YK:n yleiskokous hyväksyi huhtikuussa asekauppaa koskevan ATT-sopimuksen, jonka tarkoitus on asettaa nykyistä selkeämmät säännöt lailliselle asekaupalle. Sopimus esimerkiksi kieltää pienaseiden viennin, jos viejä tietää, että ostaja käyttää aseita ihmisoikeusloukkauksiin.
Kirjassaan The Shadow World eteläafrikkalainen toimittaja ja entinen poliitikko Andrew Feinstein toteaa, että sopimus voi olla merkittävä edistysaskel: hänen mukaansa asekauppaa on valvottava tiukasti, ja hallitusten ja asevalmistajien myyntirekisterien on oltava avoimia.
Valvontaa tarvitaan, sillä YK:n mukaan arviolta puolet maailman asekaupasta on laitonta. Sen arvoa on vaikea arvioida, mutta miljardibisnes se on: ruotsalaisen rauhantutkimuslaitos Siprin mukaan maailman sata suurinta puolustusalan yhtiötä myi vuonna 2011 aseita ja tuotti sotilaspalveluja laillisesti 410 miljardin dollarin arvosta.
Laittomat asekauppiaat toimivat joskus viranomaisten tieten mutta salaa, koska saattavat välittää tärkeää tietoa tai edistää hallitusten tavoitteita. Laittoman asekaupan rahavirtoja liikutellaan monipolvisin järjestelyin, kuten vaihtamalla aseita öljyyn.
Andrew Feinstein: The Shadow World. Inside the Global Arms Trade. Penguin Books 2012, 696 s.Niin tehtiin myös Britannian ja Saudi-Arabian välisissä Al Yamamah- ja Al Salam -asekauppapaketeissa, jotka ovat yksi Feinsteinin paraatiesimerkki. Maailman suurimpiin kuuluva puolustusalan yritys, brittiläinen BAE voiteli vuosien 1985 ja 2006 välisenä aikana kymmenien miljardien puntien arvoisia kauppoja miljardeilla punnilla, ja Britannian vakavia rikoksia tutkiva toimisto SFO käytännössä vaimennettiin.
Feinstein suomii länsimaita kaksinaismoralismista, ovathan länsimaat aseiden suurimpia valmistajia ja kauppiaita.
Kirjoittaja on MTV3:n ulkomaantoimittaja.
Kuten kaikki talouden alueet, myös globaali maakauppa on viime aikoina kytkeytynyt yhä tiiviimmin osaksi rahoitusmarkkinoita. Brittiläisen tiedetoimittajan Fred Pearcen mukaan lähes jokainen meistä on nykyään maakaappari vähintään eläkeyhtiönsä kautta. Väite pätee ainakin Suomen kaltaisissa myöhäiskapitalistisissa talouksissa.
Monen korvaan termi maakaappari, landgrabber, on asenteellinen tai syyttävä. Pearcen mielestä sana kuvaa kuitenkin hyvin hänen kirjansa aihetta: Pearcelle maakaappaus on mikä tahansa tilanne, jossa vieras valtio, yritys tai muu ulkopuolinen hankkii kiistanalaisesti oikeuden suuren maa-alan käyttöön.
Maahankintojen ylivoimaisesti yleisin syy on tehomaanviljely. Muita käyttötarkoituksia ovat esimerkiksi metsä- ja karjatalous, kaivostoiminta ja teollisuus. Usein asialla on ruokaturvastaan huolestunut valtio, maatalous- tai luonnonvarasektorilla toimiva poikkikansallinen yritys tai tuottavaa sijoitusta etsivä rahasto.
Usein osto- tai vuokraussopimuksen ehdot ovat varsin edulliset, koska isäntämaa toivoo investoinnin tuovan itselleen vaurautta ja työpaikkoja. Tavanomaista on myös, että maa-alaa aiemmin hyödyntänyt paikallisväestö kokee oikeuksiaan loukatun.
Fred Pearce: The Landgrabbers. The New Fight over Who Owns the Planet. Eden Project Books 2012, 336 s.Kukaan ei tiedä ilmiön laajuutta. Arviot kaapatun maan kokonaisalasta vaihtelevat joistakin kymmenistä jopa sataan miljoonaan hehtaariin. Selvää on kuitenkin, että kyse on valtavista alueista, että tahti kiihtyy – ja että tämä kaikki vaikuttaa ihmiskunnan suuren osan elämään.
Maakaappaukset eivät aina ole haitallisia, mutta aina ne ansaitsevat huomiota, Pearce toteaa. Kirjan vajaassa neljässäsadassa sivussa osansa saavat kaikki keskeiset maakiista-alueet Aasiasta Afrikkaan ja Latinalaisesta Amerikasta Oseaniaan. Ilmiö on ollut mittavin Kaakkois-Aasiassa, mutta vastedes painopiste siirtynee muualle. Valtaosa esimerkiksi Malesian ja Indonesian sademetsistä on jo hävitetty.
Pearce on kokenut tiedetoimittaja, ja häneltä on aiemmin ilmestynyt useita tietokirjoja. Tämä näkyy kunnioitettavana asianhallintana ja erinomaisena taustoituksena. Suurin ansio on kuitenkin se käsittämätön jalkatyö, jota kirjan eteen on tehty. Pearce kiersi maailmaa vuoden, jututti kyläpäälliköitä vaikeapääsyisimmillä syrjäseuduilla, tutustui päättäjiin, maanostajiin ja maansa menettäneisiin, vieraili plantaaseilla ja viljapörsseissä. Tyylillisesti kirja asettuu journalismin, matkakertomuksen ja tietokirjan välimaastoon.
Lyhyen käsittelyn saa myös banaanifirma United Fruit, chileläisen runoilijan Pablo Nerudan ansiosta maailmanhistorian kenties tunnetuimmaksi noussut maakaappari. Banaaniyhtiölle omistetussa, vuonna 1950 julkaistussa runossaan Neruda kuvaa ulkomaisia laivoja, jotka ”lipuvat tiehensä kuin tarjottimet, kukkuroillaan hukkuvan maamme aarteita”.
Banaanifirmat eivät enää pyöritä kokonaisia yhteiskuntia, mutta pohjimmiltaan United Fruitin luoma ansaintamalli pätee Pearcen mukaan usein edelleen: monikansallinen yritys lupaa köyhän maan päättäjille taloudellista kehitystä, saa maata haltuunsa edullisin ehdoin ja jättää paikallisyhteisön oikeudet ”kehityksen” jalkoihin.
Esimerkiksi Pearcen haastattelema sumatralainen kyläpäällikkö Mursyid Muhammad Ali oletettavasti tunnistaisi Nerudan kuvauksen paremmin kuin tahtoisi.
Indonesian hallitus antoi Alin johtaman kyläyhteisön metsät ilmoitusasiana Asian Pulp and Paper -paperifirmalle, ja paikallisten oli lähdettävä etsimään elantoa muualla. Puolessatoista vuodessa ympäröivältä alueelta hakattiin sata neliökilometriä sademetsää, mikä oli vain murto-osa Riaun maakunnan kokonaishakkuista. Paperiyhtiö lupasi taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää kehitystä, mutta etenkin monella kyläläisellä on asiasta eri näkemys.
Kirjoittaja toimii tutkijana vastuullista yritystoimintaa edistävässä Finnwatch-järjestössä.
Kofi Annan & Nader Mousavizadeh: Interventions. A Life in War and Peace. The Penguin Press 2012, 383 s.YK:n turvallisuusneuvoston mahtivaltiot eivät kuitenkaan ole halunneet järjestölle vahvaa pääsihteeriä (secretary-general). Kenraalin (general) sijaan on haluttu pikemminkin sihteeri (secretary). Onko siis pääsihteerillä mitään virkaa?
Kofi Annanin kaksi kautta YK:n pääsihteerinä vuosina 1997–2006 osoittivat tehtävän vaikeuden todeksi. Varsinkin Yhdysvallat vahti lähes jokaista Annanin sanaa ja askelta, ja kehitysmaiden G-77-ryhmä epäili pääsihteerin olleen länsivaltojen asialla.
Annanin kaudella rahoitusvaikeudet, Irakin sota ja Ruokaa öljystä -skandaali ravistelivat maailmanjärjestöä, ja 2000-luvun puoliväliin tultaessa koko monenkeskinen hallinta ja YK:n paikka siinä olivat kyseenalaistettuina. Omakohtaisia paineita Annanille varmasti syntyi halusta ottaa huomioon mahdollisimman monet globaalit huolenaiheet ja mahdollisimman monien toimijoiden intressit.
Henkilönä Kofi Annan oli virassaan hillitty mutta määrätietoinen ja kärsivällinen – ei touhukas ”tehostaja”. Annan tiedosti pääsihteerin ja YK:n toimintarajoitukset mutta tiesi myös oman ja virkansa arvon eikä alistunut Yhdysvaltojen holhoukseen.
Annan osasi olla aloitteellinen ja toisinaan jopa uskalias: hän leimasi Yhdysvaltojen ja Britannian intervention Irakiin laittomaksi, koska sillä ei ollut YK:n turvallisuusneuvoston valtuutusta. Hän puolusti usein ja menestyksellisesti YK:n oikeutta olla mukana kaikissa pöydissä, joissa konflikteja pyrittiin hallitsemaan.
Annanin pääsihteerikauden saavutuksista kannattaa nostaa esiin neljä kokonaisuutta, jotka kuvaavat agendan laajuutta: interventiot, kehityksen vuosituhattavoitteet, YK:n hallinnon ja rakenteen uudistukset sekä maailmanjärjestön avautuminen kansalaisjärjestöille.
Interventio oli Annanille laaja-alainen käsite, joka sisälsi konfliktien ennaltaehkäisyn ja diplomaattiset keinot. Toisaalta Annan kannatti sotilaallisten keinojen rajoitettua käyttöä siviilien suojelemiseksi ja laajamittaisten ihmisoikeusloukkauksien estämiseksi. Annan osallistui edustajineen konfliktien hallintaan esimerkiksi Irakissa, Afganistanissa ja Libanonissa.
Kehityksen vuosituhattavoitteista sovittiin YK:ssa vuosituhannen vaihteessa. Niiden tarkoituksena on köyhyyden vähentäminen, ja ne ovat saaneet laajan globaalin tuen. YK:n hallintoa on uudistettu lähes jatkuvasti: vuonna 1997 käynnistyi organisaatio- ja säästöreformi, ja vuonna 2003 aloitettiin laaja-alainen uudistusprosessi.
Annanin kaudella YK:ta lisäksi avattiin kansalaisjärjestöille. Annan patisti kansalaisjärjestöjä edistämään kehityksen vuosituhattavoitteita ja YK-järjestöjä laajentamaan suhteitaan kansalaisyhteiskuntien toimijoihin. Lisäksi parannettiin YK:n suhteita Maailmanpankkiin ja Kansainväliseen valuuttarahastoon.
Kenties tärkein Annanin työvälineistä oli väsymätön viestintä eri muodoissaan: taivuttelu, julkiset lausunnot sitoumuksien vahvistamiseksi, ympärivuorokautiset puhelinkeskustelut, YK:n kokoonkutsuvallan käyttäminen ja jopa vierailut, joille voitiin asettaa hinta, kuten poliittisten vankien vapauttaminen. Ehkä tunnetuin Annanin keinoista oli suora ja kaunistelematon ripitys, ”saarnatuoli”, johon joutuivat usein muiden muassa Afrikan maiden johtajat.
Annanin pääsihteerikaudesta annettu korkea yleisarvosana on oikeutettu. Hänen kaudellaan YK osoitti kestävyytensä selviytyessään lukuisista kriiseistä ja säilyttäessään asemansa oikeutuksen.
Kirsti Lintonen työskenteli YK-suurlähettiläänä 2005–2009. Raimo Lintonen on politiikan tutkija.
Brookings-instituutin tutkijat Fiona Hill jaGlifford Gaddy, kansainvälisen Venäjä-tutkimuksen kärkikaksikko, hahmottelevat Putin-henkilökuvassaan ajattelukehyksiä, jotka selittävät Putinin toimintatapoja ja valtaa Venäjän 2000-luvun alun politiikassa.
Kehyksistä painoarvoltaan tärkein on Putinin näkemys, jonka mukaan Venäjän kehityksen kannalta on välttämätöntä, että valtio on vahva ja hän itse palvelee valtiota tehtävässään. Toinen keskeinen Putinin toimintaa ilmentävä piirre on historian käyttö politiikassa. Putinin toisella presidenttikaudella keskustelua tahdittivat puheet Venäjästä ”suvereenina demokratiana”, kun taas nyt vauhtia haetaan sivilisaatioiden eroavuuksista ja keskeiselle sijalle on nostettu Venäjän ortodoksikirkko.
Putinin ajattelua selventävät tutkijoiden mukaan myös lapsuusajan kokemukset, jotka ovat muokanneet hänestä selviytyjän. Selviytymisen eetos näkyy Putinin näkemyksessä, jonka mukaan aina on varauduttava pahimpaan ja siksi kartutettava valtion ”strategisia varastoja”, kontrolloitava valtiontalouden kannalta olennaisia sektoreita ja minimoitava Venäjän riippuvuus ulkomaista. Lisäksi Putinin toimintatapoja ovat muokanneet ensikokemukset vapaakaupasta 1990-luvun alun Pietarissa ja tietysti Neuvostoliiton tiedustelupalvelun KGB:n leivissä omaksuttu ajattelu.
Fiona Hill & Glifford Gaddy: Mr. Putin: Operative in the Kremlin. Brookings Institution Press 2013, 400 s.Mutta se, mikä on toiminut Venäjän ”nollavuosina”, ei ole enää toistettavissa, tutkijat kirjoittavat. Moskovan toissatalviset suurmielenosoitukset ovat merkki yhteiskunnan muutoksesta. Putinin kykenemättömyys muutoksen kohtaamiseen voi johtaa tilanteen radikalisoitumiseen. Paradoksaalisesti myös avaimet tilanteen ratkaisemiseksi ovat Putinilla: hänen tulisi tutkijoiden mukaan purkaa itse luomansa rakennelma ja palauttaa Venäjä poliittisten uudistusten tielle.
Hillin ja Gaddyn tutkimus piirtää kuvan Venäjän sisäpiirin toimintaperiaatteesta. Valtionyhtiöiden edellytetään tekevän tulosta, maksavan verot kuuliaisesti valtiolle ja tukevan taloudellisesti heikkoja mutta poliittisesti merkittäviä talouden sektoreita. Viime kädessä valtionyhtiöiden johtajat ovat vastuussa vain Kremlille.
Thane Gustafson: Wheel of Fortune. The Battle for Oil and Power in Russia. Belknap Press 2012, 672 s.Tutkija Thane Gustafsonin Venäjän öljyteollisuutta käsittelevä kirjajättiläinen kurkistaa sekin suljettujen ovien taakse mutta piirtää kuvan myös öljyteollisuuden rakenteellisesta muutoksesta. Teos yhdistää taidokkaasti tutkijan viileän analyysin tapahtumia läheltä seuranneen konsultin yksityiskohtien tietämykseen.
Gustafson osoittaa, että Venäjän öljyteollisuuden jättäytyminen kansainvälisen kehityksen ulkopuolelle ei ole vahinko, vaan seurausta ”järjestelmällisestä toimintatavasta”. Kansainvälisen yhteistyön esteistä tärkein on se, että venäläiset öljy-yhtiöt eivät juuri hanki ulkomaista osaamista ja teknologiaa vaan hakevat kasvun eväitä mieluummin halvemmista ja omaan kokemuspiiriin perustuvista ratkaisuista. Lisäksi venäläiset yhtiöt suhtautuvat ylipäätään epäilevästi ulkomaalaisten mukaantuloon valtion kannalta strategisina pidetylle energiasektorille.
Poikkeus tähän sääntöön oli öljy-yhtiö Jukos, joka otti Mihail Hodorkovskin johtamana laajamittaisesti käyttöön läntistä teknologiaa ja osaamista. Gustafsonin mukaan Jukos oli Venäjän eliitin silmissä ulkomainen ja siksi uhka. Hodorkovskin poliittinen kunnianhimo sinetöi yhtiön kohtalon: osa Jukosista sulautettiin valtiolliseen Rosneftiin, loput tuhottiin.
Gustafson päätyy hyvin samanlaiseen johtopäätökseen kuin monet muut Venäjän nykypolitiikkaa seuraavat tutkijat: Venäjän politiikasta puuttuu strateginen ohjaus, ja politiikka on kuin ”onnenpyörä”, sitä ohjaavat sattuma ja taktikointi. Gustafsonin mukaan onnenpyörää ei kuitenkaan pyöritä öljy, vaan se saa voimansa ratkaisemattomasta konfliktista yhteiskunnan sisällä.
Vaikka Venäjä on nykyisin integroitunut kansainvälisille markkinoille, neuvostomallinen populistinen sosialismi saa runsaasti kannatusta. Venäjä etsii edelleen paikkaansa maailmassa ja tasapainoilee vieraaksi koettujen (läntisten) sekä omien venäläisten tapojen välissä. Politiikassa tämä näkyy epämääräisenä nostalgiana aikaan, jolloin Neuvostoliitto oli vahva ja pelätty kansainvälisen politiikan toimija.
Gustafsonin kirjan hienous on siinä, että hän onnistuu öljyteollisuuden muutosta tutkimalla reflektoimaan Venäjän poliittisen muutoksen reunaehtoja. Öljy on Venäjän kehityksessä avainasemassa: Venäjän öljyntuotannon laskuvaihe ajoittuu kuluvan vuosikymmenen lopulle ja, mikä tärkeintä, samalle ajanjaksolle kuin Venäjän öljyteollisuuden nykyisen johdon vaihtuminen uuteen sukupolveen.
Taistelu vallasta voi pahimmassa tapauksessa laukaista ketjureaktion, jossa Venäjän öljytulot vähenevät ja valtion velka kasvaa. Päinvastainen tulos edellyttäisi Gustafsonin mukaan sitä, että valtion riippuvuus öljytuloista vähenisi ja öljyteollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä parannettaisiin rakennemuutoksella.
Sekä Hill ja Gaddy että Gustafson pidättäytyvät arvuuttelemasta, mitä Venäjä tulevaisuudessa valitsee. Teokset vain tekevät selväksi, että nykyinen malli on johtamassa umpikujaan. Siksi on kiinnostavaa lukea niiden rinnalla kolmas teos, pian kymmenen vuotta vankilassa istuneen Mihail Hodorskovskin vuoropuhelu arvostetun venäläisen toimittajan Natalia Gevorkjanin kanssa.
Natalia Gevorkjan & Mihal Hodorkovski: Tjurma i volja. Govard Rork 2012, 400 s.Kirja valottaa Jukosin ja Hodorkovskin tarinaa yhtiön sisäpiiriläisten haastatteluiden sekä Hodorkovskin omien pohdintojen avulla. Kirjan kiinnostavinta antia ovat Hodorkovskin ajatukset Venäjän tulevaisuudesta.
Hodorkovskin mukaan talouden rakennemuutos on välttämätön, samoin kuin nykyisen eliitin vaihtaminen uuteen. Vuonna 2008 toteutettu vaihto, jossa presidentiksi nostettiin Dmitri Medvedev, oli eräänlainen ”eliitin kierrätyksen” ja hitaan muutoksen alku. Hodorkovski tuntuu ajattelevan, että rotaation pitäisi jatkua, sillä niin toimii demokratia.
Putinin tärkeimpänä poliittisena virheenä Hodorkovski pitää kansalaisaktiivisuuden tukahduttamista ja julkisen keskustelun rajoittamista. Hän ei myöskään piilottele kiinnostustaan toimia politiikassa, jos joskus vapautuu vankilasta.
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.
Irja AskolaHelsingin piispa Irja Askola luki ystävänsä kirjan kolmikymppisenä teologian maisterina ja vapisi.
”Havahduin siihen, että kirkkomme oli kertonut minulle vain vahvoista, rohkeista ja sankarillisista miehistä mutta jättänyt kertomatta niistä vahvoista, rohkeista ja sankarillisista naisista, jotka ovat Raamatussa ja kirkkomme tuhatvuotisessa historiassa.”
Kirja opetti kysymään, kenen ääni missäkin tilanteessa kuuluu ja voisiko muunlaisia ääniä olla. Sittemmin kirjan oivallukset ovat suunnanneet Askolan ajattelua etenkin kansainvälisissä tehtävissä.
Askola lähti vuonna 1991 Järvenpään seurakuntaopiston suunnittelupäällikön työstään Euroopan kirkkojen konferenssin palvelukseen Geneveen. ”Kirkkojen Etyjin” tehtävänä oli juuri Berliinin muurin murruttua rakentaa Länsi- ja Itä-Euroopan kirkkojen välisiä yhteistyösuhteita lähes tyhjästä.
Kaija Junkkari: Nainen Jumalan kuvana. Kirjapaja 1984.Askola kertoo pohtineensa etenkin yhteistyön eettisyyttä. Kuinka taattaisiin, etteivät vakiintuneet läntiset kirkot syöttäisi paikkaansa etsineille Itä-Euroopan kirkoille omia toimintamallejaan, kuten diakoniatyön painopisteitä?
Ratkaisu oli ottaa työhön mukaan myös ne, joita ei ollut ennen tavattu kuulla. ”Jos asioita miettivät vain kardinaalit, patriarkat ja muut miehet, lopputulos oli erilainen kuin silloin, jos mukana olivat myös tavallista työläisarkea eläneet naiset”, Askola sanoo.
Naiset nostivat diakoniaa koskevaan keskusteluun esimerkiksi kysymyksiä perheväkivallasta ja nuorten naisten imettämismahdollisuuksista. Vallakkaiden miesten näkökulma niihin puuttui tai oli tyystin erilainen.
Askolan ajattelu heitti kuperkeikkaa myös, kun hän Geneven-aikoinaan oli mukana Kirkkojen maailmanneuvoston, ”kirkkojen YK:n”, työssä. Hän osallistui hankkeisiin, joissa parannettiin naisten asemaa ympäri maailman, ja tapasi ihmisoikeustaistelijoita esimerkiksi Myanmarista, Kuubasta ja Tansaniasta.
”Kuvani kehittyvistä maista oli ollut kuin kirkon raporteissa. Niissä esiintyi valtaapitäviä miehiä ja köyhiä, äänettömiä naisia, joiden kohtaloita esiteltiin rahoituksen saamiseksi. Sitten tapasin asemansa puolesta taistelevia, äänekkäitä naisia.”
Askola ei arkaile puhua naisista ja miehistä erilaisina. Hänestä on ongelmallista, että kirkon yleiskielessä puhutaan vain ”henkilöistä”.
”Eivät ihmisten kokemukset todellisuudesta ole sukupuolineutraaleita,” Askola sanoo. Kokemukset vaihtelevat sen mukaan, oletko mies vai nainen, rikas vai köyhä, pohjoisesta vai etelästä. Erilaisuus ei kuitenkaan poista tasa-arvon vaatimusta: tasa-arvo on mahdollinen vain, jos kaikki päästetään ääneen.
Askolan ajattelu on selvästi sukua nykyiselle valtavirran kehitysajattelulle, jossa korostetaan pohjoisen ja etelän globaalia kumppanuutta. Askolan mukaan kirkolla on valtavasti ruohonjuuritason ymmärrystä juuri kehityskysymyksistä, kuten ruoan puutteesta ja sen vaikutuksista ihmisten elämään. Tietoa pitäisi vain uskaltaa käyttää nykyistä rohkeammin.
Ydinaseet jäivät kylmän sodan päättymisen jälkeen pitkäksi aikaa taka-alalle kansainvälisessä politiikassa. Viime vuosina Pohjois-Korean ydinkokeet, Iranin ydinaseohjelma ja ydinaseteknologian laiton kauppa ovat nostaneet pelot ydinaseiden käytöstä taas pintaan.
Ensimmäistä ydinaseaikaa ohjasi supervaltojen tarkkaan säännelty vastakkainasettelu. Amerikkalaisprofessori Paul Bracken katsoo, että maailma on siirtynyt nyt toiseen ydinaseaikaan, jonka piirteitä ovat usean osapuolen monimutkaiset konfliktit, uudenlaiset ydinaseiden käyttöstrategiat sekä provokaatiot.
Lännessä ajattelu on kuitenkin jämähtänyt vanhoihin ympyröihin, Bracken moittii. Yhdysvallat tarkastelee ydinaseita yhä kylmän sodan aikana luotujen käsitteiden avulla. Supervalta on jumiutunut ajatustapaan, jonka mukaan ydinaseilla ei ole mitään mielekästä käyttöä ja koko aseiden olemassaolo olisi parempi unohtaa.
Ongelma on, että ydinasevaltiot ja sellaisiksi pyrkivät eivät ajattele näin vaan laativat koko ajan suunnitelmia siitä, miten ydinaseita voitaisiin hyödyntää. Esimerkiksi Iran voisi Brackenin mukaan käyttää ydinaseitaan monella tapaa turvautumatta niiden varsinaiseen räjäyttämiseen: maa voisi esimerkiksi kaupata teknologiaa Egyptille tai Syyrialle, järjestää näyttäviä sotaharjoituksia ja harjoituslaukaisuja tai siirtyä ydinhälytystilaan ja siirrellä liikuteltavia ohjuksiaan asemiin. Tällä tavoin Iran voisi edistää omia pyrkimyksiään Lähi-idässä tai ainakin ajaa Israelia ahtaalle.
Yhdysvaltain pitäisi Brackenin mielestä opetella nopeasti, miten hallinnoida ydinaseita ja miten vastata muiden ydinasevaltioiden provokaatioihin – sillä aseista ei voida eikä välttämättä pidäkään päästä eroon.
Brackenin seuraamissa Yhdysvaltain simuloiduissa kriisiharjoituksissa amerikkalaisilla ei ollut käytössään keinoja vastata provokaatioihin. Nykyinen epäsuhta aiheuttaa Brackenin mielestä vakavan vaaran: hän ennustaa, että ”jos Yhdysvallat ei keksi keinoja hoidella toista ydinaseaikakautta, toinen ydinaseaikakausi hoitelee Yhdysvallat”.
Euroopan parlamentin Iran-valtuuskunnan puheenjohtaja Tarja Cronberg luonnehtii Brackenin kirjaa loogiseksi ja siinä hahmoteltuja skenaarioita uusista konflikteista uskottaviksi. Brackenin uskottavuus edellyttää kuitenkin hänen perusteesiensä hyväksymistä, ja niitä Cronberg ei purematta niele.
Mitä ajattelet Brackenin näkemyksestä, jonka mukaan ensimmäisestä ydinaseajasta on siirrytty toiseen mutta länsi on ripustautunut yhä ensimmäisen ajan ajatteluun?
Tarja Cronberg: Olen samaa mieltä siitä, että olemme siirtymässä toiseen ydinaseaikakauteen ja että ajattelumallit ja käsitteet, kuten pelote (deterrence) ovat peräisin ensimmäiseltä. Mutta siihen, miten toinen aikakausi halutaan kohdata, on silti kaksi vaihtoehtoa.
Toinen on Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman ja muun muassa entisten ministerien Robert McNamaran ja Henry Kissingerin esittämä ydinasevapaa maailma, jossa lähtökohta on aseiden eliminointi. Brackenin lähtökohta taas on, että ydinaseiden leviämistä ei voida estää, ja sen takia niitä pitää hallinnoida.
Olen tästä hallinnoinnista hänen kanssaan täysin eri mieltä. Ydinaseista käytävä keskustelukaan ei ole niin yksipuolista kuin Bracken esittää, vaan ydinaseettomuuden saavuttamisesta on paljon erilaisia esityksiä niin politiikoilta kuin eri järjestöiltä.
Millaisia ongelmia Brackenin peräänkuuluttama hallinnointi sisältää?
Bracken ehdottaa järjestelmää, jonka hän nimeää A Great Power Arms Controliksi. Se koostuu suurista ydinasevalloista, jotka sitoutuisivat yhdessä alentamaan ydinsodan riskiä tai sen aiheuttamia vahinkoja. Käytännössä se olisi ennen muuta Yhdysvaltain kontrolloima järjestelmä, jossa Yhdysvalloille annettaisiin valtaa ja vastuuta.
Minusta Yhdysvallat ei kuitenkaan ole osoittanut sellaista globaalia vastuuta, jota järjestelmän toimintakyky edellyttäisi, vaan maa on esiintynyt vain omien etujensa puolustajana. Tarvittaisiin todella suuri muutos maan toimintatavoissa, että järjestelmä toteutuisi. Siksi arvelen, että se ei ole mahdollinen.
Brackenilla on lisäksi mielenkiintoinen ajatusrakennelma siitä, että ydinasevallat yhtäältä sanoutuvat irti ensi-iskusta ydinaseilla (no first use), mutta sitoutuvat ydinasein tehtävään vastaiskuun, jos niitä vastaan hyökätään ydinaseilla (guaranteed second use). Bracken ajattelee, että tästä huolimatta ydinasekonfliktit voitaisiin rajoittaa alueellisiksi.
Minusta tämä on utopiaa. Lääkärit ydinaseita vastaan -järjestö arvioi, että jo rajoitettu ydinsota Intian ja Pakistanin kesken aiheuttaisi ydintalven. Tällaiset seikat unohtuvat Brackenilta, kun hän uskoo, että eskalaatio pysähtyisi. Se vaatisi joltakin taholta aivan mieletöntä valtaa ja sitä, että järjestelmässä ei olisi irrationaalisia toimijoita. Silti Bracken ei ota kantaa ydinaseterrorismiin, vaan aihe käsitellään maininnalla.
Voidaanko ydinaseiden leviämistä estää? Pohjois-Korea räjäytti taannoin jo kolmannen ydinkokeen, ja Iranin ydinohjelma on otsikoissa harva se päivä.
Bracken ottaa liikaa annettuna lähtökohdan, että leviämistä ei voida estää. Hän oikeastaan edellyttää, että ydinaseisiin jo nykyään liittyvää kahtiajakoa ja kaksoisstandardia pitää vahvistaa: toisilla saa olla aseita ja toisilla ei. Tämähän on NPT-eli ydinsulkusopimuksen perusongelma.
Brackenin jako on vieläpä hyvin selvä – hyvillä saa olla ydinaseita ja pahoilla ei. Esimerkiksi Japani on hyvä, samoin Brasilia, mutta Saudi-Arabia ei, eikä Algeria. Kuka päättää kuka on hyvä ja kuka paha? Yhdysvallat? Viisi ydinasevaltiota? Jo tämän päivän kahtiajako aiheuttaa jännitteitä, joten mitä tällaisesta jaosta seuraisi? Brackenin mielestä tämä kai on sitten hallinnointia.
Mielestäni ydinsulkusopimuksen globaalia eriarvoisuutta pitää päinvastoin yrittää purkaa, ei vahvistaa.
Millä tavalla NPT-sopimusta tai asevalvontaa pitäisi kehittää?
YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin ajatus siitä, että ydinaseille laadittaisiin kokonaan uusi kansainvälinen konventio samaan tapaan kuten nyt säädellään biologisia tai kemiallisia aseita, on hyvä: kellään ei ole ydinaseita. Siihen on mahdollisuus, kun otetaan huomioon, ketkä esimerkiksi Yhdysvalloissa ovat ajamassa ydinaseista luopumista.
Paul Bracken: The Second Nuclear Age. Strategy, Danger and the New Power Politics. Times Books 2012, 306 s.Tavallisen ihmisen järkeen ei mahdu, että joillakin mailla on lupa pitää tiettyjä aseita ja toisilla ei. Sen sijaan Brackenin näkemys on, että NPT pitää säilyttää, koska se kerran on olemassa. Sehän on ihan hullu ajatus, ettei järjestelmästä voitaisi luopua, vaikka se on huono.
Esimerkiksi Israel kehittää aseita, mutta koska maa on sopimuksen ulkopuolella, se saa olla rauhassa. Iran, joka on mukana sopimuksessa, saa kuitenkin kritiikkiä kaikilta. Tilanne ajaa Iranin kaltaisia maita siirtymään systeemin ulkopuolelle.
Eikä sopimus toimi vakiintuneissa ydinasevalloissakaan, koska ne yhä modernisoivat aseistustaan, vaikka sopimus edellyttää maita luopumaan aseista asteittain.
Bracken puolustaa kantaansa sillä, että jos NPT hylätään, ei mitään uutta voitaisi saada tilalle. Olisiko uusi konventio mahdollinen ja miten?
Onhan se. Voitaisiin luoda siirtymäkausi, jonka aikana NPT:stä siirryttäisiin YK:n konventioon. Maailmassa on jo liki 120 maata, jotka kuuluvat ydinaseettomiin vyöhykkeisiin. Ydinasemaat puolestaan ovat sitoutuneet siihen, etteivät ne hyökkää näitä maita vastaan ydinasein.
Vyöhykkeet kattavat jo koko Latinalaisen Amerikan, Afrikan ja Keski- Aasian, ja niitä suunnitellaan jatkuvasti lisää. Sellaista pitäisi harkita myös Eurooppaan. Tässä on yksi selkeä tapa siirtyä vähitellen ydinaseettomuuteen.
Olet perehtynyt työssäsi Iraniin. Bracken hahmottelee useita skenaarioita siitä, miten ydinaseet vaikuttavat Lähi-idän tilanteeseen ja miten Iran voisi käyttää aseita. Miten arvioit näitä kuvioita?
Iranissa näkyy hyvin NPT:n toinen iso ongelma eli se, että sopimus hyväksyy ydinvoiman käytön mutta rajoittaa ankarasti ydinaseita. Näiden kahden välinen rajanveto – sama teknologia, kaksi käyttöä – on erittäin hankalaa ja hankaloituu jatkuvasti, kun ydinvoiman käyttö lisääntyy ja potentiaalisia ydinasemaita on aina vain enemmän.
Riski piilee siinä, että jos jotakin maata aletaan eristää, sen ainoaksi turvaksi jää ydinaseen kehittäminen. Pohjois-Korea on esimerkki tästä. Eihän kukaan vakavissaan ehdota, että sitä vastaan hyökätään, koska sillä on ydinase. Iranissa on käynnissä noidankehä, jossa maalle langetetut sanktiot ajavat maata rikastamaan lisää uraania, mistä sitä on jo rangaistu.
Silti Bracken vaatii, että pitää langettaa lisää pakotteita, vaikka tämä ei toimi. Harvoin jos koskaan sanktiot ovat muuttaneet maiden politiikkaa, vaikka talouteen ne vaikuttavatkin dramaattisesti.
Iranin kaltaisten maiden kanssa pitäisi käydä vuoropuhelua, jotta syyt aseiden kehittelyyn karisisivat. Mitä enemmän kansainvälistä yhteistyötä, sitä vähemmän valtioilla on motiivia kehitellä ydinaseita; katsotaan vaikka Myanmaria. Koska kansainvälisellä yhteisöllä on diplomaattisia keinoja välttää ydinaseiden leviäminen, ei autoritaarisesti johdettuja maita pitäisi ajaa nurkkaan.
Toki pitää sanoa, että Brackenin Lähi-idän skenaariot ovat uskottavia hänen omassa hallinnoinnin kontekstissaan. Mutta jos tavoitteena on, että maailmasta tulisi turvallisempi, aseiden eliminointi on parempi keino. Hallinnointisysteemissä yhä useampi eläisi pelossa.
Mitä EU:n pitäisi tai mitä se voisi tehdä? Parlamenttihan on jo langettanut sanktioita Iranille.
Nyt olisi hyvä hetki Euroopankin keskustella ja luoda oma ydinaseeton vyöhyke. Asiasta ei vain ole voitu tähän asti keskustella ollenkaan, etupäässä Ranskan takia. Sille ydinaseet ovat ensisijaisesti arvovaltakysymys. Kun taannoin vierailin Ranskan parlamentissa, eräs poliitikko totesi, että ”ydinaseet ovat Ranskan dna:ssa”. Samalla lailla Iranissa arvovalta merkitsee paljon, ja Venäjällä.
Jos ydinaseisiin liittyvä arvovalta on niin merkittävä tekijä, silloin se pitää poistaa. Kansainvälisessä järjestelmässä ei pitäisi jatkuvasti suosia ydinasevaltoja, ja ydinaseettomista vyöhykkeistä pitäisi levittää tietoa.
Mitä Suomi voisi toisella ydinaikakaudella tehdä?
Suomi voisi aloittaa Euroopan unionissa keskustelun ydinaseettomasta vyöhykkeestä, ja voisimme allekirjoittaa aiemmin mainitun YK:n konvention ydinaseettomuudesta.
Poliittisesti voisimme ajaa sitä, ettei sanktioita käytettäisi niin paljon. Iranin kansa on perinteisesti suhtautunut myönteisesti Eurooppaan, mutta pakotteiden takia tuuli voi kääntyä.
Kirjoittaja on STT-Lehtikuvan uutispäällikkö, jonka väitöskirja käsitteli ydinaseuutisointia.
Tammikuussa 2013 ranskalaiset hävittäjät hyökkäsivät islamistikapinallisten tukikohtiin Pohjois-Malissa. Pian seurasi maajoukkojen rynnäkkö, joka raivasi suurimman osan kapinallisalueista.
Ranskalaiset joukot saivat Gaon, Kidalin ja Timbuktun kaupungit ainakin nimellisesti hallintaansa tuhansien tšadilaisten ja nigeriläisten sotilaiden avustamina ja tekivät käytännössä lopun islamistikapinallisten miehityksestä. Tämä oli kuitenkin vasta operaation helpoin osa. Islamistit eivät ole kokonaan hävinneet taistelua Pohjois-Malista. He kykenevät yhä vastarintaan ja jopa hyökkäämään kaupunkeihin, joita Ranska virallisesti hallitsee.
Ranska vähentää joukkojaan 4 000 sotilaasta 1 000:een vuoden loppuun mennessä. YK on valtuuttanut Maliin yli 12 000 sotilaan rauhanturvajoukon, joka on määrä lähettää maahan ennen heinäkuulle suunniteltuja vaaleja. Lähes puolet tulevista YK-joukoista koostuu jo maassa olevista länsiafrikkalaisista sotilaista. Malissa ei kuitenkaan vielä ole rauhansopimusta jota valvoa, joten Pohjois-Malin laajan alueen hallinta käy rauhanturvaajille vaikeaksi.
Unelma omasta valtiosta
Malin konflikti ei ole uusi. Pohjois-Mali on alkujaan paimentolaiskansa tuaregien kotimaata. Tuaregit hallitsivat Saharan sisäisiä kauppareittejä ja pitivät itseään aavikon herroina, mutta Ranskan siirtomaavalta mullisti heidän asemansa. Tuaregikansa jäi vähemmistöön useissa uusissa valtioissa, etenkin Malissa.
Mali itsenäistyi vuonna 1960. Valtaan nousi väestö, jota tuaregit olivat pitäneet alempiarvoisena ja alistaneet ryöstöretkillään orjikseen.
Tuaregit ovat kapinoineet säännöllisesti Malin itsenäistymisestä lähtien. Ensimmäisen kerran tuaregit nousivat kapinaan 1960-luvun alussa, seuraavan kerran 1990-luvun alkupuolella. Kun vuoden 1992 kansallinen sopimus ei tarjonnut tuaregeille tyydyttävää asemaa Malin politiikassa ja taloudessa, uusi kapina alkoi vuonna 2006.
Konflikti pysyi verrattain pienimuotoisena, kunnes aseistautuneet tuaregit alkoivat palata Maliin Libyasta Muammar Gaddafin hallinnon kaatumisen jälkeen vuoden 2011 lopussa. Monet heistä olivat asuneet pitkään Libyassa ja taistelleet Gaddafin puolella. Kapina sai uutta vauhtia: Maliin muodostettiin uusi kapinallisryhmä Azawadin kansallisen vapautuksen liike MNLA, jonka tavoitteena oli perustaa sekulaari tuaregivaltio Pohjois-Maliin.
Siinä missä tuaregiseparatismi oli aiemmin toiminut kulissina vallan ja aseman tavoittelulle, MNLA julisti Azawadin alueen eli Pohjois-Malin itsenäiseksi. Kyse ei ollut enää Malin valtion varoista käydystä kamppailusta, vaan MNLA halusi tuaregien irtautuvan koko valtiosta.
Tuaregien kesken vallitsi tuolloin löyhä tunne yhtenäisyydestä, mutta se haihtui pian. Kun MNLA:n taistelijat ryöväsivät pohjoista ja Malin armeija pakeni, salafistijoukot astuivat esiin ja syrjäyttivät MNLA:n.
Islamistien leiri on kirjava
Länsi-Afrikan talousyhteisö Ecowas (The Economic Community of West African States) suunnitteli interventiota Maliin keväällä 2012. Yhteisö kuitenkin toimi hitaasti, sillä se tavoitteli ratkaisua kahden raiteen diplomatialla.
Yhtäältä Ecowas yritti neuvotella tuaregien islamistisen Ansar Dine -liikkeen kanssa, jotta se irtautuisi kahdesta Pohjois-Afrikan alueellisesta islamistiliikkeestä AQIM:ista ja MUJAO:sta, joilla oli jalansijaa myös Pohjois-Malissa. Toisaalta Ecowas yritti luoda pääkaupunkiin Bamakoon demokratiaan sitoutunutta hallituskumppania ja uudistaa Malin asevoimia.
Ecowasin interventio olisi voitu aloittaa vasta syyskuussa 2013. Siksi Bamakon hallitus ei voinut tukeutua Ecowasin apuun, kun Ansar Dine ja MUJAO aloittivat etelään kohdistuneen hyökkäyksensä kuluvan vuoden tammikuussa. Bamakon ensireaktio oli kutsua hallinnon turvaksi vanha siirtomaaisäntä Pariisista.
Ranskan joukot eivät vieläkään hallitse Pohjois-Malia täysin. Siksi on epätodennäköistä, että afrikkalaiset rauhanturvaajat saisivat aluetta hallintaansa ainakaan välittömästi ranskalaisten vetäydyttyä.
Kansainvälisen yhteisön ja Afrikan maiden tulevan intervention ongelmana on lisäksi se, kuinka navigoida Malin poliittisella kartalla. Ecowas neuvottelee Ansar Dinen kanssa järjestön irtautumisesta alueellisista islamistiliikkeistä. On kyseenalaista, mitä diplomatialla voidaan saavuttaa niin kauan kuin Ranskan joukot ovat Malissa.
Kriisiä on lisäksi käsitelty ”terrorismin vastaisen sodan” sanakääntein Algerianssa sijaitsevalle Tigantourinen kaasukentälle tehdyn iskun jälkeen.
Islamistien tammikuisessa iskussa kuoli kymmeniä kaasukentän ulkomaisia työntekijöitä. Malin kriisistä tuli sen jälkeen kansainvälinen konflikti, jonka Yhdysvallat ja muut maat ovat liittäneet osaksi terrorismin vastaisen sodan karttaa.
Myönteisenä merkkinä voidaan toisaalta pitää sitä, että Azawadin islamilainen liike IMA irtautui Ansar Dinesta Tigantourinen hyökkäyksen jälkeen. IMA julisti tuomitsevansa terrorismin ja olevansa valmis vuoropuheluun. Ryhmän koosta tai sen johtajan vaikutusvallasta ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa.
Siksi kestää aikansa, ennen kuin tuaregeista voidaan hioa yhteen sellainen liitto, joka voi uskottavasti neuvotella Malin hallituksen ja kansainvälisen yhteisön kanssa.
Sama ongelma koskee Pohjois-Malin lisäksi pääkaupunkia Bamakoa. Nykyinen hallitus on parhaimmillaankin vain virkaa tekevä, ja se on sirpaloitunut siviili- ja sotilasryhmiin. Hallitukselta puuttuu sekä poliittinen hyväksyntä että uskottavuus. Demokraattiseen hallintoon palaamiseksi tehty suunnitelma määrää vaalien päivämääräksi 31. heinäkuuta 2013, mutta useat poliittiset ryhmät kyseenalaistavat vaalien legitiimiyden.
Malin asevoimat kärsivät koulutuksen ja varusteiden puutteen lisäksi myös muista ongelmista: Asevoimat ovat sisäisesti hajanaiset, ja niiltä puuttuu eettinen koodi, joka estäisi väärinkäytökset sotilasoperaatioissa.
Malin asevoimat ovat jo syyllistyneet useisiin ihmisoikeusrikkomuksiin kapinallisilta takaisin valtaamillaan alueilla. EU tarjoaa armeijalle teknistä koulutusta, mutta se ei estä vastaavia väärinkäytöksiä tulevaisuudessa.
Ranska ja kansainvälinen yhteisö ovat siis ottaneet kumppaneikseen Malin hallituksen ja armeijan, joilta puuttuu molemmilta sekä legitimiteetti että toimeenpanokyky. Tämä ongelma on ratkaistava, mikäli kansainvälinen yhteisö haluaa löytää kriisiin kestävän ratkaisun.
Hauraita naapureita
Naapurimaassa Nigerissä tuaregit ovat integroituneet yhteiskuntaan paremmin kuin Malissa. Ainakaan toistaiseksi ei näytä siltä, että valtion ja aseellisen Nigerin tuaregien oikeusliikkeen välinen, vuonna 2009 solmittu rauhansopimus olisi välittömästi vaarassa purkautua.
Päinvastoin kuin Malissa, Nigerin valtio valvoi rajaa ja riisui Libyasta palanneet tuaregit aseista. Nigerin uusi rooli Yhdysvaltojen strategisena kumppanina ja esimerkiksi lennokkien tukikohtana vahvistanee valtaapitävää hallintoa, mutta voi altistaa maan AQIM:n ja MUJAO:n hyökkäyksille.
Kauko KyöstiöSamaa voi sanoa Tšadista. Presidentti Idriss Déby on lähettänyt joukkoja2/2013 Pohjois-Maliin, mikä on vahvistanut hallinnon asemaa: kehitysapua antavien länsimaiden on vaikea arvostella Débyn hallintoa ihmisoikeusrikkomuksista. Toisaalta Tšadin demokratiavaje ja huono hallinto saattavat antaa islamistikapinallisille aihetta avata Tšadissa uuden rintaman. Islamistikapinallisia vastaan on siis koottu koalitio, jonka jäsenistä osa voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia.
Vastaava huolenaihe on Nigerian islamistinen Boko Haram -kansannousu, joka käytti Pohjois-Malia ja erityisesti Gaon kaupunkia tukikohtinaan tuaregien vallan aikana. Liike on tuskin silti laajentamassa kansannousuaan alueelliseksi. Boko Haram on kiinnostunut Pohjois-Nigerian paikallisista epäkohdista.
Vaikka islamismin leviämisen mahdollisuus tulee ottaa vakavasti, sitä ei pidä yliarvioida. Sahel ei ole yhtenäisen islamistikapinan sotatanner. Alueen paikallisiin vaateisiin pohjaavia kansannousuja yhdistävät löyhästi ideologia ja käytännön edut.
Vastuu siirtyy Afrikkaan
On myönteistä, että Afrikan maat ovat ottamassa päävastuun Malin kansainvälisestä interventiosta. Tämä voi estää operaatiota lankeamasta ”terrorismin vastaisen sodan” retoriikkaan. Sotilaallisen vastuun siirrossa Ranskalta Ecowas-joukoille on kuitenkin myös haittapuolia.
Nigeria lähettää rauhanturvaoperaatioon eniten joukkoja. Nigerian sotavoimien johtamistaidot ovat parantuneet 1990-luvulta lähtien, mutta armeija toimii itselleen vieraassa maastossa ja ilmastossa Pohjois-Malin aavikolla ja karuilla kukkuloilla.
Tilannetta tasapainottavat Tšadin ja Nigerin joukot, joilla on paljon kokemusta sodankäynnistä vastaavissa oloissa. Sen sijaan niiltä puuttuu kokemusta kansainvälisistä rauhanturvaoperaatioista. Vaarana on, että siviilien suojelu ei kuulu niiden päätavoitteisiin.
Aiemmat yritykset rauhan turvaamiseksi Länsi-Afrikassa ovat tuottaneet ristiriitaisia tuloksia. Liberian ja Sierra Leonen kokemukset osoittavat, että interventioilla on voitu luoda vakautta, mutta ulkomaisista joukoista on tullut konfliktien osapuolia, jotka pitävät yllä myös konfliktitaloutta. Vaikka länsiafrikkalaisten joukkojen toimintakyky on parantunut, riskit ovat Malin kriisinhallintaoperaatiossa samanlaisia kuin Liberiassaja Sierra Leonessa.
Jos kansainvälinen yhteisö ei ota huomioon intervention mahdollisia sivuvaikutuksia, vaarana on, että Malissatoistetaan monia niistä virheistä, joita tehtiin Afganistanin kriisinhallintaoperaation alkuvaiheissa. Vaikutukset Malin valtion vakauteen olisivat yhtä vakavia kuin Afganistanissa.
Mats Utas on tutkija Pohjoismaisessa Afrikka-instituutissa Uppsalassa. Morten Bøås työskentelee vanhempana tutkijana Fafo-tutkimuslaitoksessa Oslossa.
Bolen lentokenttä Addis Abebassa on ääriään myöten täynnä, ja kaikkialla vallitsee hallittu kaaos. Lähtöselvityksessä tuntien jono kiemurtelee kymmenille tiskeille, joiden yläpuolella lukee Lähi-idän arabikaupunkien nimiä: Dubai, Kuwait, Riad, Beirut. Joka puolella näkyy nuoria naisia huiveissaan ja kaavuissaan. Useat heistä ovat matkalla arabimaihin etsimään parempaa elämää.
Yksi lähteneistä on Mulu Kenaw, 18. Hän oli kuullut menestystarinoita Lähi-idästä ja päätti niiden innostamana pyrkiä sinne kotiapulaiseksi. Hyvästellessään perheensä köyhässä maalaiskylässä ja suunnatessaan kohti Lähi-itää Kenaw oli vasta 16-vuotias ja juuri päättänyt peruskoulun.
Kenawin onnistui päästä Jemenin kautta Libanoniin tätinsä tunteman etiopialaismiehen avulla. Perillä Beirutissa kotiapulaisen arki sujui alkuun hyvin, Kenaw piti huolta isäntäperheen lapsista ja hoiti kotia. Noin sadan dollarin kuukausipalkallaan hän sai lyhennetyksi puolet 1 000 dollarin lainasta, jonka oli maksanut välittäjälleen. Suuri osa lainasta meni matkakuluihin.
Viiden kuukauden jälkeen Kenawin työnantaja kuitenkin kieltäytyi maksamasta tytölle palkkaa, käyttäytyi väkivaltaisesti ja vei tämän passin, koska tämä ei suostunut suhteeseen isäntäperheen sukulaisen kanssa. Kenaw masentui ja traumatisoitui niin vakavasti, ettei tiedä, miten pääsi palaamaan takaisin kotimaahansa. Hän muistaa seuraavaksi olleensa mielenterveysosastolla Addis Abebassa.
Nyt Kenaw asuu etiopialaisen Agar-järjestön naisten keskuksessa, jossa saa koulutusta ja mielenterveyshoitoa. Saamansa avun ansiosta hän on toiveikas tulevaisuutensa suhteen ja haluaisi isona lentäjäksi.
Pakkotyö tarjoaa välittäjille Etiopiassa vähintään kymmenien miljoonien dollarien tulot.
Naisen hinta: 60 $
Noin 30 000 etiopialaisnaista lähtee joka kuukausi kotiapulaiseksi arabimaihin, arvioi Agar-järjestön johtaja Sasu Nina Addis Abebassa. Hänen mukaansa etiopialaisnaisia välitetään Lähi-itään laittomasti tai laillisesti koko ajan enemmän.
”Kuitenkin ehkäpä vain kourallinen heistä saa kunnollisen kohtelun ja palkkaa”, Nina sanoo. Hän kuvailee ilmiötä nykyaikaiseksi orjuudeksi.
Pakkotyö tarjoaa välittäjille Etiopiassa vähintään kymmenien miljoonien dollarien tulot.
Kansainvälisen työjärjestön ILO:n mukaan maailmassa työskentelee 53–100 miljoonaa kotiapulaista, joista 2,1 miljoonaa Lähi-idässä. Useimpien kotiapulaisina työskentelevien elinolosuhteet ovat kehnot, ja miljoonilta kotiapulaisilta on riistetty ihmisoikeudet.
Sasu Ninan johtamassa keskuksessa on hoidettu viime vuosien aikana pariasataa naista, jotka ovat palanneet Lähi-idästä vakavasti vammautuneina niin henkisesti kuin fyysisestikin. Mielenterveyshoidon lisäksi naiset saavat keskuksessa koulutusta, jota tuetaan suomalaisin kehitysyhteistyövaroin.
Moni etiopialaisnainen pyrkii kotiapulaiseksi kuultuaan menestystarinoita Lähi-idästä, mutta huomaakin kohdemaassa joutuvansa raatamaan vailla ihmisoikeuksia. Ninan mukaan kotiapulaisia lukitaan usein sisätiloihin, heiltä voidaan viedä passi ja evätä palkka, ruoka tai uni. Lisäksi kotiapulaiset kohtaavat usein väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Monet musertuvat henkisesti ja päätyvät itsemurhaan päästäkseen orjuudestaan.
Kotiapulaiseksi lähdön syy on usein köyhyys ja vaihtoehtojen puute. Etiopia on yksi maailman köyhimmistä maista, jossa lähes kolmannes kansalaisista elää Maailmanpankin määrittelemän köyhyysrajan alapuolella eli alle 1,25 Yhdysvaltain dollarilla päivässä. Useimmat lähtijät ovat köyhiä, lukutaidottomia naisia maaseudulta.
Keskeisessä roolissa ovat myös tuhannet välittäjinä toimivat etiopialaismiehet, jotka järjestelevät naisia kotiapulaisiksi Lähi-itään. He hoitavat naisille niin kuljetukset, tarvittavat asiakirjat kuin vastaanottavan isäntäperheenkin. Monet heistä välittävät naisia laillisten kanavien ohi laittomasti. Sasu Ninan mukaan naiset joutuvat huomattavan usein kaltoin kohdelluiksi, hakatuiksi ja raiskatuiksi jo Etiopiassa välittäjiensä käsissä.
Etiopialaisvälittäjät ansaitsevat Ninan mukaan noin 60 Yhdysvaltain dollaria jokaisesta välittämästään naisesta. Lähi-itään välitetään vuosittain satojatuhansia etiopialaisnaisia, eli bisnes tarjoaa välittäjille Etiopiassa vähintään kymmenien miljoonien dollarien tulot.
Etenkin tuottoisa laiton välitystoiminta on monelle etiopialaismiehelle houkutteleva keino ansaita elanto.
Kotiapulaisia ei usein kuullariitatilanteissa, ja isännän perätönkin syytös voi viedä apulaisen vankilaan.
Laittomasti välitetyt kärsivät eniten
Etiopian työvoima- ja sosiaaliministeriön mukaan laillisesti Lähi-itään välitettyjen kotiapulaisten määrä nelinkertaistui lähes sataantuhanteen vuonna 2011. Luku vastaa kuitenkin vain kolmannesta siitä määrästä, joka vuosittain pyrkii Etiopiasta Lähi-itään – suurin osa ulkomaille siirtyvästä työvoimasta kulkee laittomien välittäjien kautta.
Laittomasti välitettyjen kotiapulaisten kohtalo Lähi-idässä on karu: siinä missä laillisesti välitetyllä kotiapulaisella on takanaan välitystoimisto ja vakuutus, laittomasti välitetyllä ei ole mitään.
Kotiapulaisia ei usein kuulla riitatilanteissa, ja isännän perätönkin syytös voi viedä apulaisen vankilaan.
Etenesh Wolde, 25, lähti Beirutiin kotiapulaiseksi erottuaan miehestään. Wolde matkusti bussilla Sudanin kautta Libanoniin laittoman välittäjän avulla. Vaikka Wolde työskenteli Beirutissa kolmelle perheelle seitsemän kuukauden ajan, hänelle ei suostuttu maksamaan palkkaa lainkaan. Kun Wolde kysyi palkkaansa, työnantaja vei hänen passinsa, hakkasi hänet ja toimitti vankilaan.
Kärsittyään kuukauden vankilassa Wolde pääsi vapaaksi. Nyt hänkin on päässyt takaisin Etiopiaan ja Agar-järjestön hoiviin.
Etiopialaisten työntekijöiden kysyntä arabimaissa on lisääntynyt etenkin sen jälkeen, kun Saudi-Arabia lopetti heinäkuussa 2011 työskentelyviisumien myöntämisen filippiiniläisille ja indonesialaisille siirtolaisille. Viisumien myöntäminen lopetettiin, koska Filippiinit ja Indonesia olivat vaatineet kansalaisilleen parempia työskentelyolosuhteita ja minimipalkkaa. Etiopialaiset sen sijaan ulkopolitiikka 2/2013 55 tyytyvät viidesosaan filippiiniläisten vaatimasta palkasta.
Kotiapulaisten kaltoinkohteluun Lähi-idässä on vaikea puuttua, sillä apulaisen oikeudellinen asema arabimaissa on heikko. Kotiapulaisia ei useinkaan kuulla riitatilanteissa, ja apulaisten isäntien perätönkin syytös esimerkiksi varastamisesta voi viedä apulaiset vankilaan. Jos kotiapulaiset pääsevätkin karkaamaan työnantajiltaan, he päätyvät usein kadulle ja prostituoiduiksi.
Human Rights Watch -järjestön naisten oikeuksien yksikön johtajan Liesl Gerntholtzin mukaan kotiapulaisten heikko asema arabimaissa johtuu ennen kaikkea siitä, että maiden työvoimalait eivät ota apulaisia huomioon. Gerntholtzin mukaan arabimaiden tulisikin kehittää lainsäädäntöään kotiapulaisten aseman kohentamiseksi.
Myös Sasu Nina näkee, että tärkeintä kotiapulaisten auttamiseksi olisi heidän asemansa parantaminen kohdemaissa. Hänen mukaansa Etiopian hallituksen pitäisi puuttua asiaan ja järjestää kohdemaihin taho, joka puolustaisi kotiapulaisten oikeuksia.
Toistaiseksi Etiopian korruptoitunut hallitus on kuitenkin ollut voimaton. Se on kansalaisiinsa kohdistuneiden ihmisoikeusloukkausten vuoksi kieltänyt työvoimajärjestöjä lähettämästä etiopialaisia kotiapulaisiksi Lähi-idän maihin, lukuun ottamatta Kuwaitia ja Saudi-Arabiaa. Hallituksen toimet eivät kuitenkaan ole hillinneet työvoiman pakoa Lähi-itään.
Kansainvälisen työjärjestön ILO:n mukaan Etiopian tulisi rakentaa kieltojen sijaan selkeä siirtolaispolitiikka, joka takaisi etiopialaisten ihmisoikeudet ulkomailla. Lisäksi maan pitäisi kriminalisoida kaikki ihmiskauppa.
Yksi suurimmista esteistä kotiapulaisten oikeuksien ja kansainvälisten sopimusten toteutumiselle arabimaissa on kafalana tunnettu sponsorisuhde, jonka mukaan työnantaja vastaa siirtotyöläisen maahantuloasiakirjoista ja asemasta – eli käytännössä omistaa työläisen. Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan kafala saattaa työntekijän alisteiseen asemaan työnantajaansa nähden ja edistää siten ihmiskauppaa ja hyväksikäyttöä.
Toisaalta Lähi-idän kotiapulaisten asemaan on pilkahtanut myös valoa, sillä vuonna 2011 lähes kaikki Persianlahden arabimaat hyväksyivät ILO:n kotiapulaisia koskevan sopimuksen. Se asettaa normit sille, kuinka kotiapulaisia tulee kohdella, ja pyrkii kohentamaan heidän työolosuhteitaan. Lisäksi Saudi-Arabia ja Arabiemiraatit ovat esittäneet uusia lakeja, joissa kotiapulaisille myönnettäisiin samat oikeudet kuin muillekin työntekijöille.
Kirjoittaja on kehityskysymyksiin erikoistunut vapaa toimittaja.
Valta on vaihtunut kaikissa Pohjois-Afrikan maissa Algeriaa ja Sudania lukuun ottamatta, mutta nuorten aikuisten tulevaisuudennäkymät eivät ole juuri paremmat kuin ennen vuoden 2011 kumouksia.
Alueen työttömyysluvut ovat Lähi-idän ja Etelä-Euroopan ohella maailman rumimpia: nuorista eli 15–24-vuotiaista oli viime vuonna työttömänä 27,5 prosenttia. Alueen väestöstä valtaosa on alle 30-vuotiaita. Ennen arabikevättä tunisialaisista nuorista 44 prosenttia halusi muuttaa pois maasta. Marokossa vastaava luku oli 37 prosenttia, Algeriassa 32.
Maiden talouden pitäisi kasvaa noin viisi prosenttia vuodessa, jotta työllisyystilanne pysyisi edes nykyisellään nopean väestönkasvun tahdissa. Afrikan kehityspankin mukaan Egyptin talous kutistui viime vuonna. Tunisiassa ja Marokossa talous sentään kasvoi muutaman prosentin.
Demokratiamittareiden perusteella arabimailla menee nyt aiempaa paremmin. Egyptissä, Tunisiassa, Libyassa ja Marokossa on käyty vaalit. Egyptissä ja Marokossa on säädetty uudet perustuslait; Tunisiassa perustuslakia säädetään parhaillaan.
Demokratia ei kuitenkaan tarjoa nopeaa ratkaisua Pohjois-Afrikan maiden talousongelmiin, sanoo Carnegie-säätiön Lähi-idän keskuksen vanhempi tutkija Lahcen Achy. Taustalla on vuosikymmeniä jatkunut talousmalli, jossa valtio on suosinut harvoja ja valittuja liikemiehiä. Talouden hedelmät on jaettu pienessä piirissä, ja monopolit ovat kukoistaneet.
”Markkinauudistukset ovat epäonnistuneet”, Achy sanoo. ”Markkinoilta puuttuu sääntelyä ja kilpailuviranomaisten kaltaisia instituutioita, jotka estäisivät määräävän markkina-aseman käytön ja toimisivat korruptiota vastaan.”
Julkisen talouden kupla
Markkinoiden mielivaltaisuus näkyy Pohjois-Afrikan taloudellisessa ilmapiirissä, joka ei suosi yrittämistä ja uusia investointeja. Valmistava teollisuus ei ole päässyt kehittymään, ja valtiot ovat yrittäneet paikata tilannetta luomalla työpaikkoja rakennusalalle ja julkiselle sektorille.
Egyptissä hallitus on vastannut arabikevään jälkeen työpaikkojen kysyntään paisuttamalla julkista sektoria jo 400 000 uudella työpaikalla. Maan talous on vajoamassa ulkomaiden ja Kansainvälisen valuuttarahaston avun varaan.
”Kansannousujen alettua hallitusten ensireaktio oli nostaa minimipalkkoja, mutta tulokset jäivät olemattomiksi niin Egyptissä kuin Tunisiassakin”, Achy sanoo. Myös tutkijan synnyinmaassa Marokossa palkankorotukset ovat lähinnä paisuttaneet budjettivajetta, joka on noussut seitsemään prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Maailmanpankin tuoreen raportin mukaan suorat ulkomaiset investoinnit arabimaihin vähenivät kumousvuonna 2011 yli kolmanneksen ja alamäki jatkui viime vuonna. Maailmanpankissa uskotaan, että sijoittajat palaavat vähitellen, kun alueen poliittinen vakaus vahvistuu ja liiketoiminnan säännöt selkiytyvät.
Kaduille palanneille mielenosoittajille odotus on tuskallisen pitkä. Onko heillä toiveita todellisesta muutoksesta?
Kädenvääntö vaalilaista
Egyptissä poliittista vakautta on horjuttanut parlamentin alahuoneen vaalien loputtomalta tuntuva odotus. Poliittisen järjestelmän päätöksentekokyky on käytännössä rampautunut.
Egyptiläisten oli määrä päästä äänestämään jo huhtikuussa, mutta vaaleja lykättiin: maan oikeuslaitos katsoi, ettei parlamentin ylähuoneen eli shura-neuvoston säätämä vaalilaki taannut äänestyksen rehellisyyttä, ja lähetti vaalilain perustuslakituomioistuimen tarkistettavaksi.
Shura-neuvostossa valtaa käyttävät islamistiset puolueet, jotka nousivat viime- ja toissavuotisissa vaaleissa Egyptin suurimmaksi poliittiseksi ryhmittymäksi ja muodostivat hallituksen. Jos oikeuslaitos ei ole shura-neuvoston lainsäädäntötyöhön tyytyväinen, vaalilaki voi seilata neuvostosta perustuslakituomioistuimeen ja takaisin periaatteessa loputtomasti, sanoo egyptiläinen parlamentaarikko Anwar Esmat El Sadat.
”Vallankumous on jättänyt tavalliset egyptiläiset tyhjin käsin”, hän toteaa.
Parlamentaarikko El Sadat on Egyptin Uudistus ja kehitys -puolueen perustaja, ja hänen puolueensa kuuluu maan suurimpaan oppositioryhmittymään Kansalliseen pelastusrintamaan.
El Sadat on myös Egyptin entisen presidentin Anwar Sadatin veljenpoika. Sadat vanhempi hallitsi maata koko 1970-luvun, kunnes joutui ääri-islamilaisten murhaamaksi vuonna 1981 yritettyään suitsia näiden toimintaa.
Egyptin presidentin, Muslimiveljeskuntaa edustavan Muhammed Mursin mukaan vaalit järjestetään lokakuussa. Oppositiopuolueet ovat jo ehtineet vakuuttaa boikotoivansa vaaleja, koska eivät luota prosessin rehellisyyteen.
Egyptiläisen politiikan ja strategiantutkimuksen Al Ahram -keskuksen vanhempi tutkija Ziad Akl katsoo, että Muslimiveljeskuntaa vaivaa poliittinen kokemattomuus. Se puolestaan ruokkii epäluottamusta.
Lähde: Lachen Achy, Carnegie-säätiön Lähi-idän keskus 2010. // Teemu Pokela”Vaalilaki pitäisi säätää sellaiseksi, että se takaa kaikkien ryhmien pääsyn poliittiseen prosessiin. Kyse ei ole rakettitieteestä vaan tasavertaisista mahdollisuuksista hoitaa julkisia virkoja ja istua parlamentissa”, Akl sanoo.
Vain mahdollisuuksien tasa-arvo takaisi Aklin ja El Sadatin mukaan sen, että vallassa olevat ja oppositiopuolueet voisivat saavuttaa yhteisymmärryksen Egyptin kehityksen keinoista.
El Sadatin mukaan presidentti Mursi ja tämän hallinto ovat menettäneet kansan ja poliittisen opposition luottamuksen tyystin. Luottamuspula johtuu etenkin siitä, että Mursi lisäsi viime vuoden lopulla lakimuutoksin omaa valtaansa ja runnoi läpi uuden perustuslain. Muslimiveljeskunnan kriitikoiden mukaan islamistiset puolueet sulkivat muut ulos perustuslain valmistelusta.
Lisää luottoa
Poliittisen luottamuksen lisäksi Egyptin pitäisi kyetä luomaan uskoa myös talouteen. Julkisista menoista pitäisi säästää, jotta budjetin alijäämä saataisiin kuriin. Viime vuonna budjetin alijäämä oli Maailmanpankin mukaan noin 11 prosenttia bruttokansantuotteesta, ja sen odotetaan tänä vuonna nousevan.
Ziad Aklin mukaan tärkeintä olisivat polttoaineen ja muiden hyödykkeiden hintatukiaisten leikkaukset. Valtio tukee Egyptissä polttoaineen hintaa kuluvana vuonna noin 70 miljardilla punnalla eli noin 7,8 miljardilla eurolla.
Tukiaiset ja julkisen sektorin palkat nielevät julkisista menoista jo yli puolet. Tukien leikkausaikeet ovat kuitenkin jo aiheuttaneet Egyptissä väkivaltaisia protesteja.
Lisäksi Egypti tarvitsee kipeästi lisää ulkomaisia turisteja ja investointeja. El Sadatin mukaan etenkin Persianlahden maiden sijoittajat kaikkosivat Egyptistä kuohunnan alettua ja ovat varoneet palaamasta, koska ”pelkäävät vallankumouksen tarttuvan omiin maihinsa”.
Ilman investointeja ei kuitenkaan voida luoda uusia työpaikkoja kansantalouden kirjanpidossa näkyvän talouden piiriin, tutkija Lachen Achy toteaa.
Achyn mukaan vain virallisen talouden työpaikat takaavat työntekijöille turvalliset työolot ja säällisen palkan – sekä valtiolle sen kipeästi tarvitsemia verotuloja.
Kansainvälisen työjärjestön ILO:n mukaan Egyptin työssä käyvistä jopa yli 40 prosenttia teki viime vuonna työtä kansantalouden kirjanpidon ulkopuolella.
Pian Egypti elää velaksi. Qatar ja Libya ovat ilmoittaneet ostavansa Egyptin valtion velkakirjoja viiden miljardin dollarin arvosta, ja Turkki on luvannut kaksi miljardia. Kansainvälisen valuuttarahaston viiden miljardin dollarin lainan ehtona on, että Egypti sitoutuu talousuudistuksiin ja kulukuriin.
El Sadatin mukaan etenkin IMF:n laina olisi Egyptille symbolisesti merkittävä, sillä se loisi talouteen luottamusta ja voisi rohkaista muitakin avaamaan Egyptille lainahanojaan.
Luottamusta kaipaa myös Tunisian talous. Se kasvoi viime vuonna alle puolitoista prosenttia, ja inflaatio kipusi lähes kuuteen prosenttiin. Joka kolmas nuori on vailla työtä.
Ennen poliittista kuohuntaa Tunisiantalous oli noussut kilpailukyvyltään Afrikan parhaaksi ja suoriutui myös globaalissa vertailussa. Vuosina 2011–2012 Tunisia oli Maailman talousfoorumin listalla sijalla 40, ja taakse jäivät esimerkiksi Puola (41), Italia (43) ja Kreikka (90).
Pyrimme nyt järjestämään tytöille asuntoloita ja koulukyytejä.
Tunisiassa taloutta on yksityistetty ja monipuolistettu enemmän kuin naapurimaissa, mutta nyt Tunisiankin poliittisen järjestelmän kriisi jarruttaa talousuudistuksia. Islamistista hallituspuoluetta on syytetty uuden perustuslain säätämistyön kaappaamisesta omien intressiensä ajamiseen. Maltillisella islamistipuolue Ennahdalla on hallussaan enemmistö sekä hallituksen että perustuslakia säätävän kokouksen paikoista.
Keväällä tunisialaisten luottamus Ennahdaan kärsi myös oppositiopoliitikko Chokri Belaidin murhaselkkauksen vuoksi. Sekulaarit oppositiopuolueet syyttivät helmikuisesta murhasta Ennahdaa. Maa syöksyi syvälle poliittiseen kriisiin: Hallitus vaihtui, kun Ennahdaa edustava pääministeri Hamadi Jebali erosi. Islamisteilla on enemmistö myös uudessa hallituksessa, jota johtaa pääministeri Ali Larayedh.
Hallituksenvaihdos ei kuitenkaan tyynnyttänyt tunisialaisia, joista monet kokoontuivat keväällä maan suurimpiin mielenosoituksiin sitten vuoden 2011. Mielenosoittajat vaativat myös uuden hallituksen eroa.
Uusi hallitus sanoo sitoutuneensa siihen, että perustuslaki saadaan säädetyksi viimeistään kesäkuussa. Avoinna ovat muun muassa kysymykset siitä, mikä asema uskonnolla on Tunisian valtiossa ja pitäisikö poliittisesta järjestelmästä tulla pääministeri- vai presidenttivetoinen. Uudet vaalit on määrä järjestää ennen vuoden loppua. Marokossa luottamus poliittiseen järjestelmään on sen sijaan palaamassa, uskoo Marokon parlamentin varapuhemies Mohamed Yatim. Hän edustaa maltillista islamilaista Oikeus- ja kehityspuoluetta PJD:tä, jolla on enemmistö koalitiohallituksen paikoista.
”Arabikevään kuohunnan aikana nuorison liikehdintä suuntautui poliittisen järjestelmän ulkopuolelle, sillä poliittisiin puolueisiin ei luotettu historiallisista syistä. Nyt poliittinen toiminta on ottanut jälleen paikkansa. Poliitikot ovat tiedostaneet uudella tavalla oman työnsä vastuullisuuden”, Yatim sanoo.
Perustuslaki lisää avoimuutta
Marokko sai uuden perustuslain heinäkuussa 2011, ja se takaa kansalaisille muun muassa paremmat mahdollisuudet saada tietoa viranomaisten toiminnasta. Vuoden 2011 lopussa järjestettiin vaalit, joita pidettiin yleisesti rehellisinä. Uuden perustuslain mukaan Marokon kuninkaan on nimitettävä vaalit voittaneen puolueen johtaja pääministeriksi. Aiemmin vaalivoitto ei taannut pääministerin paikkaa.
Hallitusvastuuseen noussut pjd on korostanut sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Puolue on muun muassa tukenut köyhimmän väestönosan lääkehankintoja.
Sosiaalimenojen lisäykset ovat kuitenkin kasvattaneet valtion velkaa ja budjetin alijäämää yli seitsemän prosentin. Etenkin työttömät nuoret ovat olleet tyytymättömiä hallituksen taloudenhoitoon ja osoittaneet mieltään pääkaupungin Rabatin kaduilla viime vuoden lopulta lähtien. Keväällä mielenosoituksiin yhtyivät myös maan kaksi suurinta ammattiliittoa. Mielenosoittajat ovat vaatineet hallitukselta toimia työpaikkojen luomiseksi.
Uusi perustuslaki on parantanut myös naisten oikeudellista asemaa perheessä ja tuonut lisää naisia politiikkaan. Vuoden 2011 vaaleissa naisille varat tiin parlamentista 60 paikkaa yhteensä 395:stä. Naisista valtaosa on edelleen työelämän ulkopuolella. Maaseudulla tyttöjä ei lähetetä välttämättä kouluun, jos matka on pitkä.
Yatim uskoo, että naispoliitikkojen antama esimerkki muuttaa vähitellen perinteisiä asenteita yhteiskunnassa. ”Pyrimme nyt järjestämään tytöille asuntoloita ja koulukyytejä. Äärimmäisessä köyhyydessä elävät perheet saavat lisäksi pienen korvauksen, jotta voivat lähettää kaikki lapsensa kouluun.”
Vaurautta ja epävakautta
Pohjois-Afrikan maista Algeria ja Libya hyötyvät huomattavista öljy- ja kaasutuloista, mutta myös näissä maissa kaivataan poliittisia uudistuksia.
Algerialle on kertynyt öljy- ja kaasutuloista yli 200 miljardin dollarin valuuttavarannot. Hyvin kohdennetuilla markkinauudistuksilla Algeriasta voisi tulla koko alueen talousveturi. Presidentinhallinto ja maan turvallisuuskoneisto ovat kuitenkin olleet haluttomia avaamaan taloutta tai höllentämään autoritaarista otettaan 37 miljoonan asukkaan väestöstä.
Libya kamppailee edelleen vuoden 2011 sisällissodan jälkeisen epävakauden keskellä. Huhtikuun lopulla Ranskan suurlähetystön edessä Tripolissa räjähti pommi, joka haavoitti kolmea ihmistä. Tuoreessa muistissa on myös isku Yhdysvaltain konsulaattiin Benghasissa. Iskussa kuoli muiden muassa Yhdysvaltain suurlähettiläs.
Tripolin räjähdys oli ensimmäinen isku Libyan pääkaupunkiin. Sitä pidettiin mahdollisena merkkinä hallituksen vallan heikkenemisestä.
Artikkelissa haastatellut pohjoisafrikkalaiset poliitikot ja tutkijat osallistuivat maaliskuussa eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan ja Ulkopoliittisen instituutin järjestämään tilaisuuteen Helsingissä.
Ensisilmäyksellä Diyarbakır näyttää melko tyypilliseltä turkkilaiskaupungilta. Vanhan kaupungin puodit notkuvat erilaisia pähkinöitä, lokum-makeisia, kuivattuja hedelmiä ja ympäröivällä maaseudulla valmistettuja juustoja. Pienten kahviloiden ulkopuolelle on kokoontunut vanhoja miehiä rupattelemaan ja nauttimaan kevätauringosta. Diyarbakırin uudenaikaisissa kaupunginosissa katukuva ei juuri poikkea Istanbulista.
Taivaan halki tuon tuosta jyristävät F16-hävittäjät kuitenkin muistuttavat, ettei nyt olla Istanbulissa. Lentokoneet ovat matkalla Pohjois-Irakin Kandil-vuorillle, jossa sijaitsee Kurdistanin työväenpuolueen pkk:n päämaja.
Kaupungin katuja partioivat panssaroidut poliisiautot, ja kaduilla kuulee enemmän kurdin kuin turkin kieltä. Siellä täällä vilahtelevat kurdien lipun värit: vihreä, punainen ja keltainen. Kaupunki on Amed, kuten paikalliset Diyarbakıria kurdin kielellä nimittävät, Kurdistanin epävirallinen pääkaupunki.
Maaliskuun 21. päivänä otettiin historiallinen askel Turkin ja pkk:n välisen, lähes 30 vuotta jatkuneen konfliktin ratkaisemiseksi, kun pkk-johtaja Abdullah Öcalan ilmoitti pkk:n joukkojen vetäytyvän Turkista. Diyarbakırissa, jossa pkk:lla on vankka kannatus, rauhanneuvottelujen edistymiseen suhtaudutaan varovaisen optimistisesti.
”Uskon, että kurdiosapuoli tekee kaikkensa rauhan aikaansaamiseksi, mutta en luota Turkin hallitukseen,” toteaa Kurdi Der -nimisen kurdin kielen instituutin johtaja Sebahattin Gültekin.
Hänen mielestään Turkki sovittelee nyt pkk:n kanssa, koska kurdien ja pkk:n asema on voimistunut Turkissa ja laajemmin Lähi-idässä, ei niinkään siksi, että Turkin hallitus olisi muuttanut ajattelutapaansa.
Kurdin kieltä opettava Ömer Fidan myötäilee Gültekinin näkemystä. Fidanin mukaan kurdien kohonnut koulutustaso ja lisääntynyt tietoisuus omista oikeuksistaan ovat vahvistaneet kurdien asemaa Turkissa. Lisäksi Turkin pyrkimys EU:n jäseneksi on pakottanut valtion ottamaan kurdien aseman huomioon.
Fidan työskentelee Cigerxwin-kulttuuri-instituutissa, joka on hyvä esimerkki kurdien ja kurdikulttuurin vahvistuneesta asemasta Turkissa. Kolmen vuoden ajan toimineessa instituutissa voi opiskella yksinomaan kurdin kielellä kurdien kansantanssia, perinnemusiikkia, elokuvataidetta ja kirjallisuutta – kurdin kielen ohella.
Täysin ongelmatonta instituutin toiminta ei tosin ole. Fidanin mukaan poliisit lähestyvät usein instituutin oppilaita ja uhkailevat heitä pidätyksellä. Taannoisessa ratsiassa poliisit takavarikoivat instituutin tietokoneita ja kirjoja, eikä valtaosaa takavarikoidusta omaisuudesta koskaan palautettu.
Rauhanprosessista huolimatta epäluottamus Turkin valtiota kohtaan elää edelleen vahvana Diyarbakırissa. Kaupungin ahtaissa asuinkortteleissa likaisten lasten joukot kerjäävät satunnaisilta matkailijoilta rahaa muistuttaen 1990-luvun tapahtumista. Turkin ja pkk:n välinen konflikti oli tuolloin pahimmillaan, ja sadattuhannet kurdit pakkautuivat Diyarbakıriin ja muihin alueen kaupunkeihin, kun Turkin armeija poltti arviolta 3 000 kurdikylää.
Ömer Fidanin mukaan pääministeri Recep Tayyip Erdoğanin tapa kutsua pkk-taistelijoita terroristeiksi ei ole omiaan lisäämään kurdien luottamusta hallitusta kohtaan. ”He ovat ystäviämme, perheenjäseniämme, naapureitamme. Miten voisimme luottaa hallitukseen, joka kutsuu heitä terroristeiksi?” hän kysyy.
Silti Diarbakırissa toivotaan jo, että Turkin ja pkk:n välinen rauha toisi Kaakkois-Turkkiin myös lisää matkailijoita.
”Voisitko tuoda Suomesta lisää turisteja tänne?” kysyy hotellissani työskentelevä Ahmed kirjautuessani ulos hotellista. Lupaan tehdä parhaani.