Maailmanhistoria kuuluu idealisteille. Yhteiskunnalliset käytännöt ja instituutiot pitää kuvitella ennen kuin ne voidaan toteuttaa, samalla tavalla kuin uudet kojeet ja laitteet pitää suunnitella ennen kuin ne voidaan rakentaa. Kaikkia (tai ehkä useimpia) ideoita ei tietenkään koskaan toteuteta.
Valtioiden talouspoliittiset kohtalot ovat kietoutuneet yhteen. Jos valtiot yrittävät yksipuolisin toimenpitein viedätalousongelmiaan muihin maihin kasvattamalla vientiään suhteessa tuontiin, lopputulos voi olla monien tai kaikkien kannalta huono. Samoin käy, jos kaikki ajavat menojaan alas yhtä aikaa: kokonaiskysyntä laskee tai voi joparomahtaa. Jo pelkästään eurokriisin dynamiikka kertoo, kuinka tärkeää maailmantalouden hallintajärjestelmiä on uudistaa syvällisesti.
Tarvitaan sellaisia globaaleja hallinnan mekanismeja, jotka kykenevät säätelemään rahan määrää, tasoittamaan yli- ja alijäämiä ja ohjaamaan taloudellisen kasvun muodostumista, koostumusta ja jakautumista planetaarisessa mittakaavassa.
Tällaisia voisivat olla maailman keskuspankin tai globaalien vero-organisaatioiden kaltaiset uudet instituutiot. Niihin voisi kuulua myös maailmanparlamentti, jonka tehtävänä olisi koordinoida valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen talouspolitiikkaa. Globaali vero kasvihuonekaasupäästöistä tuottaisi tuloja maailman yhteisen talouspolitiikan käyttöön ja nopeuttaisi siirtymistä fossiilisten polttoaineiden jälkeiseen talouteen. Koulutuksesta voitaisiin tehdä osa tulojen globaalia uusjakoa takaamalla ja rahoittamalla kaikkien ihmisten kunnollinen peruskoulutus – naisia kouluttamalla nopeutettaisiin samalla väestöllistä siirtymää ja hidastettaisiin väestönkasvua.
Mutta voivatko tällaiset ideat toteutua, ja jos voivat, mitä toteutuminen edellyttää? Kysymys on esitetty monta kertaa aiemminkin. Esimerkiksi Immanuel Kant (1724–1804) kokosi omassa poliittisessa ajattelussaan kansainvälisen politiikan teorian perustan ja päätyi loogiseen johtopäätökseen, että sodan ongelma pitää poistaa luomalla kansainliitto kaikkine rauhan mekanismeineen ja takeineen. Mutta voiko idea kansainliitosta toteutua? Kant näki suurta vaivaa vastatakseen iskulauseeseen ”tuo voi olla teoriana oikein, mutta sillä ei ole mitään käytännöllistä merkitystä”.
Myös Karl Marx (1818–1883) havitteli omana aikanaan suurta yhteiskunnallista muutosta. Hän esitti, että kun aiempia historiallisia opetuksia yritetään toistaa muuttuneissa olosuhteissa, tuloksena on helposti pelkkä farssi. Tämä tapahtuu, koska ihmiset eivät ymmärrä tilanteen vaatimuksia ja mahdollisuuksia oikein:
”Juuri kun he näyttävät olevan luomassa jotakin sellaista, jota ei vielä koskaan ole ollut olemassa, he manaavat hätääntyneinä palvelukseensa menneisyyden henkiä, lainaavat niiden nimiä, taistelutunnuksia ja pukuja esittääkseen maailmanhistorian uutta näytöstä näissä kunnianarvoisissa vanhoissa valepuvuissa ja tällä lainakielellä.”
Olen luonnostellut globaalin keynesiläisyyden perusideoita aiemmin kirjoissani. Kysyn nyt Kantin ja Marxin hengessä, miten ja millä edellytyksillä maailmantalouden demokraattinen hallinta voisi toteutua – tai miksi se saattaa jäädä toteutumatta, ainakin toistaiseksi.
Koostumuksen virhepäätelmät
Monet maailmantalouden ristiriidat kumpuavat koostumuksen virhepäätelmästä: se, mikä voi olla mahdollista yhdelle toimijalle tiettynä hetkenä, ei ole mahdollista kaikille tai monille yhtä aikaa.Kaikki valtiot voivat esimerkiksi yrittää ratkoa puuttuvan kokonaiskysynnän ongelmaa viemällä palveluita ja tavaroita muualle, vaikka kaikkien maiden vaihtotaseiden summa on aina nolla. Yhden ylijäämä on toisen alijäämä, kuten Pohjois- ja Etelä-Euroopan talouksien välinen epätasapaino osoittaa.
Samaten kilpailukykyä voidaan yrittää kohentaa keinoilla, jotka vähentävät työvoimakustannuksia ja samalla kansalaisten ostovoimaa. Jokaisen vientimarkkinat koostuvat kuitenkin muiden ostovoimasta. Jos kukin maa vähentää kuluttajiensa ostovoimaa, kaikkien vientimarkkinat pienenevät.
Listaa poliittisen talouden ristiriidoista voi jatkaa pitkään. Yksi valtio voi esimerkiksi yrittää menestyä tekemällä itsestään houkuttelevan sijoituskohteen, mutta jos monet tai kaikki maat toimivat yhtä aikaa samoin, toiminta kääntyy itseään vastaan. Samaten veronalennukset yrityksille tai työntekijöille alentavat kunkin maan verotasoa. Jos kaikki toimivat samoin, kenenkään kilpailukyky ei lisäänny, mutta kaikkien verotulot vähenevät.Se, mikä voi olla mahdollista yhdelle toimijalle tiettynä hetkenä, ei ole mahdollista kaikille tai monille yhtä aikaa.
Mitä rationaalisempi yhteiskunta, sitä pienemmät kriisit voivat avata tilan institutionaalisille muutoksille.
Joskus toiminnalla on tarkoittamattomia seurauksia. Maa voi houkutella rahoitusinvestointeja purkamalla rahoitussääntelyä, mutta samalla avataan tilaa spekulatiivisille sijoituksille. Ne puolestaan lisäävät globaalien rahoituskuplien ja talousromahduksen todennäköisyyttä.
Kapitalistisessa markkinataloudessa syntyy työttömyyttä, kun kasvu hiipuu, taantumasta tai kunnon lamasta puhumattakaan. Seuraa huolta, ahdinkoa ja epävarmuutta, jotka puolestaan voivat johtaa vastakkainasetteluihin ja jopa alttiuteen käyttää väkivaltaa toisia kohtaan. Ristiriitoja ja alttiutta kriiseihin voidaan lieventää ja kriisien aiheuttamia vastakkainasetteluja ehkäistä rakentamalla parempia maailmantalouden hallintajärjestelmiä.
Marxin hengessä voi sanoa, että tällaisessa tilanteessa voi päästä sankariksi, ainakin vähäksi aikaa, manaamalla ”menneisyyden henkiä, lainaamalla niiden nimiä, taistelutunnuksia ja pukuja”. Saksan liittokansleri Angela Merkel lienee tästä paras nykyinen esimerkki.
Merkel taistelee sekä 1920-luvun alun hyperinflaatiota että menneiden aikojen valtiososialismia vastaan, vaikka käsillä olevat ongelmat vaatisivat jotain aivan muuta: omien periaatteiden muuttamista sekä uusia eurooppalaisia ja globaaleja institutionaalisia järjestelyjä. Sen sijaan että Merkel yrittäisi hyödyntää muuttuneiden olosuhteiden tarjoamia mahdollisuuksia, hän toistaa samoja talouspoliittisia virheitä, jotka johtivat 1930-luvun lamaan.
Tarvitaanko suuronnettomuus?
Maailmanhistoria näyttää ainakin jollain tasolla tukevan hypoteesia, jonka mukaan vain riittävän suuri katastrofi voi luoda tilan uusille globaaleille instituutioille.
Kantin visio toteutui vasta vuosisadan kuluttua, ensimmäisen maailmansodan katkerien kokemusten pohjalta, kun Kansainliitto perustettiin vuonna 1919. Pian osoittautui, että tämä versio Kantin ideasta ei toiminut.
Uusi maailmanjärjestö Yhdistyneet kansakunnat luotiin toisen maailmansodan jälkeen, täydennettynä muunnelmilla brittiläisen taloustieteilijän John Maynard Keynesin (1883–1946) talouden hallintaa käsittelevistä ehdotuksista.
1900-luvun suuronnettomuuksien jälkeen toteutettiin myös joitain Marxin ja Friedrich Engelsin reformiehdotuksia. Ensimmäinen maailmansota, Venäjän vallankumous ja stalinismin nousu – ja sitten lama, natsismi ja toinen maailmansota – tarjosivat lopulta tarvittavan tuen vuonna 1944 solmitulle Bretton Woods -järjestelmälle, joka aloitti uuden aikakauden maailmantalouden yhteishallinnassa.
Bretton Woods -sopimukseen sisältyi ajatus demokraattisten hyvinvointivaltioiden kehittämisestä. Muun muassa progressiivinen verotus, monien tuotannonalojen ja rahoituksen ainakin osittainen kansallistaminen, sosiaalivakuutukset sekä yleinen ja yhtäläinen äänioikeus toteutuivat laajamittaisesti yli sata vuotta Kommunistisen manifestin kirjoittamisen jälkeen.
Nämä historialliset kokemukset opettavat, että ideoista kuluu pitkä aika niiden toteuttamiseen.Usein vaaditaan mullistavia katastrofeja ennen kuin ihmiset kääntyvät uudistusten kannalle.Usein vaaditaan mullistavia katastrofeja ennen kuin ihmiset kääntyvät uudistusten kannalle.
Esimerkiksi W. Warren Wagarinkiehtova yhden polun skenaario ja tieteiskuvitelma A Short History of the Futurevuodelta 1999 pohjautuu tällaisiin opetuksiin. Se on tarina, jossa vasta 2030-luvunglobaali suurlama ja sen jälkimainingeista kehkeytyvä ydinsota vuonna 2044 onnistuvat muuttamaan maailmanhallinnan perusteita.
Wagarin tarinassa katastrofikokemus on niin musertava, että lopulta jäljelle jääneet ihmiset luopuvat kokonaan kapitalistisesta maailmantaloudesta ja perustavat sosialistisen maailmanvaltion, jota yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla valittumaailmanparlamentti johtaa. Sekään ei osoittaudu kestäväksi järjestelmäksi, vaan hajoaa vajaat sata vuotta myöhemmin moninaisiin pienyhteisöihin. Vasta tässä vaiheessa opitaan ratkaisemaan asioita ilman jyrkkiä vastakkainasetteluja. Genetiikka ja lääketiede lisäävät ihmisten oppimiskykyä, elinaikaa ja elämän arvoa.
Marxilaisilla ja poliittisilla realisteilla on taipumusta jakaa oletus siitä, että rauhanomaiset muutokset ilman musertavaa suuronnettomuutta ovat vaikeita, elleivät suorastaan mahdottomia. Vähemmän jyrkkä mutta yhtä kaikki epäilevä on myös uusliberaali institutionalisti Robert Keohane, joka uskoo, että uusien regiimien luominen on paljon vaikeampaa kuin vanhojen ylläpitäminen. Toisen maailmansodan kaaoksesta syntynyt hallintajärjestelmä ei tarvitse johtajavaltiota selvitäkseen 2000-luvulla, mutta missä on se voima, joka voisi synnyttää uusia instituutioita?
Kollektiivisen oppimisen tila
Ovatko rauhanomaiset muutokset mahdollisia ilman katastrofia? Useimmat kansainvälisten suhteiden tutkimuksen teoriat ovat reformistisia. Ne eivät pidä nykyistä järjestystä ikuisena, mutta eivät myöskään usko yhtäkkiseen vallankumoukseen. Esimerkiksi Hans Morgenthau (1904–1980) argumentoi vuonna 1948 maailmanvaltion puolesta teoksessaan Politics Among Nations, mutta totesi samalla, ettei maailmanvaltio ole mahdollinen ainakaan vielä 1900-luvulla.
Morgenthau asetti toivonsa David Mitranyn (1888–1975) funktionalismiin, jonka käsitteiden ja ideoiden avulla on perusteltu ja oikeutettu myös Euroopan yhdentymistä. Mitranyn funktionalismin perusidea on yksinkertainen: Monia kansallisvaltioille nykyisin kuuluvia tehtäviä voidaan hoitaa paremmin kansainvälisen yhteistyön avulla. Funktionalistinen yhteistyö luo uusia käytäntöjä ja instituutioita ja voi lopulta rakentaa edellytykset maailmanpoliittiselle yhteisölle.
Peter M. Haas on puolestaan korostanut tiedon roolia. Asiantuntijayhteisöt voivat nostaa asialistalle uusia, esimerkiksi ympäristönsuojeluun liittyviä tehtäviä. Oletus on, että kun aikaa kuluu tarpeeksi, yhä useammat funktiot hoidetaan yhteistoiminnallisesti.
Uusi regiimi eli hallintajärjestelmä voi kehittyä vaikka seuraavalla tavalla: Ensin tutkijat nostavat esille uhan siitä, että tietyt ekologiset järjestelmät ovat tuhoutumassa tai että maailmankauppaa uhkaa protektionismi. Jotkut valtiot kutsuvat koolle monenkeskisiä diplomaattisia konferensseja. Konferenssissa päätetään lopulta luoda uusia hallintajärjestelmiä tai kehittää entisiä.
Viime vuosikymmenien aikana tällä tavoin on toteutettu useita rauhanomaisia muutoksia. Esimerkiksi kaupan esteitä poistaneen GATT-sopimuksen on korvannut pysyvämpi ja maailmantaloutta laajemmin hallinnoiva Maailman kauppajärjestö WTO. Vuonna 1989 voimaan astunut Montrealin protokolla on pelastanut maapallon otsonikerroksen, ja vuonna 1997 solmittu Kioton sopimus on sekin jonkinlainen, joskin pieni askel yrityksessä vähentää ilmakehän lämpenemistä.
Silti funktionalistiseen yhteistyöhön asetettu toivo on osittaisista onnistumisista huolimatta osoittautunut katteettomaksi. On epävarmaa ja kyseenalaista, onko edes Euroopan unionista kehittynyt vuosikymmenien saatossa poliittista yhteisöä, johon kansalaiset kokisivat kuuluvansa ja jossa olisi käynnissä laajamittainen kansalaiskeskustelu järkevistä poliittisista arvostelmista.
Lyhytikäinen europrojekti on nopeasti huipentunut kriisiin, joka on enemmän hajottamassa kuin yhdistämässä Eurooppaa. WTO ja muut yritykset lukita uusliberalismin periaatteet ja siirtää taloushallintaa pois demokraattisen politiikan kentiltä ovat johtaneet myös globalisaationvastaisiin reaktioihin. Maailmantalouden ristiriidat ja siirtolaisuus ovat synnyttäneet uusia kansallismielisiä liikkeitä ja puolueita.
Funktionalistinen yhteistyö ei siis ole luonut maailmanpoliittista yhteisöä tai johdattanut maailmaa hitaasti mutta varmasti kohti demokraattista ja globaalia keynesiläisyyttä. Pikemminkin maailmantalouden ristiriidat ja kyvyttömyys rakentaa uusia, kauaskantoisia yhteisiä instituutioita ovat vieneet toiseen suuntaan: ensin on palattu kohti klassista talousliberalismia ja sitten alettu toistaa sellaista kehityskulkua, joka ennakoi 1900-luvun katastrofeja.
Hyvän opportunismin teoria
Kysymys muutosmahdollisuuksista voidaan asettaa myös kokonaan toisenlaisesta näkökulmasta: mitä ovat ne kriittiset hetket tai historian solmukohdat, jotka voisivat avata tilaa muutokselle? Asiaa voidaan katsoa muutoshakuisten toimijoiden ja liikkeiden näkökulmasta.
Esimerkiksi idea kansainvälisestä rikostuomioistuimesta on ollut olemassa pitkään. Yksi ensimmäisistä ehdotuksista kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamiseksi syntyi vuonna 1872 reaktiona Ranskan ja Saksan välisen sodan hirmutekoihin. Punaisen Ristin perustajiin lukeutunut Gustave Moynier ei saanut tuolloin ehdotukselleen riittävää tukea.
Mitä rationaalisempi yhteiskunta, sitä pienemmät kriisit voivat avata tilan institutionaalisille muutoksille.
Keskustelu kuitenkin jatkui. Eri vaiheissa ideaa ajoivat myös moninaiset kansalaisyhdistykset. Kansainliitto asettui vuonna 1937 tukemaan sopimusta kansainvälisen rikostuomioistuimen luomiseksi, mutta Kansainliitto oli tuolloin jo hajoamassa ja maailmansota alkamassa. Vuonna 1948 YK:n yleiskokous pyysi kansainvälisen oikeuden toimikuntaa ottamaan käsittelyyn kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisen, mutta tuon ajan yritykset eivät onnistuneet – pääosin kylmän sodan jännitteiden vuoksi.
Kriisi voi luoda kauan odotettuja muutosmahdollisuuksia, joihin poliittisen opportunistin pitää hanakasti tarttua
Heti kylmän sodan päättymisen jälkeen rikostuomioistuimen ideaa kannattavat liikkeet ja järjestöt yhtyivät laajaksi liittoutumaksi, jota myös muutama aktivistivaltio tuki. Jugoslavian hajoamissodat 1990-luvun alussa ja sitten Ruandan katastrofi loivat osaltaan momentumia eli liikemäärää idean puolesta.
Monivaiheisten mutta jälkikäteen katsottuna varsin nopeiden neuvottelujen jälkeen pysyvän kansainvälisen rikostuomioistuimen perussääntö hyväksyttiin YK:n diplomaattikokouksessa Roomassa heinäkuussa 1998. Rikostuomioistuin on tärkeä askel maailmanlaajuisen laillisuusperiaatteen vakiinnuttamisessa, vaikka kaikki keskeiset maat, kuten Yhdysvallat, Kiina, Intia ja Israel, eivät edelleenkään ole mukana tuomioistuimessa. Järjestelmässä on kriitikoiden mukaan myös kaksoisstandardeja, jotka tukevat yksipuolista maailmanhallintaa.
Tämä historiallinen kokemus voidaan yleistää. Laillisuusperiaate ja ajatus rikoslain soveltamisesta myös sotilaisiin ja heidän komentajiinsa ovat tulosta moraalisesta oppimisesta. Idean liikemäärä voi lisääntyä nopeasti, jos jokin keskeinen este tai kitkatekijä poistuu tai jos idean vauhti ja massa kasvavat uuden sysäyksen ansiosta.
Demokraattisen ja globaalin keynesiläisyyden puolesta on käyty ja käydään vastaavia kamppailuja. Globaalit rahoitusverot ovat nousseet näiden kamppailujen symboliksi.
James Tobin ehdotti kansainvälistä valuutanvaihtoveroa jo vuonna 1972, samaan aikaan kun Bretton Woods -järjestelmä oli vasta murtumassa ja maailma siirtymässä kelluvien valuuttakurssien ja vapaiden pääomaliikkeiden aikaan.
Tobinin ehdotus ei vielä tuolloin herättänyt paljonkaan huomiota. Sen perustana oli Keynesin 1930-luvun idea osakekauppaverosta. Keynesillä oli ehdotuksia myös valuuttavarantojen verottamisesta, ja ne saattoivat osaltaan toimia Tobinin ehdotuksen mallina. Tobin yleismaailmallisti Keynesin ehdotuksen ja sovelsi sitä nimenomaan valuuttakauppaan. Kun ehdotuksesta tuli sittemmin kuuluisa, sitä on edelleen yleistetty koskemaan kaikkia rahoituskaupan muotoja.
Vuosikymmenten ja lukuisten rahoituskriisien jälkeen rahoitusveroehdotuksista on tullut keskeinen kohta alter-globalistisen liikkeen ajattelussa, joka kannattaa vaihtoehtoista globalisaatiota. Globalisaatio on samaistettu 1970-luvultaalkaen pitkälti rahoitusmarkkinoiden vallan kasvua ruokkivaan finansialisaatioon ja markkinoiden vapauttamiseen.
Rahoitusveron idea on saanut lisää liikevoimaa jokaisesta rahoituskriisistä. Kun Aasian kriisi 1997–1998 nousi pääotsikoihin, ranskalaisen Le Monde Diplomatique -lehden päätoimittaja Ignacio Ramonet julkaisi artikkelin Riisukaa markkinat aseista! Hän sai myrskyn aikaan ehdottamalla veroparatiisien sulkemista, omaisuustulojen korkeaa verotusta ja maailmanlaajuista valuutanvaihtoveroa.
Monien vaiheiden – erityisesti vuosien 2008–2009 globaalin rahoituskriisin ja sitä seuranneen eurokriisin – jälkeen ryhmä EU-maita on nyt rajatussa piirissä toteuttamassa yhtä muunnelmaa ideasta. Tässä tapauksessa idean esittämisestä sen yhden muunnelman varovaiseen toteuttamiseen on kulunut neljä vuosikymmentä.
Oppimisen ja katastrofin välissä
Globaalit rahoitusverot ovat tietenkin vain pieni osa demokraattista ja globaalia keynesiläisyyttä. Maailmantalous on niin yhteen kietoutunut, ettei sitä voida hallita kestävästi pelkästään koordinoimalla valtioiden talouspolitiikkaa tai millään yksittäisellä rahoitusveron muunnelmalla. Globaali keynesiläisyys on lähestymistapa, joka korostaa taloudellisten ongelmien julkista hallintaa maailmanjärjestelmän mittakaavassa. Tavoitteena on vakaa ja kestävällä pohjalla oleva talouskasvu, työllisyys ja hyvinvointi kaikkialla ja kaikille yhtä aikaa.
Samoin kuin idea kansainvälisestä rikostuomioistuimesta, myös ajatus demokraattisesta ja globaalista keynesiläisyydestä kumpuaa perimmiltään moraalisesta oppimisesta. Se on kosmopoliittinen oppi, joka ei katso asioita ainoastaan yhden ryhmän, kansakunnan tai valtion näkökulmasta, vaan lähtökohtana on globaalin poliittisen talouden kokonaisuus kaikkine ekologisine ja muine seurauksineen.
Demokraattinen ja globaali keynesiläisyys kieltäytyy myös olettamasta, että maailmalla olisi jokin keskus. Eurosentrismi on yhtä huono lähtökohta maailmantalouden ymmärtämiselle kuin sinosentrismi. Moraalin peruslähtökohta on yleistettävyys, ja se viittaa kohti kosmopoliittista ajattelua. Valtasuhteet määrittävät, mitä kussakin tilanteessa on mahdollista oppia, mitä ei.
G. Wells (1866–1946) kirjoitti ensimmäisen maailmansodan jälkeen julkaistussa suuressa maailmanhistoriassaan, että sivilisaatio on kilpajuoksua oppimisen ja katastrofin välillä. Asian voi ilmaista myös niin, että mitä rationaalisempi yhteiskunta, sitä pienemmät kriisit voivat avata tilan institutionaalisille muutoksille.
Historiallinen suuronnettomuus on kaikkea muuta kuin poissuljettu vaihtoehto. Mutta se ei ole ainoa vaihtoehto. Järjestelmällisellä taustatyöllä, osuvalla ajoituksella ja oikeanlaisella opportunismilla voidaan käynnistää itseään vahvistavia muutoksia, joilla voi olla laajaa maailmanhistoriallista merkitystä. Muutoksen ehdot pitää ymmärtää paitsi liikemäärä-metaforan kautta, myös oppimisen ja kriisin dialektiikkana.
Maailmanpoliittinen opportunismi tässä mielessä ei ole itsekeskeistä, vaan pohjautuu yleistettäviin moraalisiin periaatteisiin. Kriisi voi luoda kauan odotettuja muutosmahdollisuuksia, joihin poliittisen opportunistin pitää hanakasti tarttua.
Kirjoittaja on maailmanpolitiikan professori Helsingin yliopistossa.
Ei mikään radikaali muutos, sanovat kansalaisliikkeet
Vaikka komissio lataa Euroopan tason puolueiden uuteen asemaan kovia odotuksia, kansalaisliikkeiden näkökulmasta uudistukset eivät näytä järin merkittäviltä.
Esimerkiksi eurooppalaiset piraattipuolueet ovat päättäneet muodostaa kansallisten organisaatioittensa jatkoksi Euroopan tason puolueen. Piraattipuolueita toimii Suomen lisäksi esimerkiksi Saksassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Hollannissa. Piraatit toimivat ennen kaikkea vapaantiedon, avoimen hallinnon, vapaan eurooppalaisen liikkuvuuden ja demokraattisen osallistumisen vahvistamisen puolesta.
Saksan Piratenpartein kansainvälisten asioiden koordinaattori, piraattipuolueiden kansainvälisen organisaation puheenjohtaja Gregory Engels katsoo, että komission ehdotus helpottaisi Euroopan tason puolueen perustamista. Kun Euroopan tason puolueelle saataisiin selkeä oikeudellinen asema, rahoituksen hakeminen ja Euroopan laajuinen toiminta yksinkertaistuisivat.
”Uudistus auttaa meitä, mutta ei se mikään radikaali muutos ole”, Engels sanoo.
Engelsin mukaan piraattipuolueet vasta keskustelevat siitä, millainen eurooppalaisesta puolueesta tulee. Linjoja on kaksi: pieni, ennen kaikkea tekninen yhteistyöelin tai laajempi ratkaisu, jossa puolue olisi kansallisvaltiotason ylittävä järjestö.
Puolueen muotoon katsomatta aikeissa on, että Euroopan tason piraattipuolue noudattaa aikanaan europarlamenttivaaleissa yhtä yhteistävaaliohjelmaa ja koordinoi vaalikampanjointia. Puolueen yhteiseurooppalaisia eurovaaliehdokkaita tuskin kuitenkaan nähdään edes tulevaisuudessa, Engels sanoo.
”Toistaiseksi jäsenmaiden toisistaan eroava lainsäädäntö ei salli yhteisten ehdokkaiden rekisteröimistä helposti, eikä tämä muutu, vaikka komission ehdotus menisi läpi. Siksi pitäydymme vastakin perinteisessä ehdokasmenettelyssä, eli kukin kansallinen puolue nimeää omat ehdokkaansa.”
Toinen viime aikoina eurooppalaista julkisuutta saanut kansalaisliike on eläinoikeusliike. Se sai viime vuoden lopulla Hollannissa läpi yhden tärkeimmistä tavoitteistaan, kun turkistarhauksesta päätettiin luopua vuoteen 2024 mennessä.
Suomessa vastaavaa kieltoa on ajanut eläinsuojeluliitto Animalia yhdessä muiden eläinsuojelujärjestöjen kanssa. Järjestöjen keräämän kansalaisaloitteen on määrä edetä tänä vuonna eduskunnan käsiteltäväksi.
Animalian vs. toiminnanjohtajan Kati Pullin mukaan eurooppalaisilla eläinsuojeluliikkeillä ei kuitenkaan ole aikeita lähteä perustamaan Euroopan tason puoluetta, vaikka komission ehdotus tätä helpottaisikin. Liikkeet toimivat Euroopan tasolla osana kattojärjestöään, ja vapaamuotoinen yhteistyö riittää toistaiseksi kansalaiskeskustelun areenaksi.
”Brysselin-toimistomme lobbaa EU-päättäjiä ja tiedottaa Euroopan tason asioista”, Pulli sanoo. ”Olemme miettineet, pitäisikö turkistarhauksen kiellosta tehdä kansalaisaloite EU-tasolla, mutta asia on vasta pohdinnassa.”