Marine Le Penin johtama kansallinen rintama saavutti toukokuun eurovaaleissa hurjan vaalivoiton Ranskassa. Le Pen on todennut, ettei EU:n koneistoa ole mahdollista korjata ja että unioni romahtaa lopulta Neuvostoliiton tapaan.
Le Pen tunnetaan räväköistä lausunnoistaan, mutta kansallisen rintaman ulkopoliittista linjaa on olennaisesti ollut muotoilemassa vähemmän tunnettu vaikuttaja, Le Penin ulkopoliittisena neuvonantajana vuodesta 2009 lähtien toiminut Aymeric Chauprade, joka on työskennellyt aiemmin sotakorkeakoulun opettajana. Myös Chauprade nousi Euroopan parlamenttiin toukokuun vaaleissa.
Chaupraden näkemys kansainvälisestä politiikasta perustuu ajatukselle kansakuntien suvereenisuudesta. Hän kannattaa moninapaista maailmaa, jossa on useita valtakeskuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa tasavertaisia voimasuhteita erityisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan, mutta myös muiden nousevien valtakeskusten välillä.
Kansallisen itsenäisyyden vastavoimana Chauprade näkee imperialismin, joka ilmenee hänen mukaansa ennen kaikkea Yhdysvaltojen johtamana globalisaationa. Ranskan taloudellisista ongelmista ja vaikutusvallan laskusta Chauprade syyttää Yhdysvaltojen, Naton ja EU:n euroatlanttista projektia, jonka tarkoituksena on edistää globalisaatiota, suuryritysten etua ja ylikansallisten eliittien valtaa.
Kansallisen rintaman kauppapoliittisessa linjassa näkyy ranskalainen protektionistinen perinne. Siinä on myös yllättävän paljon samankaltaisuutta vasemmistolaisen globalisaatiokritiikin kanssa.
Osana globalisaatiota vastustavaa linjaansa kansallinen rintama on nostanut esille EU:n ja Yhdysvaltojen neuvotteleman Transatlanttisen kauppa- ja investointikumppanuuden (TTIP). Puolue pelkää TTIP:n olevan ”taloudellinen Nato”, joka suosisi amerikkalaisia suuryrityksiä ja olisi uhka Ranskan ja Euroopan taloudelle ja demokratialle.
Chauprade kannattaa erilaisten sivilisaatioiden erityislaatuisuuden tunnustamista, sillä sivilisaatiot ovat hänen mukaansa yhteen sovittamattomia. Tässä hän on samoilla linjoilla Samuel Huntingtonin kanssa, jonka mukaan kylmän sodan jälkeisessä maailmassa pääasiallisia konfliktien syitä ovat toisistaan poikkeavien kulttuuripiirien törmäykset rajavyöhykkeillään.
Chauprade tunnistaa 15 kulttuuripiiriä omiksi sivilisaatioikseen. Huntington ja Chauprade ovat samaa mieltä siitä, että Afrikka, Intia, Itä-Euroopan ortodoksinen kulttuuripiiri, Japani, Kaakkois-Aasian buddhalainen kulttuuripiiri, Kiina ja Latinalainen Amerikka muodostavat omat sivilisaationsa.
Huntingtonista poiketen Chauprade jakaa kuitenkin länsimaisen ja islamilaisen sivilisaation pienempiin osasiin. Länsimaista Chauprade erottaa eurooppalaisen, anglosaksisen ja oseanialaisen sivilisaation, islamilaisesta maailmasta puolestaan arabialaisen, iranilaisen, turkkilaisen ja aasianislamilaisen sivilisaation. Näiden lisäksi hän pitää juutalaista Israelia omana sivilisaationaan.
Maailman hahmottaminen erillisten sivilisaatioiden kokonaisuudeksi on se pohja, jolle kansallisen rintaman ulkopoliittiset tavoitteet perustuvat. Puolue haluaa luoda Euroopan unionin tilalle uuden kansakuntien Euroopan, jolla on eurooppalaiset ulkorajat. Kansakuntien Eurooppa perustuisi suvereenien valtioiden yhteistyölle, jossa kunnioitetaan jäsenvaltioiden puolueettomuutta, kansallista budjettivaltaa sekä kansainvälistä oikeutta.
Turkilla ei islamilaisena maana olisi asiaa Chaupraden Eurooppaan. Sen sijaan kansallinen rintama olisi valmis ottamaan yhteisöön mukaan EU:n ulkopuoliset Sveitsin – ja Venäjän.
Vaikka Chauprade näkee ortodoksisen maailman lännestä erillisenä sivilisaationa, hän myös korostaa koko kristillisen maailman yhteisiä juuria ja sitä, että kristittyjen tulee eroistaan huolimatta pitää yhtä. Sen vuoksi Venäjän yhteistyö Euroopan kanssa on tärkeää.
Kansallinen rintama haluaa Ranskan ja koko Euroopan hylkäävän Naton ja EU:n. Uusi kansakuntien Eurooppa rakentuisi akselin Pariisi–Berliini–Moskova varaan. Euroopan maiden tulisi solmia sotilaalliseen yhteistyöhön ja energiaan perustuva syvennetty kumppanuussopimus Venäjän kanssa. Lisäksi Chauprade katsoo, että Kansakuntien Eurooppaa hyötyisi yhteisen laivaston perustamisesta.
Historiallista vertailukohtaa Pariisin–Berliinin–Moskovan-akselille voi etsiä 1800-luvun lopusta, jolloin Ranska solmi läheiset suhteet keisarillisen Venäjän kanssa. Saksallakin oli samoihin aikoihin halua yhteistyöhön Venäjän kanssa. Akseli jäi kuitenkin silloin täydentymättä Saksan ja Ranskan vuoden 1870 sodan aiheuttamien kaunojen vuoksi.
Euroopassa on ihmetelty kansallisen rintaman läheisiä suhteita Venäjään. Marine Le Pen sai valtiovierailijamaisen vastaanoton Venäjän duuman puhemiehen Sergei Naryškinin vieraana Moskovassa kesäkuussa 2013. Kansallinen rintama on tukenut Venäjää myös Ukrainan kriisin aikana ja syyttänyt Euroopan unionia uuden kylmän sodan aloittamisesta Venäjää vastaan.
Kansallisen rintaman ulkopoliittinen linja ja Venäjä-myönteisyys kytkeytyvät Ranskan geopoliittiseen perinteeseen. Ranskan entinen presidentti Charles de Gaulle korosti ulkopolitiikassaan Ranskan suvereenisuutta ja pyrki luomaan Eurooppaan voimatasapainon sopivien liittolaisten avulla.
Aivan kuten kansallinen rintama nykyisin, de Gaulle kannatti kansakuntien Euroopan mallia ja arvosteli Yhdysvaltojen vaikutusvaltaa Euroopassa. De Gaullelle Eurooppa tarkoitti koko maanosaa Atlantilta Uralille, ei vain euroatlanttisten instituutioiden varaan rakentuvaa aluetta.
Ulkopoliittisella linjallaan kansallinen rintama haastaa Euroopan ulkopoliittisen status quon eli tukeutumisen Euroopan unioniin, Natoon ja Yhdysvaltoihin. Ranskassa järjestetään seuraavat kansalliskokouksen ja presidentin vaalit vuonna 2017. Silloin nähdään, saako puolue vastuuta Ranskan poliittisen suunnan määrittäjänä.
Odotettavissa on, että kansallinen rintama ei pyri hakeutumaan poliittiseen keskustaan. Sen sijaan puolue painostaa kilpailijoitaan siirtymään perässään poliittiselle laidalle myös ulkopoliittisissa kysymyksissä kasvattamalla omaa kannatustaan.
Vaikka puolueen nousu hallitusvaltaan ei tuntuisikaan todennäköiseltä, olisi Suomessakin syytä keskustella ajan hengen muuttumisen varalta siitä, mitä kansallisen rintaman ajama ulkopolitiikka merkitsisi maallemme.
Kannattaisiko Suomen pyrkiä osaksi tällaista akselia vai tasapainottaa asemaansa esimerkiksi transatlanttisten suhteiden avulla? Voisiko Suomen asema vakautua, jos Saksasta ja Venäjästä tulisi strategiset liittolaiset, vai uhkaisiko Suomea jääminen uuden suurvaltojen etupiirijaon uhriksi, kuten vuonna 1939 kävi Molotov–Ribbentrop-sopimuksen jälkeen? Suomen kannattaisi joka tapauksessa hyödyntää taloudellisesti maksimaalisesti sijaintinsa lännen ja idän välissä, pitäen samalla mielessä turvallisuuspoliittiset uhkakuvat.
Kirjoittaja on valtiotieteiden ja oikeustieteiden maisteri (LL.M), joka työskentelee kansanedustajan avustajana (ps).
Lähteet: Aymeric Chauprade: Géopolitique: Constantes et Changements dans l’Histoire (Ellipses 2007) ja Chronique du choc des civilisations (Éditions Chronique 2009).