Hei, maailma, täällä Suomi! Kuuluuko? Meillä olisi pari ehdotusta!
Maailmanhistoriaa kirjoittavat yleensä ne, joilla on siihen valta. Krimistä tuli osa Venäjää, koska Venäjä pystyi alueen miehittämään. Afganistanissa soditaan, koska länsivaltojen mielestä Afganistanissa on syytä sotia. Jopa maailmanpoliittista idealismia edustavan YK:n turvallisuusneuvosto on edelleen toisen maailmansodan voittajien klubi.
Pienemmätkin valtiot voivat silti oikeaan aikaan osuneella aloitteellisuudella kääntää maailmanpolitiikan viisareita edes vähän eri asentoon. Nykyaikainen rauhanturvaaminen syntyi 1950-luvulla Kanadan aloitteesta Suezin kriisin yhteydessä. Kansainvälinen rikostuomioistuin sai alkusysäyksen Trinidad ja Tobagon pääministerin YK:lle tekemästä ehdotuksesta.
Ja toki pieni Suomikin on aloitteellinen. Ainakin välillä. Historiankirjat muistavat ennen kaikkea Helsingissä vuonna 1975 pidetyn Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin (Etyk), jossa rakennettiin sopua kylmän sodan osapuolien välille.
Mutta mitä tapahtui Pohjolan ydinaseettomalle vyöhykkeelle, Pohjoiselle ulottuvuudelle tai Helsinki-prosessille? Ne kaikki olivat Suomen johtajien tekemiä aloitteita, jotka aikanaan herättivät paljon keskustelua ja joille uhrattiin monta palstamillimetriä.
Tervetuloa Suomen ulkopolitiikan lähihistorian museoon. Näyttelymme keskittyy Suomen ulkopoliittisiin aloitteisiin 50 viime vuoden ajalta. Aloitteiksi ymmärretään tässä sellaiset valtionjohdon esittämät avaukset, joilla pyritään vaikuttamaan maailmaan laajemmin, ei vain omaan asemaan siinä. Esimerkiksi Suomen päätös hakea Euroopan unionin jäsenyyttä 1990-luvun alussa ei tässä mielessä ole aloite, vaikka se olikin yksi merkittävimmistä Suomen kansainväliseen asemaan vaikuttaneista päätöksistä.
1963: Pohjolan ydinaseeton vyöhyke
Eurooppa 1960-luvun alussa: kylmä sota on kuumimmillaan. Rautaesirippu on betonoitu Berliiniä jakavaksi muuriksi. Suursodan uhka on todellinen, ja kansainvälisen politiikan keskeisiä kysymyksiä on, miten ydintuho voitaisiin välttää.
Eri puolilla maailmaa oli 1950-luvun lopulta lähtien esitetty ajatuksia ydinaseettomista vyöhykkeistä, joissa tietyn alueen maat sitoutuisivat olemaan hankkimatta ydinaseita ja ottamatta alueelleen muiden valtioiden ydinaseita. Tähän saumaan iski myös presidentti Urho Kekkonen, joka teki toukokuussa 1963 aloitteen Pohjolan ydinaseettomasta vyöhykkeestä.
Kekkosen aloite oli osa politiikkaa, jossa Suomi pyrki pitämään Neuvostoliiton käsivarren mitan päässä. Suomelle oli tärkeää varmistaa, ettei Neuvostoliitto voisi epäillä Nato-maiden käyttävän Suomen aluetta hyökkäykseen Neuvostoliittoa vastaan.
Vyöhykealoitteen tarkoituksena oli eristää Pohjoismaat kylmän sodan pahimpien jännitteiden ulkopuolelle, vähentää sotilaallisia jännitteitä Pohjolassa ja ehkäistä se vaihtoehto, että Neuvostoliitto vaatisi mahdollisessa kriisitilanteessa YYA-sopimuksen nojalla saada sijoittaa ydinaseita Suomeen.
Muut Pohjoismaat eivät lämmenneet aloitteelle. Ruotsissa suunniteltiin 1950- ja 60-luvun taitteessa vakavissaan oman ydinaseen kehittämistä. Nato-maat Tanska ja Norja taas totesivat, ettei maissa ole ydinaseita eivätkä ne niitä halua alueelleen, mutta eivät toisaalta halunneet sitoa käsiään. Ne huomauttivat myös, että ydinaseettomaan vyöhykkeeseen tulisi kuulua myös osia Neuvostoliitosta.
Aloite jäi siis vaille vastakaikua, mutta ydinsodan pelko lieveni onneksi muutenkin. Jo elokuussa 1963 suurvallat sopivat osittaisesta ydinkoekieltosopimuksesta.
1965: Rajarauha-aloite
Pari vuotta myöhemmin idän ja lännen jännitteet lisääntyivät kaukana Pohjolassa. Norja oli vahvistanut sotilasvoimiaan maan pohjoisosissa, ja vuonna 1965 Tromssan läänissä pidettiin Naton sotaharjoitukset. Neuvostoliitto puolestaan vahvisti omia voimiaan Murmanskin alueella.
Neuvostoliitto pelkäsi Naton hyökkäystä Norjan kautta. Tässä skenaariossa myös Suomen Lappi olisi voinut joutua sotatoimialueeksi. Suomen kannalta uhkana oli, että Neuvostoliitto vaatisi jälleen YYA-konsultaatioita, kuten syksyn 1961 Noottikriisissä. Se olisi merkinnyt Suomen ajautumista askelen syvemmälle itänaapurin vaikutuspiiriin.
Kekkonen reagoi asetelmaan niin sanotulla rajarauha-aloitteella. Ajatuksena oli, että Suomi ja Norja sopisivat siitä, ettei niiden välistä raja-aluetta sallittaisi käytettävän hyökkäykseen.
Aloite ei saanut vastakaikua: Norjassa aloitteen katsottiin vain pelaavan Neuvostoliiton pussiin ja antavan sille mahdollisuuksia ylivaltansa lisäämiseen pohjoisilla alueilla. Myös Neuvostoliitossa vastaanotto oli kalsea, mahdollisesti siksi, että Kekkonen korosti Suomen puolueettomuutta ja sitä, että YYA-sopimuksessa ei ollut kyse sotilasliitosta.
1975: Etyk
1970-luvulla suurvaltasuhteissa elettiin liennytyksen aikaa. Aikakauden merkkipaaluna loistaa vuonna 1975 Helsingissä järjestetty Etyk-huippukokous.
Etykissä oli alun perin kyse Neuvostoliiton heittämästä pallosta, josta Suomi otti kopin ja jatkoi peliä. Neuvostoliitto oli ehdottanut Euroopan turvallisuutta käsittelevän konferenssin järjestämistä. Esillä oli myös jaetun Saksan asema. Suomi saattoi toimia neutraalina koollekutsujana, sillä se ei tunnustanut kumpaakaan Saksaa ennen vuotta 1972.
Jotta Suomi ei olisi näyttänyt vain Neuvostoliiton juoksupojalta, kutsu esitettiin myös Yhdysvalloille ja Kanadalle. Suomen OECD-suurlähettiläs Ralph Enckell sukkuloi Euroopan pääkaupungeissa tunnustelemassa maaperää, ja Kekkonen myi ajatuksen presidentti Richard Nixonille.
Vaikka aloitteen toteutumiseen ei alkuvaiheessa uskottu edes Suomessa, taitava valmistelu ja maailmanpolitiikan otolliset suhdanteet johtivat lopulta sarjaan kokouksia, joista tärkein oli Finlandia-talolla vuonna 1975 järjestetty huippukokous.
Suomelle Etyk oli iso menestys. Toisaalta kokous vahvisti kylmän sodan jakolinjoja, mutta toisaalta ihmisoikeuksien ja tiedonvälityksen ottamisella Etykin päätösasiakirjaan luotiin pohjaa Itä-Euroopan vapautumiselle 1980-luvun lopulla. Etykin pohjalta luotiin vuonna 1994 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyj.
Urho Kekkosen ajan ulkopoliittisille aloitteille on yhteistä se, että ne kaikki olivat eräänlaisia väistöliikkeitä, joilla pyrittiin torjumaan tai ennaltaehkäisemään Neuvostoliiton painostus. Vuoden 1961 noottikriisi oli opettanut Suomen johtajille, että maan puolueetonta asemaa oli vaalittava ja varjeltava, jotta ei ajauduttaisi syvemmälle itänaapurin syleilyyn.
1989: Rovaniemi-prosessi
1990-luvun taitteessa elettiin jo kovin toisenlaisessa maailmassa kuin 1960-luvulla. Neuvostoliitto oli alkanut avautua Mihail Gorbatšovin johdolla. Suomelle tämä antoi lisää liikkumatilaa.
Gorbatšov piti lokakuussa 1987 puheen, jossa hän esitti vision Arktiksesta rauhan sekä idän ja lännen välisen yhteistyön vyöhykkeenä. Suomi otti tilanteesta vaarin ja esitti vuoden 1989 muille arktisille valtioille arktista ympäristönsuojelukokousta.
”Suomi toimi pragmaattisesti ja tarttui Gorbatšovin puheesta siihen kohtaan, josta oli helppo käynnistää yhteistyö. Ympäristö nähtiin silloin matalan politiikan alueena”, toteaa Lapin yliopiston arktisen politiikan professori Lassi Heininen.
Ensimmäinen kokous pidettiin saman vuoden syksyllä Rovaniemellä, ja kaksi vuotta myöhemmin maat allekirjoittivat arktisen ympäristönsuojelustrategian (AEPS), joka tunnetaan myös Rovaniemi-prosessina. Se valmisti maaperää Kanadan aloitteesta vuonna 1996 perustetulle Arktiselle neuvostolle.
Rovaniemi-prosessin ansiona pidetään myös sitä, että hankkeeseen pyydettiin valtioiden ohella osallistujiksi arktisen alueen alkuperäiskansat. Sama periaate on jatkunut Arktisessa neuvostossa: alkuperäiskansojen järjestöt ovat siinä pysyviä jäseniä.
Historian ivaa on toisaalta se, että ympäristönsuojelu, josta arktisten valtioiden yhteistyö käynnistyi, on nyt jäänyt taka-alalle, kun toimintaa Arktiksella motivoivat ennen kaikkea taloudelliset intressit.
1996: SuRu-aloite
1990-luvun puolivälissä Suomi oli livahtanut etäämmälle karhun kainalosta ja liittynyt Euroopan unioniin. Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittyminen EU:n jäseniksi toi eteen myös hankalia kysymyksiä: vanhat EU-maat olivat Irlantia lukuun ottamatta Naton jäseniä, kolme uutta taas liittoutumattomia. Miten uudet jäsenmaat osallistuisivat Euroopan yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan rakentamiseen?
Vanhat EU-maat olisivat halunneet integroida puolustusjärjestö Länsi-Euroopan unionin (WEU) osaksi EU:ta, mutta tämä ei ollut Suomen ja Ruotsin mieleen. Ne halusivat tehdä eron yhteisen puolustuksen ja kriisinhallinnan välille: jälkimmäinen kiinnosti, edellinen ei.
Pohjoinen kaksikko otti aloitteen käsiinsä viedäkseen turvallisuuspoliittista keskustelua itselleen sopivaan suuntaan. Veteraanidiplomaatti Jaakko Blomberg muistaa, kuinka ajatuksia kehiteltiin Ruotsin Helsingin-suurlähetystön saunassa.
Suomi ja Ruotsi (siis SuRu) tekivät vuosina 1996–1998 sarjan aloitteita, joista tärkein koski sotilaallisen kriisinhallinnan sisällyttämistä unionin yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. Näin tapahtuikin vuonna 1999 hyväksytyssä Amsterdamin sopimuksessa.
Suomi ja Ruotsi saivat tahtonsa läpi; samalla ne pystyivät osoittamaan muille EU-maille, etteivät ne olleet vain kantoja kaskessa vaan aktiivisia turvallisuuspolitiikan kehittäjiä.
1997: Pohjoinen ulottuvuus
Suomen EU-jäsenyys teki Venäjästä ja EU:sta ensimmäisen kerran rajanaapureita – Itä-Euroopan maat eivät vielä olleet unionissa.
Suomi halusi nostaa kotikulman asiat EU:n asialistalle ja lisätä EU:n ja Venäjän yhteistyötä. Pääministeri Paavo Lipponen ryhtyi pitämään esillä pohjoisen ulottuvuuden käsitettä ja ehdotti syksyllä 1997 pohjoisen ulottuvuuden strategian luomista EU:lle.
Pohjoisessa ulottuvuudessakin oli siis osaltaan kyse Suomen ongelmallisten Venäjä-suhteiden hoitamisesta. Mitä enemmän Venäjä saataisiin vedetyksi mukaan eurooppalaisen politiikan valtavirtaan, sitä rauhallisempi ja turvallisempi Suomen lähiympäristö olisi.
”EU:ssa valmistauduttiin jo itälaajenemiseen. Vaikka se toteutuikin vasta 2004, vuonna 1997 näytti siltä, että tämä Suomen kolkka uhkasi jäädä vähälle huomiolle”, toteaa Jean Monnet -professori Hanna Ojanen Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta.
Aloite eteni EU:ssa nopeasti, mitä helpotti se, että siinä ei esitetty uusia rahoitusjärjestelyitä eikä uusia pysyviä rakenteita. Suomi sai asiassa vetoapua Ruotsilta ja Tanskalta.
Pohjoinen ulottuvuus vakiintui yhdeksi EU:n aluepolitiikan lohkoksi. Sitä linjattiin 2000-luvulla uusiksi siten, että Venäjä, Norja ja Islanti nostettiin tasaveroisiksi osapuoliksi EU:n kanssa.
Alkuvaiheissa pohjoisen ulottuvuuden yhteydessä pidettiin paljon esillä energiayhteistyötä ja kaasuputken rakentamista Venäjältä Suomen kautta länteen. Energiakysymykset rajautuivat kuitenkin pois pohjoisesta ulottuvuudesta, ja sen nimissä on tehty yhteistyötä ympäristö-, terveys-, liikenne- ja kulttuuriasioissa. Sen konkreettisiin saavutuksiin kuuluu esimerkiksi Pietariin rakennettu jätevedenpuhdistamo.
Onnistumiset arkisessa yhteistyössä eivät ole kuitenkaan ”eurooppalaistaneet” Venäjää, kuten tämän kevään tapahtumat Ukrainassa osoittavat.
2002: Helsinki-prosessi
Vuonna 2002 Suomen ja Tansanian aloitteesta käynnistettyä Helsinki-prosessia voi pitää tavoitteiltaan kunnianhimoisimpana Suomen tekemistä aloitteista. Siinä oli yksinkertaistetusti kyse halusta suitsia globalisaation voimia.
Jos aiemmat aloitteet olivat pragmaattisia, Suomen omaan asemaan liittyviä aloitteita, Helsinki-prosessissa oli kyse idealistisesta maailmanparantamisesta. Sen tavoitteet voi silti rinnastaa 1970-luvun Etykiin: kummassakin tavoitteena on ollut vakauden ja turvallisuuden lisääminen, mutta siinä missä Etykissä näköalat rajoittuivat Eurooppaan, Helsinki-prosessissa katseltiin koko planeettaa.
Ulkoministeri Erkki Tuomioja linjasi elokuussa 2003, että globaalihallinnassaon kyse ”kansainvälisten suhteiden demokratisoinnista, siitä miten globalisaatiota ja sen synnyttämiä ilmiöitä voidaan saattaa toimivaan kansanvaltaiseen ohjaukseen.”
Ei ole yllätys, että Helsinki-prosessi oli globaalin oikeudenmukaisuuden kysymyksiä korostaneiden Tuomiojan ja presidentti Tarja Halosen lempilapsi. Sdp:n jouduttua oppositioon vuonna 2007 Helsinki-prosessi putosikin uuden hallituksen prioriteeteista.
Yllätys ei ole sekään, että Helsinki-prosessi sai osakseen myös kovaa kritiikkiä. Esimerkiksi sanomalehti Kaleva kirjoitti helmikuussa 2010: ”Ulkopolitiikan tavoitteet hämärtyivät ja kahdenväliset suhteet jäivät liian vähälle huomiolle, kun niukkenevat resurssit ohjattiin globalisaation hallintaan, kansainväliseen oikeudenmukaisuuteen ja pohjoinen–etelä-suhteiden hoitamiseen.”
Helsinki-prosessin konkreettisiin tuloksiin voi lukea ainakin Afrikan kestävän kehityksen johtajuusinstituutin, joka perustettiin Tansaniaan vuonna 2010. Globalisaation myllynkivet sen sijaan jauhavat yhtä pidäkkeettömästi kuin ennenkin.
Mitä seuraavaksi?
Puhe Suomen tekemistä aloitteista voi luoda mielikuvan ulkoministeriön kabineteissa tehtailtavista ehdotuksista. 2000-luvun maailmassa kansainväliset aloitteet saavat kuitenkin usein alkunsa kansalaisjärjestöjen aktivismista.
Hyvänä esimerkkinä käy kansainvälinen asekauppasopimus: se lähti liikkeelle järjestöjen kampanjana, mutta Suomi oli ulkoministeri Erkki Tuomiojan johdolla alusta asti voimakkaasti tukemassa sitä. Vuosien työ sai sinetin huhtikuussa 2013, kun asekauppasopimus hyväksyttiin selvin luvuin YK:n yleiskokouksessa. Sopimuksella säädellään tavanomaisten aseiden kauppaa, ja sen on määrä estää aseiden päätyminen vääriin käsiin.
”Ilman Suomea asekauppasopimusta ei vielä olisi. Se oli isoin ulkopoliittinen sulka vuosikausiin Suomen hattuun”, toteaa Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.
Suomen pysyvä edustaja Euroopan unionissa Pilvi-Sisko Vierros-Villeneuve muistuttaakin, että olennaista ei välttämättä ole olla idean ensimmäinen esittäjä, vaan tarttua hyviin ajatuksiin ja tehdä työtä niiden edistämiseksi.
Entä mihin Suomen kannattaisi 2010-luvulla suunnata aloitteellisuutensa? Maailmanpolitiikan koneistossa on monta löysää ruuvia tai kehnosti toimivaa osaa. Mutta onko meillä korjausehdotuksia? Ja kuinka saamme muut kuuntelemaan itseämme? Seuraavassa muutama vastaus:
Frank Johansson, Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja:
”YK:ssa olisi luotava sitova kansainvälinen yritysvastuusopimus, joka säätäisi, mitä kaikkea kansallisessa lainsäädännössä pitää huomioida tällä alueella. Sopimusta tarvitaan, koska yritysten rooli ihmisoikeuksien toteutumisessa on niin keskeinen. Yritykset voivat aidosti vaikuttaa ihmisten tilanteen parantamiseen, mutta ovat nykyään osallisena monen kurjistumisessa. Sopimus ei synny vuodessa eikä kahdessa, mutta voi olla kymmenen vuoden kuluttua vakavasti esillä. Nyt tarvitaan taas vankkurien raskasta alkuvetoa.”
Hanna Hakko, Maan ystävien ilmastokampanjan koordinaattori:
”Suomen tulisi toimia suunnannäyttäjänä tekemällä aloite kaikista fossiilisiin energiamuotoihin perustuvista energiainvestoinneista luopumisesta. Tutkijoiden mukaan suurin osa tiedossa olevistafossiilisista polttoaineista tulee jättää käyttämättä, jotta ilmaston lämpeneminen voitaisiin rajoittaa alle kahteen asteeseen. Koska energiantuotantolaitokset ovat hyvin pitkäikäisiä, on energiasektorilla nojauduttava jatkossa täysin uusiutuvaan energiaan.”
Pertti Torstila, keväällä eläkkeelle jäänyt ulkoministeriön entinen valtiosihteeri:
”Kansainvälinen politiikka on harvoin aloitekikkailua. Uskottavuus maailman näyttämöillä perustuu suorituksiin ja maineeseen. Suomen ulkopolitiikan viime vuosikymmenten näytöt ja menestystarinat ovat olleet sovittelun, rauhanturvaamisen, kriisien hallinnan ja välitystoiminnan alueilla. Tällä saralla meidän tulee aktiivisesti jatkaa. Maailman kriisit Afrikasta omalle mantereellemme odottavat kaltaisiamme sillanrakentajia. Tässä on Suomen ulkopolitiikalle tilaus 2010-luvulla.”
Eric Hayes, entinen Euroopan komission virkamies ja komission Suomen-edustuston johtaja:
”Suomi voisi edistää realistisempaa ja rakentavampaa Venäjä-politiikkaa EU:ssa. EU:n nykyistä Venäjä-politiikkaa leimaa yhä Nato-keskeinen kylmän sodan ajattelu, ja itäisen kumppanuuden politiikka pikemminkin pahentaa kuin lievittää Venäjän vuosisataisia vainoharhoja sen länsirajoista. Suomi on ainoa Venäjän EU-rajanaapureista, joka ei ole Naton jäsen,
ja on perinteisesti onnistunut hyvin omien Venäjän-suhteidensa hoitamisessa. Suomella on hyvä mahdollisuus toimia avaintekijänä tässä asiassa.”
Helena Laukko, Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja:
”Olemme käynnistäneet Pallonkutistajat.fi-kampanjan, jossa kerätään allekirjoituksia YK:lle 2015 luovutettavaan vetoomukseen kansainvälisen muovisopimuksen aikaansaamiseksi. Muoviroskan määrän nopea lisääntyminen maailman merissä huomioitiin muun muassa Rio+20 -huippukokouksen loppuasiakirjassa, mutta ongelmaa koskevaa kansainvälistä sopimusta ei ole vielä olemassa. Sopimuksen tarkoituksena on ennaltaehkäistä meriin kulkeutuvan muoviroskan syntymistä ja edistää muovijätteen uusiokäyttöä.”
Jutun lähteinä on käytetty Jaakko Blombergin, Eric Hayesin, Lassi Heinisen, Timo Lappalaisen, Hanna Ojasen ja Pilvi-Sisko Vierros-Villeneuven haastatteluja sekä Jorma Kallenaution kirjaa Suomi kylmän rauhan maailmassa (2005).