Ole paljas, ole auki. Katso ihmistä silmiin. Kuuntele tarina, jonka kertoja ei muuten tulisi kuulluksi, ja kerro se sitten kuvillasi.
Kun valokuvaaja Meeri Koutaniemi viisi vuotta sitten luki Ken Lightin kirjan dokumenttivalokuvaajien työstä ja elämästä, hän ahmi sanoja, lumoutui, itki ja luki tärkeinä pitämiään rivejä yhä uudelleen. Juuri kuvajournalismin opintonsa aloittanut parikymppinen Koutaniemi sai vahvistusta tunteelleen siitä, että kuvajournalismilla voi vaikuttaa, jos luottaa tekemisen paloonsa. Ja suostuu kohtaamaan kuvattavat ihmisinä.
Ennen opintojaan Koutaniemi oli jo ehtinyt kuvata Latinalaisessa Amerikassa ja Intiassa. Hän oli käytännössä todennut, että kuvaaminen on hänelle luontaisin tapa tehdä työtä ja vaikuttaa ”sellaisiin sosiaalisiin ja poliittisiin ongelmiin, jotka voivat muuttua vain ottamalla kantaa”.
Sittemmin vuoden lehtikuvaajana palkittu Koutaniemi on ottanut työssään kantaa esimerkiksi siihen, kuinka syyrialaiset pakolaiset tai meksikolaiset hiv-positiiviset transseksuaalit nähdään läntisessä kuvavirrassa. Hän sanoo haluavansa lisätä ymmärrystä, provosoida keskustelua, ärsyttääkin. Tuoda etenkin kehitysmaakuvastoon uusia tasoja.
”Kuvani eivät uhriuta eivätkä glorifioi, vaan kuvattavat saavat kertoa elämästään niin kuin ovat sen kokeneet”, Koutaniemi sanoo.
Kuvattavat katsovat monista kuvista silmiin ja haastavat katsojan dialogiin. Vaikka kuvien aiheet ovat rankkoja – pakolaisuus, vähemmistöjen alistettu asema, väkivalta, sairaudet –, kuvattavista näkyy koko inhimillinen tunneskaala. Perimmäisenä on toivo.
”Tunteiden kirjo on sama kaikille, olivat olosuhteet mitkä tahansa. Esimerkiksi libanonilaisella pakolaisleirillä rakkaus ja huolenpito voivat olla suurempia kuin Suomessa, vaikka pakolaisten avuntarve on ilmeinen. Tätä länsimaisen katsojan on joskus vaikea hyväksyä.”
Koutaniemi kutsuu ilmiötä ”toisten mielen kolonisoimiseksi”: moni länsimainen katsoja olettaa alitajuisesti tietävänsä, mitä kuvien kohteiden mielessä voi tai ei voi liikkua. Katsoja voi esimerkiksi olettaa, että meksikolainen hiv-positiivinen transseksuaali surkuttelee kohtaloaan – ja kun hän katsookin kuvasta kohtisuoraan ja sanoo, että hiv-tartunta on herättänyt hänet arvostamaan elämää, katsoja hämmentyy. Hyvä niin.
Koutaniemi viettää kuvattavien kanssa pitkiäkin aikoja, niin pitkiä kuin työ ja elämä vaativat. Joihinkin paikkoihin, kuten Kenian Narokiin, hän myös palaa. Narokissa Koutaniemi on kuvannut ympärileikattuja tyttöjä, ja kuvat liittyvät tekeillä olevaan dokumenttielokuvaan.
”Kuvaamiselle pitää antautua. Kuvatessani käyn matkan ihmisenä, ystävystyn kuvattavien kanssa ja luon heihin luottamuksen. Tallennusväline tulee vasta sitten.”
Eikö avoimuus vaadi tavattomasti rohkeutta?
”Ajatus rohkeudesta pitää kääntää tässä työssä päälaelleen. Rohkeutta ei kysytä minulta, vaan esimerkiksi siltä ympärileikatulta tytöltä, joka kertoo minulle, kuinka syvän haavan leikkaus on hänen mieleensä jättänyt.”
Toinen Lightin teoksen tärkeäksi osoittautunut ajatus on ollut se, että ihmiset pitävät huolta. Täytyy vain luottaa.
”Yhtään asiaa ei voi hoitaa eikä ensimmäistäkään kuvaa ottaa yksin. Matkoilla tarvitaan niin katumyyjät, taksikuskit kuin portinvartijatkin, jotta sekunnin murto-osan napinpainallus on mahdollinen.”