Ranska sodassa! Ehkäpä, mutta keitä tai mitä vastaan?
Terroristijärjestö Isis ei lähetä syyrialaisia Ranskaan tekemään terrori-iskuja, jotta Ranskan hallitus lakkaisi pommittamasta järjestöä. Sen sijaan Isis ammentaa seuraajia suuresta joukosta radikalisoituneita ranskalaisnuoria. He ovat jo valmiiksi ryhtyneet vastarintaan, eivätkä siihen enää vaikuta tapahtumat Lähi-idässä.
He etsivät aatetta, omia tunnuksia, suurta kertomusta, jonka päälle voisivat piirtää oman kapinansa verisen puumerkin. Isisin murskaaminen ei sammuta tätä kapinahenkeä.
Nuoret liittyvät Isisiin opportunistista syistä: äsken he kuuluivat vielä al-Qaidaan, vähän aiemmin (1995) he palvelivat Algerian aseellista islamilaista ryhmää GIA:ta tai kiersivät Bosniassa, Tšetšeniassa ja Afganistanissa harjoittamassa yksityistä jihadiaan. Pian he jo taistelevat uuden lipun alla, paitsi jos miestappiot, ikä tai pettyminen aatteeseen harventavat rivejä, niin kuin tapahtui 1970-luvun äärivasemmistolle.
Ei ole olemassa kolmannen tai neljännen polven jihadisteja, vaan vuodesta 1996 lähtien ilmiö on toistunut samanlaisena. Radikalisoituvat ranskalaisnuoret ovat joko Ranskaan muuttaneiden muslimien jälkeläisiä tai kantaväestön käännynnäisiä.
Ranskan varsinainen ongelma ei siis ole Syyrian aavikolle pystytetty kalifaatti, joka haihtuu ennemmin tai myöhemmin kuin painajaismainen kangastus. Ongelma on näiden nuorten kapina. On kysyttävä, mitä nämä nuoret edustavat: ovatko he tulevan sodan etujoukko, vai päinvastoin historian junasta jääneitä pudokkaita?
Keskusteluohjelmat ja lehtien yleisönosastot jakautuvat kahteen leiriin sen mukaan, miten ne tätä ilmiötä tulkitsevat. Karkeasti jaotellen: toiset tulkitsevat ilmiötä kulttuurisesti, toiset taas kehitysnäkökulmasta.
Kulttuurinen selitys korostaa alituista, repivää sivilisaatioiden välistä sotaa. Sen mukaan nuorten muslimien kapina osoittaa, miten huonosti islam sopii länteen, ainakin ilman sellaista opillista uudistusta, jossa Koraanista poistettaisiin jihadiin kehottavat jakeet.
Toisen selitysmallin kannattajat vetoavat siirtomaavallan jälkeiseen kärsimykseen. Nuoret maahanmuuttajat ovat jääneet Ranskan rasistisen ja islaminvastaisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Lisäksi he samastuvat Palestiinan asiaan eivätkä hyväksy lännen väliintuloja Lähi-idässä. Sama vanha laulu: kapina jatkuu niin kauan kuin Israelin ja palestiinalaisten väliseen konfliktiin ei löydy ratkaisua.
Kumpikin selitys törmää samaan ongelmaan: jos radikalisoitumisen syyt ovat rakenteellisia, miksi vain hyvin pieni vähemmistö radikalisoituu, muutama tuhat Ranskan miljoonista muslimeista?
Ääriajattelun omaksuneet nuoret eivät nimittäin tule tyhjästä. Jokaisesta iskuun syyllistyneestä terroristista on ollut jo ennestään merkintä viranomaisten rekistereissä. Iskujen ennaltaehkäiseminen on asia erikseen, mutta ainakin näistä henkilöistä on jo tietoa saatavilla. Keitä he siis ovat, ja mitä siitä pitäisi päätellä?
Kysymys ei ole islamin radikalisoitumisesta, vaan radikalismin islamisoitumisesta.
Melkein kaikki ranskalaiset jihadistit kuuluvat kahteen kategoriaan. He ovat joko toisen sukupolven maahanmuuttajia, jotka ovat syntyneet Ranskassa tai saapuneet maahan lapsina, tai sitten he ovat islamiin kääntynyttä kantaväestöä. Käännynnäisten lukumäärä kasvaa koko ajan, mutta jo 1990-luvun lopulla he muodostivat neljäsosan radikaaleista. Toisin sanoen radikaalit ovat harvoin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia tai hiljattain saapuneita, puhumattakaan kolmannesta sukupolvesta.
Kolmannen sukupolven maahanmuuttajia on kyllä Ranskassa paljon, ja heidän määränsä kasvaa koko ajan. Silti terroristien joukossa ei ole esimerkiksi 1970-luvulla saapuneiden marokkolaisten lapsenlapsia.
On kysyttävä myös, miksi käännynnäiset, jotka eivät ole rasismin uhreja, haluaisivat ryhtyä kostamaan muslimien kokemia nöyryytyksiä. Monet heistä, esimerkiksi Isisin teloitusvideolla esiintynyt Maxime Hauchard, ovat sitä paitsi kotoisin Ranskan maaseudulta. Heidän ei luulisi samastuvan muslimeihin, joiden kanssa he ovat olleet tekemisissä lähinnä internetin välityksellä.
Kyse ei ole »islamin» tai »muslimien» kapinasta. Ongelma koskettaa vain näiden kahden ryhmän nuoria, joista suurimmalla osalla on maahanmuuttajatausta ja toiset ovat syntyperäisiä ranskalaisia. Kysymys ei ole islamin radikalisoitumisesta, vaan radikalismin islamisoitumisesta.
Mitä yhteistä maahanmuuttajien lapsilla ja käännynnäisillä on? Ensinnäkin molemmat ryhmät ovat sukupolvikapinassa. He katkaisevat välit vanhempiinsa, tarkemmin sanottuna vanhempiensa kulttuuriin ja uskontoon.
Maahanmuuttajien lapset eivät noudata vanhempiensa islamia. He eivät seuraa traditiota, jossa vastustetaan länsimaisia vaikutteita – hehän ovat länsimaistuneita ja puhuvat parempaa ranskaa kuin vanhempansa. Muiden ikätoverien nuorisokulttuuri on heille tuttua: hekin ovat juoneet alkoholia, polttaneet pilveä ja iskeneet tyttöjä yökerhossa. Hyvin monella on takanaan vankeustuomioita.
Islam on tullut heidän elämäänsä odottamatta. He ovat valinneet uskonnon salafistisen version, joka torjuu kokonaan kulttuurin merkityksen ja jonka sääntöjen avulla he voivat rakentaa itselleen uuden minän. He sanoutuvat irti sekä omien vanhempiensa että länsimaiden kulttuurista. Niistä on tullut heidän itseinhonsa symboleja.
Tässä on kapinan ydin: uskonto ei enää siirry nuorille osana kulttuuria. Siksi terroristeissa ei ole mukana ensimmäisen polven maahanmuuttajia, jotka ovat omaksuneet islamin osana synnyinmaansa kulttuuria – mutta epäonnistuneet tämän mallin siirtämisessä lapsilleen. Ongelma ei koske myöskään kolmannen polven maahanmuuttajia, jotka puhuvat ranskaa vanhempiensa kanssa. Kolmas sukupolvi on oppinut vanhemmiltaan, että islamia voi harjoittaa ranskalaisessa yhteiskunnassa, vaikka uskonto herättääkin ristiriitoja.
Ääriliikkeissä on paljon vähemmän turkkilaisia kuin pohjoisafrikkalaisia. Syy lienee se, että Turkin valtio on vaalinut perinnettä lähettämällä Ranskaan opettajia ja imaameja. Se ei ole ongelmatonta, mutta näin vältetään nuorten kääntyminen salafismiin ja väkivaltaan.
Mitä tulee nuoriin käännynnäisiin, he ovat omaksuneet uskonnon »puhtaan» muodon. Kulttuurien rinnakkainelo ei heitä kiinnosta (ero on selvä edellisiin sukupolviin, jotka kääntyivät mystiikkaa korostavaan suufilaisuuteen). Tässä käännynnäiset muistuttavat maahanmuuttajien lapsia, sillä molemmat ryhmät tunnustavat islamia, joka on vailla siteitä vanhempiin, kulttuuriin tai politiikkaan. Käännynnäiset hylkäävät islamin maltilliset muodot, sillä heitä vetää puoleensa radikalismi. Salafismi ei leviä vain Saudi-Arabian rahoittamien saarnojen voimalla, vaan se on käypä tuote myös nuorille, jotka ovat katkaisseet siteensä yhteiskuntaan.
Radikalisoituneiden ranskalaisnuorten valinta on siis aivan eri kuin palestiinalaisnuorten, jotka osallistuvat intifadaan, kansannousuun. Ääriliikkeen koukuttamien ranskalaisten muslimien vanhemmat eivät ymmärrä jälkikasvunsa kapinaa. Usein he yrittävät estää lastensa radikalisoitumisen, kuten käännynnäistenkin vanhemmat. He soittavat poliisille tai yrittävät hakea lapsiaan takaisin Turkista. Pelkona on, että nuoremmat lapset seuraavat vanhempien sisarusten äärimmäistä esimerkkiä.
Harvat heistä ovat käyneet säännöllisesti moskeijassa. Heidän imaaminsa ovat omatekoisia uskonopettajia.
Jihadismi ei ole osoitus muslimiväestön radikalisoitumisesta. Jihadistit räjäyttävät rikki sukupolvien välisen yhteyden ja hajottavat omat perheensä.
Perheensä kanssa riitautuneet jihadistit ovat ajautuneet marginaaliin myös muslimiyhteisöissä. Hyvin harvoja heistä on tunnettu islamia harjoittavina uskovaisina – yleensä päinvastoin. Jihadisteista kertovat lehtijutut ovat hämmästyttävän samanlaisia. Murhaajan lähipiiri ilmaisee haastatteluissa hämmästyksensä: »Käsittämätöntä, hän oli mukava poika (tai vaihtoehtoisesti: pelkkä pikkurikollinen), eikä harjoittanut uskontoa. Hän joi, poltti pilveä ja tapaili tyttöjä. Muutama kuukausi sitten tapahtui kyllä kummallinen muutos, hän kasvatti parran ja alkoi pauhata uskonnosta.»
Pariisin poliisi-operaatiossa kuollut Hasna Aït Boulahcen on naispuolinen variaatio samasta teemasta: »pinnallinen Miss Jihad», josta kirjoitettiin paljon lehdissä.
Näissä tapauksissa ei ole kyse uskonnon salaamisesta tai kätkeytymisestä (arabiaksi taqiyya), sillä herätyksen kokeneet nuoret eivät piilottele vakaumustaan vaan esittelevät sitä avoimesti Facebookissa. He leveilevät uuden kaikkivoivan minänsä tunnossa ja janoavat hyvitystä pidäteltyyn turhautumiseensa. He nauttivat vallan tunteesta, joka syntyy oman kuoleman kiehtovasta odotuksesta ja halusta tappaa. He ovat vihkiytyneet moderniin väkivaltaan: samanlaiseen kylmän rauhalliseen tappamiseen kuin amerikkalaiset joukkosurmaajat tai Norjan Breivik. Nihilismi ja ylemmyydentunto kulkevat käsi kädessä kohti kuolemaa.
Nuorten eristäytyminen muslimiyhteisöstä ilmentää heidän raivoisaa individualismiaan. Harvat heistä ovat käyneet säännöllisesti moskeijassa. Heidän imaaminsa ovat omatekoisia uskonopettajia. Mielikuvat sankaruudesta, väkivallasta ja kuolemasta lietsovat nuorten radikalisoitumista, eivät niinkään šaria-laki tai ajatus paremmasta maailmasta. Syyriaan he lähtevät vain sotimaan, ilman aikomusta juurtua maahan tai osallistua kansalaistoimintaan. Seksiorjien pitäminen ja nuorten naisten houkutteleminen internetissä tulevien marttyyrien vaimoiksi ei kerro integroitumisesta niihin muslimiyhteisöihin, joita islamistit väittävät puolustavansa. He ovat nihilistejä, eivät utopisteja.
Osa jihadisteista on saanut vaikutteita fundamentalistisesta tabligh-saarnaliikkeestä. Sen sijaan kukaan heistä ei ole toiminut Muslimiveljeskunnassa, jota edustaa Ranskan islamilaisten järjestöjen liitto UOIF. Heitä ei kiinnosta poliittinen aktivismi, kuten Palestiinan asiaa ajavat liikkeet. Heille on vierasta myös yhteisön toiminta, kuten osallistuminen paastokausi ramadanin päätösaterialle, saarnaaminen moskeijoissa tai sanan levittäminen ovelta ovelle. Kukaan heistä ei ole perehtynyt uskonoppiin, sillä heitä ei kiinnosta teologia, ei edes oppi pyhästä sodasta tai islamilaisesta valtiosta.
Radikalisoituminen tapahtuu pienessä kaveripiirissä, jonka jäsenet ovat toisilleen tuttuja kotinurkilta, vankilasta tai urheiluseurasta. Heistä tulee toisilleen veljiä, perhettä.
Toistaiseksi on jäänyt vähälle huomiolle kuvio, jossa terroristit ovat myös tosiasiallisesti saman perheen poikia. Kouachin veljekset iskivät Charlie Hebdon toimitukseen, Abdeslamin veljekset muihin pariisilaiskohteisiin viime marraskuussa. Abdelhamid Abaaoud vei 13-vuotiaan pikkuveljensä mukanaan Syyriaan ja Clainin jihadistiveljekset kääntyivät yhdessä islamiin. Unohtamatta tietysti Tsarnajevin veljeksiä, jotka iskivät Bostonin maratonilla huhtikuussa 2013. Aivan kuin veljessarjan (ja siskojen) radikalisoiminen olisi tapa alleviivata sukupolvien kuilua ja välirikkoa vanhempien kanssa.
Jihadistien solut rakentavat jäsentensä välille kiintymyssuhteita: hyvä keino on mennä naimisiin aseveljen sisaren kanssa. Se erottaa jihadistit marxilaisista tai nationalistista taistelujärjestöistä, kuten Algerian FLN:stä, Irlannin IRA:sta tai baskien ETA:sta. Jihadisteihin on vaikeampi soluttautua, kun siteet ovat niin läheisiä.
Terrorismi ei siis kerro muslimien laajasta radikalisoitumisesta, vaan heijastaa sukupolvikapinaa, joka koskee aivan tiettyä nuorten joukkoa.
Miksi he valitsevat islamin? Maahanmuuttajien lapsille syy on päivänselvä. He omaksuvat identiteetin, jolle vanhemmat eivät heidän mielestään ole antaneet arvoa. Nuoret pitävät itseään muita aidompina muslimeina, ja aivan erityisesti omia vanhempiaan parempina. He näkevät paljon turhaa vaivaa saadakseen vanhempansa palaamaan uskon tielle. Vanhempien kertomukset todistavat, kuinka eri todellisuudessa nuoret elävät.
Käännynnäiset taas valitsevat islamin, koska se on ainoa voimassa oleva tarjous väkivaltaisen kapinoinnin markkinoilla. Kauhun herättäminen on ainakin varmaa, kun ryhtyy Isis-taistelijaksi.
Kirjoittaja työskentelee Euroopan yliopistoinstituutin professorina Firenzessä.
Artikkeli on julkaistu Le Mondessa 24. marraskuuta 2015.