Myöhäiskeskiajalla elänyt saksalainen oikeustieteen tohtori SebastianBrantlähestyi aikalaistensa paheita pirullisella satiirilla runoelmassaan Das Narren Schyff (Narrien laiva) vuodelta 1494. Brantin säkeet opastavat Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajaa Heikki Aittokoskea, joka seilaa omassa NarrienlaivassaanBrantin tavoin ihmisyyden synkimmille vesille.
Aittokoski otti vuoden virkavapaata ja matkusti Mogadishuun, Kabuliin, Dhakaan, Kiovaan, Lontooseen ja Nicaraguan takamaille. Hän kertoo pieleen menneestä maailmasta, kysyy miksi niin monin paikoin näyttää sysipimeältä ja etsii matkoillaan kirkkaita toivon lyhtyjä – kuten Afganistanissa jo aiemmin toimittajana haastattelemaansa teinityttöä Fazilaa, joka on kaikista mahdollisista vastuksista huolimatta päässyt kadulta sisähalliin harrastamaan rakastamaansa skeittausta.
Heikki Aittokoski: Narrien laiva. Matka pieleen menneessä maailmassa. HS-kirjat 2013, 295 s.Aittokoski ei löydä enää Fazilaa. Eikä hän pääse sinnikkäistä yrityksistään huolimatta Päiväntasaajan Guineaan, yhteen maailman hyytävimmistä diktatuureista, josta kertoo kirjan viimeinen luku Himo.
Päiväntasaajan Guinea on ollut kahden murhanhimoisen itsevaltiaan hallinnassa siitä asti, kun maa itsenäistyi Espanjan siirtomaavallasta vuonna 1968. Piskuisen afrikkalaisvaltion runsaat öljyvarat kelpaavat silti hyvin Pohjois- Amerikan ja Euroopan markkinoille. Siksi maa ei tarvitse sen enempää turisteja kuin toimittajia.
Kirja on kokeneen ulkomaantoimittajan välitilinpäätös omasta työmaastaan. Maailma on muuttunut Sebastian Brantin ajoista, mutta kuolemansynnit jylläävät. Aittokoski kuvaa elävästi toimittajan työtä Mogadishun tai Kabulin kaltaisissa paikoissa: työn rajoituksia ja menetelmiä, mutta myös kokemiaan pelon ja vastenmielisyyden tunteita.
James Sherr: Hard Diplomacy and Soft Coercion. Russia’s Influence Abroad. Chatham House 2013, 152 s.Chatham Housen kokeneen Venäjä-tutkijan James Sherrin uuden kirjan teemana on Venäjän ulkoisen vaikutusvallan rajallisuus, jonka Venäjä pyrkii kätkemään voimakkaan poliittisen kielenkäytön taakse.
Sherrin mukaan Venäjä on Vladimir Putinin valtakaudella enemmänkin hukannut mahdollisuuksia kuin hyödyntänyt niitä. Venäjästä ei voi tulla aidosti strategista, ennakoivaa ja tehokasta toimijaa, jos maan ulkopolitiikka on alistettu sisäpoliittisille tavoitteille ja nykyisen hallintomallin pönkittämiselle.
Tämä ulkopolitiikan sisäänpäin kääntynyt luonne erottaa Venäjän Yhdysvalloista ja EU:sta. Läntisten mahtien pyrkimyksenä on levittää omaa poliittista malliaan – vapaita vaaleja, vahvoja instituutioita ja vapaakauppaa – ja tehdä siitä kansainvälisen järjestelmän perusta. Venäjä kokee olevansa puolustuskannalla ja pyrkii vaikuttamaan kansainväliseen kehitykseen säilyttääkseen oman järjestelmänsä.
Sherrin mielestä Venäjän vahvuus piilee sen kyvyssä käyttää perinteisiä valtataktiikoita: propagandaa ja kielen manipulointia. Suhteessa naapurimaihin hallitus käyttää hyväkseen myös hajota ja hallitse -taktiikkaa.
Joitakin näistä tempuista ovat hyödyntäneet niin tsaari Nikolai I kuin Leonid Brežnevkin. Toiset temput taas ovat Putinin hallinnon kehittämiä ja kertovat presidentin taustasta Venäjän turvallisuuspalvelun agenttina.
Venäjän tavoitteita ovat uusi eurooppalainen turvallisuussopimus, uudistettu sopimus energiaperuskirjasta, viisumivapaus EU:n kanssa, Ukrainan liittyminen Euraasian tulliliittoon sekä Euraasian unionin perustaminen. Jollei Venäjä saa haluamaansa, se ryhtyy hankalaksi – Sherrin sanoin siitä tulee elefantti huoneessa.
Sherr tarkastelee myös Venäjän vaikutusvallan keskeisiä tekijöitä: energiaa, liike-elämää, kulttuuria ja ortodoksikirkkoa. Kirkko on äskettäinen lisäys Kremlin vallankäytön välineisiin, ja Sherrin arvio sen roolista on erityisen mielenkiintoinen. Sherrin mielestä kirkon ja patriarkka Kirillinmerkitystä on toisinaan yliarvioitu. Aiheesta olisi mielellään lukenut enemmän, mutta Sherr on omistanut sille vain puoli sivua.
Kirjan ongelmana ylipäänsä on sen suppeus; käsiteltävän aiheen laajuus ei nyt saa ansaitsemaansa perusteellista käsittelyä. Sherr myöntääkin, ettei hänen teoksensa ole akateeminen tutkimus eikä hänen tavoitteenaan ole ollut muodostaa teoriaa Venäjän ulkopolitiikasta vaan koota yhteen vuosien mittaan kertyneitä huomioita ja ajatuksia.
Kirjan lopuksi Sherr tarjoaa neuvoja läntisille päätöksentekijöille. Muotoiltiinpa Venäjän-politiikkaa Brysselissä, Washingtonissa, Berliinissä tai Helsingissä, romukoppaan joutavat yhtä lailla Venäjän pelko kuin illuusiot kumppanuudesta. Venäjä ei ole lännelle liittolainen eikä vihollinen, Sherr kirjoittaa.
Tästä lähtökohdasta lännen tulisi edistää kolmea asiaa: Ensinnäkin Venäjän-tuntemuksen tasoa olisi nostettava. Suomen ja Puolan kaltaisia maita lukuun ottamatta lännen Venäjä-asiantuntemuksen määrä ja laatu ovat Sherrin mukaan heikentyneet huomattavasti viime vuosina.
Toiseksi länsimaiden olisi lisättävä panoksiaan julkisuusdiplomatiaan ja kerrottava Venäjän kansalle, mitä läntiset järjestöt tavoittelevat ja miten ne toimivat. Kolmanneksi lännen olisi koordinoitava paremmin Venäjää ja sen naapurimaita koskevia toimiaan. EU:n tulisi esimerkiksi sovittaa aiempaa paremmin yhteen jäsenmaidensa politiikkaa itäisen kumppanuuden maita kohtaan.
Kirjoittaja on europarlamentaarikko Tarja Cronbergin erityisavustaja.
Fantu Cheru & Renu Modi (toim.): Agricultural Development and Food Security in Africa. The Impact of Chinese, Indian and Brazilian Investments. Zed Books 2013, 256 s.Harva Afrikan valtio pystyy takaamaan kasvavan väestönsä ruokaturvaa. Mantereen viljelyteknologiat ja hallinnolliset järjestelmät ovat lapsenkengissään ja hehtaarisadot pieniä luonnonvarojen runsaudesta huolimatta. Siksi yleinen näkemys on, että Afrikan maataloutta pitää kehittää.
Pohjoismaisen Afrikka-instituutin tutkijan Fantu Cherun ja Mumbain yliopiston luennoitsijan Renu Modin toimittamassa kirjassa tarkastellaan Brasilian, Kiinan ja Intian investointeja afrikkalaiseen maatalouteen. Kiihkoton analyysi aiheesta on tervetullut lisä keskusteluun, joka on tähän mennessä ollut enimmäkseen ideologista ja koskenut etenkin valtioiden ja ylikansallisten yritysten maakauppoja Afrikassa.
Kirjan toimittajien mukaan investoinnit voivat laukaista afrikkalaisen maatalouden murroksen, joka auttaisi mantereen maita takaamaan ruokaturvansa ja käymään entistä enemmän kansainvälistä kauppaa. Useat kirjoittajat ottavat kuitenkin suoraviivaisen näkökulman investoinneista aiheutuvien ongelmien ratkaisemiseen: vastuu ratkaisuista palaa valtionhallinnolle.
Ratkaisu on yksinkertaistava. Vain harvat Afrikan valtiot ovat niin korruptoitumattomia tai instituutioiltaan vahvoja, että ne yksin pystyisivät ratkomaan maan omistajuuteen tai käyttöön liittyviä paikallisia, saati kansainvälisiksi kehittyviä kiistoja.
Kirjan 16 kirjoittajaa esittelevät monimuotoisen, globaaliksi kasvaneen yritysten, yhteisöjen, valtioiden ja kansainvälisten yhteistyöelinten verkoston, jossa tietoa, teknologiaa, pääomaa ja maata siirretään, lainataan sekä kaupataan. Kirja avaa toistensa kanssa kilpailevia näkökulmia tapoihin, joilla Kiinan valtiokoneiston kokeiluhankkeet, Intian yritysvetoiset maakaupat ja Brasilian pehmeä(hkö) teknologian siirto ovat vaikuttaneet afrikkalaiseen maatalouteen.
Kannustava esimerkki ovat muun muassa intialaisen Kiroskal Brother -yhtiön kastelutekniikan kehittämishankkeet, joita yhtiö on toteuttanut yhteistyössä Egyptin ja Senegalin valtioiden kanssa. Projektit ovat parantaneet paikallista ruokaturvaa, kasvattaneet satoja ja lisänneet viljelypinta-alaa. Lisäksi hankkeissa on koulutettu viljelijöitä ja virastojen teknistä henkilökuntaa käyttämään ja huoltamaan kastelujärjestelmiä.
Vastaavasti kirjan kriittiset tapaustutkimukset osoittavat, että afrikkalaiset valtiot lähes kilpailevat siitä, kuinka paljon verohelpotuksia tai löyhää työlainsäädäntöä ulkomaisille yrityksille voidaan taata. Esimerkiksi Etiopia on sitoutunut huolehtimaan, että intialaisyritys Karuturin vuokraamalla 100 000 hehtaarin maa-alueella ei ole ”häiriötekijöitä”. Alueen pienviljelijöitä on pakotettu siirtymään toisaalle, ja yrityksen toiminnan sujuvuus on luvattu taata tarvittaessa vaikka poliisin tai armeijan voimin.
Maan omistus- ja käyttöoikeudet ovat monissa Afrikan maissa uudelleenmäärittelyn kohteena. Vahvaa valtionhallintoa tarvitaan yhtäältä vahvistamaan paikallisyhteisöjen asemaa ja maanviljelijöiden oikeuksia maahansa, toisaalta houkuttelemaan ja ohjaamaan ulkomaisten yritysten investointeja maatalouteen. Valtio puolestaan ei voi vahvistua ilman toimivia paikallisyhteisöjä ja ylikansallisia yhteistyöelimiä, kuten Afrikan unionia. Afrikkalainen maatalous saa investoinneista parhaan hyödyn vain, jos eri tasoilla toimivat yhteisöt, instituutiot ja yritykset pelaavat yhteen.
Kirjoittaja valmistelee väitöskirjaa Turun yliopistossa.
Tietotekniikan luotettavuudesta on tullut keskeinen osa sodankäyntiä, sillä asevoimat toimivat nyky-yhteiskunnan tavoin pitkälti bittien varassa. ”Kybersodasta” voi lukea lähes päivittäin: palvelunestohyökkäykset kaatavat internet-sivustoja, ja digitaalinen vakoilu ja erilaiset hakkeroinnit saavat suurta huomiota, kun niiden kerrotaan olevan kybersotaa.
Tällainen kybersodan ”hypetys” on väärin ja turhaan kiihdyttää jo käynnissä olevaa kyberasevarustelukilpaa, toteaa King’s Collegen professori Thomas Rid uudessa kirjassaan. Saksalaissyntyisen Ridin kritiikkiin on helppo yhtyä: kaikkia kybermaailman tapahtumia ei tule ymmärtää sodankäyntinä.
Rid määrittelee kolme sodankäynnin kriteeriä. Ensiksi sodan tulee olla luonteeltaan väkivaltaista. Toiseksi Rid korostaa sodan välineellistä luonnetta: sodassa vastustaja koetetaan saattaa puolustuskyvyttömäksi. Kolmannen ja keskeisimmän sodan määritteen Rid lainaa Carl von Clausewitzilta, yhdeltä historian kuuluisimmista sotateoreetikoista. Clausewitzin mukaan sodankäynnillä on aina poliittinen luonne ja sodan tarkoitus tulee nähdä poliittisessa viitekehyksessä.
Thomas Rid: Cyber War Will Not Take Place. Oxford University Press 2013, 218 s.Ridin mukaan maailmassa ei ole vielä nähty yhtään kyberhyökkäystä, joka täyttäisi nämä kolme sodankäynnin kriteeriä. Rid kuitenkin menee vielä pidemmälle ja väittää, että kybersotaa ei tule, cyber war will not take place, kuten kirjan nimi toteaa.
Etenkin kysymys sodankäynnin väkivaltaisuuden luonteesta on kybermaailmassa vaikea. Jos kybermaailman kautta haluttaisiin heikentää vastustajaa, iskujen kohteiksi valittaisiin ensisijaisesti siviiliyhteiskunnan kohteita, kuten sähkön- tai vedenjakelu.
Miten vakava hyökkäyksen pitäisi tällöin olla, jotta hyökkäyksen kohde voisi julistaa hyökkääjälle tavanomaisen sodan? Montako siviiliuhria johtaisi sodanjulistukseen? Entä mikä olisi tilanne, jos kyberhyökkäyksellä (jonka alkuperää on usein vaikea täsmällisesti määrittää) sekoitettaisiin valtion pankkijärjestelmä? Tällainen hyökkäys saisi modernin yhteiskunnan vakavaan häiriötilaan – ilman varsinaista väkivallan käyttöä.
Kybermaailman määritteet, kansalliset kyberdoktriinit ja kansainvälinen normisto ovat siis vasta hahmottumassa. Siksi sodan ja rauhan aikojen raja on hämärtynyt, ja on luisuttu aktiivisten kybertoimien harmaalle alueelle ilman kansainvälistä sääntelyä.
Kybermaailmassa on fyysistä maailmaa helpompi operoida jäämättä kiinni. Toisaalta Yhdysvallat on ilmoittanut tehneensä jo vuonna 2011 yli kaksisataa kyberhyökkäystä esimerkiksi Kiinaa, Venäjää, Irania ja Pohjois-Koreaa vastaan, ja Britannia kertoo avoimesti kehittävänsä hyökkäyksellisiä kyberkykyjään. Noin viidelläkymmenellä maalla on käynnissä sotilaallinen kybervarustelu.
Vielä nyt kyberoperaatioita ei ole yleensä integroitu muihin operaatioihin, vaan ne ovat ennemminkin erillisiä erikoisoperaatioita. Kyse on yhdestä sodankäynnin lisäulottuvuudesta, joka tarjoaa poliittisille päättäjille uuden – yleensä varsin edullisen ja huomaamattoman – vaikutuskeinon.
Toisaalta bittien maailma vaikuttaa jo kaikkialla: ilman bittejä myös sotatoimet maalla, merellä, ilmassa ja avaruudessa jäisivät pitkälti tekemättä. Puhdasta kybersotaa ei siis ehkä tule, mutta jokaisen tulevaisuuden sodan voi arvioida sisältävän kyberkomponentin. Kybermaailma läpäisee jo nyt ainakin kehittyneissä valtioissa kaikki sodankäynnin tasot ja ulottuvuudet.
Kirjoittaja on sotatieteiden tohtori ja Stonesoftin kyberturvallisuusjohtaja.
KUVA : Tuomas TikkanenOle paljas, ole auki. Katso ihmistä silmiin. Kuuntele tarina, jonka kertoja ei muuten tulisi kuulluksi, ja kerro se sitten kuvillasi.
Kun valokuvaaja Meeri Koutaniemi viisi vuotta sitten luki Ken Lightin kirjan dokumenttivalokuvaajien työstä ja elämästä, hän ahmi sanoja, lumoutui, itki ja luki tärkeinä pitämiään rivejä yhä uudelleen. Juuri kuvajournalismin opintonsa aloittanut parikymppinen Koutaniemi sai vahvistusta tunteelleen siitä, että kuvajournalismilla voi vaikuttaa, jos luottaa tekemisen paloonsa. Ja suostuu kohtaamaan kuvattavat ihmisinä.
Ennen opintojaan Koutaniemi oli jo ehtinyt kuvata Latinalaisessa Amerikassa ja Intiassa. Hän oli käytännössä todennut, että kuvaaminen on hänelle luontaisin tapa tehdä työtä ja vaikuttaa ”sellaisiin sosiaalisiin ja poliittisiin ongelmiin, jotka voivat muuttua vain ottamalla kantaa”.
Sittemmin vuoden lehtikuvaajana palkittu Koutaniemi on ottanut työssään kantaa esimerkiksi siihen, kuinka syyrialaiset pakolaiset tai meksikolaiset hiv-positiiviset transseksuaalit nähdään läntisessä kuvavirrassa. Hän sanoo haluavansa lisätä ymmärrystä, provosoida keskustelua, ärsyttääkin. Tuoda etenkin kehitysmaakuvastoon uusia tasoja.
”Kuvani eivät uhriuta eivätkä glorifioi, vaan kuvattavat saavat kertoa elämästään niin kuin ovat sen kokeneet”, Koutaniemi sanoo.
Kuvattavat katsovat monista kuvista silmiin ja haastavat katsojan dialogiin. Vaikka kuvien aiheet ovat rankkoja – pakolaisuus, vähemmistöjen alistettu asema, väkivalta, sairaudet –, kuvattavista näkyy koko inhimillinen tunneskaala. Perimmäisenä on toivo.
”Tunteiden kirjo on sama kaikille, olivat olosuhteet mitkä tahansa. Esimerkiksi libanonilaisella pakolaisleirillä rakkaus ja huolenpito voivat olla suurempia kuin Suomessa, vaikka pakolaisten avuntarve on ilmeinen. Tätä länsimaisen katsojan on joskus vaikea hyväksyä.”
Koutaniemi kutsuu ilmiötä ”toisten mielen kolonisoimiseksi”: moni länsimainen katsoja olettaa alitajuisesti tietävänsä, mitä kuvien kohteiden mielessä voi tai ei voi liikkua. Katsoja voi esimerkiksi olettaa, että meksikolainen hiv-positiivinen transseksuaali surkuttelee kohtaloaan – ja kun hän katsookin kuvasta kohtisuoraan ja sanoo, että hiv-tartunta on herättänyt hänet arvostamaan elämää, katsoja hämmentyy. Hyvä niin.
Koutaniemi viettää kuvattavien kanssa pitkiäkin aikoja, niin pitkiä kuin työ ja elämä vaativat. Joihinkin paikkoihin, kuten Kenian Narokiin, hän myös palaa. Narokissa Koutaniemi on kuvannut ympärileikattuja tyttöjä, ja kuvat liittyvät tekeillä olevaan dokumenttielokuvaan.
”Kuvaamiselle pitää antautua. Kuvatessani käyn matkan ihmisenä, ystävystyn kuvattavien kanssa ja luon heihin luottamuksen. Tallennusväline tulee vasta sitten.”
Eikö avoimuus vaadi tavattomasti rohkeutta?
”Ajatus rohkeudesta pitää kääntää tässä työssä päälaelleen. Rohkeutta ei kysytä minulta, vaan esimerkiksi siltä ympärileikatulta tytöltä, joka kertoo minulle, kuinka syvän haavan leikkaus on hänen mieleensä jättänyt.”
Toinen Lightin teoksen tärkeäksi osoittautunut ajatus on ollut se, että ihmiset pitävät huolta. Täytyy vain luottaa.
”Yhtään asiaa ei voi hoitaa eikä ensimmäistäkään kuvaa ottaa yksin. Matkoilla tarvitaan niin katumyyjät, taksikuskit kuin portinvartijatkin, jotta sekunnin murto-osan napinpainallus on mahdollinen.”
Astrid Thors (r.) aloitti elokuussa kolmivuotisen kautensa Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön Etyjin vähemmistövaltuutettuna. Kotoutuminen Hollannin Haagiin on saanut hyvän alun, ja polkupyörät perheelle on jo hankittu.
Kylmän sodan jälkeen, vuoden 1992 Helsingissä perustetun viran tavoitteena on ehkäistä konflikteja vähentämällä syrjintää kansallisia vähemmistöjä kohtaan Etyjin alueella. Järjestöön kuuluu 57 maata. Thors seuraa vähemmistövaltuutetun tehtävässä norjalaista Knut Vollebaekia.
UP: Mikä on vähemmistövaltuutetun tärkein tehtävä?
AT: Tehtävässä on kyse ennen kaikkea konfliktien ehkäisystä, joten nimikkeen suomennos ja etenkin käytössä oleva ruotsinnos ombudsman ovat hieman harhaanjohtavia. Vähemmistövaltuutetun tehtävänä on varoittaa valtioita hyvissä ajoin, jos hän huomaa, että tilanne on riistäytymässä käsistä ja konfliktin vaara on ilmassa.
Millaisia kipupisteitä näet Euroopassa tällä hetkellä?
Kansalaisuuden myöntämiseen ja riistämiseen liittyvät ongelmat ovat merkittäviä, sillä ne vaikuttavat suoraan ihmisten oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Sotien ja valtioiden hajoamisen johdosta Etyjin alueella on jopa satojatuhansia ihmisiä, joilla ei ole kansalaisuutta, eivätkä he pääse vaikuttamaan yhteiskuntansa asioihin – puhumattakaan heidän sosiaalisista oikeuksistaan. Lisäksi Euroopassa syntyy lapsia, joilla ei ole kansalaisuutta.
Esimerkiksi Slovakialla ja Unkarilla on ollut kiistaa siitä, millä ehdoin kansalaisuus myönnetään muualla asuville ja milloin sallitaan kaksoiskansalaisuus. Keskustelu on saanut minut miettimään, kohtelemmeko Suomessa asuvia maahanmuuttajia ja suomalaisten ulkomailla asuvia jälkeläisiä eriarvoisesti. Suomessa asetetaan kielitaitovaatimuksia tänne juuri muuttaneille, toisin kuin suomalaisten jälkeläisille. Tapa kohdella eri tavalla maahan tulevia ja sieltä poistuvia on kasvava trendi, ja tämä aiheuttaa ristiriitoja.
Toinen huolenaihe ovat väestönlaskennat, joista tietyt väestöryhmät, kuten romanit, ovat jääneet tai jättäytyneet ulkopuolelle. Taustalla voi olla esimerkiksi epäluottamus rekisterinpitäjä kohtaan, kuten Kosovon Pristinassa tehdyssä väestönlaskennassa kävi. Joissakin maissa, kuten entisen Jugoslavian tai Romanian alueella, ei ole sisäistetty sitä, että kieli ja kansalaisuus ovat eri asia.
Romanien asema on myös ratkaistava. Kaikissa maissa romanit eivät ole päässeet rekisteröitymään ja ovat jääneet siten yhteiskunnan ulkopuolelle. Romanien syrjintä on muutenkin mittavaa, ja poliisin ylläpitämät rekisterit ovat tästä vain yksi esimerkki.
Meillä on entistä enemmän maita, jotka eivät myönnä ristiriitoja omalla maaperällään, mutta haluavat puhua omien kansalaistensa asemasta muissa maissa: ”meillä on kaikki hyvin, mutta katsokaa meidän veljesryhmäämme tässä toisessa maassa”. Tämä on huolestuttava piirre, sillä se johtaa helposti vähemmistöjen eriarvoiseen kohteluun.
Millaista valtaa vähemmistövaltuutetulla on?
Käymme näistä teemoista jatkuvasti hiljaisen diplomatian neuvotteluja eri valtioiden kanssa. Kaikki työ ei ole julkista, jotta neuvottelun osapuolten luottamus säilyy. Tähän työhön liittyy kaksi paradoksia. Ensinnäkin onnistuminen on sitä, että konfliktia ei tule. Toiseksi meidän työmme on suurelta osin näkymätöntä, vaikka ulkopolitiikka on julkisempaa kuin koskaan ja ulkoministeritkin twiittaavat.
Miten keskeiset ongelmat ovat muuttuneet Euroopassa 1990-luvun alusta?
Vaikka painetta purkautui 1990-luvun alussa Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen esimerkiksi entisen Jugoslavian alueella, sitä on edelleen. Samalla kun väestöryhmien oikeudet ovat parantuneet, eri ryhmät ovat erkaantuneet toisistaan. Tällöin jännitteitä voi syntyä nopeasti uudelleen, kun ryhmillä ei ole kanssakäymistä keskenään, etenkin jos maassa on edelleen paljon aseita. Länsi-Balkan on edelleen herkkä alue.
Toinen toimintamme painopiste on Keski-Aasia, missä elää monia kansanryhmiä ja kilpailu maasta ja vedestä on kiihtynyt. Myös nopea kaupungistuminen voi aiheuttaa konfliktitilanteita.
Edeltäjäni ovat seuranneet tarkasti myös Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen syntyneitä maita. Kun maan valtakieli on vaihtunut muuksi kuin venäjäksi, on syntynyt paljon ryhmiä, jotka eivät osaa valtakieltä eivätkä pysty osallistumaan yhteiskunnan toimintaan, kuten Moldovassa ja Georgiassa.
Länsi-Euroopassa on perinteisesti ajateltu, että meillä ei syty konflikteja niin helposti, mutta töitä on silti. Maahanmuuttajien tilanteesta käydään jatkuvasti keskustelua, eikä kaikkien mielestä niin kutsuttujen uusien vähemmistöjen asema kuuluisi edes valtuutetun toimialaan. Haluan kuitenkin jatkaa edeltäjieni työtä vähemmistöjen osallisuuden edistämiseksi. Samaa työtä tehdään sekä lännessä että idässä.
Millainen rooli vähemmistövaltuutetulla on ollut EU:n jäsenyysneuvotteluissa?
Seurasin meppinä vähemmistövaltuutetun työskentelyä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun laajentumisesta keskusteltiin. Slovakia ei voinut silloin aloittaa jäsenyysneuvotteluja muun muassa siksi, että maan unkarilaisvähemmistön asiat olivat niin huonolla tolalla. Vähemmistövaltuutettu Max van der Stoelin lausuntoja Slovakian tilanteesta seurattiin tarkasti.
Vähemmistövaltuutettu toimi myös vajaat kaksi vuotta sitten Romanian ja Serbian välittäjänä, kun näytti siltä, että Serbia olisi saattanut estyä saamasta EU-ehdokasmaan asemaa. Turkki taas on määritellyt maansa vähemmistöt niin, ettemme pysty puuttumaan kurdien asemaan siellä Etyjin sääntöjen ja Turkin varauman vuoksi.
Mihin haluat erityisesti vaikuttaa omalla kaudellasi?
Haluaisin edistää monikielisyyttä ja monietnisyyttä. Euroopassa on jo arkipäiväistä, että kansalaisilla on monta identiteettiä ja että he puhuvat monia kieliä. Tärkeää olisi panostaa koulutusyhteistyöhön ja tehdä työtä nuorten kanssa, jotta voitaisiin estää nuorten radikalisoituminen.
Integraation edistäminen monietnisissä yhteiskunnissa on ollut keskeinen painotus vähemmistövaltuutetun tehtävissä jo aiemmin, ja tämä istuu minulle erittäin hyvin.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Kiinalainen ystäväni heläytti poikkeuksellisen riemastuneen naurun. Olin kertonut lopettavani tyttäreni matematiikan yksityistunnit, koska siellä ei opetettu ymmärtämään. ”Yksitoikkoista kertolaskun toistoa?” tavallisesti hillitty ystäväni maisteli uskaliailta tuntuvia sanojani.
Ystävä selitti, että toistoilla tähdätään oppimaan nopea päässälasku, joka on hallittava kotona Kiinassa. Juttelimme Filippiinien pääkaupungissa Manilassa. Aasialaiseen ystäväpiiriini kuuluu monia alle kymmenvuotiaiden lasten vanhempia. Lähes poikkeuksetta lapset pänttäävät pitkän koulupäivän jälkeen ja viikonloppuisin yksityistunneilla matematiikkaa, englantia ja muita aineita.
”Oletko kokeillut singaporelaista matematiikkaa, kumon-metodia tai japanilaista abacusta?” Vanhemmat vertailevat menetelmiä kuin kävisivät tunneilla itse. Tutorkeskuksia löytyy kauppakeskuksista ympäri kaupunkia. Yksityisopettajan voi tilata myös kotiin. Ja totta kai – iltapäiväopetuksessa annetaan kotiläksyä.
Aasian miljoonakaupungeissa ja runsasväkisissä maissa on kasvamassa paremmin koulutettu sukupolvi kuin koskaan, kun tämän päivän aikuiset valmentavat lapsiaan Aasian nousuun.
Läksytaakan alla painivilta lapsilta odotetaan suuria. Yliopistoon pääsyn uskotaan takaavan vaurauden.
Korean tilastokeskuksen mukaan neljä viidestä eteläkorealaisesta peruskoululaisesta käy maksullisella tutorilla. Kiina ja Hongkong tulevat lähellä perässä. Tutorointi on miljardien dollareiden bisnes, johon köyhimmätkin investoivat paremman tulevaisuuden toivossa. Aasian kehityspankin tutkimus kertoo, että Filippiineillä yli 40 prosenttia kuudesluokkalaisista käy maksullisessa tukiopetuksessa. Intiassa köyhimmistäkin lähes viidennes maksaa lapselleen lisäoppia.
Soulissa Samsungin taloustutkimuskeskus huomasi, että korealaisperheet tinkivät talousmenoistaan eivätkä pysty maksamaan asuntolainojaan, saati säästämään opetuskulujen takia. Perheet ottavat jopa lainaa maksaakseen tutoroinnista.
Korealainen äiti Manilassa kertoo, että kotimaassa vanhemmat olettavat lastensa olevan pari askelta edellä omaa koulutusastettaan. Hän huokaa helpotuksesta, että perhe on poissa Soulin oravanpyörästä. Paluun varalta tytär käy Manilassa kolme kertaa viikossa yksityistunneilla.
Kaiken takana on kilpailu.
”Matematiikan taito on paras lahja, jonka voin lapselleni antaa. Se täytyy iskostaa ennen teini-ikää”, lausahti filippiiniläinen isä, jonka poika opiskelee lauantaisin matematiikkaa.
Insinööri-isä vei lapsensa tunneille, kun ystävän tukiopetuksessa käyvä poika laski tehtävän päässään häntä nopeammin.
”Meidän täytyy pärjätä kiinalaisia ja korealaisia vastaan. Korealaiset pyrkivät täydellisyyteen”, isä totesi ja pyöritteli silmiään.
Eurooppalaisten tai amerikkalaisten osaamista aasialaiset eivät näytä enää pitävän uhkana, vaikka moni aikookin ottaa hyödyn irti länsimaiden parhaista korkeakouluista lähettämällä lapsiaan länteen opiskelemaan.
Tutorointi voi tutkitusti tuoda PISA-menestystä: OECD havaitsi, että esimerkiksi Japanin PISA-tulokset paranivat, kun yksityistuntien määrä kasvoi. Huipputeknologiastaan tunnettu Aasian tiikeri Etelä-Korea onkin noussut 60 vuodessa lähes lukutaidottomien maasta PISA-tulosten kärkikaksikkoon Kiinan ohella.
Tutkijat ovat kuitenkin myös huolissaan tutorointibisneksen kasvusta. Aasian kehityspankin tutkimuksen mukaan tutorointi voi rapauttaa julkista koulujärjestelmää, jos opettajat panostavat maksullisiin yksityistunteihinsa ja antavat periksi kouluopetuksen laadussa. Lisäksi tutorointi voi lisätä eriarvoisuutta ja ajaa perheitä talousahdinkoon, lasten stressaantumisesta puhumattakaan.
Tutorkeskuksia ei valvota, mutta omistajilleen niistä on tullut rahasampoja, jotka ruokkivat aasialaisten unelmaa menestyksestä yhä kovenevassa kilpailussa.
Makedonian pääkaupungin Skopjen asukkaita valvoo 22-metrinen ratsastavan Aleksanteri Suuren patsas. //KUVA: BRANKINHA/FLICKR
Maagiset luvut ovat 23 ja 24. Ne aiheuttavat päänvaivaa Makedonialle ja Montenegrolle, kun Länsi-Balkanin pienet maat pyrkivät Euroopan unionin jäseniksi.
Ensimmäinen numero viittaa oikeuslaitokseen ja perusoikeuksiin, jälkimmäinen oikeuteen, vapauteen ja turvallisuuteen. Ne ovat niin sanottuja neuvottelulukuja, chapters, ja niitä käytetään EU:n jäsenyysneuvotteluissa pohjana määrittelemään sitä, millaiset edellytykset ehdokasmailla on täyttää jäsenyyden edellytykset.
”Oikeusvaltioperiaate on EU:lle ensisijaisen tärkeä ja laajentumisprosessin ydin”, EU-komissio kirjoitti lokakuisessa kirjelmässään europarlamentille. Kirjelmä koski unionin laajentumisstrategiaa ja sen suurimpia ongelmia.
Selkokielellä luku 23 viittaa esimerkiksi tuomarinimitysten puolueettomuuteen, oikeuslaitoksen luotettavuuteen ja korruption vastaiseen toimintaan. Luku 24 puolestaan käsittää esimerkiksi turvapaikanhakijoiden kohtelun ja vähemmistöjen oikeudet.
Makedonia on EU:n nykyisistä ehdokasmaista ainoa, joka ei ole vielä päässyt aloittamaan varsinaisia jäsenyysneuvotteluja. EU-komissio mainitsee Makedonian oikeusvaltion ongelmat lokakuisessa kirjelmässään, mutta ei katso, että ongelmat estäisivät neuvottelujen aloittamista. Päinvastoin: komissio on suositellut Makedonian jäsenyysneuvottelujen aloittamista – viidesti.
Ongelma on Makedonian ja Kreikan kiista Makedonian valtion nimestä.
Ylpeät historiantulkitsijat
Makedonian pääkaupungissa Skopjessa voi pelata patsasbingoa. Toreilla ja kadunkulmissa kaupunkilaisia näyttää poikkeuksetta valvovan joku maan historian merkkihenkilöistä: on reilut sata vuotta sitten vaikuttaneen slaavien vallankumousliikkeen hahmoja, kommunismin aikaisia vapaustaistelijoita – ja ennen kaikkea antiikin sotasankari, historiallisen Makedonian hallitsija Aleksanteri Suuri.
Makedonia on viime vuosina rakentanut identiteettiään historiansa uudelleentulkinnan varaan. Maa on alkanut pitää itseään historiallisen Makedonian alueen tärkeimpänä perillisenä ja nostanut kansallissankarikseen 300-luvulla ennen ajanlaskun alkua hallinneen Aleksanterin.
Historiasta on kuitenkin tullut maalle riippakivi. Kreikka pitää Aleksanteri Suurta omanaan eikä hyväksy sankarin makedonialaistamista. Kreikka ei salli myöskään sitä, että naapurimaa kutsuu itseään Makedoniaksi, vaan katsoo nimen kuuluvan vain ja ainoastaan omalle pohjoiselle maakunnalleen.
Kreikka on tulkinnut nimikiistan rikkovan EU-jäsenyyden ehtoa, jonka mukaan uusilla jäsenillä on oltava ”hyvät suhteet” kaikkiin naapureihinsa. Siksi jäsenyysneuvotteluja ei ole voitu aloittaa.
”Kreikalla ei ole kiistassa mitään hävittävää, kun taas Makedonialla on hävittävänään kaikki. Siksi EU:n pitäisi painostaa Kreikkaa”, sanoo Makedonian kansainvälisen yhteistyön keskuksen johtaja Aleksandar Kržalovski. Hän istui Makedonian parlamentin alaisessa, kansallisessa Euroopan integraation neuvostossa vuosina 2007–2011.
Toisaalta Makedonia näyttää tietoisesti ärsyttävän naapuriaan: maan hallitus toteuttaa parhaillaan Kržalovskin sanoin laajaa ”ideologista transitiota”, jonka olennainen osa on historiallisten patsaiden pystyttäminen. Skopjen keskustaan on kohonnut muun muassa 22-metrinen Aleksanteri Suuren patsas.
Kržalovski ei silti hyväksy ajatusta siitä, että Makedonia hiertäisi Kreikan-suhteita tahallaan.
”Meillä on oikeus osaamme muinaisen Makedonian alueen historiasta. Meiltä evätään mahdollisuus liittyä EU:hun sen vuoksi, mitä olemme. Se loukkaa oikeuksiamme.”
Makedoniassa on asiasta myös kärjekkäämpiä näkemyksiä. Eräs ulkomaisille tiedotusvälineille raportoiva paikallinen toimittaja pitää maataan nationalistisena. Hänen mukaansa yhteiskunta on polarisoitunut niin, että ihmiset jaetaan julkisessa keskustelussa patriootteihin ja pettureihin. Polarisoituminen peittää alleen keskustelun todellisista ongelmista, toimittaja sanoo. Välttääkseen vastakkainasettelua hän pysyttelee haastattelussa nimettömänä.
Myös EU-komissio katsoo, että Makedonian neuvottelujen umpikuja voi kärjistää maan tilannetta. Komission mukaan neuvottelujen lykkääntyminen voi aiheuttaa ”vakavia haasteita” niin Makedonialle kuin EU:llekin.
”Tämä kyseenalaistaa laajentumisprosessin uskottavuuden, joka perustuu selkeisiin ehtoihin ja kunkin maan omiin ansioihin. Uskottavan EU-näkökulman puute uhkaa Makedonian uudistuspyrkimysten kestävyyttä”, komissio muotoilee.
Jo riittää tekopyhyys
Entisestä Jugoslaviasta irtautunut Montenegro on neuvotellut EU-jäsenyydestä kesäkuusta 2012. Tämänvuotisessa Montenegron seurantaraportissaan EU-komissio toteaa moneen otteeseen, että Montenegro on ”edennyt jonkin verran” kohti EU-jäsenyysvaatimusten toteuttamista.
Komission mukaan Montenegron polttavimpia ongelmia ovat korruptio ja oikeuslaitoksen puolueellisuus. Oikeusvaltioperiaatteen nimissä maan pitäisi perustaa koko maan laajuinen tuomareiden rekrytointijärjestelmä, komissio suomii. Tuomarit tulisi nimittää ja ylentää ansioiden, ei suhteiden tai oikean puoluejäsenyyden perusteella, kuten nykyisin liian usein tapahtuu. Komission mukaan korruptio on Montenegrossa niin syvällä yhteiskunnan ja talouden toimintalogiikassa, että julkiselle ja yksityiselle sektorille on päässyt pesiytymään järjestäytynyttä rikollisuutta.
Komission kritiikistä huolimatta EU ja muu kansainvälinen yhteisö arvioivat Montenegron tilannetta väärin perustein, sanoo paikallisen Civic Alliance -kansalaisjärjestön johtaja Boris Raonić. Järjestö levittää maahan tietoa ihmisoikeuksista, oikeusvaltioperiaatteesta ja hyvästä hallinnosta ja on yksi Montenegron suurimmista.
Raonićin mukaan Montenegron suurin ongelma on klientilismi: vallanpitäjät jakavat etuja kannattajilleen ja luovat siten kiitollisuuteen perustuvia riippuvuussuhteita. Valtion historia on niin lyhyt, että poliitikot, saati tavalliset kansalaiset, eivät ole vielä sisäistäneet oikeusvaltioperiaatteen merkitystä.
Jugoslavian hajoamisen jälkeen Montenegro muodosti liittovaltion Slobodan Milosevićin Serbian kanssa. Montenegro alkoi irtautua liitosta vuonna 1996, ja virallisesti maa itsenäistyi kymmenen vuotta myöhemmin. Maassa ei ole koskaan koettu vallanvaihtoa vaaleissa.
”Unioni haluaa kipeästi nähdä positiivisen esimerkin Länsi-Balkanilla ja on siksi taipuvainen katsomaan Montenegron ongelmia läpi sormien. Ongelmat eivät ratkea ilman kansainvälistä painostusta. Siksi EU:n pitäisi arvioida Montenegroa maan oman tilanteen perusteella, ei geopoliittisen asemamme mukaan”, Raonićsanoo.
EU:n laajentumisstrategia kattaa koko Länsi-Balkanin, mutta alueen maistavain Montenegron neuvottelut ovat paraikaa käynnissä. Kroatiasta tuli EU:n uusin jäsen kuluvana vuonna, ja Serbian on määrä aloittaa jäsenyysneuvottelunsa tammikuussa 2014.
Serbian EU-haaveita on himmentänyt se, ettei maa ole tunnustanut Kosovon itsenäisyyttä. Viime keväänä Serbia ja Kosovo sopivat, että Pohjois-Kosovon serbialueet saavat laajan itsehallinnon. Kosovolla, Albanialla sekä Bosnialla ja Hertsegovinalla on puolestaan vasta mahdollisen ehdokasmaan asema, joten varsinaisten jäsenyysneuvottelujen aloittamiseen voi mennä vielä vuosia.
Raonićin mukaan EU:n pitäisi jaksaa painostaa Montenegron päättäjiä loppuun saakka, jotta maa pääsisi unionin jäseneksi. Pelko kuitenkin on, ettei unioni toimi tarpeeksi pitkäjänteisesti vaan jättää Montenegron oman onnensa nojaan.
”Meillä on kokemusta kansainvälisen yhteisön tekopyhyydestä”, Raonić sanoo. Hän muistelee, kuinka esimerkiksi Ruotsi kiirehti taannoin lopettamaan apuaan Montenegrolle sillä perusteella, että maa eteni uudistuksissaan hyvin. Silti Ruotsi oli Raonićin mukaan viimeinen maa, joka hyväksyi Montenegron jäsenyysneuvottelujen aloittamisen.
”Kun neuvottelut nyt on aloitettu, kolmen neljän vuoden päästä ei saa tulla eteen tilannetta, jossa unioni sanookin, että ’teillä on vielä niin paljon ongelmia, ettemme voi ottaa teitä mukaan’”, hän toteaa.
Iltapäivä Myanmarin henkisen pääkaupungin Yangonin keskustassa on hikinen. Eletään elokuun loppupuolta, ja minua jännittää. Matkaseuralaiseni naputtelee tunnuslukuaan CB Bankin automaattiin parin metrin päässä. Toimiikohan se? Pankkiautomaatin käyttäminen Myanmarissa ei ole arkinen asia, vaan pieni pala maailmanhistoriaa.
Katu ympärillä hönkii silmille ristiriitaansa: Miehet kiirehtivät eteenpäin perinteisissä pitkissä kietaisuhameissaan, naisten poskilla nauraa keltainen maali, myanmarilainen perinnemeikki. Jalkakäytävä on reikiä täynnä, ja silti lähitienoon toimistojen vuokrahinnat ovat hypänneet pilviin, Manhattanin tasolle. Niin paljon olisi ottajia Myanmarin uudella nousulla.
Sotilasjuntan ja kansainvälisten pakotteiden aika on ohi, ja Myanmarista kiinnostuneita on maassa tungokseksi asti. Ulkomaiset yritykset puskevat maahan, jonka maaperä on rikas ja markkinat kaikkea muuta kuin kypsät. Turistitkin ovat sännänneet tutkimaan vapautuvaa ilmapiiriä, ja ryntäys on sysännyt hotellien hinnat moninkertaisiksi.
Yritysten ja turistien sekä tietysti myanmarilaisten elämää hankaloittaa maan antiikkinen pankkijärjestelmä. Myanmar on maailman käteisvaltaisimpia talouksia, ja pankkijärjestelmä on Kaakkois-Aasian heikoin ja kehittymättömin, pääomamarkkinoista puhumattakaan.
Ihmiset saavat ja kuluttavat palkkansa käteisenä. Säästöt jemmataan patjan alle, ja pankkitili on merkki hyväosaisuudesta. Myanmarissa asuva suomalainen muistelee tuntevansa yhden paikallisen, jolla on pankkikortti.
Yritysten välisestä rahaliikenteestä on vaikeampaa saada tietoa. Valtaosa rahansiirroista kuitenkin tehtäneen yhä käteisenä, arvioi Myanmarin talouteen perehtynyt Lex RieffelBrookings-instituutista. Pienet paikallisessa valuutassa kyateina, isot Yhdysvaltain dollareina. Rieffelin mukaan yritysten välistä maksuliikennettä hoidetaan myös šekeillä, ja käytäntö yleistyy. Selvää on, että tämä on melkoinen hidaste Myanmarin kehitykselle.
Erityisen ongelmallista on, että kansa ei luota pankkeihinsa. Sotilasjuntan pankkipolitiikka oli holtitonta, ja ihmisten mielissä painavat menetetyt säästöt. Juntan kontolla on rahanarvon mitätöintejä, ja vuoden 2003 pankkikriisi johti talletuspakoon ja pitkäkestoisiin nostorajoituksiin. Voi vaatia jopa sukupolven verran, että luotto pankkeihin on samalla tasolla kuin naapurissa Thaimaassa, Rieffel sanoo.
Kehitystä vaikeuttaa myös se, että vain harvoilla on pääsy internetiin. Kännyköitäkin on yhä vähänlaisesti, mutta niiden käyttö yleistyy nopeasti.
Ystäväni saa rahansa CB Bankista. Automaatti sylkee setelit ulos – 300 000 kyatia eli noin 230 euroa. Se on järjetön tukku rahaa, hyvä kun taipuu kaksinkerroin. Seuraavaa käyttäjää ei näy.
Ensimmäiset paikallisille tarkoitetut pankkiautomaatit avattiin Myanmarissa vasta pari vuotta sitten. Kuluneen vuoden aikana suurimpiin kaupunkeihin on ilmestynyt muutamia Visa- ja Mastercard-koneita. Epävarmuus tosin jyllää, sillä verkosta löytämämme tiedot automaattien toimivuudesta ovat olleet ristiriitaisia.
Minä en koneisiin luottanut. Kannoin reissuvaluutan dollareina, kuten tuhannet turistit ennen pankkiautomaattien aikaa.
Takkuisuudestaan huolimatta pankkijärjestelmä on viime aikoina kehittynyt, ja keskuspankin sanotaan tekevän parhaansa modernisoinnin vauhdittamiseksi. Osa parempiosaisesta väestä on alkanut tallettaa palkkansa pankkeihin, ja joissakin kaupoissa voi jo maksaa kortilla.
Rieffel sanoo uskovansa, että kolmen vuoden päästä Myanmarin suurimmat kaupungit ovat pyristelleet käteistaloudesta eteenpäin. Etenkin pankkipalveluiden käyttö mobiililaitteilla voi harpata eteenpäin nopeastikin, jo parissa vuodessa, jos ihmiset päättävät luottaa pankkeihinsa.
Ehkä automaatilla on ensi vuonna jo jonoa Yangonissa.
Globaali finanssikriisi on muuttunut Euroopassa julkisen sektorin kriisiksi, joka on pakottanut hallitukset leikkaamaan menojaan ja elvyttämään talouksiaan velalla. Jos uutta talouskasvua ei saada aikaan eikä finanssikriisiä edeltävien vuosien tulotasoa saavuteta, myös Suomen puolustusvoimat saattaa joutua supistamaan toimintaansa, ja leikkaukset voivat aiheuttaa mittavan turvavajeen. Mitä vaihtoehtoja Suomella on?
Ensimmäinen vaihtoehto on nykyisen linjan jatkaminen eli se, että Suomi tukee EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämistä ja jatkaa puolustusliitto Naton ulkopuolella. Linjan jatkaminen edellyttää, että Suomi onnistuu kasvattamaan talouttaan, jotta puolustusmenoja voidaan rahoittaa kestävällä tavalla ja turvavaje saadaan kurottua umpeen.
Toisena vaihtoehtona on, että Suomi ei saa aikaiseksi mittavaa talouskasvua vaan puolustusmenoja joudutaan leikkaamaan. Tämä synnyttäisi puolustusvoimiin mittavan turvavajeen. Sotilaallista liittoutumattomuuspolitiikkaa ja laajaa julkista sektoria kannattaville tämä yhdistelmä on ongelmallinen, sillä se johtaisi tilanteeseen, jossa muita julkisen sektorin menoja tulisi leikata puolustusmenojen hyväksi.
Kolmas vaihtoehto on, että turvavajeen annetaan olla eikä Suomi harkitse sotilaallista liittoutumista eli Nato-jäsenyyttä. Maailmanhistoria kuitenkin muistaa esimerkiksi Puolan heikon puolustusstrategian, joka johti siihen, että pelote hyökätä Puolaa vastaan oli hyvin vähäinen.
Suomen lähialueilla ei tosin tällä hetkellä ole sellaisia valtioita, jotka olisivat poliittisten ääriliikkeiden hallussa ja suunnittelisivat hyökkäystä Suomen maaperää vastaan.
Tässä tilanteessa Suomen etuna olisi vahvistaa voimakkaasti EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämistä. Presidentti Vladimir Putinin ja pääministeri Dmitri Medvedevin johtama Venäjä ei ole turvallisuuspoliittinen uhka Suomelle. Historian aikana Venäjää ovat kuitenkin kohdanneet lukuisat sisäiset valtataistelut, jotka voivat tehdä maasta arvaamattoman.
Neljäntenä vaihtoehtona on hakea Nato-jäsenyyttä. Se voisi kuroa umpeen turvavajetta ja alentaa puolustusmateriaalikustannuksia. Lisäksi Suomen IT-teollisuus hyötyisi Viron esimerkin lailla nousevasta kyberturva-alasta, mikä puolestaan edistäisi talouskasvua. Naton jäsenehdot kuitenkin edellyttävät, että kansan enemmistö tukee jäsenyyttä. Suomalaisista Nato-jäsenyyttä kannattaa tällä hetkellä vain 16 prosenttia, eli jäsenyys ei toteutuisi.
Julkisen sektorin menoleikkausten vastustajat voisivat saada Natosta hyvän kumppanin, joka vähentäisi paineita puolustusmenojen lisäämiseen ja muiden julkisten palveluiden leikkaamiseen. Vaihtoehdon ongelmana on kuitenkin se, että Venäjän poliittinen johto julkisesti vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Tämä voisi heikentää Venäjälle suuntautuvaa vientiä.
Suomen vientiosuus Venäjälle on kymmenen prosentin luokkaa. Liittoutuminen voisi johtaa vientiongelmiin Venäjän kanssa, mikä vaikuttaisi suoraan julkisen sektorin tuloihin.
Suomen liittoutumattomuusstrategian varsinainen haaste on kuitenkin Ruotsi. Siellä Naton kannatus on noussut jo 32 prosenttiin. Jos Ruotsi liittyisi Natoon, Suomi olisi Irlannin ja Itävallan ohella ainoa Naton ulkopuolinen EU-maa. Irlannin ja Itävallan lähialueet ovat erittäin turvallisia. Venäjän rajanaapurina ja Naton ulkopuolisena maana Suomi sen sijaan sijoittuisi samaan ryhmään Valko-Venäjän ja Ukrainan kanssa.