Ranskan teollisuuden pohja on laajempi kuin Espanjan, ja Ranska suhtautuu eteläiseen naapuriinsa helposti isonveljen elkein. Ranskan osuus euromaiden viennistä kuitenkin supistui vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen aikana Eurostatin tilaston mukaan lähes neljänneksen.
Coe-Rexecode-tutkimuslaitoksen tuore raportti osoittaa, että Ranskan kilpailukyky on heikentynyt viime vuosina pahasti palkkojen korkeuden vuoksi. Ranskassa yksikkötyökustannukset nousivat kahdeksan prosenttia vuodesta 2008 vuoden 2013 kesäkuuhun, kun ne Espanjassa laskivat 15 prosenttia.
Ranska ja Espanja kilpailevat keskenään monilla aloilla, kuten kulkuväline- ja kemianteollisuudessa sekä elintarvikeviennissä. Raportti on Ranskalle karua luettavaa. Maa menetti markkinaosuuksiaan kaikilla sektoreilla vuosina 1999–2012.
Coe-Rexecode selvittää säännöllisesti myös, kuinka suurimpien eurooppalaisten maiden teollisuustuotteiden laatuun suhtaudutaan maailmalla. Saksalaiset tuotteet koetaan yleisesti laadukkaimpina. Sitten tulevat Ranska, Italia ja Espanja, tässä järjestyksessä.
Ranska on puristuksissa, koska muut tekevät joko likimain samanlaatuisia tavaroita halvemmalla tai parempia tuotteita samalla hinnalla kuin Ranska.
Teollisen työn tuntikustannukset ovat Ranskassa kutakuinkin samat kuin Saksassa, mutta kuluttajat ovat valmiita maksamaan Audista tai BMW:stä enemmän kuin Renault’sta tai Peugeot’sta.
”Kaikissa tuoteryhmissä hinta-laatusuhde on keskinkertainen”, raportti luonnehtii ranskalaistuotteita.
Espanjan-serkut puristavat puolestaan toiselta laidalta. Espanjalaiset tuotteet ovat voittaneet markkinaosuuksia vuoden 2010 jälkeen, vaikka ostajien käsitys espanjalaisesta laadusta on paradoksaalisesti samaan aikaan heikentynyt. ”Tämä ilmiö ansaitsisi tarkempaa tutkimista”, Coe-Rexecoden analyysissa ihmetellään.
Yksi tärkeimmistä taistelutantereista on autoteollisuus. Tila käy ahtaaksi.
AlixPartners-konsulttiyhtiön raportin mukaan kolme viidestä eurooppalaisesta autotehtaasta toimii jo säästöliekillä. PSA Peugeot Citroën sulkee vuoden lopussa yhden tehtaansa Pariisin lähellä, Opel panee lapun luukulle ensi vuonna Saksan Bochumissa. Ford puolestaan sammuttaa valot kolmesta tehtaastaan Belgiassa ja Britanniassa.
”Tulevaisuus ei ole lupaava, koska emme odota markkinoiden kasvavan ennen vuotta 2019”, totesi Laurent Petizon, yksi tutkimuksen tekijöistä, Le Monde -sanomalehdelle.
AlixPartnersin mukaan Espanjassa toimivat autoyhtiöt, kuten Volkswagen, Nissan ja Ford, aikovat sen sijaan lisätä tehtaittensa tuotantoa. ”Kriisin aikana Espanja on löytänyt uudestaan paikkansa matalan kustannustason maana”, raportti tiivistää.
Euroalueen maiden keskinäinen kilpailu osoittaa, että globaaleilla markkinoilla voi ylläpitää eurooppalaisittain korkeaa palkkatasoa vain sellaisilla sektoreilla, joilla innovaatioaste on korkea ja kilpailu vielä vähäistä. Kaikilla muilla sektoreilla paineet palkkakustannusten alentamiseen ovat tuntuvat.
Espanjankaan ei pidä unohtaa, että autoteollisuuden raa’assa pudotuspelissä on globaali ulottuvuus.
”Slovakia, Turkki ja Marokko ovat Espanjan kannoilla”, sanoo Coe-Rexecoden tutkija Denis Ferrand.
Markkinat ovat autonvalmistajien puolella. Valmistajat voivat kilpailuttaa niin maita kuin tehtaitakin, naapurimaiden keskinäisistä suhteista piittaamatta. Autonvalmistajien mahdolliset kustannussäästöt valuvat kuitenkin ylikapasiteetin purkamiseen ja hintakilpailuun autokaupoissa.