EU-jäsenyyden aikana Suomen turvallisuuspolitiikan kantavaksi teemaksi on muodostunut vahva sitoutuminen EU:n kehittämiseen ja unionin ulkoisen toiminnan vahvistamiseen. Samaan aikaan Naton kanssa on rakennettu toimiva ja hyödyllinen kumppanuus. Viime vuosina on lisäksi korostettu pohjoismaisen yhteistyön uusia mahdollisuuksia.
Nämä kolme pilaria eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan yhteistyöhön osallistuminen yhdellä foorumilla vahvistaa vaikutusmahdollisuuksiamme muilla. Näin Suomi voi edistää eurooppalaista turvallisuusintegraatiota ja osallistua siihen parhaaksi katsomillaan tavoilla.
Näistä pilareista Naton kumppanuusyhteistyö on suuren muutoksen edessä, kun Afganistanin Isaf-operaatio päättyy vuonna 2014.
Suomi on osallistunut kumppanimaana operaatioihin Afganistanissa ja Balkanilla, mikä on avannut myös tiiviimmän poliittisen yhteyden Natoon. Etenkin Isafin aikana Naton päätöksentekoa on avattu operaatioihin osallistuville kumppanimaille. Poliittinen johtomme on osallistunut säännöllisesti Naton huippu- ja ministerikokouksiin, kun niissä on käsitelty Afganistania.
Viime vuodet Naton toiminta on painottunut kriisinhallintaoperaatioihin eli alueelle, jossa kumppanit ovat halutessaan voineet olla lähes tasavertaisesti mukana. Siksi suurten operaatioiden päättyminen on iso muutos erityisesti Naton kumppanimaille.
Mihin suuntaan Nato kehittyy nyt, kun liittokunnan perusluonnetta pitkään määritelleiden suurten operaatioiden vaihe päättyy?
Harjoitusten merkitys kasvaa
Mikään Naton toiminnan alue ei häviä, mutta painotusten odotetaan muuttuvan. Nato jatkaa puolustussuunnittelua ja muuta perustyötä yhteisen puolustuksen ylläpitämiseksi. Uutena hankkeena Nato kehittää eurooppalaisia jäsenmaitaan suojaavaa ohjuspuolustuskykyä, jolla se vastaa etenkin kasvavaksi arvioituun ballististen ohjusten uhkaan Lähi-idässä.
Ohjuspuolustuksessa pyritään yhteistyöhön Venäjän kanssa, vaikka osapuolet ovatkin eri mieltä siitä, miten yhteistyö käytännössä toteutettaisiin. On Suomen edun mukaista, että Naton ja Venäjän suhteet kehittyvät myönteisesti, mutta Suomen mahdollisuudet vaikuttaa tähän ovat rajalliset.
Myös kriisinhallinta säilyy Naton yhtenä päätehtävänä, vaikka suuret operaatiot päättyvät. Afganistanissa siirrytään nykyistä pienimuotoisempaan kriisinhallintaan. Nato ylläpitää kykyä perustaa uusia operaatioita, jos tarve vaatii ja operaatiot saavat kansainvälisen tuen. Lisäksi Naton johdolla voidaan antaa puolustussektorin koulutusta. Tällaista mahdollisuutta selvitetään parhaillaan Libyan pyynnöstä.
Suomen kannattaa vastakin osallistua kriisinhallintaan Naton johtamissa operaatioissa silloin, kun se edistää Suomen tavoitteita. Lisäksi Suomella on kansainvälisesti tunnustettua osaamista kriisinhallinnan kouluttajana. Suomalainen koulutusosaaminen voi olla hyödyksi ja palvella niin YK:n, EU:n kuin Natonkin operaatioita.
Tulevaisuudessa erityisesti harjoitusten merkityksen odotetaan kasvavan. Yhteensopivuuden ylläpitäminen edellyttää myös suuria LIVEX-harjoituksia, joissa liikutellaan todellisia joukkoja. Naton nopean toiminnan joukkoja (NRF) aiotaan käyttää harjoituksiin lisääntyvissä määrin. Suomi on jo mukana NRF:ää täydentävässä toiminnassa, mikä avaa meille oven osallistumiselle itse NRF-harjoituksiin. Osallistumalla näihin harjoituksiin voimme olla mukana myös Connected Forces -aloitteessa, joka on Naton lähivuosien tärkein hanke joukkojen yhteensopivuuden ylläpitämiseksi.
Suomen kannalta on tärkeää, että yhteydet Natoon säilyvät.
Poliittisen ja strategisen tason päätöksentekoa Nato-maat testaavat vuosittain CMX-kriisinhallintaharjoituksissa. Kumppanimaista juuri Suomi ja Ruotsi ovat olleet aktiivisimpia osallistujia CMX-harjoituksiin, ja maat ovat päässeet selvittämään, mikä olisi kumppanimaiden asema eri kriisiskenaarioissa. Tällaisen harjoitusyhteistyön merkitys kasvaa, kun valmiutta ylläpidetään ja suurissa operaatioissa hankittu kokemus halutaan säilyttää.
Osallistumalla Naton kehittyvään harjoitustoimintaan Suomi voi parantaa suorituskykyjään ja olla mukana määrittelemässä kumppanien roolia tulevaisuuden Natossa.
Vaikea taloustilanne kuitenkin rajoittaa harjoitustoiminnan laajentamista. Samalla se kannustaa yhteistyöhön, kuten ylikansallisiin hankkeisiin, joissa kiinnostuneiden maiden ryhmä kehittää ja hankkii sotilaallisia suorituskykyjä yhdessä. Hyvä esimerkki Naton hankkeista on strategisen ilmakuljetuskyvyn kehittäminen. Osallistumalla siihen Suomi saa käyttöönsä C-17-kuljetuskoneiden lentotunteja. Naton hankkeet voivat tarjota mahdollisuuksia, joita EU ei tarjoa. Suomen kannattaa harkita molempia.
Nato parantaa lisäksi kykyään vastata kyberuhkiin. Kun Suomi pyrkii kyberturvallisuuden kansainväliseksi edelläkävijäksi, maamme kannattaa lisätä yhteistyötä myös Naton kanssa. Esimerkiksi Naton hankintoihin mukaan pääseminen voi kiinnostaa suomalaista teollisuutta, jolla on alalla maailmanluokan osaamista.
Nato kehittää myös kriisitilanteisiin ja huoltovarmuuteen liittyvää siviilialan toimintaansa. Suomalaisten asiantuntijoiden osallistuminen Naton siviilivalmiusyhteistyöhön kehittää suomalaista ammattiosaamista. Se auttaa luomaan kontaktiverkoston, josta on suomalaiselle yhteiskunnalle konkreettista hyötyä, jos olemme itse kansainvälisen avun tarpeessa.
Suomelle on tärkeää verkottua tällä sektorilla – olemmehan maantieteellisen asemamme vuoksi erityisen riippuvaisia esimerkiksi merikuljetusten ja energiaverkkojen toimivuudesta.
Nato joutuu lähivuosina edelleen tarkastelemaan Euroopan maiden ja Yhdysvaltain taakanjakoa. Naton operaatio Libyassa osoitti, että Eurooppa on riippuvainen Yhdysvaltain sotilaallisista suorituskyvyistä. Jatkossa Euroopan oma vastuu maanosan turvallisuudesta kasvaa, kun Yhdysvallat siirtää painopistettään Tyynellemerelle.
Osana uudistumistaan Nato pohtii myös kumppanimaiden roolia. Suomen kannalta on tärkeää, että yhteydet Natoon säilyvät. Näin varmistetaan tiedonsaanti ja vaikutusmahdollisuudet sekä tuetaan puolustusvoimien kehitystyötä. Natossa tehty arviointi- ja kehittämistyö parantaa Suomen puolustusvoimien yhteistoimintakykyä myös YK:n ja EU:n operaatioissa ja vahvistaa kansallisessa puolustuksessa hyödyllisiä valmiuksia.
Naton muutoksessa mikään yksittäinen hanke ei täytä suurten operaatioiden päättymisen luomaa tilaa. Lähivuosina aktiiviset kumppanimaat vahvistavat osallistumistaan usealla eri alueella, erityisesti harjoitustoiminnassa, kriisinhallinnassa ja puolustusmateriaalihankkeissa.
Teemu Sepponen työskentelee ulkoasiainministeriössä ja Juha Rainne Suomen Nato-edustustossa Brysselissä.