Miten kansakunnan, maan tai valtion voisi houkuttelevasti ”brändätä”? Tähän kysymykseen pureutuu Melissa Aronczyk, joka työskentelee mediatutkimuksen apulaisprofessorina Rutgersin yliopistossa Yhdysvalloissa.
Aronczyk määrittelee maabrändäyksen imagon luomiseksi kotimaassa ja ulkomailla sekä yritysten ja julkisen sektorin palvelemiseksi. Pyrkimyksenä on auttaa maata kilpailemaan taloudellisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Onnistuneen maabrändäyksen on tarkoitus tuoda maahan lisää turisteja, ulkomaisia sijoituksia ja koulutettua työvoimaa sekä kasvattaa vientiä.
Lisäksi pyrkimyksenä on kohentaa maan vaikutusvaltaa diplomaattisilla areenoilla. Myönteinen maakuva parantaisi myös omien kansalaisten käsityksiä maastaan ja poliittisista johtajistaan.
Aronczyk näkee maabrändäysintoilun taustalla uusliberalismin, globalisaation ja aggressiivisten konsulttien myyntivoiman kaltaisia yhteiskunnallisia muutosvoimia. Hän suhtautuu kriittisesti markkinavoimiin ja valtaan. Aronczykin lukeminen tuo väistämättä mieleen Naomi Kleinin teokset No Logo (2000) ja The Shock Doctrine (2007), joista edellinen keskittyi kritisoimaan monikansallisten kuluttajabrändien valtaa ja jälkimmäinen anglosaksisten poliitikkojen kriisimaissa ajamia rakennesopeutusohjelmia.
Aronczyk kuvaa, kuinka konsulttien myymissä maabrändäysprojekteissa on tyypillisesti neljä vaihetta. Projekti etenee maabrändin tai imagon nykytilan arvioinnista eri tahojen koulutuksen kautta uuden brändin suunnitteluun sekä lopulta toteutukseen ja kommunikointiin.
Brändisuunnittelusta vastaavat konsultit tosin usein karkaavat ennen viimeistä vaihetta tai eivät ainakaan ota siitä vastuuta. Maabrändäyksestä kiinnostuneille poliitikoille ja virkamiehille voisikin olla tärkeä oppi, että konsultit pitäisi velvoittaa ottamaan jonkinlainen vastuu myös brändivisioiden toimeenpanosta ja varsinaisista tuloksista.
En itse osallistunut Suomen taannoiseen maabrändiprojektiin enkä tiedä, minkä konsulttien apua projektissa käytettiin. Näyttää joka tapauksessa siltä, että Aronczykin mainitsemia piirteitä liittyi Suomenkin projektiin. Konsultit lienevät Suomessakin huolehtineet kolmesta ensimmäisestä vaiheesta, mutta tiettävästi Suomelle luotujen brändiarvojen toteuttamisesta, kommunikoimisesta ja tuloksista ei kukaan ole ottanut sen kummempaa vastuuta.
Tämän osoittaa se, että Suomen maabrändille määritettyjen keskeisten arvojen – Suomen ratkaisukeskeisyyden, opettajien ja koulutuksen ylivertaisuuden sekä puhtaan veden – eteen ei ole tehty juuri mitään konkreettista projektin loppuraportin julkaisemisen jälkeen.
Konsulttien standarditemppu onkin toisaalta sysätä vastuu ”meidän kaikkien” harteille: jokainen kansalainen ja organisaatio on omalta pieneltä osaltaan vastuussa uuden maabrändin rakentamisesta. Tämän havaitsee selvästi lukiessaan Suomen maabrändiprojektin loppuraporttia.
Mikä maabrändäyksessä sitten oikeasti menee pieleen? Helpointa tämä on nähdä vertaamalla maabrändäystä yritysbrändäykseen. Aronczyk ei tätä vertailua kuitenkaan tee.
Yritykset innostuivat kymmenkunta vuotta sitten ajatuksesta, että yritykselle voisi määritellä muutaman haluttavan brändiarvon, jotka tekisivät sen houkuttelevaksi.
Sittemmin kuitenkin huomattiin, ettei yksinkertaisesti ole mahdollista määritellä muutamaa universaalia brändiarvoa, jotka tekisivät yrityksen houkuttelevaksi kaikille sidosryhmille ja yleisöille.
Markkinoinnin ehkä tärkein oppi on segmentointi: asiakkaat ja yleisöt tulee jakaa eri ryhmiin eli segmentteihin ja tarjota eri segmenteille juuri niitä asioita, joita ne kaipaavat.
Jos yrittää olla kaikkea kaikille, ei ole kenellekään mitään. Sama pitäisi ymmärtää maabrändäyksen yhteydessä.
Siksi pitäisi miettiä erikseen, mitkä tekijät tekevät maasta houkuttelevan erilaisille turistiryhmille, erilaisille sijoittajaryhmille, erilaisille maahanmuuttajaryhmille ja niin edelleen. Ulkomaiset turistit, sijoittajat ja maahanmuuttajat eivät nimittäin hae Suomesta samoja asioita.
Esimerkiksi maamme hiljaisuus, puhtaus ja eksotiikka vetävät kyllä tiettyjä turisteja, mutta ovat signaaleja markkinan marginaalisuudesta ja jopa sijoittajariskistä – ja ahdistavat suuren maailman ihmisvilinään tottuneita ekspatriaatteja ja maahanmuuttajia. Tämä yksinkertainen esimerkki osoittaa, että kaikille kohderyhmille sopivaa brändiarvoa ei kannata etsiä, jos sellaista ei ole.
Sen sijaan pitäisi määritellä eri kohderyhmille omat houkutustekijänsä ja rakentaa kohdennettua brändi-imagoa kullekin segmentille.
Kirjoittaja on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun liiketaloustieteen professori.