Maailma lähes vailla äärimmäistä köyhyyttä on mahdollinen seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana – vaikka äärimmäisessä köyhyydessä eli alle 1,25 dollarilla päivässä sinnittelee Maailmanpankin mukaan noin viidennes maailman väestöstä.
Näin laskee kehitystaloustieteilijä Andy Sumner, joka johtaa King’s Collegen International Development -instituuttia Lontoossa. Laskelma kuulostaa uskaliaalta, mutta logiikka on tämä: Maailman köyhistä suurin osa asuu keskituloisiksi määritellyissä maissa. Jos maiden talouskehitys jatkuu nykyisellään, niiden vauraus riittää poistamaan tuloilla mitattavan köyhyyden, jos maat harjoittavat köyhiä suosivaa politiikkaa.
Sumnerin laskelmat kiinnostanevat päättäjiä nyt, kun maailma valmistautuu uudistamaan YK:n kahdeksaa vuosituhattavoitetta. Niistä ensimmäinen on äärimmäisen köyhyyden ja nälän suhteellinen vähentäminen puoleen vuoden 1990 tasosta. Se on paljon Sumnerin laskelmia vaatimattomampi tavoite, ja se saavutettiin YK:n alustavien ennusteiden mukaan vuonna 2010. Vuonna 1990 äärimmäisessä köyhyydessä eli 43 prosenttia maailman väestöstä, vuonna 2008 noin 24 prosenttia ja muutama vuosi sitten todennäköisesti vieläkin vähemmän.
Absoluuttisesti mitaten köyhien määrä ei kuitenkaan ole puolittunut, sillä maapallon väkimäärä on kasvanut. Maailmanpankin mukaan vertailuvuonna 1990 alle 1,25 dollarilla päivässä eli noin 2 miljardia ihmistä, vuonna 2008 noin 1,3 miljardia – tai jotakin sinne päin. Köyhien määrää koskevat tilastotiedot poikkeavat toisistaan julkaisijan mukaan.
Köyhyyden poistamiselle on siis tarvetta uusissakin tavoitteissa, joita YK:ssa muotoillaan parhaillaan. Sen saavuttamiseen ei kuitenkaan enää riitä vuosituhattavoitteiden taustalla ollut ajatus siitä, että rikkaiden teollisuusmaiden tulee auttaa köyhiä maita kehittymään.
Köyhyydestä on näet tullut joukko paradokseja, joiden ratkaiseminen edellyttää globaalien valtasuhteiden perusteellista muuttamista.
Ei enää apua
Paradokseista ensimmäinen on nimenomaan köyhyyden maantieteen muutos: alle 1,25 dollarilla päivässä elävistä ihmisistä noin 74 prosenttia asuu nykyään keskituloluokan maissa, joiden bruttokansantulo henkeä kohden vaihtelee reilusta 1 000:sta noin 12 500 dollariin.
Käytännössä puolet maailman köyhistä asuu Intiassa ja Kiinassa, neljäsosa muissa keskituloisissa maissa, kuten Pakistanissa, Nigeriassa ja Indonesiassa. Köyhien viimeinen neljännes asuu matalan tuloluokan maissa eli perinteisiksi mielletyissä kehitysmaissa, etenkin Kaakkois-Aasiassa ja Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
Vielä vuonna 1990 yli 90 prosenttia äärimmäisen köyhistä asui matalan tulotason maissa.
Afrikka haluaa maksaa kehityksestään itse.
Tulojen mukaan lasketussa köyhyydessä ei siis enää ole kyse absoluuttisen köyhistä ihmisistä absoluuttisen köyhissä maissa vaan maiden sisäisestä epätasa-arvoisuudesta, Andy Sumner toteaa. Vaikka monien kehittyvien maiden talous on kasvanut, talouskasvu ei ole hyödyttänyt kaikkein köyhimpiä. Maiden sisäinen eriarvoisuus on kärjistynyt.
”Keskituloisten maiden köyhät voivat jäädä sivuun talouskasvusta esimerkiksi siksi, että asuvat syrjäisillä alueilla tai kuuluvat marginalisoituihin ryhmiin. Heidän äänensä ei kuulu kansallisessa hallinnossa, ja heitä saatetaan syrjiä julkisten palveluiden tarjonnassa”, Sumner kirjoitti äskettäin Global Policy -verkkojulkaisussa.
Sumnerin mukaan keskituloluokan maat voisivat nostaa alle 1,25 dollarilla päivässä sinnittelevät ihmiset köyhyysrajan yläpuolelle, jos käyttäisivät köyhyyden vähentämiseen 0,2 – 0,6 prosenttia bruttokansantuotteestaan vuonna 2020.
Jos Sumnerin laskelmat pitävät paikkansa, keskituloiset maat tuskin enää kauan haluavat ainakaan sellaista kehitysapua, johon liittyy maiden toimintaa rajoittavia ehtoja. Sen sijaan tärkeintä ovat taloutta kasvattavat investoinnit ja lainansaanti kansainvälisiltä markkinoilta. Matalatuloiset maat puolestaan tarvitsevat kehitysapua vastakin, sillä niille köyhyyden poistaminen maksaisi suhteellisesti enemmän, Sumner toteaa.
Etenkin Kiina sijoittaa ja lainaa juaneitaan muihin kehittyviin maihin jo varsin rivakasti, mutta yksin Kiinan varat tuskin riittävät keskitulomaiden köyhyyden poistamiseen. On ratkaistava myös köyhyyden muut paradoksit.
Vauraus edellyttää vapautta
Toinen paradoksi on, että jos eriarvoisuutta halutaan vähentää, köyhyydestä on alettava puhua entistä tarkemmin mutta myös laajemmin. Köyhyyden käsite on määriteltävä uudelleen.
Ensinnäkin huomio on kiinnitettävä nimenomaan kaikkein köyhimpiin. Vuosituhattavoitteita tutkineen brittiläinen ajatushautomon Overseas Development Instituten (ODI) mukaan heistä kolme neljäsosaa asuu kehittyvien maiden maaseudulla, missä yksi polttavimmista ongelmista on maatalouden tehottomuus. Alhaisten satojen vuoksi tulot pysyvät pieninä ja ihmiset nälkäisinä. Kehittyvät maat voisivat ODI:n mukaan vähentää köyhyyttä tehostamalla maatalouttaan: tarvitaan vakaita maanomistusoloja, lannoitteita ja osaavaa työvoimaa.
Toiseksi köyhyyttä voitaisiin vähentää parantamalla koulutuksen laatua. Yli puolet maailman köyhien kotitalouksien elättäjistä on käynyt koulua – mikä viittaa siihen, ettei koulutus ole taannut köyhille heidän tarvitsemiaan taitoja. Siksi köyhyyden vähentämisessä pitäisi keskittyä sekä ensimmäisen että toisen asteen koulutuksen laatuun, ei vain peruskoulutuksen tarjontaan, kuten vuosituhattavoitteissa.
Kehitys on sitä, että ihminen pystyy hyödyntämään vapauksiaan ja toteuttamaan itseään.
Kolmanneksi kehittyvien maiden pitäisi koettaa luoda vakaita ja turvallisia työpaikkoja. Kaksi kolmasosaa maailman köyhistä elää kotitalouksissa, joiden elättäjällä on työpaikka mutta joissa työstä saatu palkka ei riitä nostamaan taloutta köyhyydestä. Siksi työpaikkojen syntyä virallisen, säännellyn talouden piiriin pitäisi vauhdittaa. Esimerkiksi yritysten perustamista voitaisiin helpottaa keventämällä byrokratiaa ja höllentämällä lainahanoja.
Toisaalta köyhyyden käsitettä on lavennettava: köyhyydessä on myös aineettomia ulottuvuuksia, jotka liittyvät ihmisten välisiin suhteisiin ja heidän kokemukseensa omasta elämäntilanteestaan.
Intialaisen filosofin ja kehitystaloustieteilijän Amartya Senin mukaan köyhyydessä on kyse vapauksien ja valinnanmahdollisuuksien puutteesta, joka estää ihmistä toteuttamasta kykyjään ja elämästä arvokkaana pitämäänsä elämää.
Kehitys on sitä, että ihminen pystyy hyödyntämään vapauksiaan ja toteuttamaan itseään.
Siksi uusissa kehitystavoitteissa pitäisi ottaa huomioon myös aineettomat vapaudet, kuten turvallisuus ja poliittiset osallistumismahdollisuudet, ODI toteaa raporteissaan. Esimerkiksi sambialainen torimyyjä sijoittaa kojunsa laajentamiseen todennäköisemmin silloin, kun voi luottaa siihen, että torikojuja ei ryöstetä säännöllisesti. Jos hän pääsee myös vaikuttamaan siihen, millainen tori hänen kotikyläänsä rakennetaan, hän sijoittaa liiketoimintaansa vielä varmemmin.
Valtakunnat verolle
Vapauksiin liittyy myös kehityksen kolmas paradoksi: jotta kehittyvät maat voisivat itse poistaa köyhyyden, maille pitäisi taata oikeus valinnanvapauteen.
Se tarkoittaisi, että teollisuusmaat luopuisivat paitsi avusta myös siihen liittyvästä auktoriteettiasemasta, jonka turvin ne ovat tähän saakka sanelleet eteläisille maille näiden kehityksen tavoitteet ja keinot.
Esimerkiksi Afrikka haluaa maksaa kehityksestään itse – etenkin nyt, kun teollisuusmaat ovat talouskriisissään leikanneet matalatuloisillekin maille suunnattuja kehitysyhteistyövaroja, toteaa YK:n kehitysohjelman UNDP:n vuosituhatkampanjan Afrikan-johtaja Charles Abugre. Hän koordinoi vuosituhattavoitteiden uudistamiseen liittyvää kampanjaa, jossa YK pyrkii kuulemaan mahdollisimman monen Afrikan maan kansalaisyhteiskuntaa.
Ensin Afrikan on tosin uudistettava taloutensa rakenteet. Talousuudistuksista tärkein olisi se, että epävirallisesta taloudesta siirryttäisiin viralliseen, kansantalouden kirjanpidossa näkyvään ja verotuloja kerryttävään taloudelliseen toimeliaisuuteen, Abugre toteaa ODI:n suositusten tapaan.
Kansainvälisen työjärjestön ILO:n mukaan Afrikan maissa jopa yhdeksän kymmenestä työssäkäyvästä työskentelee kansantalouden kirjanpidon ulottumattomissa, esimerkiksi torimyyjinä rekisteröimättömissä yhden miehen yrityksissä. Verotuloja ei kerry, ja työntekijät putoavat läpi yhteiskunnan harvoistakin turvaverkoista.
Virallisen talouden kasvattaminen ei kuitenkaan onnistu ilman valinnanvapautta, oikeutta päättää, kuinka kukin maa haluaa talouttaan kehittää. Abugren mukaan Afrikan maiden pitäisi ennen kaikkea kehittää paikallista, luonnonvaroja jalostavaa teollisuutta ja neuvotella itselleen reilu hinta raaka-aineiden myynnistä.
Lisäksi Afrikan maiden tulisi nostaa luonnonvara-aloilta perimiään veroja. Nimenomaan verotus on monen Afrikan maan kansalaisyhteiskunnan näkökulmasta avain köyhyyden poistamiseen, Abugre toteaa. Saman voi lukea Andy Sumnerin suosituksista: kehittyvien maiden pitää pystyä keräämään kehitystä rahoittavat verot asukkailtaan ja yrityksiltään sen sijaan, että teollisuusmaat lähettävät etelään omia verorahojaan.
Siksi myös veronkiertoon on puututtava. Yhdysvaltalainen laitonta pääomapakoa tutkiva Global Financial Integrity-järjestö arvioi, että Afrikasta on 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä kadonnut pääomia laittomasti jopa 560 miljardin dollarin arvosta. Kaikkia kehittyviä maita koskeva arvio on noin yhdeksän biljoonaa dollaria.
Sekä Abugren että Sumnerin mukaan Afrikan ja muiden kehittyvien maiden tulee tehdä kaikkensa estääkseen rikkaita kansalaisiaan ja ylikansallisia yrityksiä siirtämästä varojaan ja voittojaan veroparatiiseihin – mutta tämä ei onnistu, jos teollisuusmaat eivät toimi yhdessä etelän kanssa.
Etelän näkökulmasta köyhyyden kolme paradoksia tiivistyvät tähän: jotta kehittyvät maat pystyisivät poistamaan köyhyyden, teollisuusmaiden tulee kantaa oma vastuunsa esimerkiksi globaalin talouden sääntelystä.
Tämä edellyttää, että pohjoinen luopuu kehityskäsityksestä, jonka mukaan vain eteläinen pallonpuolisko kehittyy. Köyhyyden neljäs paradoksi on kaikkein vaikein: pohjoisen on yhtä lailla kehityttävä, muuten etelältä evätään mahdollisuudet kehittyä omine voimineen.
Mitkä vuosituhattavoitteet?
Vuosituhattavoitteet ovat YK:ssa sovittuja globaalin kehityksen suuntaviivoja, jotka ovat määritelleet, millaiset aineelliset elinolot maailman asukkaat vähintään ansaitsevat. Tavoitteet ovat ohjanneet kansainvälistä yhteistyötä vuosituhannen vaihteesta ja umpeutuvat vuonna 2015.
Äärimmäisen köyhyyden puolittamisen lisäksi YK-maat sitoutuivat seitsemään tavoitteeseen: turvaamaan peruskoulutuksen kaikille, lisäämään tasa-arvoa koulutuksessa, vähentämään lapsikuolleisuutta ja kohentamaan äitiysterveyttä, taistelemaan tarttuvia tauteja vastaan sekä takaamaan ympäristön kannalta kestävän kehityksen ja teollisuus- ja kehitysmaiden globaalin kumppanuuden.
Suurinta osaa tavoitteista mitataan suhteellisina muutoksina vuoden 1990 tasoon nähden, kunkin kehittyvän maan keskiarvona. Seitsemännessä tavoitteessa mukana ovat myös teollisuusmaat. Kahdeksas tavoite eli globaalin kumppanuuden luominen puuttuu listasta, koska sille ei asetettu mitattavia kriteereitä.
Teemu PokelaKehitystavoitteet tarpeiden mukaan
Kauko KyöstiöGlobaalia kehitystä voitaisiin kehitystaloustieteilijä Andy Sumnerin mukaan vauhdittaa, jos lineaarisesta kehityksen käsitteestä luovuttaisiin. Kansainvälistä yhteistyötä on ohjannut ajatus siitä, että kehitys etenee kaikkialla kuten rikkaissa teollisuusmaissa kohti entistä parempia elinoloja.
Sumnerin mukaan kehitys pitäisi käsittää moniulotteisemmin: huomioon pitäisi ottaa kunkin maan inhimillisen kehityksen ja taloudellisen autonomian sekä poliittisten vapauksien ja kehityksen kestävyyden yhdistelmä. Kehitystavoitteet pitäisi asettaa kullekin ryhmälle erikseen.
Sumner jakaa kehittyvät maat viiteen kategoriaan. Ensimmäisessä köyhyys ja aliravitsemus ovat yleisiä, poliittiset vapaudet ovat vähissä ja talous on riippuvainen maataloudesta ja kehitysavusta. Ryhmään kuuluu sekä matalan tulotason maita, kuten Kongon demokraattinen tasavalta, että keskitulotason maita, kuten Sambia – ja Intia.
Toiseen ryhmään kuuluvat luonnonvaroistaan riippuvaiset maat, joissa poliittiset vapaudet ovat vähissä mutta köyhyys ei ole niin räikeää kuin ensimmäisen ryhmän maissa. Ryhmään kuuluu matalan tulotason maita, kuten Tšad, ja keskitulotason maita, kuten Vietnam.
Kolmannessa ryhmässä Kenian, Guatemalan ja Kolumbian kaltaisten maiden kehitysongelmia ovat räikeä eriarvoisuus ja riippuvuus kehitysavusta, ulkomaisista investoinneista sekä siirtolaisten rahalähetyksistä. Toisaalta köyhyys on keskimääräistä vähäisempää, ja demokraattinen järjestelmä toimii melko hyvin.
Neljäs ryhmä koostuu suhteellisen tasa-arvoisista nousevista talouksista, joissa kehitystä jarruttavat poliittisten vapauksien puute ja massiiviset hiilidioksidipäästöt. Esimerkiksi Kiina kuuluu tähän ryhmään.
Viidennen ryhmän nousevissa talouksissa köyhyys on vähäistä, talousrakenne on monipuolinen ja demokratia toimii melko hyvin. Maita kuitenkin leimaa räikeä epätasa-arvoisuus. Ryhmään kuuluvat esimerkiksi Etelä-Afrikka, Botswana, Turkki ja Brasilia.