Maailmanpolitiikka ja -talous ovat keskellä kiivasta muutosta, jossa arviolta 2–3 miljardia ihmistä nousee lähivuosikymmeninä tulotasoltaan keskiluokkaan Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa.
Muutos vaikuttaa vääjäämättä kansalaisten arvoihin ja odotuksiin sekä niihin tapoihin, joilla kansoja hallitaan. Vapauden ja itseilmaisun vaatimukset kasvavat tutkimusten mukaan koulutuksen ja keskiluokkaistumisen vanavedessä. Lisäksi väestönkasvu jatkuu voimakkaana Afrikassa, Etelä-Aasiassa ja Lähi-idässä. Näistä syistä Pohjois-Afrikassa kaksi ja puoli vuotta sitten alkanut kumousten aalto todennäköisesti jatkuu ja laajenee.
Miltä Suomen tulevaisuus näyttää muuttuvassa maailmassa? Ulkopolitiikka-lehti kokosi ryhmän nuoria poliittisia vaikuttajia pohtimaan aihetta. Keskustelu käytiin kolmessa erässä: Ensin kartoitettiin koko maailman ja sitten Euroopan kannalta tärkeimmät muutosvoimat. Lopuksi arvioitiin Suomen tulevaisuutta.
Keskusteluun osallistuivat keskustanuorten puheenjohtaja Antti Kurvinen, EU:n tulevaisuutta pohtineen nuorten työryhmän puheenjohtaja Milla Ovaska, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtaja Veli-Matti Partanen ja sdp:n varapuheenjohtaja Eero Vainio.
UP: Minkälaisena näette maailman tulevaisuuden?
Vainio: Uskon, että vaurastumisen ja teknologian kehityksen ansiosta globaali sivistystaso nousee ja pakottaa hallinnot avautumaan ja uusiutumaan. Maailma muuttuu ikään kuin pyöreämmäksi. Kiinan vaurastuessa Euroopan kilpailukyky taas ehkä paranee. Afrikka tulee olemaan seuraava napa, jossa tapahtuvat tärkeät käännökset. Ne vaikuttavat siihen, kehittyykö maailma rauhallisempaan suuntaan vai tuleeko siitä uudelleen kolonialististen reviirien taistelukenttä.
Kurvinen: On vaikea arvioida, onko maailman keskipiste tulevaisuudessa Aasiassa vai Afrikassa, mutta ainakaan se ei ole Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Kehityskuva on ristiriitainen: joidenkin arvioiden mukaan absoluuttinen köyhyys voidaan poistaa kokonaan ja ihmisoikeuksia kunnioitetaan entistä enemmän. Toisaalta tilanne näyttää ilmaston ja ympäristön näkökulmasta hankalalta.
Partanen: Ilmasto lämpenee ehkä 3,8 astetta vuoteen 2100 mennessä, mikä tarkoittaa radikaalisti erilaista maailmaa verrattuna nykyiseen. Lisäksi olemme vaarassa tuhota kymmeniä prosentteja maailman eliölajeista. Ilmastonmuutos heikentää ruokaturvaa ja aiheuttaa varmasti kriisejä ja konflikteja.
Ovaska: Painopiste on selkeästi Kiinassa ja Aasiassa. Ei mene varmaan edes kahtakymmentä vuotta, kun Kiina on maailman suurin talous.
Mitkä tekijät ratkaisevat, onko kansainvälinen kehitys rauhanomaista vai ei?
Ovaska: Kiina haluaa selkeästi olla yksi yhteistyön suuntaa määrittävä napa. Ainakaan ihmisoikeuksien puolustaminen ja suojeluvastuun periaate eivät kuulu Kiinan visioon maailmasta.
Vainio: Naisten oikeudet ovat rauhanomaisen tulevaisuuden kannalta keskeisin kysymys. Naisten koulutustaso vähentää yleensä lapsilukua, lisää naisten elinikää ja vaurautta.
Partanen: Vuosituhattavoitteiden toteuttamiseen on nyt aikaa alle kaksi vuotta. Köyhyyttä on vähennetty tehokkaasti ja monissa tavoitteissa on onnistuttu, mutta tasa-arvossa on vielä paljon tekemistä. Kun seuraavia tavoitteita asetetaan vuodelle 2030, tasa-arvonäkökulman pitäisi olla vahvasti läsnä.
Vainio: Kansalaisyhteiskunta vahvistuu globaalisti 50 vuodessa, jos naisten asema ja teknologinen kehitys vahvistuvat. Silloin kansallisvaltioiden asema heikkenee, kuten Euroopassa on jo käynyt, koska kansalaisyhteiskunta alkaa toimia. Samoin käy YK:n kaltaisille globaalihallinnan järjestelmille.
Eero Vainio. ”Naisten oikeudet ovat rauhanomaisen tulevaisuuden kannalta keskeisin kysymys.”Mitä muut ajattelevat kansallisvaltioiden ja kansainvälisten instituutioiden suhteesta tulevaisuudessa?
Partanen: Kansallisvaltioiden valtaa on siirtynyt markkinavoimille ja jossain määrin kansalaisyhteiskunnalle. On vaikea nähdä sellaista tekijää, joka pysäyttäisi tai kääntäisi trendin toiseen suuntaan.
Kurvinen: Demokratiavaje on suuri ongelma kansainvälisissä yhteisöissä, kuten EU:ssa ja YK:ssa, ja se heikentää niiden oikeutusta kansalaisten silmissä. Jos kansallisvaltioiden merkitys vähenee entisestään, silloin tarvitaan vaaleilla valittu maailmanhallitus tai vastaava, koska muuten teknokraattiset kansainväliset yhteisöt syrjäyttävät kansallisvaltiot. Se olisi vaarallista.
Ovaska: Tarjoaisin tähän sellaista ismiä kuin federalismi, joka oli vahvasti esillä raportissamme Euroopan mutta myös maailman tasolla (Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 2/2013: Nuorten näkemys EU:n tulevaisuudesta). Ideana on, että päätökset tehdään sillä tasolla, missä se on järkevintä. Tämä on tietysti aikamoinen utopia, mutta se on tavoitetila, johon meidän pitäisi päästä.
Kurvinen: Ajatus on kaunis enkä vastusta sitä. Mutta kaikkien kansainvälisten yhteisöjen rakentamisessa pitäisi miettiä myös paikallistasoa. Ylikansallinen toimija ei ole joka asiassa tehokkaampi kuin paikallinen, kuten Euroopan unionin kriisi osoittaa.
Minkälaisia realistisia vaihtoehtoja näette globaalien kysymysten ratkaisemiseen lähitulevaisuudessa?
Vainio: Demokratia toimii aika hyvin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Jos hyvinvointimallia voidaan laajentaa koko maailmaan, olemme jo aika pitkällä, koska siinä hallinnolla on legitimiteetti. Toinen tärkeä asia on energia. Jos voidaan kehittää jokin helposti monistettava paikallinen energiantuotantomuoto, se vähentäisi huomattavasti kansainvälisen kanssakäymisen tarvetta.
Partanen: Mielestäni omavaraisuuteen palaamisessa ei ole mitään järkeä, se ei edistä ympäristöasioita eikä rauhaa. Yhteinen markkina-alue on vähentänyt konflikteja Euroopassa. Mitä moninapaisempi maailma on, sitä vähemmän kenelläkään on mahdollisuuksia tuottaa konflikteja tai aiheuttaa markkinahäiriöitä.
Kurvinen: Näen tärkeänä, että nousevat taloudet, kuten Kiina, Intia, Turkki ja Brasilia, kytketään rauhanomaisesti kansainväliseen järjestelmään. Nämä maat on kytkettävä mukaan kehitykseen, mutta niitä ymmärtäen.
Ovaska: Maailmankauppaa on hallinnoitu tähän asti WTO:ssa länsimaiden ehdoilla. Jatkossa tulisi huomioida vahvemmin myös ympäristö ja työntekijöiden oikeudet. Globaalissa hallinnassa uskon, että G20 on tulevaisuuden foorumi. Se on tällä hetkellä hyvin löyhä yhteistyöfoorumi. Ehkä se on juuri sen näköinen kuin isoimmat pelaajat haluavat.
Partanen: YK:n kehittäminen on realistisin tavoite. On ikävämpää, jos hallinta siirtyy G20-maille, koska maailma on silloin huonommin edustettuna kuin YK:ssa.
Vainio: Euroopan unioni ei ole sitä mitä haluttiin, mutta kyllä se hyvä on. Samoin YK:ssa kansakunnat ovat sentään periaatetasolla yhdenvertaisia, eikä YK perustu vaihdannan välineisiin, vaan lähtökohta on demokraattinen.
Mitä pidätte suurimpina turvallisuuskysymyksinä tällä vuosisadalla?
Partanen: Nostaisin tähän ilmastonmuutoksen, koska se linkittyy niin moneen asiaan. Globaalisti on sovittava, miten päästöjä rajoitetaan.
Kurvinen: Itse nostaisin kaksi teemaa: Kansallisvaltioiden tai isojen kansainvälisten järjestelmien välisen sodan resursseista, kuten energiasta, ruoasta tai vedestä. Toinen uhkakuva ovat eriarvoisuudesta kumpuavat sisäiset levottomuudet ja terrorismi.
Ovaska: Lisäisin näihin muuttoliikkeet sekä nuorten ikäluokkien turhautumisen ja huonot tulevaisuudennäkymät.
Vainio: Mielestäni yksi isoimpia asioita on tämä ”isoveli valvoo”, josta jenkit ovat nyt jääneet kiinni. Seurauksena voi olla, että tietyt maailman navaksi pyrkivät maat irtautuvat internetin yhteisestä kehittämisestä. Kiinassa on Facebookin sijasta Weibo. Jos keskenään taistelevat navat blokkaavat toisensa tietojärjestelmien kautta, kansojen ja rivikansalaisten kanssakäyminen estetään. Siinä on hedelmällinen pohja tuleville ristiriidoille.
Entä mitä ovat viime vuosien tärkeimmät uudet aloitteet globaalien ongelmien ratkaisemiseksi?
Ovaska: Agendalle on noussut ajatus, että yrityksillä on vastuu sosiaalisista pelisäännöistä ja ympäristöasioista. Rion vuoden 2012 kestävän kehityksen kokouksen päätöslauselmissa ei oikein päästy mihinkään, mutta ensimmäistä kertaa muotoiltiin, että pohjoisella on vastuu kulutustottumuksistaan ja elämäntavastaan.
Vainio: Mielestäni tärkeintä on, että Kiina on herännyt ympäristökysymyksiin. Toisena nostaisin esiin Wikileaksin ja Edward Snowdenin, jotka ovat lisänneet tietoisuuttamme valtavasti siitä, mitä ympärillämme tapahtuu.
Kurvinen: Haagin kansainvälinen rikostuomioistuin on tuominnut Afrikan johtajia rikoksista ihmisyyttä vastaan. Heille on entistä vähemmän turvasatamia.
Partanen: Arabikevät ei mennyt jälkikäteen katsottuna aivan oppikirjan mukaan, mutta se on luonut uskoa toisenlaiseen tulevaisuuteen, jossa kansalla on oikeasti väliä.
Milla Ovaska. ”Suomessa on ihmeellinen ajattelutapa, että kun olemme tarpeeksi kiltisti EU:ssa emmekä sano vastaan, meille kertyy pistevarasto.”Euroopan kannalta globaali muutos on näyttänyt 2010-luvulla synkältä. Nuorisotyöttömyys on hälyttävän yleistä monissa maailman maissa, mutta missään se ei ole lisääntynyt niin rajusti kuin Etelä-Euroopassa. Maanosan johtajat ovat näyttäneet kriisin keskellä kykenemättömiltä ratkaisemaan ongelmia.
Mitä Euroopan pitäisi tehdä tulevaisuutensa eteen?
Kurvinen: Tarvitsemme julkiseen talouteen ison reformin. Joistain julkisista palveluista on luovuttava, jolloin ne palaavat yksilön vastuulle. Voimme ottaa oppia Etelä-Euroopan yhteisöllisyydestä. Sitten on etsittävä teknologian avulla tapa elää vähän alemmalla elintasolla ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Ovaska: Työryhmällämme oli vähän erilainen näkemys. Suurin haaste on yhteiskuntarauhan säilyttäminen Euroopan maissa. Ihmisten hätään voidaan vastata kasvattamalla sosiaalista ulottuvuutta EU:ssa. Olisimme valmiita lisäämään joitain EU:n laajuisia veroja, kuten transaktioveron, jolla rahoitettaisiin hyvinvointipalveluita. Yhteisöverokilpailu tulisi lopettaa.
Partanen: Euron perustamisessa syntyneet valuviat ovat edelleen voimassa. Jos ei löydetä tapaa edistää talouspoliittista federalismia, voi olla parempi hankkiutua eroon eurosta ennen kuin koko EU:n oikeutus on mudassa.
Ovaska: Ryhmämme katsoi, että Euroopan parlamentin valtaa olisi kasvatettava. Siitä pitäisi tehdä kaksikamarinen parlamentti, jonka alahuoneena olisi nykyinen Euroopan parlamentti. Ylähuoneeseen valittaisiin jäsenvaltioiden edustajat suoralla kansanvaalilla. Parlamentin jäsenistä valittaisiin poliittisen voimasuhteiden mukaan komissio, joka toimisi hallituksena. Koneistolla olisi silloin poliittinen vastuu, ja siitä tulisi avoimempi ja helpommin seurattava.
Kurvinen: Kaipaan laajaa keskustelua siitä, mitkä ovat unionin ja mitkä jäsenvaltioiden tehtäviä. Tarvitaan minimisosiaaliturvaa, mutta esimerkiksi koulutuspolitiikkaa ei kannattaisi täysin harmonisoida.
Vainio: Perusoikeudet pitäisi saada kuntoon myös uusissa jäsenmaissa. Unioni on laajentunut jossain määrin harkitsemattomasti.
Oletteko EU:n yhteisvastuun lisäämisen puolesta vai sitä vastaan?
Vainio: Sdp:ssä on monia näkökulmia, mutta olen itse ensisijaisesti sosiaalisen ja sitten taloudellisen yhteisvastuun puolesta. Ne voivat mennä käsi kädessä, mutta taloudellinen yhteisvastuu ei voi tulla ensin. Sosiaalisella yhteisvastuulla tarkoitan oikeusvaltion kehittämistä ja sitä, miten maat kohtelevat kansalaisiaan.
Ovaska: Raportissamme kannatetaan yhteisvastuun lisäämistä ja Euroopan sosiaalista turvaverkkoa. Siksi Euroopan keskuspankin ja muiden instituutioiden valtaa tulisi kasvattaa. Niille valtioille, jotka eivät pidä kiinni yhdessä sovituista asioista, tulisi voida langettaa rangaistuksia.
Partanen: Eurobondit ovat ihan hyvä ratkaisu. Velka voisi olla yhteisvastuullista 60 prosenttiin asti bruttokansantuotteesta.
Kurvinen: Nykyinen järjestelmä ei ole kansanvaltainen, eikä sen piirissä voida lisätä yhteisvastuuta. Kansalaiset eivät sitä sulattaisi. Suomalaistenkin pitää rahoittaa Euroopan nuorisotyöttömyyspommin purkamista, mutta en voi hyväksyä, että meidät sidotaan sen varjolla laajaan tulonjakounioniin ja eurobondeihin.
Veli-Matti Partanen. ”Toivoisin, että Suomi valitsisi kansainvälisessä yhteistyössä taistelunsa paremmin.”Mistä Eurooppaan saadaan lisää työtä?
Ovaska: Cleantech nousi vahvasti esiin raportissamme. EU:n kasvun tulisi olla jatkossa vihreää, ja se vaatii investointeja ja koulutusta. EU:n tulevaisuus on palvelusektorilla ja korkean teknologian osaamisessa.
Partanen: Pitäisi pitäytyä tukemasta jo toimivia yrityksiä, kuten Suomessa telakkateollisuutta. Elinkeinoelämän keskusliitto vastustaa EU:n päästökauppaa, ympäristösääntelyä ja rikkidirektiiviä. Kaikki yritykset, jotka hyötyvät puhtaamman ympäristön rakentamisesta, jäävät syntymättä elinkeinoelämän lobbausvoiman takia.
Vainio: Puhtaassa ruoassa on vientipotentiaalia. Se ei ole korkeaa teknologiaa, mutta siinä on mahdollisuuksia, kun Kiinan keskiluokka vaurastuu ja maassa on puutetta ruoasta, jonka alkuperä on paikannettavissa. Uskon myös, että matkailu vetää Eurooppaan.
Minkälaisin järjestelyin rakentaisit Euroopan ja lähialueiden turvallisuutta?
Ovaska: Suuri osa ryhmästämme kannatti Euroopan yhteistä puolustuspolitiikkaa, joka olisi Natosta irrallaan, koska Yhdysvaltain politiikan painopiste siirtyy Aasiaan. EU:n tulisi jatkossa puuttua sellaisiin tilanteisiin, joita on nähty Pohjois-Afrikassa. Ensisijaista on tietysti luoda turvallisuutta muilla tavoin kuin aseilla: reilulla politiikalla, rakentamalla hyvinvointia lähialueilla sekä luopumalla EU-tasolla aggressiivisesta maatalouden tukemisesta sekä kalastus- ja kauppapolitiikasta.
Vainio: Miten yhteinen puolustus järjestettäisiin, kun monilla muilla valtioilla, kuten Ruotsilla, ei ole käytännössä kovin suurta tarvetta omille puolustusvoimille? Olen itse yleisen asevelvollisuuden kannalla.
Kurvinen: Toivoisin, että pohjoismainen puolustusyhteistyö syvenisi. Mutta en sulje pois Nato-vapaata eurooppalaista puolustusyhteistyötä.
Vainio: Pitäisi ensin olla sellainen liitto, jossa allekirjoitetaan samat periaatteet. Se, mitä Unkarissa tapahtuu tällä hetkellä, on hyvin huolestuttavaa EU:n sisäisen yhtenäisyyden kannalta.
Ovatko Suomen menestyksen edellytykset samoja kuin koko Euroopan?
Partanen: Toimintaympäristömme on erilainen pohjoisen sijaintimme takia. Meillä on puhtaampi ruoka, hiljaisuutta, metsää ja paremmat mahdollisuudet biotalouteen. Poliitikkojen pitäisi vain luoda toimintaympäristö yrityksille ja antaa markkinoiden päättää, mistä vauraus kannattaa luoda.
Kurvinen: Pitäisi miettiä yhteiskuntavientiä: Miten voisimme tuotteistaa hyvän koululaitoksemme ja myydä muillekin toimivaa hallintoa? Pitääkö kaikkea viedä niin sanotusti hyväntekeväisyytenä?
Ovaska: Koulutusviennin idea on hyvin ongelmallinen. Maasta ei voi viedä yksittäistä koulua, se on syntynyt osana järjestelmää ja on yhteiskunnan tuotos. Sen perusarvot ovat maksuttomuus ja tasa-arvo, jossa opettajan ja oppilaan välinen suhde ei perustu auktoriteettiin.
Vainio: Vahvuuksiamme ovat informaatioteknologia, peliala ja ympäristön kannalta tehokas teollisuus. Lappi elää metsästä, malmista ja matkailusta. Kaivoksissa on loistavat tuottomahdollisuudet, mutta kaivannaisten jalostusastetta pitää nostaa.
Kurvinen: Kannatan Juha Sipilän lanseeraamaa ajatusta, että Suomen pitäisi olla kokeileva yhteiskunta. Olen huolissani, sääntelemmekö Suomessa ja Euroopassa itsemme hengiltä ja pelistä pois. Kohta ei voi mennä talosta ulos ilman hygieniapassia ja kypärää päässä.
Vainio: Sääntelykään ei ole aina pahasta. Kiinalaiset ihmettelevät, miten täällä voi olla sellutehtaan vieressä järvi, jossa on puhdasta vettä. Aikaisemmin ei ollut näin, vaan siihen päästiin sääntelyn avulla.
Partanen: Kannatan lämpimästi kokeiluyhteiskunnan ideaa, mutta sen lisäksi, että vain kokeillaan kaikkea, pitäisi myös katsoa, mikä oikeasti toimii. Se vaatii kunnolla tehtyjä vaikuttavuusarviointeja. Sosiaalipolitiikassa voitaisiin kokeilla perustuloa ja katsoa, miten se toimii alueellisesti verrattuna muuhun sosiaalijärjestelmään.
Minkälaisena näet oman sukupolvesi tulevaisuuden Suomessa?
Ovaska: Jos meitä vertaa työttömiin eteläeurooppalaisiin nuoriin, niin meillä on valtio, jonka puoleen kääntyä, kun heillä ei ole muuta kuin tuttavat ja perheen verkostot. Tilanne on ristiriitainen. Suomalainen nuoriso ei ole koskaan ollut näin koulutettua ja kansainvälistä, mutta toisaalta on kasvava joukko nuoria, jotka ovat kokonaan systeemin ulkopuolella.
Partanen: Kannettavaksemme on tulossa kolme erilaista kriisiä. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii rahaa ja resursseja. Sen lisäksi meillä on valtava hoivavastuu väestön ikääntyessä. Kolmanneksi meidän on vielä kustannettava eläkkeet, joiden maksuihin tulee merkittävä nousupaine.
Kurvinen: Suomi on monella lailla suvaitsevampi kuin kymmenen vuonna sitten. Mustana ja homona on nyt paljon helpompaa elää Etelä-Pohjanmaalla. Suomi on myös vauraampi. Toisaalta tällaiset vihapuheet, tavallisten ihmisten päästämät pimeät ja pelottavat mielipiteet, eivät olleet kymmenen vuotta sitten niin suosittuja kuin nyt. Tiedolliset ja sivistykselliset erot ovat kasvaneet. Meidän täytyy pitää koko nuoriso kelkassa mukana. Nuorilta kaipaisin velvollisuudentuntoa ja uhrimieltä. Tämä ei aukene kuin niin, että kaikki tekevät edes jotain.
Antti Kurvinen. ”Nuorilta kaipaisin velvollisuudentuntoa ja uhrimieltä.”Vainio: Moni perii lähivuosikymmeninä suurten ikäluokkien omaisuudet, mutta hyvinvointi jakautuu epätasaisesti. Enemmistö liikkuu tietotekniikan ja sosiaalisen median harjalla. Syrjäytyminen on sitä, ettei olekaan Facebookissa. Kouluissa pitäisi tarjota kaikille valmiudet käyttää tietotekniikkaa.
Partanen: Lähinnä on kyse politiikan teon kriisistä. Nykyhallitus ei ole onnistunut edellistä paremmin rakenteellisissa uudistuksissa, kuten kuntauudistuksessa tai eläkeiän nostamisessa.
Mitä muuttaisit Suomen Eurooppa-politiikassa tai kansainvälisessä yhteistyössä laajemmin?
Ovaska: Poliittinen keskustelu Suomessa voisi olla paljon rohkeampaa. Vihreät on ainoa puolue, joka on tehnyt selkeän Eurooppa-poliittisen linjauksen. Sellainen kaivattaisiin jokaiselta puolueelta seuraaviin EU-vaaleihin.
Partanen: Eikö Niinistö linjannut Kultarannassa, että nyt talouden pitäisi mennä ihmisoikeuksien edelle?
Ovaska: Joo, ja olen hyvin vahvasti eri mieltä. Se on ristiriidassa Suomen kaikkien muiden poliittisten linjausten kanssa.
Partanen: Toivoisin, että Suomi valitsisi kansainvälisessä yhteistyössä taistelunsa paremmin. Viime eduskuntavaalien alla Kreikan vakuuksien saamiseen käytettiin paljon poliittisia pelimerkkejä. Ennemmin haluaisin, että Suomi käyttäisi painoarvoaan vaikka Edward Snowdenin tapauksen yhteydessä: tuomitsisi sen, että Yhdysvallat loukkaa suomalaisten ja eurooppalaisten kansalaisoikeuksia, ja kysyisi, mitä asialle aiotaan tehdä.
Ovaska: Suomessa on ihmeellinen ajattelutapa, että kun olemme tarpeeksi kiltisti EU:ssa emmekä sano vastaan, meille kertyy pistevarasto, jota voimme sitten tarvittaessa käyttää. Eihän se niin mene. Mielestäni on erinomaista, että Suomi on uskaltanut viimein sanoa jotain ja tuoda oman näkemyksensä esiin.
Minkälaisena näet Venäjän poliittisen ja taloudellisen kehityksen?
Ovaska: Näen Venäjän viime vuosien kehityksen hyvin pelottavana. Maa kääntyy autoritarismiin ja kansalaisyhteiskuntaa vaiennetaan. Suomen pitäisi panostaa siihen, että EU:lla olisi toimivat suhteet Venäjään.
Partanen: Toivoisin, että Suomi hyssyttelisi Venäjän-suhteissa vähemmän ja miettisi myös maan kansalaisoikeustilannetta eikä ajattelisi vain lähialueiden taloudellisia intressejä. Pussy Riotin tapauksen ja Pietarin homomielenosoitukset olisi voinut ottaa vahvemmin esille. En usko, että siitä seuraisi mitään sotilaallista tai kauppapoliittista uhkaa.
Vainio: Suomalaiset voisivat käydä enemmän Venäjällä. Putinin voi tuomita, jos haluaa, mutta Viipurissa ja Pietarissa voi tehdä yhteistyötä myös kansalaisjärjestöjen tasolla. Kanssakäymisessä ei tarvitse olla tabuja, kuten ei ole Ruotsinkaan kanssa.
Milla Ovaska edusti ministeri Alexander Stubbin asettamaa työryhmää vain Euroopan tulevaisuutta käsittelevässä osiossa. Muissa osioissa hänen näkemyksensä ovat henkilökohtaisia.
Keskusteluun oli kutsuttu myös Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson sekä Samuli Voutila perussuomalaisista, mutta he joutuivat perumaan osallistumisensa.