Kirja

Jarruja hypelle

Teksti:
Julkaistu: 12.9.2018

Facebook on rakentanut mainoksia varten monimutkaisen algoritmin, joka luokittelee käyttäjiä heidän tykkäystensä perusteella. Uppsalan yliopiston sovelletun matematiikan professori David Sumpter toppuuttelee kirjassaan algoritmeihin ja tekoälyyn liittyviä odotuksia ja pelkoja.

Cambridge Analytica -yritys väitti vuonna 2016 hyödyntäneensä kymmenien miljoonien amerikkalaisten Facebook-profiileja vaalivaikuttamiseen. Sumpterin mukaan yritys liioitteli osaamistaan. Tilastollisen analyysin avulla voidaan päätellä jotakin nettikäyttäjien persoonallisuudesta, muttei ohjata vaalikäyttäytymistä.

Toki algoritmit ovat hyödyllisiä, Sumpter muistuttaa. Ne pystyvät käsittelemään samanaikaisesti satoja erilaisia muuttujia siinä missä ihmiset luokittelevat toisiaan usein mustavalkoisesti »liberaalin» ja »konservatiivin» kaltaisiin kategorioihin.

Pidin jutustaEn pitänyt jutusta
Jaa juttu