Vuonna 1959 Neuvostoliiton johtaja Nikita Hruštšov vieraili Yhdysvalloissa.
Presidentti Dwight D. Eisenhower kutsui vastaparinsa vierailulle purkaakseen Yhdysvaltojen ja neuvostoblokin välillä kiristyneitä jännitteitä. Elettiin kylmän sodan alkua, ja molemmat maat rakensivat kilvan yhä tuhoisampia ydinaseita ja niitä kuljettavia ohjuksia torjuakseen toistensa uhkaa.
Kahden viikon ajan Hruštšov kiersi Washingtonia, New Yorkia ja Hollywoodia. Matkan lopussa hän poikkesi myös Pittsburghissa, joka muistutti häntä lapsuudesta hiilikaivosten keskellä Donetskissa.
Harvinainen valtiovieras veti viestinten huomion ja houkutteli kaduille uteliaita ihmisiä katsomaan miestä, jolla oli komennossaan maailman mahtavimmaksi arvioitu armeija ja Yhdysvaltojen kanssa kilpaileva ydinarsenaali. Pittsburghissa väkijoukossa oli myös 11-vuotias venäjänjuutalaisten siirtolaisten poika Leo Michel. Hän ihmetteli silmät pyöreinä, kun neuvostojohtajan musta limusiini lipui kotikaupungin kaduilla.
Hänen mielessään vieraat olisivat yhtä hyvin voineet olla Kuusta.
Michelin mukaan kansalaisten on demokratioissa ymmärrettävä, mitä hyötyä ydinaseista on.Sittemmin Michel on käyttänyt suuren osan aikuisiästään ydinaseturvallisuuden parantamiseen. Hän työskenteli vuosikymmeniä asevalvonnan ja -riisunnan parissa Yhdysvaltojen puolustusministeriössä Pentagonissa ja osallistui luhistuneen Neuvostoliiton ydinaseiden valvonnan järjestämiseen yhdessä venäläisten kollegoidensa kanssa. Tällä hetkellä hän johtaa Ulkopoliittisessa instituutissa strategista pelotetta 2000-luvulla koskevaa tutkimushanketta.
Michelillä ei ole harhakuvitelmia ydinaseista. »Ydinpommi on pelkoon perustuva ase», hän sanoo. Sen teho perustuu käytön uhkaan, ei itse käyttöön.
Yhdysvalloilla oli lyhyen hetken ajan toisen maailmansodan jälkeen monopoli tuohon pelotteeseen, mutta henki karkasi pian pullosta. Kylmän sodan aikainen kilpavarustelu johti muutamassa vuosikymmenessä tilanteeseen, jossa suurvaltojen välinen sota olisi johtanut molemminpuoliseen varmaan tuhoon. Tähän perustui Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välinen kauhun tasapaino, jonka ansiosta suurvallat saattoivat sopia keskenään ydinaseiden asteittaisesta vähentämisestä. Siitä alettiin neuvotella toden teolla vuoden 1962 Kuuban ohjuskriisin jälkeen, jolloin maat kävivät ydinsodan partaalla. Sittemmin ydinaseiden rajoittamisesta ja leviämisen estämisestä on solmittu laajempia kansainvälisiä sopimuksia. Viimeistään Neuvostoliiton hajottua 1990-luvun taitteessa kilpavarustelu jäi historiaan. Tai siltä näytti.
Idän ja lännen välinen nokittelu ydinpommeilla on viime vuosina jälleen kiihtynyt. Venäjä kehittää uusia, entistä tarkempia ja kevyempiä ohjuksia ja uhkailee naapureitaan ydinaseiden käytön mahdollisuudella. Yhdysvallat modernisoi arsenaaliaan, ja presidentti Donald Trump on vaatinut reiluja lisäyksiä ydinaseiden määrään. Lisäksi arvaamattomasta Pohjois-Koreasta on tällä vuosituhannella tullut ydinasevaltio.
»Ydinaseisku missä päin maailmaa tahansa muuttaisi kaiken», Michel toteaa. Sen vaikutukset tuntuisivat joka ikisessä maassa, olipa kyse pakolaisvirroista tai konfliktin eskaloitumisesta suurvaltojen väliseksi sodaksi.
Michel luettelee mahdollisia skenaarioita Yhdysvaltojen ja Pohjois-Korean välisestä ydinsodasta Intian ja Pakistanin välisen konfliktin kärjistymiseen. Uhkaavin tilanne tällä haavaa on mahdollinen konflikti Korean niemimaalla, mutta sitäkin Michel pitää hyvin epätodennäköisenä.
Ydinaseiden tilannekuva Itämeren alueella on muuttunut. Vielä kymmenisen vuotta sitten puhuttiin enimmäkseen ydinaseiden vähentämisestä. Nyt Venäjän varjo lankeaa etenkin Baltian maiden ylle, mutta venäläiset poliitikot ja sotilasjohtajat ovat vuoron perään uhanneet myös Tanskan ja Norjan olevan ydinaseiskun mahdollisia kohteita. Maaliskuussa 2013 Venäjän ilmavoimat harjoitteli ilmaiskua ydinaseella Ruotsiin. Vastaavat harjoitukset ovat toistuneet viime aikojen suurten sotaharjoitustensa yhteydessä.
Myös muualla lännessä huolta aiheuttaa epäily Venäjän uudistuneesta ydinasedoktriinista.
»Vallitsevan teorian mukaan Venäjä olisi valmis käyttämään kohdennettua ydiniskua estääkseen käynnissä olevaa konfliktia laajentumasta», Michel selittää.
Käytännössä se etenisi näin: Venäjä on osallisena alueellisessa konfliktissa, johon Nato on mahdollisesti puuttumassa. Jos tappio perinteisin asevoimin näyttää todennäköiseltä, Venäjä voisi iskeä ydinaseella kiihdyttääkseen konfliktia siinä määrin, että se pakottaisi Yhdysvallat epäröimään osallistumistaan. Oletuksena on, että ydinasekynnyksen ylittyminen saisi Naton pelkäämään täysimittaista ydinsotaa ja perääntymään tilanteesta.
»Tämä perustuu länsimaissa tehtyyn analyysiin Venäjän sotilasdoktriinista. Mutta tätä luentaa tukevat venäläisten sotilasjohtajien ja Vladimir Putinin lausunnot», Michel sanoo. Krimin valtauksen yhteydessä Putin totesi harkinneensa ydinohjusten asettamista valmiuteen.
Michelin mukaan tilanne on kuin toisinto kylmän sodan asetelmasta, mutta peilikuvana. Tuolloin Yhdysvallat piti Neuvostoliiton ylivoimaa perinteisissä aseissa niin voittamattomana, että se sijoitti tuhansia ydinaseita Eurooppaan. Nyt Yhdysvalloilla on massiivinen ylivoima sotateknologiassa ja Venäjä kokee olevansa saarroksissa.
Michel sekoittaa teekuppia asuntonsa keittiössä Helsingin Töölössä. Ulkona vapunpäivän taivas on tummanharmaa ja nakkelee ohi kulkevien juhlijoiden niskaan hyytävää tihkua. Asunto on väliaikainen, sillä Michel on tällä kertaa vain käymässä Helsingissä. Hän osallistuu ydinaseita käsittelevään seminaariin.
Paikka on kuitenkin tuttu, sillä Michel vaimoineen on viettänyt aikaa Helsingissä aiemminkin. Ulkopoliittisen instituutin vierailevana tutkijana hän on tarkastellut ydinaseiden lisäksi transatlanttista turvallisuuspolitiikkaa sekä Naton ja sen kumppaneiden suhteita.
Ensimmäisen kerran Michel piipahti Helsinki-Vantaan lentokentällä 1980-luvun puolivälissä, kun Moskovan-lento joutui laskeutumaan ennen aikojaan huonon sään vuoksi. Michelin työhön kuului tuolloin Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen johtajien välisen niin sanotun kuuman linjan toimintavarmuuden kehittäminen satelliittipohjaisella varajärjestelmällä. Tämä oli osa »luottamuksen rakentamiseksi» kutsuttua politiikkaa, jonka tavoitteena oli ehkäistä potentiaaliseen ydinsotaan johtavia väärinkäsityksiä.
Yhden yön välilaskun aikana Michel ehti käydä saunassa ja kieriä lumessa, muiden hotelliasukkaiden esimerkkiä seuraten.
Jos ydinasepelote voi estää uuden suursodan, kyseessä on suorastaan moraalinen valinta.
Michel on Ulkopoliittisen instituutin kautta mukana myös yhteispohjoismaisessa hankkeessa, joka kouluttaa nuoria asiantuntijoita ymmärtämään ydinaseita ja niihin liittyviä ulko- ja puolustuspoliittisia kysymyksiä. Kylmästä sodasta on aikaa, ja monet ydinaseiden asiantuntijat ovat jääneet eläkkeelle valtion viroista, Michel huomauttaa. Koulutushanke pyrkii paikkaamaan osaamisvajetta.
Michelin mukaan on hyvä pitää mielessä, että ydinaseen pelotevaikutus ei ole tarkoitettu vain estämään toisia käyttämästä ydinaseita. Se ehkäisee tehokkaasti kaikenlaisia suurvaltojen välisiä konflikteja.
Ydinasepelote toimii silloinkin, kun ei olla keskellä kriisiä, mutta se vaatii jatkuvaa ylläpitämistä. Nekin maat, jotka eivät omista ydinaseita, hyötyvät pelotteen muodostamasta vakaudesta.
»Toisessa maailmansodassa pelkillä perinteisillä aseilla tapettiin noin 50 miljoonaa ihmistä», Michel muistuttaa. Jos ydinasepelote voi estää uuden suursodan, kyseessä on suorastaan moraalinen valinta.
Ydinaseet ovat silkan tuhopotentiaalinsa vuoksi toki hirvittäviä, mutta niiden olemassaolosta emme pääse yli tai ympäri. Michelin mukaan helppo mutta huono ratkaisu on panna strutsin tavoin pää piiloon ja todeta, että tämä on liian kauhea asia, emme halua ajatella sitä.
»Tieto ja ymmärrys ovat avainasemassa, sillä ilman niitä valtiot ja kansalaiset helposti antautuvat mielikuviin perustuvalle kiristykselle», Michel sanoo. Hänen mukaansa demokratiassa myös kansalaisten on ymmärrettävä, mitä hyötyä ydinaseista on.
Sekä Venäjä että Yhdysvallat uudistavat parhaillaan ydinarsenaaliaan. Se on Michelin mukaan järkevää. Ydinpommi ei ole kuin mikä tahansa laite, jonka voi jättää varastoon ja ottaa esiin toimintavalmiina puoli vuosisataa myöhemmin. Ydinaseet vaativat jatkuvaa ylläpitoa ja uudistamista, sillä kaluston ja infrastruktuurin ikääntyminen lisää onnettomuuden riskiä. Kilpavarustelun lakattua 1990-luvulla Yhdysvallat on kongressin selvityksen mukaan laiminlyönyt ydinaseidensa kunnossapitoa.
Modernisoinnissa on tosin kyse muustakin. Kylmän sodan aikaiset kokonaisia kaupunkeja tuhoavat strategiset ohjukset ovat vanhanaikaisia ja käytännössä käyttökelvottomia. Nyt muodissa ovat kevyemmät lyhyen kantaman taktiset ydinaseet, joita voidaan käyttää taistelukentällä esimerkiksi iskuissa sotilaskohteisiin, kuten maanalaiseen bunkkeriin.
Taktisten ydinaseiden teho vaihtelee, mutta tyypillisesti puhutaan korkeintaan Hiroshimaan pudotetun ydinpommin veroisesta räjähdyksestä. Sekin tosin tappoi noin 100 000 ihmistä. Venäjällä on tuhansia lyhyen kantaman taktisia ydinaseita. Myös Yhdysvallat havittelee niitä lisää.
Yhdysvaltojen tänä vuonna valmistunut ydinasepolitiikan linjaus Nuclear Posture Review (NPR) sisältää kaksi merkittävää uudistusta, jotka on tarkoitettu torjumaan Venäjän mahdollista uhkaa. Yhdysvallat aikoo sijoittaa sukellusveneiden ballistisiin ohjuksiin rajattua tuhoa aiheuttavia taktisia ydinkärkiä. Lisäksi maa haluaa palauttaa arsenaaliinsa mereltä laukaistavat taktiset risteilyohjukset.
Asiantuntijat ovat Michelin mukaan erimielisiä näistä toimista, sillä Yhdysvalloilla on jo runsaasti vaihtoehtoja Venäjän ydinpelotteen torjumiseen. Presidentti Obaman entinen asevalvonta-asiantuntija Jon Wolfsthal varoitti uutistoimisto Reutersin mukaan helmikuussa, että ohjustyyppien sekoittaminen voisi johtaa vaarallisiin virhearvioihin.
Jos samoja ballistisia ohjuksia on varustettu sekä järeillä strategisilla että kevyillä taktisilla ydinkärjillä, ei vihollinen voi varmuudella tietää, kumpaa asetyyppiä matkaan ammuttu ohjus sisältää. Vihollinen voisi olettaa pahinta ja vastata omalla strategisella iskulla jo ennen kuin Yhdysvaltojen ohjus saavuttaa kohteensa.
Venäjä on herätellyt myös Naton pohtimaan ydinasevalmiuttaan Euroopassa. Yhdysvaltojen lisäksi Britannia ja Ranska ovat yhä ydinasevaltioita. Federation of American Scientists -järjestön mukaan Britannialla on noin 215 ydinkärkeä ja Ranskalla noin 300. Lisäksi Saksassa, Belgiassa, Italiassa, Alankomaissa ja Turkissa on yhteensä noin 150 Yhdysvaltojen ydinkärkeä.
»Naton on jatkossa harjoiteltava simuloituja ydinaseiskuja ylläpitääkseen uskottavuuttaan sekä uudistettava ydinasein varustettavaa lentokonekalustoaan», Michel sanoo.
Michel muistuttaa, ettei ydinaseisku tule tyhjästä. Sen riski kasvaa, jos perinteisin asein käytävä konflikti kärjistyy. Tärkeintä on ehkäistä konfliktien syntymistä alun alkaen. Siinä myös perinteisten aseiden ehkäisevällä vaikutuksella, kuten Naton joukkojen sijoittamisella Baltian maihin, on tärkeä tehtävä.
Tällä hetkellä herkkää tilannetta vaikeuttaa presidentti Trumpin raju kielenkäyttö. Trump on puhunut Yhdysvaltojen taktisten ydinaseiden arsenaalin mittavasta laajentamisesta ja valmiudestaan käyttää ydinaseita. Hän on romuttanut Iranin ydinsopimuksen, mikä voi avata Iranille jälleen tilaisuuden kehittää ydinaseita. Trump on jopa uhkaillut Twitterissä Pohjois-Koreaa »tulella ja tappuralla».
»Sellainen puhe ei ainakaan ole avuksi», Michel toteaa.
Michel jätti itse Pentagonin ja siirtyi tutkijaksi kesällä 2015, kun ajatus omien mielipiteiden vapaammasta julkaisemisesta alkoi kiinnostaa vuosikymmenien virastotyön jälkeen. Hieman yli vuotta myöhemmin Trump voitti presidentinvaalit. Sittemmin maailma on saanut seurata tutusta poikkeavaa amerikkalaista ulkopolitiikkaa.
»En ole kaivannut takaisin Pentagoniin päivääkään sen jälkeen kun lähdin. Totta puhuen olisi vaikea olla töissä nykyisessä hallinnossa, koska olen niin monissa asioissa eri linjoilla», Michel tunnustaa.
Michel on huolissaan tavasta, jolla Trumpin hallinto puhuttelee Yhdysvaltojen pitkäaikaisia liittolaisia etenkin Euroopassa. Hän myös vastustaa Iranin ydinsopimuksesta vetäytymistä. Michel uskoo, että nykyinen linja syö Yhdysvaltojen pehmeää valtaa maailmalla.
Michel ei silti ole mikään kyyhky – jos ei haukkakaan. Hän pitää itseään pragmaattisena realistina, joka arvostaa sotilasvoimaa siellä missä se on tarpeen, ydinasepelotetta myöten.
Michelin sukujuuret ovat Venäjän keisarikunnassa, josta suvun molempien puolten isovanhemmat pakenivat. Isän isovanhemmat asettuivat Pariisiin ja äidin Yhdysvaltoihin. Musiikkia opiskellut äiti tapasi tulevan miehensä vaihto-opiskelijana Pariisissa, ja pariskunta asettui lopulta Pittsburghiin. Ranska on yhä Pohjoismaiden ohella Michelin suosikkimatkakohteita.
Ikäluokkansa tavoin Michel vietti lapsuutensa pommin varjossa. Etenkin Kuuban ohjuskriisi vuonna 1962 jätti syvät muistot: koulussa harjoiteltiin ydinpommilta suojautumista ja jännitettiin, joko ydinsota syttyi. Hän vastusti nuoruudessaan kiihkeästi Vietnamin sotaa, mutta liittyi silti täysi-ikäisenä laivastoon torjuakseen kommunismia Euroopassa. 1970-luvulla hän palveli lentotukialuksella Välimerellä ja Atlantilla.
Laivastovuosien jälkeen Michel opiskeli kansainvälisiä suhteita yhdysvaltalaisissa huippuyliopistoissa. Hän työskenteli Pariisissa Le Point -viikkolehden toimittajana ja lehden kirjeenvaihtajana Washingtonissa sekä kongressin tietopalvelussa.
Valmistumisen jälkeen Michel siirtyi entisen opettajansa suosituksesta keskustiedustelupalvelu CIA:han vuonna 1980. Työstään CIA:n päämajan Euroopan-osastolla hän puhuu hyvin vähän. »Se ei ollut mitään jännittävää kenttätyötä vaan tutkimusta ja analytiikkaa.»
Michel viihtyi vakoiluorganisaatiossa kuusi vuotta, kunnes ajatus vaikuttamisesta politiikan ja päätöksenteon tasolla alkoi houkutella. Vuonna 1986 avautui viimein tilaisuus siirtyä CIA:n päämajasta Virginian Langleysta muutaman kilometrin päähän Potomac-joen alajuoksulle Pentagoniin.
Uusi työ puolustusministeriössä liittyi asevalvontaan, Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisten ydinaseita rajoittavien sopimusten tarkastus- ja valvontamekanismeihin.
1980-luvun loppupuolella neuvottelujen tuloksena syntyi ensin keskipitkän kantaman ohjuksia Euroopassa rajoittava INF-sopimus. Muutama vuosi sen jälkeen 1990-luvun alussa saatiin valmiiksi ensimmäinen Start-sopimus strategisten aseiden vähentämiseksi. Vuoteen 2002 mennessä noin 80 prosenttia maailman strategisista ydinaseista oli hävitetty sopimuksen mukaisesti.
Start-sopimuksen toinen osapuoli tosin vaihtui kesken kaiken Neuvostoliitosta Venäjän federaatioksi ja joukoksi entisiä neuvostotasavaltoja.
Pentagonissa Neuvostoliiton romahdus tuli suurimmalle osalle yllätyksenä, Michel muistelee. Mihail Gorbatšovin poliittiset uudistukset ja Berliinin muurin kaatuminen olivat luoneet optimismia, mutta juuri kukaan ei odottanut nopeaa romahdusta.
»Tuohon aikaan ilmassa oli paljon toivoa. Uskoimme maailman siirtyvän pois globaalista vastakkainasettelusta ja Yhdysvaltojen voivan vetäytyä Euroopasta.»
Mutta Neuvostoliiton hajoaminen aiheutti uuden päänvaivan: mitä tehdä luhistuneen valtion tuhansille ydinaseille? Venäjän lisäksi niitä oli sijoitettu Kazakstaniin, Valko-Venäjälle, Ukrainaan ja muihin entisiin neuvostotasavaltoihin. Jos pelkona oli vielä 1980-luvulla ollut suurvaltojen keskinäinen täystuho, 1990-luvun alussa kauhukuva oli ydinpommin joutuminen terroristien, separatistien tai mustan pörssin asekauppiaiden käsiin.
Vastasyntyneisiin ja epävakaisiin valtioihin sijoitettujen aseiden turvallinen siirtäminen ja purkaminen muodostivat valtavan haasteen. Yhdysvallat tarjosi sen ratkaisemiseksi entisen Neuvostoliiton maille apua 400 miljoonan dollarin edestä.
»Istuimme pöytään Venäjän edustajien kanssa ja kysyin, mitä he tarvitsevat aseiden turvaamiseksi. He kysyivät, saisimmeko šekin koko rahalle kiitos», Michel kertoo. Osa venäläisviranomaisista yritti hyötyä tilanteesta, mutta moni myös jakoi Pentagonin huolen vaarallisten aseiden päätymisestä vääriin käsiin.
Lopulta Michelin osasto arvioi itse venäläisten tarpeet. Venäläisille lähetettiin muun muassa panssaripeitteitä, joilla ohjuksia suojattiin kuljetuksen aikana, sekä tunnistimia ja valvontalaitteita ydinasevarastojen turvallisuuden parantamiseksi. Apu auttoi neuvottelemaan muun muassa Valko-Venäjän ja Ukrainan ohjusten palauttamisen Venäjälle säilytystä ja purkamista varten. Ukraina vastusti ensin ohjusten palauttamista. Se halusi pitää aseet pelotteena Venäjää vastaan, mutta taipui lopulta luovuttamaan ne. »Se oli viisas päätös», Michel sanoo.