Viime vuoden huhtikuussa Filippiinien laivaston alus kohtasi joukon kiinalaisia kalastusaluksia Scarborough-atollin edustalla. Filippiiniläiset ryhtyivät tarkastamaan kalastusaluksia, koska Filippiinit katsoo atollin kuuluvan itselleen, mutta tilanteeseen puuttui kaksi Kiinan merivalvonnan alusta. Seurasi viikkoja kestänyt pattitilanne filippiiniläisen fregatin ja kiinalaisalusten välillä, höystettynä kyberiskuilla ja katuprotesteilla.
Kolme kuukautta myöhemmin Kaakkois-Aasian maat kokoontuivat alueellisten turvallisuusasioiden huippukokoukseensa (Asean Regional Forum) Phnom Penhissä. Ensimmäistä kertaa historiansa aikana Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestö Asean ei saavuttanut huippukokouksen päätteeksi yhteisymmärrystä julkilausumasta.
Eripura syntyi juuri Etelä-Kiinan merialueita ja saaria koskevista kiistoista, joissa suorina osapuolina on viisi järjestön jäsenmaata (Filippiinit, Vietnam, Indonesia, Malesia ja Brunei), Kiinan ja Taiwanin lisäksi.
Filippiinit olisi halunnut julkilausumaan maininnan, että Kiinan ja Filippiinien välisestä meriselkkauksesta keskusteltiin kokouksessa, ja Vietnam puolestaan maininnan erillisistä talousalueista (exclusive economic zone). Kokouksen isäntämaa Kambodža torjui vaatimukset. Filippiinien ulkoministeriö syytti Kambodžaa meriselkkauksen maininnan systemaattisesta vastustamisesta.
Monet tarkkailijat näkivät taustalla Kiinan painostusta, sillä Kambodžalla ja Kiinalla on läheiset poliittiset ja taloudelliset suhteet. Toisaalta voidaan katsoa, että Filippiinit oli ainakin epäsuorasti Yhdysvaltojen asialla ajaessaan kokouksen asialistalle tällaista mainintaa, onhan maa Yhdysvaltain lojaali liittolainen. Yhdysvallat ilmoitti Hillary Clintonin ulkoministerikaudella selväsanaisesti, että se aikoo pysyä merkittävänä tekijänä Kaakkois-Aasiassa ja pyrkii edistämään kiistojen rauhanomaista ratkaisua. Jopa Vietnam on viime aikoina lähentynyt vanhaa vihollistaan Yhdysvaltoja, kun Kiina on voimistunut.
Asean-järjestö on perinteisesti vaalinut konsensusta ja hienotunteisuutta eli niin sanottua Aseanin tapaa toimia, ”the Asean way”, joka on jopa järjestön virallisen tunnussävelmän nimi. Järjestö on vältellyt vastakkainasetteluja ja pyrkinyt esiintymään ulospäin yhtenäisenä. Takavuosina yksi suurimmista eripuraisuutta aiheuttaneista kysymyksistä oli Myanmarin tilanne, mutta siinäkin järjestö onnistui säilyttämään yhtenäisyyden, länsimaiden poliittisesta painostuksesta huolimatta.
Aseanin konsensuksen säröilyyn voidaan hakea syytä niin Yhdysvaltojen strategisen painopisteen siirrosta Aasian suuntaan kuin Kiinan pyrkimyksistä kasvattaa poliittista vaikutusvaltaansa lähialueillaan.
Tilannetta hankaloittaa se, että alueelta puuttuu sellainen tiheäsyinen institutionaalinen turvallisuusverkosto, jonka EU, Nato ja Etyj muodostavat Euroopassa. Keskustelu turvallisuusasioista on rajoittunut lähinnä Asean-kokouksiin. Toinen tärkeä keskustelufoorumi on niin sanottu Shangri-la-dialogi, jota brittiläinen IISS-tutkimuslaitos on järjestänyt vuodesta 2002 Singaporessa. Tämän IISS Asia Security Summitin merkitys on kasvanut, kun useammat maat ovat alkaneet lähettää tapaamisiin puolustusministeritasoisia delegaatioita.
Kiinan kasvava taloudellinen ja poliittinen ylivalta Aasiassa koettelee Aseanin yhtenäisyyttä. Järjestön yhteistyön rakoileminen näinkin helposti ei enteile hyvää Kaakkois-Aasian turvallisuuskysymysten käsittelylle tulevaisuudessa.
Kääntyykö Kiinan katse lounaaseen?
Ennen globaalin finanssikriisin puhkeamista maailmankaupassa koettiin ennennäkemätön talouskasvun kausi, jonka nopeimpiin kasvupyrähdyksiin ylsivät Kiinan vientiluvut ja Aasian sisäinen kauppa. Ne olivat osa samaa ilmiötä, jossa aiemmin Japanista Etelä-Koreaan, Taiwaniin ja Kaakkois-Aasiaan siirtynyt tuotanto jatkoi matkaansa Kiinan mantereelle. Kiinasta tuli uusi moottori Aasian sisäisissä kauppaketjuissa, joiden lopputuotanto päätyi alueen ulkopuolelle, lähinnä Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Samalla Kiina nousi useimpien naapurimaidensa merkittävimmäksi ulkomaankaupan kumppaniksi.
Kaakkois-Aasian kasvanutta taloudellista riippuvuutta Kiinasta on tasapainottanut se, että monilla alueen maista on vanhastaan tiiviit turvallisuussuhteet Yhdysvaltoihin. Näiden kahden jättiläisen välisessä strategisessa kilpailussa on Kiinan kannalta ongelmallista, että maalta puuttuvat sotilaalliset ja osin poliittisetkin liittolaiset omassa naapurustossaan.
Kiina näyttää kokeilevan uusien poliittisten liittolaissuhteiden rakentamista juuri Kambodžassa.
Pekingin yliopiston kansainvälisten suhteiden koulun dekaani Wang Jisi pohti tätä kiusallista tilannetta viime lokakuussa Global Times -lehdessä julkaistussa mielipidekirjoituksessaan. Wang Jisi on eräs arvostetuimmista kiinalaisista kansainvälisen politiikan asiantuntijoista, ja hänen kirjoituksensa on noteerattu laajasti. Siinä hän kehotti Kiinan johtajia harkitsemaan katseen suuntaamista idän ja kaakon sijasta länteen ja etelään eli Keski- ja Etelä-Aasiaan sekä Lähi-itään. Wang Jisin kehotus voidaan lukea eräänlaisena varoituksena Kiinan johtajille olla haastamatta suoraan Yhdysvaltoja niillä alueilla, joilla maa tiivistää parhaillaan perinteisiä liittolaissuhteitaan.Foreign Policy -lehden mukaan Wangin ehdotus on otettu vakavasti Pekingissä, ja maan ulkopoliittinen koneisto on selvittänyt ehdotuksen toteuttamiskelpoisuutta ja vaikutuksia.
Läheisten liittolaisten puuttumisesta Kiina saa tosin syyttää pitkälti itseään. Kylmän sodan aikana Kiina tuki monia ideologisesti kommunistisia maita ja poliittisia liikkeitä, kuten Pohjois-Koreaa ja Kambodžan punakhmerejä. Kiinan johto on silti ollut haluton rakentamaan Naton kaltaisia pysyviä sotilasliittoja sen jälkeen kun Neuvostoliitto ja Kiina ajautuivat välirikkoon vuoden 1960 tienoilla. Poikkeus on Pohjois-Korea, jonka kanssa Kiinalla on ollut YYA-sopimus vuodesta 1961. Sopimuksen sotilaalliseen yhteistoimintaan velvoittava osuus on tosin nykyään varsin kyseenalainen.
Aina ei ideologinen veljeyskään ole riittänyt hyvien suhteiden ylläpitämiseen: Kiina kävi toistaiseksi viimeisen sotansa rajojensa ulkopuolella kommunistista Vietnamia vastaan vuonna 1979.
Kiina näyttää kokeilevan uusien poliittisten liittolaissuhteiden rakentamista juuri Kambodžassa. Maa on Aseanin köyhimpiä valtioita: bruttokansantuote on alle tuhat Yhdysvaltain dollaria asukasta kohti. Kambodža on 15 miljoonan hengen väestöllään myös sopivan pieni maa, jolla on vanhastaan hyvät suhteet Kiinaan.
Kiina on syytänyt Kambodžalle miljardikaupalla investointeja sekä lainoja edullisilla ehdoilla. Maa onkin suhtautunut Kiinaan myötämielisesti. Jos Kiina pyrkii taloudellisella avulla ostamaan poliittista tukea, kuten toisinaan väitetään, Kambodža lienee Myanmarin ohella paras esimerkki Kaakkois-Aasiassa.
Epämiellyttävä valinta
Kaakkois-Aasian maiden dilemma on pitkään ollut, että ne eivät mielellään halua joutua valitsemaan Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä. Kiina on useimmille maille pääasiallinen talouskumppani ja suurin naapurivaltio, Yhdysvallat taas joko suoraan tai epäsuorasti järjestyksen ja turvallisuuden takaaja.
Kiinan ja Kaakkois-Aasian suhteissa vietettiin pitkää kuherruskuukautta 2000-luvun alkupuolella. Kiina imi tuontitavaroita naapurimaistaan ja kasvatti sijoituksiaan sekä investoimalla naapurimaihinsa suoraan että tarjoamalla runsaskätisiä lainoja.
Kun Yhdysvaltojen puolustusministeri Donald Rumsfeld ilmaisi vuonna 2005 Shangri-la-kokouksen puheenvuorossaan huolensa Kiinan sotilaallisen varustautumisen vuoksi, hän ei saanut vastakaikua sanomalleen Kaakkois-Aasiassa. Puheenvuoroa on pidetty Yhdysvaltojen ensimmäisenä korkean tason julkisena varoituksena Kiinan varustautumisesta.
Sittemmin suhtautuminen Kiinaan on muuttunut Kaakkois-Aasiassa vivahteikkaammaksi. Kiinaa pidetään edelleen tärkeänä taloudellisena kumppanina lähes kaikissa alueen maissa, mutta Kiinan nousua ja vahvistumista ei enää nähdä yksinomaan myönteisenä asiana. Useat maat ovat pyrkineet varmistamaan selustansa tiivistämällä turvallisuussuhteitaan Yhdysvaltoihin, panostamalla omiin laivastoihinsa ja suhtautumalla aiempaa kriittisemmin suuriin kiinalaisrahoitteisiin investointeihin.
Kaakkois-Aasia on epäyhtenäinen ryhmä erikokoisia maita, joiden väliset taloudelliset ja kulttuuriset erot ovat suurempia kuin EU-maiden väliset erot. Useimmilla alueen maista on pitkä yhteinen historia Kiinan kanssa. Taloudellinen eliitti on monessa maassa perinteisesti ollut kiinalaista alkuperää, mutta eliitin poliittinen vaikutusvalta on ollut rajallista, ja siihen on suhtauduttu Kiinan ja kommunismin vuoksi epäluuloisesti. Näin on ollut erityisesti Indonesiassa ja Malesiassa.
Kiinan taloudellinen vaikutus on useimmissa alueen maissa huomattava. Erottelevaksi tekijäksi on nousemassa se, kuinka tiiviit turvallisuussuhteet kukin maa solmii Yhdysvaltoihin ja kuinka läheiset poliittiset suhteet Kiinaan. Näillä kahdella mittarilla arvioituna Filippiinit sijoittuu yhteen ääripäähän ja Kambodža sekä Myanmar sijoittuvat toiseen, joskin Myanmarin suhde supervaltoihin on liikkeessä maan sisäisen poliittisen muutoksen vuoksi.
Valtaosa näistä maista joutuu tasapainoilemaan hankalassa asetelmassa. Monille tavoitteena lienee pyrkiä säilyttämään riittävän läheiset mutta samalla sopivan etäiset suhteet kumpaankin supervaltaan.
Panda voi purra
Kiinan pitkän aikavälin poliittisia, taloudellisia ja sotilaallisia motiiveja kohtaan on juurtunut Kaakkois-Aasian maissa syvä epäluulo, joka on Kiinan akilleenkantapää naapurisuhteissa. Mukana on kylmän sodan jäänteitä, mutta naapureiden varovaisuutta ovat lisänneet Kiinan asevoimien nopea voimistuminen ja mahdollisten sotilaallisten tavoitteiden läpinäkymättömyys. Vaikutusta on myös Kiinan massiivisella sijoitustoiminnalla strategisesti tärkeiden hyödykkeiden ja energialähteiden valjastamiseksi.
Yrityksen puutteesta Kiinaa ei ainakaan voi syyttää. Kiina on jo pitkään korostanut johdonmukaisesti rauhanomaisia pyrkimyksiään ja taloudellisen toimintansa molempia osapuolia hyödyttävää luonnetta. Maa on tietoinen siitä, että pandaimago on sille huomattavasti suotuisampi kuin vähemmän mairitteleva lohikäärme-vaihtoehto. Jonkin aikaa tämä imagonparannus näyttikin onnistuvan. Puhuttiin laajamittaisesta imarteluyrityksestä (charm offensive), jolla Kiina yritti hurmata muita maita puolelleen.
Monien tarkkailijoiden mielestä Kiinan hurmausvoiman tehoa vähentää Aasiassa se, että maa on osaltaan aktivoinut alueen pitkäaikaisia aluekiistoja. Kiina on eri mieltä Yhdysvaltojen vaalimasta vapaasta merenkulusta Etelä-Kiinan merellä, jossa amerikkalaisten sota-alusten tulisi Washingtonin tulkinnan mukaan saada liikkua rajoituksetta. Kiina on myös kyseenalaistanut Japanin Senkaku-saarten (kiinaksi Diaoyu-saarten) tosiasiallisen hallinnan, ja kiinalaiset sotilaat ovat liikkuneet aiempaa syvemmällä Kiinan ja Intian välisellä kiistellyllä raja-alueella.
Näiden kiistojen muutkin osapuolet ovat toisinaan toimineet kiistoja kärjistäen. Silti on vaikea välttyä ajatukselta, että vuosikymmeniä vanhat aluekiistat ovat aktivoituneet, koska voimistunut Kiina on nyt aiempaa valmiimpi kokeilemaan, kuinka pitkälle se voi edetä.
Vielä joitakin vuosia sitten Kiinaa yleisesti kiiteltiin siitä, että se oli kyennyt sopimaan useita rajakiistoja rajasopimuksilla, esimerkiksi Venäjän ja Laosin kanssa vuonna 1991, Kazakstanin kanssa vuonna 1998, Vietnamin, Kirgisian ja Tadžikistanin kanssa vuonna 1999 ja Mongolian kanssa vuonna 2005.
Aasia kaipaa johtajaa
Kaakkois-Aasia sai toisessa maailmansodassa kokea militaristisen Japanin laajentumishalun täysmittaisesti. Japanin on siksi ollut vaikea nousta Aasian poliittiseksi johtajaksi.
Vain jokunen vuosi sitten näytti siltä, että Kaakkois-Aasia vilkuili auliisti Kiinan suuntaan, kun alue kaipasi johtajuutta. Japanin poliittiset aloitteet sivuutettiin helposti Aasian huippukokouksissa, kun taas Kiinan johtajia kuunneltiin tarkasti. Kiina on nyt hukkaamassa tämän hopeatarjottimella annetun tilaisuuden.
Aasia ei edelleenkään näytä pystyvän tuottamaan kiistatonta poliittista johtajavaltiota. Sen sijaan alue suorastaan kuhisee suurvaltoja, joilla on erilainen käsitys Aasian tulevaisuudesta. Kiinan, Intian ja Japanin välissä Kaakkois-Aasia kääntyy pakosta Yhdysvaltojen puoleen, joka nähdään Aasian kimurantteja suurvaltasuhteita tasapainottavana tekijänä.
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.