”Gemeinsam erfolgreich”, yhdessä menestyksekkäät, julistivat Angela Merkelin kristillisdemokraattisen CDU-puolueen vaalimainokset syksyllä 2013. Ne viittasivat Merkelin kahdeksaan vuoteen Saksan johdossa.
Totta on, että talouskriisin keskelläkin kasvu-uralla pysytelleestä Saksasta on viime vuosina kehittynyt Euroopan unionin vaikutusvaltaisin jäsenmaa. Saksa kantaa suurimman taloudellisen vastuun euroalueen kriisimaille myönnetyistä lainapaketeista ja on pitkälti määrännyt ne lääkkeet, joilla EU hoitaa kriisiään.
Muualla Euroopassa ja erityisesti Etelä-Euroopan kriisimaissa Saksan vaatimat säästötoimet sekä kivuliaat rakenneuudistukset herättävät kuitenkin huomattavaa vastustusta, jota ruokkii myös maan lisääntynyt poliittinen painoarvo.
Financial Times -lehden kesällä 2013 teettämän kyselyn mukaan 56 prosenttia ranskalaisista, 82 prosenttia italialaisista ja peräti 88 prosenttia espanjalaisista on sitä mieltä, että Saksan vaikutusvalta EU:ssa on kasvanut liian suureksi.
Toisaalta Saksaa on syytetty myös siitä, ettei se ole ollut valmis omaksumaan painoarvonsa edellyttämää roolia unionissa. Puolan ulkoministeri Radosław Sikorski totesi talvella 2011, ettei pelkää niinkään Saksan kasvavaa vaikutusvaltaa kuin Saksan toimettomuutta. Kriitikkojen mukaan Saksa on käyttänyt valtaansa lähinnä oman taloudellisen menestyksensä turvaamiseen. Sen sijaan maa ei ole ottanut kriisin ryvettämän EU:n vetovastuuta harteilleen tai esittänyt pitkän aikavälin suunnitelmia unioninkehittämiseksi.
Tätä näkemystä vahvistivat osaltaan myös viime syyskuun liittopäivävaalit. Vaaleja seurattiin muissa EU-maissa poikkeuksellisen tarkasti, odotettiinhan vaalien määrittävän paitsi Saksan oman EU-linjan myös koko unionin kurssin. Vaalikampanjoissa ei kuitenkaan juuri puhuttu EU:sta, sillä saksalaiset poliitikot välttivät tietoisesti tarttumasta monien äänestäjien karsastamiin EU-asioihin.
EU-keskustelun varovaisuuteen vaikutti varmasti myös se, että Saksassa Eurooppa-politiikasta on viime vuosina muodostunut eräänlainen liittokansleri Merkelin ja valtiovarainministeri Wolfgang Schäublen yksityisalue. Enemmistö saksalaisista pitää Merkelin kriisinhoitotoimia ja koko EU-linjaa oikean suuntaisina. Edes neljä vuotta oppositiossa viettäneet sosiaalidemokraatit eivät uskaltautuneet tosissaan haastamaan CDU:ta EU-politiikan saralla.
Eurokriisin seurauksena kansallisesta politiikasta, ja ennen muuta talouspolitiikasta, on kuitenkin yhä vahvemmin tullut EU-politiikkaa. Saksa ja euroalueen muut lainoittajamaat seuraavat kriisimaiden säästöjä ja arvioivat niiden vaikutuksia euroalueen vakauteen. Samalla tavoin muualla Euroopassa ja maailmalla tarkkaillaan sitä, miten Saksan talouden kehitys vaikuttaa koko Euroopan talouteen.
Liittokansleri Angela Merkel johtaa Saksaa. SPD:n johtaja, talousministeri Sigmar Gabriel kulkee kannoilla.Katse kotimaassa
Saksan hallitusneuvottelujen alettua Yhdysvaltain valtiovarainministeriö julkaisi raportin, jonka pääviesti oli, että Saksan vientivetoinen talousmalli jarruttaa euroalueen elpymistä: Saksan ylijäämäinen vaihtotase pitää euron arvon haitallisen korkealla, ja maan kotimainen kysyntä puolestaan on liian heikkoa auttaakseen kriisimaiden vientiteollisuutta takaisin jaloilleen. Raportti neuvoikin Saksaa tasapainottamaan omaa talouttaan nostamalla palkkoja sekä lisäämällä kotimaisia investointeja.
Kriitikkojen kuoroon yhtyivät nopeasti myös Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) sekä Euroopan komissio. Jälkimmäinen ilmoitti asettavansa Saksan talouden erityistarkkailuun, koska maan vaihtotaseen ylijäämä oli jo useana vuonna rikkonut komission asettaman kuuden prosentin raja-arvon.
Saksa reagoi kritiikkiin korostetun ärtyneesti. CDU:n leiristä kiirehdittiin vastaamaan, ettei Saksan vientiylijäämästä ole haittaa kenellekään ja että korkeat vientiluvut ovat vain osoitus maan kilpailukyvystä sekä sen vientituotteiden laadusta. Liittokansleri Merkel teki erityisen selväksi, ettei tulisi tarkoituksellisesti heikentämään Saksan kilpailukykyä. Lisäksi hän mainitsi seuraavan hallituskauden keskeiseksi tavoitteeksi Saksan velkataakan leikkaamisen ja teki näin tyhjiksi toiveet suurimittaisista julkisen talouden toimista kotimaisen kysynnän vahvistamiseksi.
Ulkopuolisen arvostelun ei annettu ainakaan näkyvästi vaikuttaa CDU:n, sen baijerilaisen sisarpuolueen CSU:n sekä sosiaalidemokraattisen SPD:n kesken käytyihin hallitusneuvotteluihin. Ennakkoon oli virinnyt odotuksia, että Saksan EU-linja muuttuisi, kun hallitusneuvotteluihin osallistui Merkelin aiemman hallituskumppanin, liberaalipuolue FDP:n sijasta selvästi euromyönteisempi SPD. Sosiaalidemokraatit jättivät kuitenkin EU-kentän hallitusneuvotteluissakin suosiolla Merkelille.
SPD keskitti voimavaransa saadakseen hallitusohjelmaan keskeisen vaalilupauksensa, 8,50 euron suuruisen kansallisen vähimmäistuntipalkan. Sen ohella sosiaalidemokraatit onnistuivat saamaan läpi muutoksia eläkeikään ja korotuksen pienituloisten eläkkeisiin.
Hallitusohjelman suurista linjoista määräsivät kuitenkin CDU ja CSU. Ohjelman merkittävimpiä linjanvetoja on hallituksen sitoumus säilyttää Saksan tuloverotaso ennallaan ja pitäytyä lisäämästä julkista velkaa. Lisäksi kristilliset puolueet ajoivat läpi erittäin kalliiksi arvioidun äitiyseläkeuudistuksen (Mütterrente).
Pehmeää puoltaan Saksan hallitus näyttää vain sosiaalista Eurooppaa käsittelevässä alakappaleessa, jossa tärkeimpänä yksittäisenä tavoitteena mainitaan nuorisotyöttömyyden vähentäminen.
Jokainen vastaa veloistaan
Kaikkein selvimmin CDU:n ja CSU:n vaikutus näkyy hallitusohjelman Eurooppaa käsittelevässä osiossa. Siinä hallitus korostaa saksalaisen EU-liturgian mukaisesti, että Saksan tärkein tehtävä on ajaa Euroopan yhdentymistä. Samalla hallitus alleviivaa olevansa tietoinen muiden jäsenmaiden Saksaan kohdistamista odotuksista.
Saksan oma EU-politiikka pysyy hallitusohjelman perusteella kuitenkin lähes muuttumattomana. Pääpaino on edelleen selkeästi eurokriisin ratkaisemisessa, ja työkalutkin ovat ennestään tuttuja: hallitusohjelma toistaa useaan kertaan, ettäeuroalueen vaikeudet voidaan voittaa vain tiukan talouskurin sekä rakenneuudistusten avulla. Ainoana uutena instrumenttina hallitus nostaa esiin kasvua tukevat tulevaisuusinvestoinnit, joiden merkitys jää kuitenkin hämäräksi.
Jokaisen jäsenmaan on Saksan mukaan edelleen vastattava omista veloistaan. Tukilainoja hallitus pitää viimeisenä vaihtoehtona, ja lainat on vastakin tarkoitus sitoa tiukkoihin ehtoihin. Myös euroalueen uudistuksista hallitusohjelma nostaa esiin lähinnä talouspoliittista koordinaatiota ja valvontaa tehostavat järjestelyt.
Pehmeää puoltaan hallitus näyttää vain sosiaalista Eurooppaa käsittelevässä alakappaleessa, jossa tärkeimpänä yksittäisenä tavoitteena mainitaan nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Yhtään institutionaalista innovaatiota tai konkreettista tulevaisuudenvisiota EU-kappale ei sisällä.
Miten Saksan hallitussopua tulisi siis luonnehtia EU:n ja Euroopan talouden kannalta? Jos ohjelmaa peilataan Saksan talousmalliin kohdistettua kritiikkiä vasten, näyttää ensisilmäyksellä siltä, että uusi hallitus on ottamassa edistysaskeleita.
Eläkkeiden korotukset sekä vähimmäispalkka tulevat lisäämään kulutusta Saksassa. Kotimaista kysyntää vahvistavat myös hallituksen suunnittelemat 23 miljardin euron suuruiset investoinnit esimerkiksi infrastruktuuriin, koulutukseen sekä tutkimukseen ja kehitykseen. Talousasiantuntijat tosin pitävät investointeja täysin riittämättöminä Saksan talouden tarpeita ajatellen.
Muutenkin hallituksen toimenpiteiden kokonaisvaikutukset jäänevät lopulta melko pieniksi: Sebastian Dullien European Council on Foreign Relations -tutkimuslaitoksesta arvioi artikkelissaan, että Saksan vaihtotaseen ylijäämä supistuisi kotimaisen kysynnän kasvun ja työvoima kustannusten nousun ansiosta yhteensä noin 0,5–1 prosenttiyksikköä.
Etenkin palkkatason vaikutus Saksan kilpailukykyyn voi jäädä vähäiseksi. Waltraud Schelkle London School of Economicsista kirjoitti joulukuun alussa Zeit-lehdessä, että saksalaisten nimelliset työvoimakustannukset ovat itse asiassa nousseet jo jonkin aikaa, mutta tämä ei ole hidastanut Saksan vientiä, koska saksalaiset tuotteet ovat pysyneet laadultaan kilpailijoiden tuotteita parempina.
Saksalaisten ostovoiman kasvu ja siitä seuraava tuonnin lisääntyminen tuskin myöskään vaikuttavat merkittävästi euroalueen kriisimaiden vientiin. Centre for European Policy Studies -tutkimuslaitoksen saksalainen johtaja Daniel Gros muistutti joulun alla julkaisemassaan kommenttipaperissa, että kriisimaiden yhteenlaskettu osuus Saksan tuonnista on selvästi pienempi kuin jo valmiiksi Euroopanmenestyneimpiin vientitalouksiin kuuluvien maiden, kutenAlankomaiden, Sveitsin, Ruotsin ja Norjan.
Saksa tarjoaa mallin
Eri asia on, miten hallitusohjelma vaikuttaa Saksan talouden pitkän aikavälin kehitykseen. Erityisesti talouselämä on arvostellut hallituksen heikentävän talouden kasvuedellytyksiä, sillä hallituksen suunnittelemat toimet vähentävät työmarkkinoiden joustavuutta, joka on luettu Saksan suurimpiin kilpailuetuihin.
Lyhyellä aikavälillä olisi joka tapauksessa väärin odottaa Saksan hallituksen kykenevän omilla toimillaan tasapainottamaan Euroopan taloutta – tämä kun ei ole hallituksen tavoitteenakaan. Hallitusohjelman selkeä viesti on, ettei Saksan suhtautuminen omaan talousmalliinsa tai eurokriisiin ole muuttunut millään tavalla.
Hallitus kyllä nostaa eläkkeitä sekä palkkoja ja sitä kautta kotimaista kysyntää, mutta ei siksi, että se palvelisi euroaluetta, vaan siksi, että maan hyvä taloustilanne antaa siihen mahdollisuuden. Eurokriisi on Saksan näkökulmasta nimenomaan velkakriisi, joka ratkeaa parhaiten niin, että kaikki noudattavat Saksan omaa, kurinalaiseen taloudenpitoon sekä hyvään kilpailukykyyn perustuvaa reseptiä. Hintavien eläkeuudistusten on tosin epäilty nakertavan Saksan auktoriteettia säästäväisen taloudenpidon airuena.
Yleisessä visiottomuudessaan hallitusohjelma vahvistaa Merkelin EU-politiikassa suosimaa etenemistapaa: unionissa liikutaan askel kerrallaan ja ilman etukäteen sovittua, konkreettista päämäärää. Tämä antaa Saksalle mahdollisuuden improvisoida, mikäli tilanne sitä vaatii. Yhteistyötä muiden EU-maiden kanssa se tuskin kuitenkaan helpottaa.
Saksan EU-politiikan lopullinen suunta selviää vasta käytännön poliittisissa ratkaisuissa. Suuriin kysymyksiin kuuluu esimerkiksi se, onnistuvatko sosiaalidemokraatit – ennen muuta ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier sekä talous- ja energiaministeri Sigmar Gabriel – profiloitumaan EU-areenalla, vai pitävätkö Merkel ja Schäuble langat jatkossakin omissa käsissään.
Lisäksi on mielenkiintoista nähdä, miten hallituspuolueet asemoituvat kevään EU-vaalitaistelussa. Avainasemassa ovat jälleen kerran CDU ja SPD. Varsinkin CDU:n on pidettävä silmällä euroalueen hajottamista vaativaa Vaihtoehto Saksalle (Alternative für Deutschland) -puoluetta, joka jo liittopäivävaaleissa pääsi lähelle viiden prosentin äänikynnystä. Puolue vetoaa kristillisdemokraattien EU-kriittisempiin äänestäjiin.
Myös CDU:n oma sisarpuolue CSU näyttää lähtevän EU-vaaleihin populistisin tunnuksin. Puolue avasi vaalivuoden käynnistämällä keskustelun Romaniasta, Bulgariasta ja muista köyhemmistä EU-maista Saksaan suuntautuvan muuttoliikkeen (Armutsmigration) haitoista. Lisäksi CSU on vaatinut Euroopan komission pienentämistä, tiettyjen toimivaltojen palauttamista jäsenmaille ja lisää kansanäänestyksiä EU-asioista. Nähtäväksi jää, miten CDU reagoi EU-kriittisten äänenpainojen vahvistumiseen.
Haastavassa tilanteessa on myös SPD: yhtäältä se on aika ajoin väläytellyt olevansa EU-politiikassa solidaarisempi, kasvua ja elvytystä tukeva vaihtoehto CDU:lle ja CSU:lle, mutta on toisaalta sitoutunut hallitusohjelmassa kristillisten nykylinjaan. Joka tapauksessa suurtenkin puolueiden on vihdoin – toisin kuin liittopäivävaaleissa – keskusteltava EU-asioista.
Kirjoittaja on Ulkopoliittisen instituutin tutkija.