutos, joka on tapahtunut viime vuosien aikana.
Näin sanoo Michiganin yliopiston politiikantutkimuksen professori Dan Slater autoritaarisuuden noususta maailmalla. Slater on tutkinut demokratioita ja autoritaarisia järjestelmiä 1990-luvulta lähtien.
»Historiallisesti on äärimmäisen harvinaista, että hyvinvoivat demokratiat lakkaavat olemasta demokratioita», hän sanoo.
Valtioista voi ihan hyvin tulla vauraita, vaikka ne olisivatkin diktatuureja. Tällaisia ovat esimerkiksi Saudi-Arabia ja Singapore. Sen sijaan Slaterista on ennenkuulumatonta, että Turkin, Puolan, Unkarin ja Venäjän kaltaiset maat hairahtuvat tieltä pahemman kerran. Suurin huolenaihe on Donald Trumpin Yhdysvallat – se on suorastaan šokki.
Nykyisellään Unkarin järjestelmä suosii Fideszin kaltaisia puolueita – valtaa pitävää puoluetta itseään.
Trumpin nousun taustalla Slater näkee kaksi trendiä. Ensinnäkin demokratiaa uhkaa aina illiberaalin demokratian vaara. Vaalien jälkeen pääministeri voi suhteellisen helpostikin alkaa kuvitella, että hän voi tehdä mitä vain, koska hänellä on kansan tuki. Pahimmillaan pääministeri kuvittelee olevansa lain yläpuolella ja käyttää valtaansa väärin.
Toinen, syvempi huoli on liike kohti vaaliautoritarismia. Siinä valtaa tavoitteleva puolue ei usko voivansa voittaa vaaleja vapaasti ja oikeudenmukaisesti. Sen sijaan puolue vääristää pelikenttää ja voi täten voittaa vaalit ilman, että voittaa äänten enemmistöä.
Yhdysvalloissa perinteisen valkoisen enemmistön koko kutistuu. Se luo Slaterin mukaan tunteen uhasta, joka saa vanhat ryhmät ottamaan käyttöönsä epädemokraattisia keinoja valtansa pidikkeiksi.
Mutta autoritarismin käsitettä ei ole helppo edes määritellä. Monesti tutkijat luonnehtivat autoritarismia demokratian poissaoloksi. Se on puutteellinen määritelmä, sanoo Slater.
Hänestä autoritarismi pitäisi ymmärtää järjestelmänä, joka rajoittaa oppositiota ja heikentää yhteiskunnan moniarvoisuutta. Tällaisessa järjestelmässä valtiokoneistoa kontrolloivat ihmiset käyttävät koneistoa väärin.
Jos Venäjän maaliskuussa järjestettävistä vaaleista pitää antaa jokin tärppi, se on äänestysprosentti. Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin Venäjän politiikan professori Vladimir Gel’manin mukaan Kreml seuraa tulosta huolestuneena, sillä äänestysprosentin ei odoteta olevan korkea.
»Se osoittaisi, että ihmiset eivät ole tyytyväisiä nykyiseen politiikkaan», Gel’man sanoo.
Venäjän nykyjärjestelmä on oppikirjaesimerkki vaaliautoritarismista, ja Gel’man on työssään omistautunut tutkimaan, miten maa siirtyi kommunistisesta autoritaarisesta järjestelmästä toiseen, Neuvostoliiton hajoamisen jälkeiseen autoritaariseen järjestelmään.
»Vaalit ovat tärkeitä, sillä ne ovat vallanpitäjille hetkiä, jolloin he saavuttavat jotakin», hän sanoo. Se erottaa vaaliautoritarismin esimerkiksi monarkian kaltaisista järjestelmistä, jossa valta peritään, tai neuvostoaikaisesta järjestelmästä, jolloin vaihtoehtoja tai kilpailua ei ollut ollenkaan.
Olisi virheellistä ajatella, että Vladimir Putin rakensi yksin Venäjän nykyisen järjestelmän. Gel’manin mukaan kyse on siitä, että joka kerta, kun Venäjän valtionjohto valitsi demokraattisen ja epädemokraattisen vaihtoehdon välillä, se päätyi valitsemaan epädemokraattisen vaihtoehdon.
Näin kävi vuonna 1993, kun presidentti Boris Jeltsin hajotti maan parlamentin ja kukisti verisesti parlamentin kannattajien mielenosoituksen Moskovassa. Seuraavan kerran vuonna 1996 Jeltsin päätyi käymään vaalit epärehellisesti – koska pelkäsi, että vuoden 1993 tapahtumat muistetaan ja kostetaan, jos vaalit olisivat reilut, Gel’man sanoo.
Jeltsinin seuraajaksi valikoitunut Putin peri Jeltsinin koneiston ja alkoi rakentaa tehokkaasti pystysuoraa komentoketjua. »Suhteellisen lyhyen ajan kuluessa kaikki poliittiset toimijat ja instituutiot olivat joko suoraan tai epäsuorasti Kremlin kontrollissa», Gel’man sanoo.
Hän ei silti usko, että Venäjän kohtalo on sinetöity autoritaarisuuteen. Jotain yllättävää voi tapahtua. »Kuvittele, jos Putin vaikka kuolee huomenna», hän sanoo. Silloin Venäjän olisi Gel’manin mukaan mahdotonta jatkaa nykyisen johtajansa autoritaarisia otteita.
»Venäjää johtavat nyt ihmiset, jotka ovat yli 60-vuotiaita. Kuvittele, jos he jatkavat vallassa vielä 15 vuotta. Silloin he ovat vieläkin vanhempia ja vihamielisempiä poliittisen ja taloudellisen ympäristön muutokselle ja pyrkivät säilyttämään valtansa mitä tahansa keinoja käyttämällä», Gel’man sanoo. Hän kutsuu järjestelmää »vanhojen miesten systeemiksi».
Gel’man antaa esimerkin: Putin ei käytä internetiä. Se on olennainen tieto, jotta voi ymmärtää Venäjän johtajaa.
Unkarilainen lääkäriopiskelija Katalin, 25, lähettää UP-lehden toimitukseen linkin unkarilaiseen uutiseen. Lehtijutussa budapestilaisen Honvéd-sairaalan teho-osaston johtaja Gábor Zacher puolustautuu tapauksessa, joka vei 58-vuotiaan miehen hengen. Zacherin mukaan sairaala ei syyllistynyt miehen kuolemassa hoitovirheeseen.
Miehen lapset olivat tuoneet miehen sairaalaan vatsakipujen takia. Vastaanotolla potilas oli joutunut odottamaan hoitoa useita tunteja. Seuraavana päivänä mies kuoli.
Katalin haluaa esiintyä vain etunimellään, koska on vakuuttunut, että järjestelmän julkisesta kritisoimisesta olisi hänelle haittaa Unkarissa. Ensi kesänä lääkäriksi valmistuva Katalin haluaa pois kotimaastaan ja tekee siksi sairaalaharjoittelua paraikaa Saksassa. Hänestä on sietämätöntä, että Unkarissa voi tapahtua Honvéd-sairaalan kuoleman kaltaisia asioita.
Katalin on yksi niistä, joihin Unkarin hallituksen politiikka – tai sen puute – osuu pahasti. Tutkija Andras Ráczin mukaan Fideszin vallan aikana Unkarin terveydenhuoltojärjestelmään ei ole tehty mitään uudistuksia. Se on tutkijan mielestä yksi konkreettisimmista huolenaiheista koko maassa: vaikka virallisia lukuja tilastoista on vaikea saada, Ráczin mukaan terveydenhuollossa tapahtuu yhä enemmän potilaskuolemia.
»Vuosina 2010–2014 hallituksella oli enemmistö muuttaa perustuslakia. He olisivat voineet tehdä mitä vain, mutta he eivät tehneet mitään», Rácz sanoo ja viittaa julkisen sektorin kipeästi kaipaamiin uudistuksiin.
Sairaaloiden infrastruktuuri on aikansa elänyttä, ja työvoimaa on vähän. Lääkärit lähtevät ulkomaille parempien palkkojen perässä: Länsi-Euroopassa lääkäri voi ansaita lähes 10-kertaisesti unkarilaiseen kollegaansa verrattuna.
Katalin sanoo, että harjoittelijana hän saa Saksassa 500 euron harjoittelupalkkaa. Unkarissa hänen palkkansa lääkärinä olisi noin 400 euroa. Silti raha ei ole hänelle suurin syy hakeutua muualle töihin. Katalinia ahdistaa, että Unkarissa lääkärin välineistö on puutteellista. Potilaat joutuvat odottamaan kuvantamistutkimusten tuloksia useiden kuukausien ajan.
»Se ei johdu lääkäreistä, se johtuu systeemistä», Katalin sanoo.
»Minulla on jo nyt burnout, enkä ole työskennellyt lääkärinä vielä päivääkään.»
Orbánilla olisi ollut seitsemän vuotta aikaa korjata sektoria, eikä hän tehnyt sitä.
Hallituksen korruptioon erikoistunut unkarilainen tutkiva toimittaja Katalin Erdelyi kuitenkin huomauttaa, että kaikki terveydenhuollon ongelmat eivät johdu Orbánin hallituksesta. Erdelyin mielestä terveydenhuoltojärjestelmä ei ole koskaan ollut erityisen tasokas Unkarissa.
»Mutta Orbánilla olisi ollut seitsemän vuotta aikaa korjata sektoria, eikä hän tehnyt sitä», Erdelyi toteaa sähköpostitse.
Erdelyi ylläpitää Facebookissa sosiaalisen median satiirisivustoa nimeltä Kórházi koszt, joka tarkoittaa sairaalaruokaa ja jota unkarilainen mediakin seuraa tiiviisti. Hän julkaisee sivustolla ankeita kuvia ruoasta, jota tarjoillaan unkarilaisissa sairaaloissa: usein se on vaaleaa leipää muovikääreessä. Hän aloitti projektin vuonna 2014 nähtyään muutamia karmaisevia kuvia Flickr-kuvapalvelussa.
Erdelyi ei pidä reiluna sitä, että hallitus on käynnistänyt terveydenhuollossa EU:n rahoittamia projekteja samalla, kun se jatkaa EU:n kimppuun hyökkäämistä.
Erdelyi työskentelee tutkivaan journalismiin erikoistuneessa Átlátszó-uutisportaalissa, joka kertoi tammikuussa Orbánin ystävän, unkarilaisen liikemiehen Lőrinc Mészárosin perheineen voittaneen julkisten hankkeiden kilpailutuksia 1,56 miljardin euron arvosta. Summasta 83 prosenttia oli Átlátszón mukaan EU-rahaa.
Mészárosin omistama yritys rakensi vuonna 2014 valmistuneen, Orbánin kotikaupungissa Felcsútissa sijaitsevan Pancho-jalkapallostadionin, joka sijaitsee vain parinkymmenen metrin päässä Orbánin kotitalosta.
Helmikuussa myös brittilehti Guardian uutisoi, miten EU-tuet päätyvät ainakin osittain Orbánin lähipiirille. Lehti pohjasi tietonsa muun muassa unkarilaisen median Direkt 36:n tutkimuksiin. Guardianin mukaan Orbánin vävyn István Tiborczin omistama yritys Elios Innovativ hyötyi yli 50 prosenttia markkinahintaa kalliimmista katulampuista, kun se voitti EU-rahoitettaviin hankkeisiin kuuluneen tarjouskilpailun unkarilaisiin kaupunkeihin asennettavista katulampuista. Euroopan petostentorjuntavirasto Olaf on vaatinut Euroopan komissiota perimään takaisin yli 40 miljoonaa euroa EU:n rahaa, jota on käytetty katulamppuhankkeisiin.
Joskus demokratia kallistuu hetkellisesti. Kotvasen kuluttua järjestelmä voi kuitenkin ponnahtaa takaisin jaloilleen.
Kyse on ilmiöstä, jonka Dan Slater on nimennyt demokraattiseksi kallistumiseksi (democratic careening). Sitä tapahtuu Slaterin mukaan tälläkin hetkellä, esimerkiksi Puolassa tai Filippiineillä.
Kiinnostavaa ilmiössä on se, että demokratian luonne itsessään voi johtaa siihen, että järjestelmä taipuu hetkellisesti olemaan jotain muuta kuin sen pitäisi olla.
Se johtuu toisaalta siitä, että demokratiassa kansan enemmistöllä on oltava vaikutusta politiikkaan. Hallituksen päätösten pitää heijastella kansan tahtoa selvällä tavalla.
Toisaalta demokratialla on aina oltava rajoitteita. Hallitus ei voi käyttää valtaa vähemmistöjen sortamiseen ja monimuotoisuuden rajoittamiseen. Rajoitteet tulevat perustuslaista.
Törmäys syntyy, kun kaksi taipumusta ottavat yhteen. Toisen puolen edustajat katsovat olevansa demokratian puolella, koska he kannattavat kansan enemmistön ääntä. Toisen puolen edustajat puolestaan katsovat puolustavansa demokratiaa, koska he kannattavat johtajan vallan rajoittamista.
»Molemmat ovat oikeassa. Silloin nähdään kiivaita yhteenottoja osapuolten välillä, mutta demokratia itsessään ei katoa minnekään», Slater sanoo.
Demokratioiden kallistumisen taustalla Slater näkee polarisaation. Hänen mielestään väestöä eivät useinkaan jaa erimielisyydet sosiaalisissa kysymyksissä vaan pikemminkin mielipide maan johtajasta. Hän ottaa esimerkiksi Orbánin Unkarin: jokaisella unkarilaisella on Orbánista mielipide, ja se jakaa kansaa. Samaa pätee Slaterin mielestä Donald Trumpiin: kansalainen joko rakastaa tai vihaa presidenttiä.
»Positiivista on se, että nämä eivät ole yhteiskuntia, jotka olisivat liian jakautuneita tullakseen jälleen vakaiksi. Niiden täytyy selviytyä ajanjaksosta, jolloin niillä on hyvin polarisoiva johtaja. Kun johtaja vaihtuu, elämä voi jatkua», Slater sanoo.
Ei näytä siltä, että unkarilaiset haluaisivat oman brexitin. Se käy ilmi viime vuoden Eurobarometri-kyselytutkimuksesta: 72 prosenttia kyselyyn vastanneista unkarilaisista katsoi, että Unkari on hyötynyt EU-jäsenyydestään. 56 prosenttia vastanneista totesi, että maan EU-jäsenyys on hyvä asia.
Samankaltaisia olivat kansalaisten vastaukset myös Puolassa, toisessa kurittomassa EU-maassa: 84 prosenttia Eurobarometriin vastanneista puolalaisista katsoi, että maa on hyötynyt EU-jäsenyydestään. 65 prosenttia katsoi, että Puolan EU-jäsenyys on hyvä asia.
Se johtuu pitkälti siitä, että maat ovat riippuvaisia EU-rahasta. Vuonna 2016 Unkari oli EU:n kolmanneksi suurin nettosaaja suhteessa bruttokansantuloon. Sen edelle ylsivät vain Romania ja Bulgaria.
Demokratiaseurantaa tekevän Economist Intelligence Unitin ennuste kuitenkin toteaa, että Unkarissa haastajapuolue Jobbikin takia Fidesz tulee säilyttämään kovan nationalistisen otteensa pysyäkseen vallassa. Sen mukaan on todennäköistä, että Unkari ottaa tulevaisuudessa vielä enemmän yhteen EU:n instituutioiden ja kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen kanssa. Kun valtaosa unkarilaisista suhtautuu myönteisesti EU:hun, tuntuu siltä, kuin maan hallitsijoiden ja kansalaisten välillä olisi juopa.
Pelkona on, että EU:n naapureiden Venäjän ja Turkin autoritaarinen johto voisi toimia esikuvana eurooppalaisille itsevaltaisille johtajille.
Venäjän autoritarismin asiantuntija Gel’manin mielestä kehityskulku ei ole talouden näkökulmasta todellinen vaihtoehto. Venäjä ei hänen mielestään voi toimia konservatiivisen Euroopan lippulaivana myöskään toisesta, perustavanlaatuisesta syystä: »Meidän pitäisi tehdä ero flirttailun ja avioliiton välillä. Sama pätee poliittisiin johtajiin. Orbán ei haluaisi olla Venäjän sätkynukke samaan tapaan kuin esimerkiksi Transnistrian johtajat ovat.»
Euroopan komission on määrä antaa keväällä esityksensä monivuotisesta rahoituskehyksestä ja EU:n omista varoista. Pohdinnassa on ollut esimerkiksi EU-rahoituksen ehdollistaminen niin, että oikeusvaltioperiaatteen noudattaminen olisi edellytyksenä erilaisille tuille.
»Jos EU-rahaa vain tulee jatkossakin, systeemin ei tarvitse parantua», tutkija Andras Rácz toteaa.
Hänen mielestään koko kuviossa on kyse siitä, pystyykö EU luomaan ympäristön, jossa sen omia arvoja ja normeja kunnioitetaan sisäisesti. Siinä tarinassa on kyse EU:sta itsestään.