Kaikkein suurinta maailmanpoliittista valtaa on kyky määritellä se, mitä pidetään normaalina.
Ajatuksen esitti Kööpenhaminan yliopiston kansainvälisten suhteiden professori Ian Manners, joka 2000-luvun alussa luonnehti Euroopan unionia normatiivisen vallan käyttäjäksi. Mannersin mukaan unioni pystyi esimerkillään vakuuttamaan muut omien arvojensa ylivoimaisuudesta ja siten levittämään maailmaan demokratiaa, avoimuutta ja vapauksia sekä ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen kunnioitusta.
Näihin arvoihin ja liberaaliin kapitalismiin perustuva länsimainen yhteiskuntamalli on kylmän sodan jälkeen ollut globaali normaali. Mallia on näyttänyt Euroopan lisäksi Yhdysvallat, joka on myös taannut normaalin säilymisen sotilaallisella ylivoimallaan.
Länsimainen malli on perustunut lupaukseen kapitalistisesta modernisaatiosta: taloudellisen vaurauden karttuminen on johtanut demokratiaan, ja demokratia on näyttänyt takaavan taloudellisen hyvinvoinnin.
Nyt Euroopan talous on polkenut paikallaan 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulta. Teollisuustyöpaikat ovat valuneet Kiinaan ja muualle Aasiaan, ja euron kriisi on syventänyt lamaa.
Yksittäisissä maissa, kuten Suomessa ja viimeksi Tanskassa, vaaleissa ovat menestyneet populistipuolueet, jotka haluavat vähentää avoimuutta ja purkaa yhdentynyttä Eurooppaa. EU:n tasolla talouskriisi on kyseenalaistanut demokratian kyvyn hoitaa mittavia talousongelmia: Kreikkaa ei tukipaketeista huolimatta ole saatu jaloilleen, ja maalle on saneltu lainaehtoja, joilla se on ajettu lakimuutoksiin muutaman päivän varoitusajalla.
Yhdysvalloissa talous kasvaa nopeammin kuin Euroopassa, mutta talousongelmat ja poliittinenjakautuneisuus ovat saaneet demokraattisen koneiston yskimään sielläkin. Samaan aikaan Kiina, autoritaarinen yksipuoluediktatuuri, on noussut maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi. Euroopan naapurissa Venäjä näyttää hylänneen länsimaiset arvot ja niihin perustuvan järjestyksen kokonaan.
On kuin länsi olisi pudonnut kehitysmallinsa kyydistä ja menettänyt kykynsä määritellä sitä, mikä on normaalia. Onko länsi menettänyt arvonsa?
»Talouden seisahtuminen ja työttömyys näyttävät lamaannuttaneen arvojen kehityksen etenkin Euroopassa», sanoo valtio-opin professori Ronald Inglehart Michiganin yliopistosta.
Inglehart johtaa globaalia World Values Survey -arvotutkimusta ja on tutkinut modernisaatiota ja ihmisten arvoja lähes sadassa maailman maassa 1980-luvulta lähtien. Hänen mukaansa niin sanottujen itseilmaisuarvojen arvostus ei enää lisäänny. Näitä arvoja ovat esimerkiksi ilmaisunvapaus, poliittinen toimeliaisuus ja demokraattiseen päätöksentekoon osallistuminen.
Arvojen taantuma on hälyttävää siksi, että itseilmaisuarvot ovat demokratian vakauden edellytys.
Inglehartin tutkimusten mukaan yhteiskuntien arvot muuttuvat demokratialle suotuisiksi yleensä kahdessa vaiheessa sitä mukaa, kun vauraus lisääntyy.
Ensimmäisessä vaiheessa teollistuminen ja kaupungistuminen lisäävät taloudellista hyvinvointia ja muuttavat ihmisten arvoja perinteisistä, esimerkiksi yhteisöllisyyttä ja uskonnollisuutta korostavista arvoista rationaalisiin ja maallistuneisiin arvoihin. Toisessa vaiheessa siirrytään tietoyhteiskuntaan: koulutustaso nousee, itsenäinen ja kriittinen ajattelu lisääntyy ja ihmiset haluavat aiempaa enemmän valtaa omaa elämäänsä ja yhteiskuntaansa koskeviin asioihin.
Kun yhteiskunnat modernisoituvat, ihmisillä on varaa keskittyä muuhunkin kuin päivästä toiseen selviämiseen. Niin sanottujen eloonjäämisarvojen merkitys vähenee, ja sananvapauden ja demokratian kannatus lisääntyy, samoin erilaisuuden sietokyky, suvaitsevaisuus ja yleinen avarakatseisuus.
Jos yhteiskunnan taloudellisen vaurauden perusta murenee, myös arvot voivat alkaa koventua. Avoimuus menettää merkitystään, ja vapauksien sijaan aletaan taas keskittyä aineellisen hyvinvoinnin sekä oman yhteisön aseman turvaamiseen.
Inglehartin mukaan tämä näkyy jo Euroopassa esimerkiksi siinä, että nykyisen laman aikana suvaitsevaisuus ulkomaalaisia kohtaan ei enää lisäänny, vaan poliittiselle kentälle on noussut maahanmuuttoon kielteisesti suhtautuvia poliittisia liikkeitä.
»Emme me kuitenkaan vielä ole missään suuren laman kaltaisessa tilanteessa, eli arvoteivät ole vielä alkaneet ottaa takapakkia», Inglehart toteaa.
Teemu PokelaItseilmaisuarvojen kannatus ei vielä riitä takaamaan demokratiaa, vaan yksi demokratian tärkeimmistä taustavoimista on turvallisuuden tunne, Inglehart sanoo. Se syntyy yhteiskunnallisista turvaverkoista ja siitä, että kansalaiset luottavat poliittiseen järjestelmään.
Luottamuksen turvin ihmiset uskaltavat vaatia oikeuksiaan. Niin laman ja leikkausten kanssa painivassa Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin luottamus näyttää olevan kortilla.
Eurooppalaisiin poliittisiin instituutioihin luottaa viime vuoden lopussa julkaistun eurobarometrin mukaan harvempi kuin joka toinen Euroopan unionin kansalainen.
Demokraattisesti valittuun Euroopan parlamenttiin luottaa 42 prosenttia eurooppalaisista, komissioon 38 prosenttia. Kansalliseen hallitukseensa tai parlamenttiinsa sanoo luottavansa vain joka kolmas EU-kansalainen.
Yhdysvalloissa viimekesäiseen Gallup-mielipidetiedusteluun vastanneista kahdeksanprosenttia sanoi luottavansa kongressiin paljon tai melko paljon. 37 prosenttia luottaa kongressiin jonkin verran, ja lähes puolet – 48 prosenttia – hyvin vähän.
Presidenttiin luottaa useampi: 60 prosenttia vastanneista sanoi luottavansa presidentinhallintoon ainakin jonkin verran. Toisaalta useampi kuin joka kolmas luottaa presidenttiin hyvin vähän. Viisi prosenttia vastaajista sanoi, ettei luota kongressiin eikä presidenttiin lainkaan.
Yhdysvalloissa luottamusta poliittisiin instituutioihin nakertaa etenkin se, että järjestelmä on pahoin jakautunut.
Karkeasti jaotellen presidentti Barack Obama hallintoineen kannattaa globalisaatioon sopeutumista ja ajaa esimerkiksi uusia vapaakauppasopimuksia, kun taas etenkin kongressin edustajainhuone haluaisi sulkea Yhdysvallat globalisaation negatiivisten vaikutusten ulottumattomiin, sanoo kansainvälisen historian professori Jussi Hanhimäki Geneven Graduate Institute -yliopistosta.
Edustajainhuoneen jäsenet valitaan suoraan kustakin osavaltiosta, joten he haluavat esimerkiksi turvata kotiosavaltionsa asukkaiden teollisuustyöpaikat. Poliittisen järjestelmän jakautuneisuus johtaa siihen, että päätöksenteko takkuaa juuri niissä kansainvälistä taloutta koskevissa kysymyksissä, jotka ovat amerikkalaisten aineellisen hyvinvoinnin kannalta kaikkein oleellisimpia.
Toinen, kenties vielä tärkeämpi, turvallisuudentunteen tekijä on Ronald Inglehartin tutkimusten mukaan ihmisten subjektiivinen kokemus siitä, että elämä on pitkällä aikavälillä hyvää. Ihmisten usko taloudellisiin mahdollisuuksiinsa korreloi demokratian vakauden kanssa vahvemmin kuin positiivinen suhtautuminen poliittiseen järjestelmään.
Noin kaksi kolmesta eurooppalaisesta pitää taloustilannetta huonona sekä omassa maassaan että koko unionissa. Lähes joka kolmas uskoo tilanteen heikentyvän omassa maassaan, neljäsosa Euroopan unionin tasolla. Kaksi kolmesta eurooppalaisesta kuitenkin pitää vielä omaa taloustilannettaan hyvänä.
Yhdysvalloissa taloustilannetta pitää huonona 56 prosenttia kansalaisista, kertoo puolestaan tuore World Values Survey -tutkimus. Kolmannes kuitenkin uskoo, että tilanne paranee seuraavan vuoden aikana.
Inglehartin mukaan niin Euroopan kuin Yhdysvaltainkin kannattaisi viimeistään nyt huolestua modernisaatiomallinsa sisäisestä kestävyydestä.
Teemu Pokela»Tärkeintä olisi vastustaa taloudellisen hyvinvoinnin keskittymistä harvoille», Inglehart sanoo.
»Jos kourallisella ihmisiä on hallussaan suurin osa vauraudesta, yhteiskunnallinen solidaarisuus rapautuu. Se tekee huonoa ihmisten turvallisuudentunteelle.»
Sama näyttää pätevän myös Euroopan unionin tasolla: kun taloudellinen hyvinvointi keskittyy harvoihin maihin ja osa velkaantuu ja köyhtyy, vähäkin solidaarisuus sulaa ja demokraattisen järjestelmän oikeutus horjuu.
Siinä missä lännen kehitys osoittaa, että taloustaantuma voi haurastuttaa demokratiaa, Kiinan esimerkki näyttää, että vaurastuminen ei välttämättä johda demokratisoitumiseen. Kiina kasvatti talouttaan 2000-luvun parhaina vuosina reilusti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia, mutta maa on edelleen autoritaarinen yksipuoluevalta.
»Kiina on erittäin osaava talous, joka on onnistunut nostamaan miljoonia ihmisiä köyhyydestä. Niin kauan kuin talous kasvaa, kansalaisilla ei ole kiirettä kaataa autoritaarista yksipuoluehallintoa, vaikka he kaipaisivatkin vaihtoehtoja», Inglehart sanoo.
Sitä paitsi Kiinan hallinto on poliittisesti varsin itsevarma.
»Eliitti ei näe yksipuoluejärjestelmälle vaihtoehtoja ja tekee varmasti kaikkensa, että järjestelmä säilyy.»
Tutkimusten mukaan myös tämä vaikuttaa modernisaatioon ja demokratisoitumiseen, tai niiden puutteeseen: jos valtaapitävät eivät avaa demokratisoitumiselle tietä vaan vastustavat sitä valtion väkivaltakoneiston voimin, kansalaisten ei yksinkertaisesti kannata alkaa ajaa arvojaan, vaikka he kaipaisivatkin itseilmaisua ja demokratiaa.
Inglehart kuitenkin uskoo, että Kiinan on pakko avautua sitä mukaa kun se kehittää talouttaan. Innovaatioyhteiskunnassa ei enää riitä, että teknologiaa tuodaan ulkomailta ja autotehtaista rakennetaan tuplasti niin suuria kuin muualla.
»Jos Kiina haluaa alkaa innovoida itse eikä vain kopioida muita, se tarvitsee avoimuutta», Inglehart toteaa.
Innovaatiot vaativat vapautta ajatella itse, ja sillä on modernisaatioteorian valossa yleensä myös poliittista järjestelmää demokratisoiva vaikutus.
Avautuminen ja demokratisoituminen tosin edellyttäisivät oppimista paitsi kansalaisilta myös Kiinan poliittiselta eliitiltä. Demokratia edellyttää myös oppositiota, joka voi luottaa siihen, että valtapuolue ei vainoa ja vangitse vaan luovuttaa hallitusvallan oppositiolle, jos kansa vaaleissa niin päättää.
»Opposition synnyttäminen vaatii paljon itsekuria. Helppoa se ei tule olemaan, sillä Kiinan poliittinen kokemus kertoo, että avautumisesta seuraa kaaos», Inglehart sanoo ja viittaa esimerkiksi 1980-luvun avautumiseen ja Tiananmenin protesteihin.
Venäjää Inglehart ei pidä vakavasti otettavana läntisen modernisaatiomallin haastajana. Sen sijaan hän luonnehtii maata surulliseksi esimerkiksi siitä, kuinka voi käydä, jos maa demokratisoituu epäsuotuisissa talousoloissa.
»Venäjän taloutta on Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen hoidettu niin kehnosti, että kansa on menettänyt luottamuksensa talouteen,» Inglehart sanoo.
Läntisillä demokratia-arvoilla olisi tilaa levitä, mutta niille on aiempaa vähemmän kysyntää.
Vaikka presidentti Vladimir Putin palautti Venäjälle jonkinlaisen järjestyksen 1990-luvun kaaoksen jälkeen, taloutta ei ole modernisoitu, ja järjestelmä hyödyttää ennen muuta Putinin omaa valtapiiriä.
Inglehartin mukaan Putinia kuitenkin kannatetaan niin kauan kuin edes näyttää siltä, että tämä voisi palauttaa järjestyksen ja vaurauden uudelleen. Arvot tuskin avautuvat ennen kuin talous on kunnossa.
Lännen oma arvojen kriisi ja Kiinan kehitysmallin nousu ovat luoneet uuden kilpailuasetelman myös maailmanpolitiikkaan.
Vielä kylmän sodan jälkeen läntinen kehitysmalli näytti ainoalta mahdolliselta: sulkeutuneen ja autoritaarisen järjestelmän perintö oli niin selvästi nähtävissä, että avoimuus ja demokratia näyttivät ylivoimaisilta.
2000-luvun alussa Yhdysvaltain arvovalta vapaan maailman esikuvana alkoi kuitenkin heiketä. Yksi syy siihen on paradoksaalisesti juuri se, että supervallan ajamat arvot olivat siihen saakka menestyneet niin hyvin, Jussi Hanhimäki sanoo.
»Läntisinä pidetyissä arvoissa ei ollut enää mitään erityistä. Vapautta ja länsimaisen tyylistä demokratiaa oli ja on jo kaikkialla», Hanhimäki toteaa.
Toisaalta niin Yhdysvallat kuin Euroopan unioni tekivät 2000-luvulla ulkopolitiikassaan virheitä, jotka saivat lännen arvoineen näyttämään ylimieliseltä. Yhdysvallat ajoi demokratiaa Lähi-itään asein; Euroopan unioni puolestaan sanoi tekevänsä demokratiaan perustuvaa naapuruuspolitiikkaa, mutta näytti etenkin vuoden 2011 arabikevään aikana olevan enemmän kiinnostunut Välimeren etelälaidan vakauden säilyttämisestä kuin maiden demokratisoitumisesta.
Nyt maailmassa on 89 vapaata maata, joissa monipuoluedemokratiaa täydentävät poliittiset ja kansalaisvapaudet, kuten sanan- ja kokoontumisvapaus. Sen sijaan yli sadastamaasta ainakin osa vapauksista puuttuu, kertovat yhdysvaltalaisen vapauksia ja demokratiaa tilastoivan Freedom House -järjestön tilastot.
Läntisillä demokratia-arvoilla olisi tilaa levitä, mutta niille näyttää olevan aiempaa vähemmän kysyntää kehittyvissä maissa esimerkiksi Afrikassa. Kiina on noussut Afrikan maiden tärkeäksi kauppakumppaniksi, joka rakentaa luonnonvaroja vastaan teitä, rautateitä ja satamia eikä välitä kauppakumppaniensa demokratian, poliittisten vapauksien tai ihmisoikeuksien tilasta.
»Kiina tarjoaa muulle maailmalle voimakkaan vastamallin suhteessa läntiseen modernisaatiomalliin. En kuitenkaan usko, että tarinan loppua on vielä nähty», Ronald Inglehart sanoo.
Hän viittaa siihen, että demokratia-arvot korostunevat Kiinankin ulkopolitiikassa sitä mukaa kun maa itse joutuu avautumaan.
Sen sijaan Kiinan lähialueilla »kiinalainen kehitysmalli» tuskin houkuttelee, Jussi Hanhimäki sanoo. Se johtuu siitä, että Kiina kasvattaa sotilaallista voimaansa ja myös uhittelee sillä etenkin Etelä-Kiinan meren saarikiistoissa.
»Naapurustossa Kiina koetaan uhkaksi. Turvallisuutta haetaan Yhdysvalloilta, ja siksi sen malli vetoaa Aasiassa enemmän», Hanhimäki sanoo.
Jotta länsi voisi valaa voimaa omaan kehitysmalliinsa, sen pitäisi pystyä ensinnäkin palauttamaan kansalaistensa luottamus siihen, että demokraattinen järjestelmä todella pystyy turvaamaan ihmisten hyvinvoinnin.
Tämä vaatisi uudenlaista poliittista liikettä, Inglehart sanoo.
»Kun länsimaisten teollisuustyöläisten muodostamaa sosiaalidemokraattista liikettä ei enää entisessä mielessä ole, keskiluokan lakimiesten, lääkärien ja professorien pitäisi löytää uusi luokkatietoisuus ja muodostaa uudenlainen koalitio», Inglehart toteaa.
Uusi koalitio voisi ajaa länsimaisten yhteiskuntien etua globalisoituneessa taloudessa. Se kuitenkin edellyttäisi, että länsimaisissa yhteiskunnissa ymmärrettäisiin, millaisissakeskinäisissä vastuusuhteissa maat ja maanosat globaalissa taloudessa toisiinsa nähden ovat: miten Yhdysvallat ja Euroopan maat esimerkiksi hyötyvät Kiinan edullisesta teollisuustuotannosta – ja miten globaalit taloussuhteet kannattaisi järjestää, jotta ne tuottaisivat mahdollisimman paljon hyötyä mahdollisimman monelle.
Käytännössä lännen pitäisi näyttää esimerkkiä siinä, kuinka globaaleja riippuvuussuhteita voidaan hallita demokraattisesti.
»Lännen pitäisi johtaa kansainvälistä yhteisöä tuottamaan uusia globaaleja standardeja», sanoo Globaali turvallisuus -tutkimusohjelman johtaja Mika Aaltola Ulkopoliittisesta instituutista.
Tämä tarkoittaisi Aaltolan mukaan esimerkiksi sitä, että Eurooppa ja Yhdysvallat pääsisivät sopuun TTIP-vapaakauppasopimuksen säännöistä. Ne loisivat mallin muulle maailmankaupalle – ja jos länsi ei mallia luo, esimerkiksi Kiina tekee sen varmasti.
»Lännessä monista tuntuu, että täällä ollaan menettämässä kontrolli. Koska uusia, globaaleja visioita ei ole, yritetään palata kuviteltuihin vanhoihin aikoihin», Aaltola sanoo.
Olemme kuin katsomossa, jonka edessä esirippu avautuu, mutta niin hitaasti, ettemme näe, mitä sen takaa paljastuu – emmekä tiedä, pitäisikö taputtaa vai ei. Siksi länneltä vaaditaan Aaltolan mukaan myös aiempaa enemmän epävarmuuden sietokykyä. Nationalistisen populismin nousu Euroopassa on nimenomaan oire pelottavalta tuntuvasta tilanteesta.
Toinen tapa hallita keskinäisriippuvuuksia demokraattisesti voisi olla se, että länsi ottaisi Kiinan nykyistä vahvemmin mukaan kansainvälisten järjestöjen, kuten Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n, päätöksentekoon – jos Kiina tätä vielä haluaisi.
Kiina ja muut kehittyvät maat ovat jo vuosia vaatineet itselleen nykyistä enemmän äänivaltaa Bretton Woods -instituutioiden päätöksenteossa. IMF:n äänimäärien uudistuksesta päästiin sopuun vuonna 2010, mutta Yhdysvaltain kongressi ei ole suostunut ratifioimaan päätöstä.
Kiina on sittemmin perustanut Aasiaan oman investointipankin, ja Brics-maat eli Brasilia, Venäjä, Intia, Kiina ja Etelä-Afrikka ovat panneet pystyyn uuden kehityspankin. Investointipankillaan Kiina on lyönyt kiilaa länsimaiden keskinäisiin suhteisiin: Euroopan maista esimerkiksi Saksa, Ranska ja Britannia ovat lähteneet pankin rahoittajiksi, Yhdysvallat ei.
Vaikka Kiinan uudet instituutiot eivät haastakaan länsimaisen kehitysmallin perustuksia, lännen lienee aika myöntää, ettei se enää välttämättä pysty vakuuttamaan muita esimerkkinsä ylivoimaisuudesta. Maailmanjärjestyksessä on jo muitakin kuin länsimaiden määrittelemä normaali.