Kirjoittaja
Kirjoittaja on lähetystöneuvos ulkoministeriön yleisen kehityspolitiikan ja suunnittelun yksikössä.
Rauhasta ei voi neuvotella, jos kieltäytyy keskustelemasta vastapuolen kanssa, oli se kuinka hajanainen hyvänsä.
Oppi saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta siitä on jouduttu vääntämään kättä etenkin Yhdysvaltain hallinnon kanssa niiden rauhanneuvottelujen kulisseissa, joissa Kirkon Ulkomaanavun (KUA) toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen on ollut mukana.
Pentikäinen toimii sekä YK:n rauhanvälittäjien rosterissa että KUA:n ylläpitämässä perinteisten ja uskonnollisten johtajien rauhanvälitysverkoston sihteeristössä. Hän on ollut mukana hieromassa rauhaa esimerkiksi Somaliassa, Nigeriassa, Kongon demokraattisessa tasavallassa ja Syyriassa.
”Yhdysvaltain hallinnon asenne on estänyt monta hyvää dialogimahdollisuutta esimerkiksi somalialaisen al- Shabaabin kanssa”, Pentikäinen sanoo helsinkiläisessä kahvilassa. Hän on vasta palannut Keniasta, al-Shabaabin reviiriltä.
Myös Mark Perry katsoo kirjassaan Talking to Terrorists, että Yhdysvaltain kannattaisi päivittää jäykkää asennettaan, jonka mukaan terroristien kanssa ei neuvotella. Mutta miksi terroristeja pitäisi katsoa silmästä silmään, pitää tasaveroisina neuvottelukumppaneina diplomaattien kanssa?
Koska eristäminen radikalisoi ryhmiä, pitkittää konflikteja ja antaa terroristeille valtaa, Pentikäinen sanoo.
”Jos ihmiset ajetaan nurkkaan, he muuttuvat vaarallisiksi. Silloin rauhanprosessi on haavoittuva ja ulos jätetyt ryhmät voivat horjuttaa sitä sen ulkopuolelta.”
Sitä paitsi useimmissa nykymaailman konflikteissa on äärimmäisen vaikeaa erottaa hyviä ja pahoja, niitä joiden kanssa voidaan keskustella ja niitä joiden kanssa ei. Pentikäinen ottaa esimerkiksi Syyrian: siellä sotarikoksiin ovat syyllistyneet kaikki konfliktin osapuolet.
”Terroristiryhmät toimivat syvällä opposition rinnalla, joten erotteleminen on mahdotonta. Siksi avainkysymyksen on oltava, mitä ihminen tai ryhmä haluaa saavuttaa.”
Siihen vastaamalla niin oppositioksi itseään kutsuvat ryhmät kuin radikalisoituneet ja itsenäisesti aseisiin tarttuneet taistelijatkin joutuvat paljastamaan jotain itsestään. Jos tulevaisuuden toiveissa on järjestäytynyt yhteiskunta, neuvotteluille on jo osoitettu yhteinen suunta.
Lähi-idän kehitys kuitenkin huolettaa Pentikäistä. Vaikka Iran saataisiin ulos kansainvälisen neuvotteluareenan umpikujasta ja Syyrian neuvotteluille siten avautuisi mahdollisuus, ongelmaksi jäisi se, että Syyrian ääriliikkeillä on valtionvastainen agenda. Ne eivät usko valtioon.
”Opposition puolella on noin 10 000 ulkomaisen taistelijan joukko, ja tästä on tullut pysyvä ilmiö. Tällaiset ryhmät voivat suistaa minkä tahansa hauraan alueen raiteiltaan”, Pentikäinen sanoo.
Jäljelle jää kysymys siitä, kuka todella pystyy systemaattiseen dialogiin liikkuvien taistelijoiden kanssa. Paikalle tarvittaneen valtioiden välisen kansainvälisen yhteisön edustajien lisäksi Pentikäisen kaltaisia matalan profiilin diplomaatteja, jotka osaavat rakentaa luottamusta ja joilla on hyvät suhteet valtaapitäviin, aina Valkoiseen taloon asti.
Terroristien näkökulmasta tärkeintä on, että välittäjä pystyy olemaan heille hyödyksi.
”Välittäjän on kyettävä selittämään terroristeille kansainvälisen yhteisön toimintalogiikkaa ja toisaalta välittämään vastapuolelle totuudenmukainen kuva siitä, mitä terroristit haluavat”, Pentikäinen sanoo.
”95 prosenttia rauhanvälityksestä tapahtuu muualla kuin hotellien neuvotteluhuoneissa, eikä niissä tilanteissa ole yleensä ruuhkaa.”
Mark Perry: Talking to Terrorists: Why America Must Engage with its Enemies. Basic Books 2010.
Monet taloustieteilijät pitävät viime vuosikymmenen lopun globaalia finanssikriisiä pahimpana sitten 1930-luvun laman. Se herätti monet pohtimaan talousjärjestelmämme heikkouksia. Julkiselta vallalta alettiin peräänkuuluttaa vahvempaa finanssimarkkinoiden sääntelyä. Jopa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja Maailmanpankki myönsivät, että niiden 30 vuoden ajan antamat suositukset ankarasta talouspolitiikasta ja valtion roolin pienentämisestä kehitysmaille olivat virheellisiä.
Globaalin talouskriisin vanavedessä Kreikka ajautui syvään velkakriisiin. Euromaat ja IMF tulivat apuun, mutta ehtonaoli, että Kreikka sitoutuu tiukkaan säästökuuriin. Viime vuonna IMF myönsi tehneensä vakavia virheitä myös Kreikan säästöpakettien laatimisessa. Herää kysymys, oppivatko globaalit toimijat ja talouspoliittiset päättäjät virheistään.
Suomessa keskustelu talouspolitiikan perusteista on vähäistä. Jussi Ahokkaan ja Lauri Holapan kirja Rahatalous haltuun onkin tervetullut avaus talouskeskusteluun.
Jussi Ahokas & Lauri Holappa: Rahatalous haltuun. Irti kurjistuvasta talouspolitiikasta. Like 2014, 397 s.Kirjoittajien mukaan Suomessa taloustieteen uusklassisella valtavirralla on erityisen vahva hegemonia: Toimittajat haastattelevat uusklassisen koulutuksen saaneita taloustieteilijöitä neutraaleina asiantuntijoina. Taloustieteen laitoksillakaan ei kirjoittajien mukaan ole mahdollista haastaa valtavirtateoriaa.
Kirja aloittaa uusklassisen suuntauksen kyseenalaistamisen sen perustarinasta. Valtavirtateorian mukaan nykyinen talousjärjestelmämme perustuu hyödykkeiden vaihtokauppaan. Rahaotettiin käyttöön, koska se helpotti vaihtokaupan tekemistä. Taloustieteen valtavirta näkee rahan näin ollen vain neutraalina hyödykkeenä.
Antropologinen tutkimus kumoaa vaihtokauppatarinan. Sen mukaan ihmiset ovat luoneet keskenään velkasuhteita jo tuhansia vuosia ennen metallirahan käyttöönottoa. Kirjoittajien kannattaman jälkikeynesiläisen teorian mukaan talouden ytimessä onkin hyödykkeiden vaihtamisen sijaan velkasuhde, joka syntyy kahden toimijan välille. Raha on merkki tästä velkasuhteesta.
Ahokkaan ja Holapan mukaan rahaon siis kaikkea muuta kuin neutraali vaihdon väline. Se on kaiken taloudellisen toiminnan keskiössä.
Maallikolle kuulostaa epäintuitiiviselta, että raha syntyy talouteen tyhjästä. Rahatalous haltuun -kirjan mukaan näin kuitenkin on. Käytännössä keskuspankkilainaa pankeille rahaa aina, kun sitä tarvitaan. Rahapoliittisesti suvereeni valtio tai talousalue ei voi koskaan ajautua maksukyvyttömäksi, varsinkaan jos sen valuuttaa käytetään kansainvälisesti kauppavaluuttana. Esimerkiksi Yhdysvalloilla ja euroalueella on tällainen asema.
Jälkikeynesiläinen ratkaisu kapitalistisen järjestelmän epävakauteen on sääntely. Kokonaisvaltaisin – ja samalla utopistisin – ehdotus on kansainvälinen keskuspankkien selvitysjärjestelmä.
Ajatus on peräisin taloustieteilijä Paul Davidsonilta, joka sai vaikutteita John Maynard Keynesiltä. Ideana on, että selvitysjärjestelmä tasaisi rahavirtoja talousalueiden välillä. Valtioiden ei siis kannattaisi rajoittaa kotimaista kysyntää ja palkkojen kasvuvauhtia alle tuottavuuden kasvun, kuten Saksa on kirjoittajien mukaan tehnyt viime vuosina. Myös spekulatiivinen sijoittaminen saataisiin kuriin.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ylijohtaja Juhana Vartiainen kertoi Taloussanomissa pitäneensä kirjasta, mutta moitti sitä olkiukkojen rakentelusta: hänen mukaansa valtavirran taloustieteilijät eivät vaella pimeydessä, kuten kirja antaa ymmärtää. Olisikin kiinnostavaa kuulla valtavirran suomalaisten taloustieteilijöiden vastaus Ahokkaan ja Holapan avaukselle.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
James Fergusson: The World’s Most Dangerous Place. Inside the Outlaw State of Somalia. Da Capo Press 2013, 405 s.Somalia oli vielä 1960-luvulla yksi lupaavimmista Afrikan maista. Vuoden 1969 sotilasvallankaappausta seurasi yli 20 vuotta korruptoitunutta hallintoa. 1990-luvun alussa maassa puhkesi sisällissota.
YK:n yritys rauhoittaa Somaliaa rauhanturvaoperaatiolla 1990-luvun alussa epäonnistui, ja klaanien väliset taistelut ovat jatkuneet maan keski- ja eteläosissa tähän päivään asti. Miljoonat somalit ovat paenneet maasta, ja somalidiaspora ulottuu nykyään maailman jokaiseen kolkkaan.
Somalian ongelmat eivät ole pysyneet maan rajojen sisällä. Somalitaustaisia henkilöitä on jäänyt kiinni terrori-iskuista Keniassa ja Lontoossa.
Brittitoimittaja James Fergusson avaa kirjassaan näköaloja Somalian moniulotteiseen todellisuuteen. Teos perustuu silminnäkijähavaintoihin ja haastatteluihin eri puolilta maata.
Somaliaa käytetään usein esimerkkinä romahtaneesta valtiosta. Maa on lähes kaikilla kehitysmittareilla tarkasteltuna pahnanpohjimmainen. Somalian pääkaupunki Mogadishu on tullut tunnetuksi maailman vaarallisimpana paikkana, Afrikan Stalingradina.
Fergusson kuvaa, miten kolmella mantereella elävät somalidiasporan edustajat yrittävät löytää identiteettiään. Haastateltavien joukossa on itsemurhaiskuja tehneiden henkilöiden sukulaisia ja ystäviä, radikaalia islamintulkintaa edustavia jihadisteja sekä amerikkalaistuneita ja brittiläistyneitä nuoren sukupolven somaleja, jotka näkevät Somalian klaaniperinteen silkkana kirouksena.
Vaikka osa maasta on jatkuvan kaaoksen vallassa, toisilla alueilla eletään rauhassa. Maahan on juurtunut uudenlaisia liiketoimia, turvallisuus on parantunut ja paikallispolitiikka aktivoitunut. Diasporan edustajia on palannut Somaliaan uusin toivein.
Vastakohtana Mogadishun toivottomuudelle Fergusson kuvailee Hargeisaa, joka on elinvoimainen ja toivoa täynnä oleva afrikkalainen kaupunki, kuin keskiaikainen Venetsia: liiketoiminta kukoistaa, vaikka keskushallintoa ei sanan varsinaisessa merkityksessä olekaan. Alueen talous perustuu pitkälti Saudi- Arabiaan suuntautuvaan karjakauppaan. Matkapuhelinpalvelut on luokiteltu Afrikan kahdeksanneksi parhaiksi, ja pankkiasioita voi hoitaa kännykän avulla syrjäseuduillakin.
Hargeisa sijaitsee Somalimaan alueella, joka on julistautunut itsenäiseksi vuonna 1991. Vaikka Somalimaa ei ole saanut itsenäisyydelle kansainvälistä tunnustusta, alue on de facto muusta Somaliasta irrallinen eikä katso olevansa millään tavalla Mogadishun hallinnolle alisteinen.
Mikä on Somalian tulevaisuus valtiona? Fergusson ei anna tähän yksiselitteistä vastausta. Kirjasta voi päätellä, että mikäli laajamittaiseen köyhyyteen ja työttömyyteen ei puututa riittävästi, ei maan tulevaisuus ole kovin valoisa. Lisäksi maan hallintotapaa pitää kehittää, koulutukseen tulee panostaa ja erityisesti korruptiosta tulisi päästä eroon.
Yrityksistä huolimatta maan keskushallinto ei ole kyennyt vakiinnuttamaan asemaansa eikä ulottamaan valtaansa Mogadishun ulkopuolelle ilman Afrikan unionin rauhanturvaajien tukea. Fergussonin mukaan ongelman ydin liittyy Somalian klaanien väliseen eripuraiseen vallanjakoon, jossa hallituksen muodostamista seuraa aina taistelu viroista. Somalien tulisi irtisanoutua klaaniajattelusta päästäkseen eteenpäin yhteiskuntana, Fergusson arvioi. Ainakaan Somaliassa elävillä somaleilla tähän ei näyttäisi kuitenkaan olevan vielä rahkeita.
Kirjasta voi päätellä, että modernin valtion muodostaminen ei ehkä vielä ole Somaliassa ajankohtaista. Sen sijaan Hargeisan kaltaiset Afrikan Venetsiat kykenevät kukoistamaan. Niissä valtaa ei tarvitse jakaa klaanien kesken, kun olemisen keskiössä on politiikan sijasta pikemminkin kaupankäynti.
Kirjoittaja on kehityspolitiikan neuvonantaja ulkoministeriössä.
Kiinan taloutta koskevasta keskustelusta ei ole nykyään vaikeaa löytää huolestuneita äänensävyjä. Pekingin yliopiston rahoituksen professori Michael Pettis esittää kirjassaan varsin pessimistisen näkemyksen Kiinan näkymistä.
Pettis analysoi erityisesti Kiinan ja sen kauppakumppanien maksutaseissa tapahtuvia muutoksia. Hän näkee huolestuttavana, että Kiina ei ole onnistunut kasvattamaan kotimaista kulutustaan. Maa on nauttinut pitkään kaupan ylijäämästä, mutta tulevaisuudessa on vaarana, että velkaantumistaan suitsivat alijäämämaat ostavat vähemmän kiinalaisia tuotteita.
Kiina on jäljitellyt Pettisin mukaan kasvussaan Japanin lanseeraamaa niin sanottua aasialaista kasvumallia, jonka hän puolestaan näkee toisintona Yhdysvaltain 1800-luvulla omaksumasta mallista. Aasian mallista kuitenkin puuttuvat suhteellisen avokätiset palkat työläisille, joiden Pettis arvioisi johtavan kestävämpään kasvuun.
Hallitsevana piirteenä Japanin ja Kiinan malleissa on sen sijaan investointivetoisuus, mitä Pettis pitää riskialttiina strategiana. Taloushistoria osoittaa, että investoijia suosiva kehitysmalli johtaa aina varallisuuden haaskaukseen ja velkaantumiseen – Kiinan tapauksessa kyseenalaisiin infrastruktuuri- ja kiinteistöhankkeisiin.
Michael Pettis: Avoiding the Fall. China’s Economic Restructuring. Carnegie Endowment for International Peace 2013, 150 s.Maan varallisuutta on siirretty jatkuvasti ja laajassa mitassa kotitalouksilta sijoittajille. Tämä on tapahtunut epäsuorasti kolmella tavalla: matalilla koroilla (varallisuutta siirtyy säästäjiltä lainanottajille), pitämällä vaihtokurssi alhaisena (auttaa vientiteollisuutta, kallistaa tuontitavaroita) sekä pitämällä palkkojen nousu selvästi tuottavuuden kasvun alapuolella.
Pettisin mukaan on harhakäsitys, että Kiina olisi työvoimavaltainen talous. Investoinnista on tehty maassa keinotekoisen edullista, ja halvasta pääomasta on tullut talouden tukipilari.
Pettis pitää keskustelun hankalimpana pulmana kysymystä siitä, kuinka pahasti investointeja on haaskattu pitkällä aikavälillä. Mikäli Kiinan investoinnit olisivat tuottavia, kotitalouksien kulutuksen osuuden BKT:stä olisi pitänyt kasvaa kohtuullisemmaksi, sillä arvoa luovat investoinnit vaurastuttavat aina lopulta kansalaisia. Koska näin ei ole tapahtunut, kotitaloudet ovat Pettisin mielestä saaneet epäsuorasti maksaa hukkainvestointien kustannukset.
Tarpeellisia muutoksia vaikeuttavat suuresti taloudellis-poliittisen eliitin edut. Talouden hallittu tasapainotus edellyttäisi niiden karsimista, ja erityisesti valtiosektoria pitäisi kaventaa. Sen sijaan Pettis ei näe Kiinan poliittisena perusongelmana mahdollisia yhteiskunnallisia levottomuuksia, sillä kulutuksen ja investointien suhteen tasapainotus johtaa kotitalouksien suhteellisen varallisuuden kasvuun.
Pettis uskoo Kiinan ajautuvan sisäisen velanhoitonsa kanssa ongelmiin 3–4 vuoden aikana. Tämä ei kuitenkaan välttämättä näkyisi äkillisenä paniikkina, koska maan pankkijärjestelmä toimii kovin tahmeasti. Pettis arvioi, että edessä on väistämättä hitaamman kasvun aika. Nopeaa kasvua on mahdotonta ylläpitää, koska se edellyttäisi kulutuksen lisäämistä epärealistisen paljon.
Vakavat talouskriisit on yleensä selvästi aliarvioitu ennalta, kuten Pettis itse osuvasti huomauttaa. Maailmantalouden kasvua viime vuosina ylläpitäneen Kiinan kasvun huomattava hidastuminen vaarantaisi koko maailmantalouden toipumisen.
Pettis perustelee analyysinsä varsin vakuuttavaan tapaan. Keskustelu varmasti jatkuu siitä, minkälaisia pitkän aikavälin seurauksia Kiinan velkaantumisesta ja virheinvestoinneista on.
Kirjoittaja on jatko-opiskelija Helsingin yliopistossa.
Roman Herzog: Europa neu erfinden. Vom Überstaat zur Bürgerdemokratie. Siedler 2014, 160 s.Saksan entinen liittopresidentti Roman Herzog on eläkevuosinaan suunnannut kiinnostuksensa ja kritiikkinsä ennen muuta Euroopan unioniin. Juristina Herzog vaatii täsmällisesti määriteltyjä linjauksia EU:n toimivallasta.
EU-kansalaiset odottavat Herzogin mukaan unionilta sisäisen rauhan säilymisen lisäksi saavutetun hyvinvoinnin säilyttämistä ja jämäkkää toimintaa maailmannäyttämöllä. Sisäinen rauha onkin säilynyt, mutta yhteisessä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa EU ei toistaiseksi ole onnistunut kovin hyvin.
Pyrkimys turvata rauhallinen kehitys unionin naapurustossa epäonnistui esimerkiksi Jugoslavian hajotessa. Kaikkea verenvuodatusta tuskin olisi voitu estää, mutta paljolta olisi säästytty, elleivät EU-maat olisi alun alkaen asettuneet tukemaan sodan eri osapuolia jo sukupolvia aiemmin muodostuneiden sympatioiden ja liittolaisuuksien pohjalta, Herzog arvioi.
Herzogin mukaan EU:n toimivalta tulisi ulkopolitiikassa rajoittaa tarkasti määriteltyihin asioihin, joita hän ei tosin itsekään määrittele. Laajaa edustustoverkostoa EU ei Herzogin mielestä tarvitse, se voidaan jättää jäsenvaltioille. Unionilla tulisi olla pieni ja joustava ulkoasiainhallinto, joka keskittyisi konferenssi- ja matkadiplomatiaan kulloistenkin tarpeiden mukaan.
Herzog katsoo, että EU on kompensoinut ulkopoliittista saamattomuuttaan laajentumisella. Kun ulkopolitiikan saavutukset ovat jääneet vaatimattomiksi, uusien jäsenien ottamisella on ainakin laajennettu EU:n sisäistä ”rauhanvyöhykettä”.
Herzog varoittaa kuitenkin EU:ta laajentumisinnosta ja uusien jäsenten ottamisesta liian löyhin perustein. Jos tavoitteena on vain rauhanvyöhykkeen laajentaminen, muut jäsenyyden edellytykset – demokratian ja oikeusvaltion laatu ja taloudellinen uudistumiskyky – saavat vähemmän painoarvoa kuin pitäisi. Eurooppa ei vahvistu kasvamalla mahdollisimman suureksi. Turkin EU-jäsenyyden edellytyksenä olisi, että valtio ja uskonto erotettaisiin maassa toisistaan.
Herzog on selvästi saanut tarpeekseen EU:n byrokratiasta. Kaikkia jäsenvaltioita sitovia asetuksia tulisi hänen mielestään säätää nykyistä vähemmän ja tyytyä niiden sijasta direktiiveihin, jotka ohjeistavat jäsenmaita, mutta jättävät niille päätösvaltaa lainsäädännön toteuttamisessa. Herzog toteaa, että yksimielisyyttä vaativissa päätöksissä jokaisella jäsenvaltiolla on veto-oikeus, jota olisi syytä joskus myös käyttää – ei liioitellusti, mutta siten, ettei ”eurooppalaisen byrokratian ongelmatietoisuus herpaantuisi”.
EU:n perussopimuksessa määriteltyä subsidiariteettia eli läheisyysperiaatetta ei Herzogin mielestä noudateta läheskään riittävästi. Päinvastoin EU käyttää sille annettua lainsäädäntövaltaa kiusallisen tiukasti. Acquis communautaire eli EU:n säännöstö on kokeneen juristin mielestä liian laaja ja kasvaa jatkuvasti. Herzog arvioi, että siinä olisi noin 70 000 sivua, mutta suurempiakin lukuja on esitetty.
Herzogille tuottaa vaikeuksia ratkaista, kumpaa pitäisi enemmän ihmetellä, Brysselin pykälähirmujen ahkeruutta vai heidän työnsä mielettömyyttä. Hänen reseptinsä on yksinkertainen: puolet pois pykälänipusta.
Eurokriisiä Herzog käsittelee vain ohimennen. Sen sijaan hän puuttuu budjettipolitiikkaan ja toteaa sen kuuluvan valtiollisen riippumattomuuden ytimeen. Euroopan ”valtiovarainministeristä” tai ”taloushallituksesta” puhuminen johtaa Herzogin mielestä harhateille.
Hän ei tarkoita sitä, ettei jäsenmaiden budjettipolitiikkaa tulisi valvoa. Valvontamekanismin tulisi olla automaattista eikä riippua neuvoston poliittisista päätöksistä. Rahasakkoja, jotka vain pahentavat ahdingossa olevan jäsenvaltion tilaa, Herzog ei suosittele, vaan lähinnä äänioikeuden menettämistä.
Virtaviivaisempi, solakampi ja siten vahvempi Euroopan unioni on Roman Herzogin keskeinen viesti.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Diane Francis: Merger of the Century. Why Canada and America should become one country. Harper Collins 2013, 404 s.Vanhan vitsin mukaan yhdysvaltalaisen ja kanadalaisen ero on siinä, että vain kanadalainen tietää, ettei Kanada kuulu Yhdysvaltoihin.
Toimittaja Diane Francisilla on molempien maiden kansalaisuus, mutta hän haluaisi maiden yhdistyvän. Maiden kokoeron vuoksi tämä tarkoittaisi käytännössä Kanadan liittymistä osaksi Yhdysvaltoja.
Talous ja kulttuuri yhdistävät maita jo nyt paljon läheisemmin kuin vaikka EU:n tilkkutäkkiä. Lukuisat kanadalaisetpäätyvät työurallaan etelänaapurin puolelle. Paljon puhuvaon tieto, että useampi kanadalainen seuraa etelänaapurin Super Bowlia kuin Kanadan omaa vastinetta Grey Cupia.
Ensisijaisesti Francis kuitenkin perustelee yhdistymistä uhkakuvilla: Kanada on liian pieni selvitäkseen yksin globaalissa taloudessa. Kiina ja Venäjä valtaavat pala palalta Kanadan talouden ja saavat haltuunsa maan mittavat luonnonvarat. Turvallisuuspoliittisesti Kanada on jo nyt riippuvainen Yhdysvalloista.
Francis lähestyy aihettaan laskukonementaliteetilla: kahden valtion yhdistyminen on hänelle käytännössä samanlainen toimitus kuin yritysmaailman fuusiot. Olennaista on yhdistymisen taloudellinen organisointi. Monimutkaiset kulttuuriset ja poliittiset kysymykset hän jättää vähemmälle käsittelylle.
Francisilla on esittää jopa vaihtoehtoisia laskelmia. Erään mukaan Yhdysvaltain pitäisi maksaa jokaiselle kanadalaiselle 492 529 dollaria korvauksena maan suurista resursseista. Francisin silmissä Kanada tuntuukin olevan lähinnä ”kehittämätön” raaka-aineaitta, joka vain odottaa ottajaansa.
Rahapuhe tuo tunteita herättävään aiheeseen kieltämättä mielenkiintoisen näkökulman: mikä on itsenäisyyden hinta? Mistä hinnasta esimerkiksi suomalainen olisi valmis myymään maansa? Ja olisiko hinta erilainen, jos ostajana olisi Ruotsi tai Venäjä?
Miten kansakunnan, maan tai valtion voisi houkuttelevasti ”brändätä”? Tähän kysymykseen pureutuu Melissa Aronczyk, joka työskentelee mediatutkimuksen apulaisprofessorina Rutgersin yliopistossa Yhdysvalloissa.
Aronczyk määrittelee maabrändäyksen imagon luomiseksi kotimaassa ja ulkomailla sekä yritysten ja julkisen sektorin palvelemiseksi. Pyrkimyksenä on auttaa maata kilpailemaan taloudellisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Onnistuneen maabrändäyksen on tarkoitus tuoda maahan lisää turisteja, ulkomaisia sijoituksia ja koulutettua työvoimaa sekä kasvattaa vientiä.
Lisäksi pyrkimyksenä on kohentaa maan vaikutusvaltaa diplomaattisilla areenoilla. Myönteinen maakuva parantaisi myös omien kansalaisten käsityksiä maastaan ja poliittisista johtajistaan.
Aronczyk näkee maabrändäysintoilun taustalla uusliberalismin, globalisaation ja aggressiivisten konsulttien myyntivoiman kaltaisia yhteiskunnallisia muutosvoimia. Hän suhtautuu kriittisesti markkinavoimiin ja valtaan. Aronczykin lukeminen tuo väistämättä mieleen Naomi Kleinin teokset No Logo (2000) ja The Shock Doctrine (2007), joista edellinen keskittyi kritisoimaan monikansallisten kuluttajabrändien valtaa ja jälkimmäinen anglosaksisten poliitikkojen kriisimaissa ajamia rakennesopeutusohjelmia.
Melissa Aronczyk: Branding the Nation. The Global Business of National Identity. Oxford University Press 2013, 256 s.Aronczyk kuvaa, kuinka konsulttien myymissä maabrändäysprojekteissa on tyypillisesti neljä vaihetta. Projekti etenee maabrändin tai imagon nykytilan arvioinnista eri tahojen koulutuksen kautta uuden brändin suunnitteluun sekä lopulta toteutukseen ja kommunikointiin.
Brändisuunnittelusta vastaavat konsultit tosin usein karkaavat ennen viimeistä vaihetta tai eivät ainakaan ota siitä vastuuta. Maabrändäyksestä kiinnostuneille poliitikoille ja virkamiehille voisikin olla tärkeä oppi, että konsultit pitäisi velvoittaa ottamaan jonkinlainen vastuu myös brändivisioiden toimeenpanosta ja varsinaisista tuloksista.
En itse osallistunut Suomen taannoiseen maabrändiprojektiin enkä tiedä, minkä konsulttien apua projektissa käytettiin. Näyttää joka tapauksessa siltä, että Aronczykin mainitsemia piirteitä liittyi Suomenkin projektiin. Konsultit lienevät Suomessakin huolehtineet kolmesta ensimmäisestä vaiheesta, mutta tiettävästi Suomelle luotujen brändiarvojen toteuttamisesta, kommunikoimisesta ja tuloksista ei kukaan ole ottanut sen kummempaa vastuuta.
Tämän osoittaa se, että Suomen maabrändille määritettyjen keskeisten arvojen – Suomen ratkaisukeskeisyyden, opettajien ja koulutuksen ylivertaisuuden sekä puhtaan veden – eteen ei ole tehty juuri mitään konkreettista projektin loppuraportin julkaisemisen jälkeen.
Konsulttien standarditemppu onkin toisaalta sysätä vastuu ”meidän kaikkien” harteille: jokainen kansalainen ja organisaatio on omalta pieneltä osaltaan vastuussa uuden maabrändin rakentamisesta. Tämän havaitsee selvästi lukiessaan Suomen maabrändiprojektin loppuraporttia.
Mikä maabrändäyksessä sitten oikeasti menee pieleen? Helpointa tämä on nähdä vertaamalla maabrändäystä yritysbrändäykseen. Aronczyk ei tätä vertailua kuitenkaan tee.
Yritykset innostuivat kymmenkunta vuotta sitten ajatuksesta, että yritykselle voisi määritellä muutaman haluttavan brändiarvon, jotka tekisivät sen houkuttelevaksi.
Sittemmin kuitenkin huomattiin, ettei yksinkertaisesti ole mahdollista määritellä muutamaa universaalia brändiarvoa, jotka tekisivät yrityksen houkuttelevaksi kaikille sidosryhmille ja yleisöille.
Markkinoinnin ehkä tärkein oppi on segmentointi: asiakkaat ja yleisöt tulee jakaa eri ryhmiin eli segmentteihin ja tarjota eri segmenteille juuri niitä asioita, joita ne kaipaavat.
Jos yrittää olla kaikkea kaikille, ei ole kenellekään mitään. Sama pitäisi ymmärtää maabrändäyksen yhteydessä.
Siksi pitäisi miettiä erikseen, mitkä tekijät tekevät maasta houkuttelevan erilaisille turistiryhmille, erilaisille sijoittajaryhmille, erilaisille maahanmuuttajaryhmille ja niin edelleen. Ulkomaiset turistit, sijoittajat ja maahanmuuttajat eivät nimittäin hae Suomesta samoja asioita.
Esimerkiksi maamme hiljaisuus, puhtaus ja eksotiikka vetävät kyllä tiettyjä turisteja, mutta ovat signaaleja markkinan marginaalisuudesta ja jopa sijoittajariskistä – ja ahdistavat suuren maailman ihmisvilinään tottuneita ekspatriaatteja ja maahanmuuttajia. Tämä yksinkertainen esimerkki osoittaa, että kaikille kohderyhmille sopivaa brändiarvoa ei kannata etsiä, jos sellaista ei ole.
Sen sijaan pitäisi määritellä eri kohderyhmille omat houkutustekijänsä ja rakentaa kohdennettua brändi-imagoa kullekin segmentille.
Kirjoittaja on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun liiketaloustieteen professori.
Eurovaalit on käyty. Toisaalla on juhlittu nousua europarlamenttiin, toisaalla nielty karvaita tappion kyyneliä. Suomen 13:sta mepistä vain vihreiden Satu Hassi ja keskustan Riikka Pakarinen luopuivat leikistä vapaaehtoisesti.
Pakarinen oli vuoden 2009 eurovaalien suuri yllättäjä: valtakunnanpolitiikassa hän oli lähes tuntematon, mutta nousi itäisen Suomen äänikuningattareksi ja samalla Suomen nuorimmaksi mepiksi. Europarlamentissa Pakarinen kamppaili etenkin aluekehityksen rahoituksen puolesta.
Perhesyiden vuoksi Pakarinen ei halunnut kilvoitella jatkopaikasta tämän vuoden vaaleissa. Nyt hän sanoo keskittyvänsä kahteen lapseensa, mutta on ilmoittanut pyrkivänsä eduskuntaan ensi vuonna.
Mitä kausi Euroopan parlamentissa opetti?
Ensinnäkin sen, että Euroopan parlamentilla on iso rooli ja yksittäinen meppikin saa oman kädenjälkensä vahvasti näkyviin, jos pääsee toimimaan esimerkiksi esittelijänä. Vaikka parlamentti näyttäytyy ulospäin mammuttimaisena koneistona, päätöksentekomenettelyt ovat hyvin selkeitä.
Kun parlamentissa ei ole hallitus–oppositio-asetelmaa, ei ole turhaa poliittista räksyttämistä, vaan paneudutaan syvällisesti asioihin ja tehdään yhteistyötä sen poliittisen ryhmän kanssa, joka on kulloisessakin asiassa lähimpänä.
Miten meppi pystyy maksimoimaan vaikutusvaltansa?
Pitää olla yhteistyökykyinen ja työskennellä yhdessä eri kansallisuuksista ja puolueista tulevien meppien kanssa. Kannattaa keskittyä muutamaan asiaan. Kun on tehnyt kotiläksynsä hyvin ja perehtynyt asioihin, saa myös vastuuta.
Arvostelit keväällä suomalaista mediaa siitä, että se ohjaa ihmiset keskustelemaan eurovaalien yhteydessä aiheista, joilla ei ole mitään yhteyttä Euroopan parlamentin toimivaltaan. Miksi?
Keskustelua on leimannut Nato-kysymys. Totta kai turvallisuuspolitiikka on iso asia Euroopan parlamentissakin, mutta Suomen Nato-jäsenyys ei liity millään lailla eurovaaleihin.
Pitäisi puhua kustakin politiikan lohkosta erikseen ja kysyä, mitä puolueet kannattavat. Esimerkiksi ympäristöpolitiikassa laaditaan tavoitteita vuodelle 2030. Tai pitäisi puhua siitä, miten pitkälle ollaan valmiita menemään esimerkiksi digitaalisten sisämarkkinoiden luomisessa.
Tulisi käydä myös rakenteellista tulevaisuuskeskustelua: mitkä ovat ne sektorit, joissa EU:ssa lisätään yhteistyötä, missä taas lyödään sille rajat? Itse en kannata esimerkiksi verotuksen tai sosiaalipolitiikan yhtenäistämistä.
Olet arvostellut Suomea myös siitä, että emme osaa vaikuttaa Euroopan parlamentin kautta, vaan edustamme Suomea Lissabonin sopimuksen mukaisesti liian kiltisti vain valtionpäämiesten Eurooppa-neuvostossa.
Tässä ei tarvitsisi edes rikkoa sääntöjä! Kyse on siitä, ettei Suomessa ymmärretä parlamentin valtaa. Komission antamia lainsäädäntöesityksiä pidetään kiveen hakattuina ja puhutaan vain siitä, miten vaikutettaisiin EU:n komissioon.
Kun toimin yhtenä aluepolitiikan uudistamisen pääesittelijöistä, useimpien jäsenmaiden ministerit ottivat minuun yhteyttä ja halusivat kertoa mielipiteensä. Suomeen päin sen sijaan jouduin itse pitämään yhteyttä ja lypsämään näkemyksiä.
Parlamentin jäsenet edustavat kuitenkin ensisijaisesti eri ideologioita, eivät kansallisuuksiaan. Onko realistista ajatella, että olisi asioita, joissa olisi yksi yhteinen ”Suomen asia” ajettavana?
On niitä ollut paljonkin. Metsäkysymykset, maatalous, työaikadirektiivi…
Voiko europarlamentissa ajaa Suomen hallituksen linjaa, jos itse edustaa oppositiossa olevaa puoluetta?
Näen työn parlamentissa enemmän Suomen kuin puolueen asian ajamisena. Kaikissa asioissa en tietenkään ole ollut hallituksen kanssa samaa mieltä.
Minun kauteni alkaessa Suomessa oli keskustavetoinen hallitus, joka vuonna 2011 vaihtui Jyrki Kataisen hallitukseen. En näe siinä mepin kannalta kauhean isoa eroa. Euroopan parlamentissa käsitellään asioita aivan eri mittakaavassa kuin kansallisella tasolla.
Onko EU:n nykyinen perussopimus toimiva vai pitäisikö sitä korjailla jotenkin?
Lissabonin sopimus otti askelia liittovaltion suuntaan, mitä en kannata. En silti lähtisi nyt muuttamaan sitä mitenkään, koska se olisi niin vaikeaa.
Entä jos muutokset voisi tehdä sormia napsauttamalla – mitä muuttaisit?
On joitain institutionaalisia kysymyksiä, joissa olisi parannettavaa, esimerkiksi paljon puhuttanut parlamentin kulkeminen Strasbourgissa.
Olet toiminut jäsenenä EU:n ja Venäjän parlamentaarisessa yhteistyövaliokunnassa. Miten Ukrainan kriisi vaikutti tunnelmiin?
Totta kai se on huolestuttanut. Hyvä puoli on se, että tilanne on yhtenäistänyt Euroopan unionia ja pakottanut meidät puhumaan enemmän yhdellä äänellä.
Tulisiko EU:n Venäjä-politiikkaa linjata uusiksi?
Tietenkään ei pidä hyväksyä kansainvälisen oikeuden vastaisia toimia. Mutta pakotteiden määrääminen, yhteistyön kiristäminen tai katkaiseminen ei ole oikea reitti. Ratkaisu pitäisi löytää neuvotteluyhteyden kautta.
Kuunteleeko Venäjä enää EU:ta?
Julkinen retoriikka viittaa siihen, että ei. Mutta kyllä Venäjän on kuunneltava. Se on taloudellisesti hyvin riippuvainen Euroopan unionista.
Olet viisivuotiskauden aikana saanut kaksi lasta. Ensimmäistä lasta odottaessasi jouduit mediahöykytyksen kohteeksi, kun et vaalikampanjan aikana ollut kertonut olevasi raskaana. Myös lyhyttä äitiyslomaasi arvosteltiin. Millaista perspektiiviä työ europarlamentissa on antanut tasa-arvokysymyksiin?
Siellä on aivan normaalia, että pienet lapset ovat äitinsä mukana täysistunnossa. Kymmenet mepit ovat saaneet tämän kauden aikana lapsen. Kun sain esikoiseni, monet naiskollegani olivat aivan ihmeissään, että moisesta edes nousee mitään keskustelua. Silloin Suomi tuntui olevan tasa-arvon suhteen pikemminkin takapajula kuin edelläkävijä.
Näkyvätkö Euroopan kulttuuriset jakolinjat tällaisissa arvokysymyksissä?
Eivät juuri, kyllä erot ovat selvemmät poliittisten ryhmien kesken. Euroopan kansanpuolueen edustajat ovat hyvin konservatiivisia esimerkiksi abortin tai samaa sukupuolta olevien avioliiton suhteen.
Kollegani Tapio Walleniuksen mukaan ne, joille kehitysyhteistyö on lähinnä sydäntä, välittävät sen tuloksellisuudesta vähiten. En tunnista itseäni tai työtovereitani tekstistä toimittuani toistakymmentä vuotta eri tehtävissä kehityspolitiikan parissa.
Walleniuksen kirjoitus on kuitenkin arvokas keskustelunavaus. Kehitysyhteistyö ei tosiaankaan ole vain altruistista insinööritiedettä panos-tuotoslaskelmineen. Suomessa kehitysyhteistyö on mielletty, hallituspohjasta riippumatta, johdonmukaisesti osaksi ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Kohdentamalla kehitysyhteistyövaroja tiettyihin asioihin Suomi kertoo, mitkä asiat ovat meille tärkeitä. Esimerkiksi tuplaamalla viime vuonna rahoituksemme YK:n uudelle naisjärjestölle UN Womenille Suomi kertoi, että sukupuolten välinen tasa-arvo on meistä keskeinen kehityksen edellytys. Samalla voimme auttaa työtään aloittelevaa UN Womenia alkuun ja vaatia järjestöltä vastaisuudessa tuloksia.
Oikeassa Wallenius on myös siinä, että kehitysyhteistyöltä voi ja pitää vaatia tuloksia. Kansainvälisessä kehityspoliittisessa keskustelussa painitaan juuri tämän tematiikan kanssa: mitä tarkoitamme kehitysyhteistyön tuloksilla? Yksittäisellä hanketasolla Walleniuksen kaipaamia syy- ja seuraussuhteita, tavoitteita ja indikaattoreita on työstetty jo vähintään parikymmentä vuotta.
Ulkoministeriössä pyritään kehitysyhteistyön osalta siirtymään tulosperustaisempaan toimintatapaan hanketyötä suurempien kokonaisuuksien osalta. Silti tulokset ovat aina väistämättä epäyhteismitallisia, koska toiminta on monimuotoista eikä yhteiskunnallista kehitystä ole helppoa vangita yksiselitteisillä mittareilla.
Helpoiten mitattavaa kehitystä löytyisi infrastruktuuripuolelta. Esimerkiksi asfaltoiduista kilometrimääristä olisi helppo kertoa, mutta kehitysmaiden todellisuutta tuntevat tietävät, ettei pelkkä kilometriluku pitkän päälle paljoa merkitse.
Voidaan myös väittää, että kestävämpiä tuloksia pyritään saavuttamaan nimenomaan vaikeammin laskettavissa olevin keinoin, kuten hyvää hallintoa kehittämällä. Miten mitata esimerkiksi kehitysmaiden tilintarkastusviranomaisille annetun koulutuksen tulosta?
Esimerkiksi Sambiassa katettiin valtion menoista kehitysyhteistyövaroilla viime vuonna viisi prosenttia. Siitä Suomen osuus oli alle kymmenen prosenttia. Pitäisikö meidän siis katsoa, millaista kehitystä Sambiassa on tapahtunut ja kertoa se 0,5 prosentilla eli rahoitusosuudellamme? Olisiko se meidän maakohtainen tuloksemme? Ei, kyse on ensisijaisesti sambialaisten omista tuloksista, joiden saavuttamista Suomi on osaltaan edistänyt.
Walleniuksen kritisoimista perinteisistä vuosittaisista kehitysyhteistyökertomuksista on luovuttu ja korvaavia, analyyttisempiä raportointimalleja kehitetään. Tänä keväänä valtioneuvosto onkin antanut selonteon kehityspolitiikan johdonmukaisuudesta ja vaikuttavuudesta. Siinä kehityspolitiikan moninaisuudesta, ongelmista ja tuloksista kerrotaan tarkemmin.
Suomen kehityspolitiikkaa ja -yhteistyötä koskeva ulkoministeriön kertomus raportoi vuosittain kehitysyhteistyövarojen käytöstä. Vuoden 2012 kertomuksessa on noin 300 mainintaa Suomen eri muodoissa antamasta tuesta. Selkeitä mainintoja saavutetuista tuloksista on kaksi. Viittauksia toiminnan vaikutuksiin on neljä.
Vuoden 2014 talousarviossa kehitysyhteistyöhön on varattu noin miljardi euroa, aiempina vuosikymmeninä on käytetty yhteensä kymmeniä miljardeja. Mitä rahalla on saatu aikaan? Kuinka montaa ihmistä on autettu? Montako yritystä on syntynyt, moniko on työllistetty, miten ihmisoikeudet ovat edistyneet?
Tuloksista tiedetään hämmästyttävän vähän. Kehityspolitiikassa on viime vuosina puhuttu paljon tuloksellisuudesta ja tehokkuudesta, ja Suomikin painostaa kehitysmaita ja rahoittamiaan järjestöjä tulosjohtamiseen (Results Based Management, RBM): suunnittelemaan toimintansa huolella, arvioimaan tuloksia ja raportoimaan niistä läpinäkyvästi. Itse Suomi noudattaa opettamaansa laiskasti. Tuloksista kysyvä saa nopeasti populistin tai taantumuksellisen leiman.
Tuloksista puhumisen tuska on osin ymmärrettävää: Kehitys on monimutkainen prosessi. Selviä syy-seurausketjuja on vaikea löytää. Tarvittavaa dataa ei useinkaan ole tai siihen ei voi luottaa.
Toisaalta kehitysyhteistyön ja -politiikan tekijät eivät ole syyttömiä tilanteeseen. Rahoitusta myönnetään usein ilman tarvittavaa tietoa ja tavoitteenasettelua. Paine osoittaa osallistumista tuntuu olevan suurempi kuin halu varmistaa tulokset. Samalla ”kehityksestä” on tullut jonkinlainen koodinimi sille, miten kaikki voisi olla paremmin.
Hyvänä esimerkkinä tästä ovat monet kansainvälisen kehityspolitiikan päämääriä hahmottavat asiakirjat, kuten YK:n Rio +20 -kokouksen loppuasiakirja tai alustavat raportit vuoden 2015 jälkeisistä kehitystavoitteista. Köyhyys, kauppa, ympäristö, rahoitus, tasa-arvo, ihmisoikeudet, demokratia, maankäyttö, energia, ilmasto ja muut megaluokan kysymykset liitetään niissä toisiinsa hämmentävällä tavalla. Syy-seuraussuhteet ja konkreettiset ehdotukset toimista jäävät hatariksi. Yksityiskohtainen suunnittelu toki pitääkin tehdä muualla kuin korkean tason politiikkapapereissa. Niiden tulisi kuitenkin tarjota logiikka ja tavoitteisto toteutettavaksi ja seurattavaksi.
Myös Suomen kehityspoliittinen ohjelma ilmentää näitä ongelmia – se on ristiriitainen ja sekava paperi ilman priorisointeja tai uskottavaa muutosteoriaa. Ohjelmalla voi perustella melkein mitä vain, eikä se juurikaan auta valinnoissa. Tekstistä löytää kyllä keskeisten kotimaisten kehityspolitiikan intressitahojen sormenjäljet, mutta ei selkeitä tavoitteita, joiden toteutumista voisi järkevällä tavalla seurata.
Ulkoministeriöön perustettiin kehitysaputoimisto vuonna 1965. Puolen vuosisadan aikana toiminnan seurantaan on käytetty varsin vähän resurssejatoiminnan volyymiin suhteutettuna. Vaikeistakin ilmiöistä voisi kuitenkin saadasuuntaa-antavaa tietoa esimerkiksi ohjelmateorian yksinkertaisimpien välineiden avulla.
Vähintäänkin tulisi edellyttää, että ymmärretään kohteena olevan ilmiön syy-seuraussuhteita ja kerrotaan, millä logiikalla ilmiöön aiotaan vaikuttaa. Tärkeää on myös avata, mihin oletuksiin toimenpiteet perustuvat. Näin toiminnalle saisi rakennettua edes jonkinlaisen seurantamekanismin. Kokemuksen karttuessa kuvaa voisi täydentää sofistikoituneemmilla menetelmillä. Tärkeintä olisi aito intressi tuloksellisuuden kehittämiseen.
Yksittäisten hankkeiden tasolla tulosten aikaansaaminen ja todistaminen toimii Suomenkin kehitysyhteistyössä ajoittain jo nyt verraten hyvin. Usean hankkeen kokonaisuuksia, monenkeskisiä ja kansainvälisiä järjestöjä tai budjettitukea rahoitettaessa tilanne on hankalampi.
Asetettaessa vielä yleisemmän tason kysymys siitä, edellyttääkö kehitys esimerkiksi demokratiaa tai ihmisoikeuksia ja luodaanko jälkimmäisiä tukemalla kehitystä, vähenee varmuus entisestään. Viime vuosikymmenten globaali kehitys ja taloushistoria tarjoavat hyvät perusteet myös epäilylle.
Eräs suomalaisen kehitysyhteistyön ongelmista on – hieman paradoksaalisesti – että siihen on käytettävissä verraten paljon rahaa. Kun kehityspolitiikkaa pidetään osana ulkopolitiikkaa, jolle muuten ei ole liikoja määrärahoja tarjolla, riittää kehitysbudjetille ottajia. Sillä ostetaan julkisuutta, näkyvyyttä ja profiilia erilaisilla kansainvälisillä foorumeilla. Pelkästään YK-järjestelmässä on kymmeniä ellei satoja neuvotteluprosesseja ja keskustelukerhoja, joita rahoittamalla Suomi pyrkii pysymään haluamassaan viiteryhmässä.
Pelkästään YK-järjestelmässä on kymmeniä ellei satoja neuvotteluprosesseja ja keskustelukerhoja.
Diplomatiaan on aina kuulunut – ja tuleekin kuulua – verkottuminen ja yleinen valmiuksien rakentaminen. Mutta jos puhutaan satojen miljoonien panostuksista, tulisi aikaansaadut tulokset kyetä näyttämään selkeästi. Muuten toiminnan perusteet jäävät hämäriksi, ja puuha muistuttaa enemmän haulikkoammuntaa kuin kehityspolitiikassa kaivattua kokonaisvaltaista lähestymistapaa.
YK:n osalta rahoitusta perustellaan usein kansainväliseen politiikkaan sääntöjä luovan niin sanotun normatiivisen toiminnan tukemisella ja kehitysmailta vastikkeeksi saatavalla hyväntahtoisuudella (goodwill). Mutta kovin paljon näyttöä ei ole siitä, miten rahoitus vaikuttaa normien synnyttämiseen tai niiden toimeenpanoon.
Isoa osaa kehitysmaaleiristä on edelleen vaikea saada sitoutumaan ihmisoikeuksien, kestävän kehityksen tai sukupuolten tasa-arvon kaltaisiin periaatteisiin, kaiken niille annetun rahoituksen jälkeenkään. Pikemminkin Suomelle ja EU:lle tärkeiden arvojen ja periaatteiden yleismaailmallisessa hyväksymisessä otetaan nykyään taka-askelia. Vastaan hangoittelevien maiden väkinäinen myöntymys joudutaan joka neuvottelukierroksella ostamaan uudelleen.
Tuloksellisuusajattelun hidasta kotiutumista kehitysyhteistyöhön selittää myös laaja joukko alan toimijoita, jotka saavat julkista rahoitusta. Suomeen, kuten muihinkin länsimaihin, on kehittynyt järjestöjen, toimikuntien, aktivistien ja konsulttien verkosto, jossa sadat elleivät tuhannet ihmiset saavat elantonsa. Moni saa kehitysyhteistyöstä lisäksi ammatillisen pätemisen kentän sekä sosiaalisen yhteisönsä. Heidän etunsa ei ole keikuttaa venettä vaatimalla tuloksellisuutta tai kytkemällä sitä varojen kohdentamiseen. Miksi sahata oksaa altaan?
Suomen julkisen hallinnon tulosjohtaminen on saanut esimerkiksi OECD:lta kipakkaa kritiikkiä. Kaukana kotimaasta rahoitettavassa toiminnassa korostuu lisäksi voimakas tuloksia koskevan tiedon epäsymmetria. Kuinka moni kansanedustajista, kansasta puhumattakaan, tietää esimerkiksi Suomen kehitysyhteistyöstä yksittäisessä yhteistyömaassa niin paljon, että voi uskottavasti peräänkuuluttaa sen tuloksia? Horjuvan tiedon varassa metelöivät on helppo leimata populisteiksi.
Toisaalta tuloksellisuusajattelun vaivalloinen kotiutuminen suomalaiseen kehityspolitiikkaan on ymmärrettävää – onhan tärkein julkilausuttu tavoite jo vuosikymmeniä ollut kuluttaa määrätty rahasumma (0,7 prosenttia bruttokansantulosta). Tärkein tavoite on siis panos, ei suinkaan tulos tai vaikutus. Tämä vaikuttaa väkisinkin toiminnan luonteeseen.
Kaikkein sitkein vastustus tuloksellisuusajattelulle kehitysyhteistyössä ja -politiikassa on ideologista. Tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen sekä tehokkuuden tarkastelu mielletään uusliberaaleiksi ajatuksiksi, jotka korostavat rahan ja pääoman valtaa. Me voimautamme, ymmärrämme kompleksisia prosesseja ja osallistamme. Ei sellaisen toiminnan tuloksia voi mitata!
Mutta miksi ohjata julkisia varoja kohteisiin, joissa tuloksellisuutta ja tehokkuutta ei voi arvioida? Arvojen takia? Siksikö, että jo varojen osoittaminen johonkin hyvään käyttöön liittää meidät haluamaamme viiteryhmään, todistaa sivistyksestämme ja rauhoittaa omantuntomme?
Tehoton rahankäyttö ja huono suunnittelu tarkoittavat yksinkertaisesti sitä, että huomiotta jää joku, joka hyvin suunnitellen ja tehokkaasti toimien olisi tullut autetuksi samalla rahasummalla.
Ideologinen lähestymistapa johtaa hämmentävään paradoksiin: ne, joille kehitysyhteistyö on lähimpänä sydäntä, tuntuvat välittävän sen tuloksellisuudesta vähiten.
Toisaalta ei ehkä pitäisi puhua kehitysyhteistyöstä, jos motiivina on profiloitua tai tuntea itsensä moraaliseksi. Keskiajalla rahalla ostettua pelastusta kutsuttiin aneeksi. Köyhien auttamisen kanssa sillä ei ollut juurikaan tekemistä.
Kirjoittajalla on pitkä kokemus kehitysyhteistyöstä ulkoministeriössä, kehitysrahoituslaitoksissa ja konsulttina.