Valtioiden asemaa ja ulkopolitiikkaa voidaan tarkastella yhtäältä vanhan reaalipolitiikan maailmassa ja toisaalta keskinäisen riippuvuuden maailmassa. Vanhan reaalipolitiikan maailmassa valtiot nojaavat voimapolitiikkaan ajaakseen kansallista etuaan, myös muiden kustannuksella, jos mahdollista ja sallittua. Tämä on se maailma, jossa hallitsevat uhkakuvat ovat sotilaallisia ja jossa turvallisuus on varautumista varustautumisen ja sotilaallisen liittoutumisen keinoin.
Toisaalla on keskinäisen riippuvuuden maailma, jossa kukaan ei voi vastata uusiin turvallisuushaasteisiin vain yksin ja/tai vain voimapolitiikan keinoin vaan jossa uhkien hallinta edellyttää mahdollisimman laajaa monenkeskistä yhteistyötä. Tässä maailmassa turvallisuutta voidaan ja pitää yhdessä rakentaa ja sotilaallisten voimavarojen painotus siirtyy aluepuolustuksesta kriisinhallintaan.
Vanhan todellisuuden maailma on hallinnut käsityksiä Suomen asemasta näihin aikoihin asti. Historiasta olemme oppineet, miten Itämeren ja myös sen ulkopuolisten valtioiden vaihteleva vastakkainasettelu, kilpailu ja yhteistyö ovat tätä aluetta hallinneet.
Vanhan todellisuuden maailmassa Suomen asema on tänään vahvempi kuin koskaan ennen. Itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus ovat turvatut. Suomalaisten turvallisuus ja vauraus ovat kansainvälisesti korkealla tasolla. Suhteemme Venäjään ovat vakaat ja toimivat. Vaikutusmahdollisuudet kansainvälisiin asioihin ovat merkittävästi parantuneet EU-jäsenyyden ansiosta.
Itämeren piirissä kuusi maata on mukana Natossa – kaksi niin sanottua vanhaa Nato-maata ja neljä uutta, kaksi on sotilaallisesti liittoutumatonta ja sitten on vielä Venäjä, jonka suhdetta Natoon voi luonnehtia monimielisesti dialektiseksi. Tämän vanhaan todellisuuteen liittyvän asetelman ei silti tarvitse eikä pidä antaa estää kaikkea sitä yhteistyötä, jota uudessa todellisuudessa täälläkin tarvitsemme.
Keskinäisen riippuvuuden todellisuus puolestaan voimistuu koko ajan. Tärkein tekijä siinä on väestönkasvu.
Meillä saattaa parhaassakin tapauksessa olla vain muutama vuosikymmen aikaa maailmanlaajuisesti täyttää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen vaatimukset. Jos emme kykene tähän, joudumme varautumaan myös siihen, että kaiken muun ohella alttius perinteiseen voimapolitiikkaan ja sotilaallisiin konflikteihin voi lisääntyä.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan täytyy ottaa huomioon sekä vanha että uusi maailma. Voimapolitiikkaankaan varautumista ei voi kokonaan jättää syrjään, sillä vaikka voimapolitiikka yksinään ei enää kestäviä etuja toisi, on vielä johtajia, jotka elävät vanhassa todellisuudessa. Siksi nämä kaksi todellisuutta ja niihin vastaaminen ovat keskeiset pilarit Suomen ulkopolitiikassa.
Suomen nykyinen ja tuleva asema on ennen kaikkea eurooppalainen. Vaikutamme maailman asioihin eniten EU:n kautta. EU:n suurin uhka on sen heikkenevä legitimiteetti kansalaisten silmissä. EU on vaikeuksissa, sillä eurokriisin hoidossa tehdyt virheet ja EU:n institutionaaliset valuviat heikentävät unionin legitimiteettiä kansalaisten näkökulmasta ja ovat johtaneet vakavaan demokratiakriisiin. Unionia ei voi enää rakentaa euroeliitin ylhäältä alas tarjoaman viisauden varaan.
Suomen asemaan liittyy myös kysymys Natosta. Suomalaisessa Nato-keskustelussa ovat yleensä eniten äänessä ne, jotka haluavat nykyiseen sotilasliittoon kuulumattomaan olotilaan muutosta ja jotka saavat mediassa auliisti tilaa. Ne, jotka eivät halua muutosta, eivät tällaiseen keskusteluun tunne monestakaan syystä tarvetta. Kun Suomella ei ole aietta tai aihetta eikä suomalaisten vankalla valtaenemmistöllä halua muuttaa nykyistä olotilaa, luo jatkuva asian esilläpito tietynlaista epävarmuutta ja perusteettomia odotuksia siitä, että jotain muutosta valmisteltaisiin.
Asetelman asymmetrisyyteen kuuluu myös se, etteivät nykyiseen olotilaan tyytyväiset näe järkeväksi perustella kantaansa samankaltaisella ehdottomuudella kun jäsenyyden puoltajat. Monet eivät liioin halua osallistua keskusteluun, jossa voisi joutua esittämään Venäjään tai Yhdysvaltoihin kohdistuvaa arvostelua.
Suomen Nato-jäsenyyttä voidaan sekä kannattaa että vastustaa erilaisin, mutta myös samanlaisin perustein. Yksi keskeinen jakolinja kulkee siinä, pitääkö Venäjää sotilaallisena uhkana Suomelle vai ei. Molemmissa tapauksissa sillä voidaan perustella sekä Nato-jäsenyyttä että sotilasliittoon kuulumattomuutta.
Tämä nelikenttä voidaan kuutioittaa monella lisäkysymyksellä. Yksi on se, muuttaisiko Suomen jäsenyys Natossa Itämeren alueen nykyistä vakautta ja sen ennustettavuutta ja toisiko jäsenyys uusia jännitteitä. Toinen lisäkysymys on esimerkiksi se, muuttuisiko suhde Nato-jäsenyyteen, jos sotilaallisen uhan olemassaolon tai sen poissaolon perustelut muuttuisivat.
Vanhan maailman todellisuudessa ei Nato-jäsenyys ole, ainakaan minun ja suomalaisten enemmistön mielestä, perusteltavissa sillä, että se olisi omalle turvallisuudellemme tarpeen tai että siitä ylipäätään olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Sotilaallisen liittoutumisen etuja ja haittoja on kuitenkin kyettävä perustelemaan myös keskinäisriippuvuuden maailmassa.
Naton Lissabonin kokouksessa 2010 hyväksyttiin uusi sotilasliiton strateginen konsepti. Se säilyttää edelleen kollektiivisen puolustuksen järjestön ykköstehtävänä mutta nostaa sen rinnalle sekä valmistautumisen ja osallistumisen kriisinhallintatehtäviin että yhteistyövaraisen turvallisuuden edistämisen.
Naton haasteena on, että nykymaailman kriiseissä sotilaallinen osuus voi ylivertaiseen voimaan nojautuvalle olla helppo tehtävä, mutta se ei riitä kriisien rauhoittamiseen ja ratkaisemiseen. Nato haluaa laajentaa osaamistaan ja keinovalikoimiaan, mutta tässä suhteessa se ei koskaan kykene tarjoamaan samankaltaista laajaa kriisinhallintakeinojen valikoimaa kuin Euroopan unioni.
EU:lla on sotilaallisten kykyjen lisäksi huomattavan laaja valikoima muita siviilikriisinhallinnan, taloudellisen yhteistyön, kaupan ja valtionrakentamisen keinoja käytettävissään, vaikka EU:n osaaminen niiden koordinoidussa käytössä jättää vielä paljon kehittämisen varaa.
Yhteistyövaraisen turvallisuuden edistäminen on keskinäisriippuvuuden todellisuudessa globaali tehtävä. Sen mukaisesti Naton toiminta-alue on laajentunut alkuperäisestä pohjoisatlanttisesta alueesta maailmanlaajuiseksi vastauksena havaintoon, että sotilasliiton täytyy toimia ”out of area” tai se on ”out of business”.
Voidakseen menestyä kestävästi yhteistyövaraisen turvallisuuden maailmanlaajuisena edistäjänä Naton olisi nautittava myös jakamatonta maailmanlaajuista luottamusta ja toimittava vain YK:n peruskirjan ja päätösten antaman legitimiteetin nojalla.
Tämä ei ole helposti saavutettavissa ottaen huomioon sen, että Naton sisällä on erilaisia näkemyksiä suunnasta ja esimerkiksi voimankäyttöperiaatteista ennen muuta Atlantin eri puolin. Toisin kuin kylmän sodan aikana Nato-jäsenyys edellyttää nykyisin demokratiaan sitoutumista, mutta tämän lähtökohdan puitteissakin Nato on arvoyhteisönä paljon heterogeenisempi kuin EU. Erot ovat tässä suhteessa paremminkin kasvaneet kuin pienentyneet.
Kielteistä olisi, jos Naton globaalista roolista tulisi jakava ja vastakkainasettelua lisäävä tekijä. Tämäkin on täysin mahdollista, varsinkin jos vielä avoimessa kehitysvaiheessa oleva BRICS-yhteistyö laajenee ja muodostuu Natolle jonkinlaiseksi vastapooliksi.
Suomi ei siis näe Naton kollektiivisen puolustuksen tarjoamaa suojaa turvallisuuttaan lisäävänä eikä siksi näe perustelluksi olla osallisena siitä seuraavissa velvoitteissa. Nato-jäsenyys ei ainakaan parantaisi mahdollisuuksiamme antaa panoksemme globaalin turvallisuuden hyväksi.
Näitä lähtökohtia ei ole tarpeen tarkistaa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Se ulottuu myös seuraavien eduskuntavaalien ja hallitusohjelman laatimisen tuolle puolelle.
Kirjoittaja on Suomen ulkoministeri.
Kirjoitus perustuu Paasikivi-seurassa syyskuussa pidettyyn puheeseen.