Vaikka Venäjällä on vielä jäljellä riippumattomia viestimiä, venäläistoimittajat kohtaavat työssään yhä enemmän tekaistuja uutisia ja tietoista harhaanjohtamista.
Pietarilaisen riippumattoman Fontanka.ru-uutissivuston päätoimittajan Aleksandr Gorškovin mukaan Venäjällä toimii järjestelmällisesti työskenteleviä ryhmiä, jotka erikoistuvat keksittyjen uutisten rakentamiseen ja syöttämiseen medialle.
»Toimitukseen tulee sähköpostitse yhä enemmän tiedotteita, jotka ulkoisesti näyttävät aivan virastojen, järjestöjen tai yritysten jakelemilta. Todellisuudessa ne ovat jäljitelmiä», Gorškov sanoo.
»Meillä ei ole todisteita siitä, kuka näistä ryhmistä lopulta vastaa.»
Gorškovin mukaan yksinkertaisin keino valheellisen tiedotteen tai uutisen tunnistamiseksi on tarkistaa, mistä sähköpostiosoitteesta tiedote on oikeasti lähetetty. Lukijoiden puolestaan kannattaa tarkkailla, kenen julkaisema uutinen on, millaisia lähteitä siinä käytetään, kerrotaanko tapahtumien ajankohta ja onko teksti asenteellinen.
Televisiokuvasta voi tarkkailla merkkejä siitä, missä ja milloin video on kuvattu ja onko haastateltavien sanomisia pätkitty tai irrotettu asiayhteydestä.
Tutkivaa journalismia tekevä Fontanka.ru toimii 15 vakitoimittajan voimin. Yli miljoonalla viikoittaisella lukijallaan se on Venäjän 29. luetuin uutissivusto. Toimittajien lisäksi palkkalistoilla on kaksi juristia, jotka tarkistavat tärkeimpien ja arkaluonteisimpien juttujen faktat ja muotoilut.
»Venäjällä viestimillä ei tietääkseni ole käytössä faktantarkistajia, kuten joillakin tiedotusvälineillä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Se olisi taloudelliselta kannalta ylellisyyttä mutta hidastaisi juttujen julkaisua. Suurella osalla viestimistä ei ole Venäjällä varaa edes juristeihin», Gorškov toteaa.
Päätoimittaja korostaa työntekijöilleen propagandan tunnistamisen tärkeyttä, jotta valheelliset tiedot eivät leviäisi toisilta viestimiltä siteeratuissa uutisissa. Erillisiä koulutuksia aiheesta ei ole järjestetty, vaan toimittajat jakavat osaamistaan toisilleen.
Monet tekaistuista tarinoista päätyvät valtiollisille propagandakanaville. Esimerkiksi Venäjän valtiollinen ykköskanava ja monet muut viestimet julkaisivat tammikuun puolivälissä kertomuksen 13-vuotiaasta saksanvenäläisestä tytöstä, joka väitti joutuneensa turvapaikanhakijoiden raiskaamaksi Berliinissä. Tapausta kommentoi myös Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov, ja siitä kehkeytyi diplomaattinen konflikti Venäjän ja Saksan välille.
Tarina sopi venäläisviestinten yleisesti Euroopasta levittämään kuvaan, jossa Euroopan unioni on voimaton eikä kykene selviytymään turvapaikanhakijoiden aiheuttamasta sekasorrosta. Ukrainalaisten toimittajien sivusto Stopfake.org kuitenkin osoitti, että uutinen ei pitänyt paikkansa: käytetty haastattelumateriaali oli peräisin Youtubesta vuodelta 2009. Myös Berliinin poliisi totesi, että tyttöä ei ollut kaapattu eikä raiskattu.
»Koko tarina oli valhetta alusta loppuun. Se oli selvä esimerkki suunnitellusta yrityksestä syöttää uutinen mediaan», Gorškov toteaa.
Venäjälläkin on virinnyt hankkeita, joissa valtion ohjaamien televisiokanavien ja uutistoimistojen propagandaa tutkitaan. Yksi niistä on Noodleremover.com-palvelu, jota toimittaa Aleksei Kovaljov. Televisiokanava Doždin internetsivujen päätoimittaja Ilja Klišin puolestaan kirjoittaa blogia, jossa hän avaa virheellisten tietojen ja tulkintojen leviämistä uutisina.
Klišin on esimerkiksi kommentoinut toisesta Tšetšenian sodasta lähtien käytettyä uutiskieltä Pohjois-Kaukasian tapahtumien uutisoinnissa. Uutisissa terroristeja ei »tapeta» vaan »tuhotaan» tai »likvidoidaan» kuin torakoita tai rottia. Samoin Klišin on ruotinut yksittäisiä poliitikkojen kommentteja, jotka uutisissa paisuvat »duuman lakialoitteiksi».
»Koko mediakenttää leimaa tietynlainen rappio, sillä nykyään itseään kunnioittavat julkaisutkin voivat sallia itselleen virheitä, joita aiemmin ei olisi julkaistu», Klišin sanoo.
Asiaa eivät auta median murros, lukijoiden ja mainostajien siirtyminen internetiin ja Venäjän yleiset talousvaikeudet, jotka ovat niittäneet mediakentältä monia toimijoita.
Venäjällä oli vuoden 2014 alkuun asti yksi televisiokanava, Dožd, jossa oppositio pääsi ääneen, mutta se painostettiin kaapelilähetyksistä internetkanavaksi. Tutkivaan journalismiin erikoistuneen Novaja Gazetan lisäksi talouslehti Vedomosti on säilyttänyt riippumattoman otteensa. Radiokanava Eho Moskvy antaa edelleen aikaa myös liberaaleille näkökulmille. Kanavan omistaa valtiollisen kaasuyhtiö Gazpromin tytäryhtiö Gazprom-Media Holding.
Klišinin mukaan Venäjälle tarvittaisiin kotimaista faktantarkistusta. Ukrainaan kytkeytyvä Stopfake-sivusto ei näytä venäläisistä puolueettomalta ja uskottavalta valheenpaljastajalta.
Suurin ongelma ei Klišinin mielestä kuitenkaan ole propaganda, vaan se, että toimittajien julkaisemat arkaluontoisetkaan tiedot eivät pohjimmiltaan kiinnosta ihmisiä.
Kahden viime vuoden journalistiset paljastukset, kuten sanomalehti Novaja Gazetan julkaisemat tiedot venäläissotilaiden osallistumisesta sotaan Itä-Ukrainassa, eivät ole johtaneet mihinkään. Samoin oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin raportti pääsyyttäjä Juri Tšaikan poikien rikollisyhteyksistä ja korruptiosta onnistui ainoastaan herättämään julkista keskustelua, joka laantui nopeasti.
Arkityössään toimittajat painivat turhautumista vastaan.
»Toimittajien keskuudessa vallitsee apatia. Mitä järkeä on tehdä journalistisia tutkimuksia, joista Yhdysvalloissa annettaisiin Pulitzer-palkinto, jos mitään ei tapahdu», Klišin kuvaa.
»Jos ihmisiä kiinnostaisi, he jakaisivat tietoa toisilleen, kopioisivat artikkelin töissä ja ripustaisivat rappukäytävään. Niin he tekivät 1980-luvulla glasnostin aikaan.»
MOSKOVALAINEN psykologi Olga Lobatš on luennoinut informaatiosodankäynnistä kahden viime vuoden aikana usein. Hän kouluttaa nuoria venäläistoimittajia tunnistamaan informaatiosotaa aikakauslehti Russki Reportjorin hankkeessa.
Lobatšin mukaan vihanlietsontaan syyllistyvät niin ukrainalaiset kuin venäläisetkin viestimet. Hän määrittelee informaatiosodan ihmisen pakottamiseksi radikaaliin itseymmärrykseen. Sillä hän tarkoittaa kehityskulkua, jossa viholliskuvat ottavat vallan ja maailmankuva yksinkertaistuu.
»Yleensä yleisö punnitsee, mitä mieltä se on esitetyistä argumenteista, ja muodostaa mielipiteensä niiden pohjalta. Informaatiosodassa yleisö pakotetaan valitsemaan yksi puoli. Valinnan tehtyään ihmiset tuntevat helpotusta, koska paine hellittää», Lobatš sanoo.
»Nyt ihmiset on kyllästetty informaatiolla. Pitää vain odottaa, että heidän oma arviointikykynsä palautuu.»
Lobatš ottaa esimerkiksi valtiontelevision uutisoinnin Venäjän pommituksista Syyriassa ja kuvaa katsojan reaktiota tunnetilojen kannalta.
»Katsoja ei tiedä mitään Syyriasta eikä arkipäivässään edes muista, että sellainen maa on olemassa. Hän valitsee sen näkökulman, joka sallii hänen kokea vähiten tunnejännitystä. Esimerkiksi aggressio voi tuottaa sitä vähemmän kuin pelko. Jos siis hänelle sanotaan, että me hyökkäämme, koska hyökkäys lisää turvallisuuttamme, hän omaksuu tämän mielikuvan», Lobatš sanoo.
Lobatšin koulutukseen osallistuneen Ivanin mukaan informaatiosota vaikuttaa väistämättä kaikkiin toimittajiin. Informaatiosodan välttäminen on käytännössä mahdotonta.
»Yritän olla katsomatta televisiota. Luotan ainoastaan niihin ihmisiin, jotka ovat itse läsnä tapahtumapaikoilla ja tuttuihini muissa maissa», Ivan toteaa.
»Propagandaa on joka maassa, muun muassa Venäjällä. Minä uskon vain siihen, mitä olen itse kokenut», sanoo puolestaan koulutukseen osallistunut Vladimir.
Kirjoittaja on Pietarissa asuva vapaa toimittaja.