Vuosittainen 545 euron bonus jokaiselle eurooppalaiselle kotitaloudelle sekä puolen prosentin lisäys EU:n bruttokansantuotteeseen. Lisäksi miljoonien eurojen säästöjä erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille ja satojatuhansia työpaikkoja Eurooppaan. Euroopan komission mukaan tällaisia etuja syntyy, jos EU onnistuu solmimaan Yhdysvaltojen kanssa nyt työstettävän kauppa- ja investointikumppanuuden.
Komission arvio perustuu brittiläisen CEPR-taloustutkimuslaitoksen kunnianhimoisimpaan skenaarioon. Siinä EU ja Yhdysvallat sitoutuvat poistamaan kaikki tullitariffit sekä yhdenmukaistamaan merkittävästi kaupan esteitä koskevaa sääntelyään.
Vähintään vastaavia etuja arvellaan syntyvän myös Yhdysvalloissa. Sopimuksen ansiosta amerikkalaisyritykset pääsisivät entistä kätevämmin myös EU:n lähialueiden markkinoille.
Heinäkuun alussa käynnistettyjen neuvottelujen taustalla on EU:n ja Yhdysvaltojen huoli suhteellisen merkityksensä vähenemisestä erityisesti Aasian nousun vuoksi. Integroitunut transatlanttinen markkina-alue tehostaisi amerikkalaisten ja eurooppalaisten välistä kilpailua ja voisi siten parantaa EU:n ja Yhdysvaltojen kansainvälistä kilpailukykyä. Yhteistyön kimmokkeena on myös Maailman kauppajärjestön WTO:n piirissä käytävien neuvottelujen jähmettyminen: WTO-järjestelmän kangerrellessa talouskasvua on haettava muualta.
Kauko KyöstiöSääntely on politiikkaa
Jos EU:n ja Yhdysvaltojen välinen sopimus toteutuisi, se voisi yhtenäistää koko kansainvälistä kauppajärjestelmää.
Transatlanttinen vapaakauppasopimus ei loisi automaattisesti uusia globaaleja standardeja tavaroiden ja palveluiden kauppaan, mutta torjuisi sääntelyn hajaantumista. Yhtenäisten normien ja menettelytapojen merkitys olisi niin suuri, että ne käytännössä ohjaisivat muita maita sopeuttamaan omaa sääntelyään samaan suuntaan. Toisaalta erityisesti kehitysmaissa vielä ole valmiutta esimerkiksi yhtä korkeaan tuoteturvallisuus- tai kuluttajansuojasääntelyyn kuin kehittyneimmissä talouksissa.
Nykyisin yhä merkittävämpi osa yrityksille koituvista kustannuksista johtuu valtioiden koko ajan vaikeaselkoisemmaksi käyvästä sääntelystä, kuten erilaisista turvallisuusstandardeista ja hyväksymismenettelyistä. Sen sijaan tullitariffit ovat viime vuosikymmeninä laskeneet huomattavasti, kun kauppaa on vapautettu. Siksi transatlanttinen kauppakumppanuus synnyttäisi eniten säästöjä, jos se onnistuisi lähentämään tavaroita ja palveluita koskevia sääntöjä.
Maiden sisäisen lainsäädännön yhteensovittamiseen liittyy voimakas yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Tämä selittää osaltaan sitä, miksi WTO:n monenkeskiset neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan. EU ja Yhdysvallat ovat arvoiltaan ja elämäntavoiltaan verrattain lähellä toisiaan, ja siksi niillä on monia muita maita paremmat mahdollisuudet päästä sopimukseen tullitariffeja huomattavasti pidemmälle menevästä kaupankäynnin vapauttamisesta.
EU:n ja Yhdysvaltojen neuvotteluagenda sisältää monia sisäpoliittisesti arkoja aihealueita. Yksi niistä on geenimanipuloitujen maataloustuotteiden markkinoillepääsy EU:ssa. EU saattaa tehdä myönnytyksiä joissakin tuoteryhmissä, mutta ei joustane vakiintuneesta varovaisuusperiaatteestaan. Yhdysvalloille erityisen kiperiä neuvottelukysymyksiä ovat osavaltiotason julkiset hankinnat, rahoituspalvelujen sääntely sekä osittain amerikkalaisille palveluntarjoajille varatut kotimaan ilma- ja meriliikenne.
Muu maailma seuraa EU:n ja Yhdysvaltojen neuvotteluja ristiriitaisin tuntein. Transatlanttinen markkina-alue yhdenmukaisine standardeineen helpottaisi kaupankäyntiä myös ulkopuolisten maiden kanssa. EU:n ja Yhdysvaltojen syvä kumppanuus kuitenkin lisäisi niiden jo valmiiksi vahvaa vaikutusvaltaa. Sekä köyhimpien että nousevien maiden pelkona on, että kahden suurimman kauppamahdin huomio herpaantuu WTO:n neuvotteluista.
WTO:n monenkeskisyys on olennaista erityisesti kehitysmaille, sillä maat pääsevät WTO:n sopimusjärjestelmässä nauttimaan niin sanotusta suosituimmuusperiaatteesta. Sen mukaan yhdelle WTO-jäsenelle myönnettävä etuus on annettava kaikille WTO-jäsenille. Vapaakaupan kehittyminen WTO:n ulkopuolella uhkaa siis marginalisoida heikkoja maita entisestään.
Kilpajuoksu ei kannata
Kaikkien kannalta ongelmallista WTO:n ulkopuolisissa vapaakauppasopimuksissa on koordinaation puute. WTO:n sopimusjärjestelmässä kaupan esteiden vaiheittainen poistaminen koskee kaikkia: jokaisella WTO:n jäsenellä on siten mahdollisuus tarjota tavaroitaan ja palveluitaan samoilla ehdoilla.
Pahimmillaan kilpajuoksu kahdenvälisiin sopimuksiin johtaa hyvinvointimenetyksiin kaikkialla, sillä rajattu vapaakauppasopimus voi ohjata kauppaa tavaroita tai palveluita muita tehokkaammin tuottavista maista vapaakauppasopimukseen osallistuville maille.
Kattava EU:n ja Yhdysvaltojen kauppakumppanuus johtaisi suurimpiin menetyksiin maissa, joilla on ennestään vapaakauppasopimus joko EU:n tai Yhdysvaltojen kanssa. Näiden WTO-tasoa edullisemmasta kohtelusta nauttineiden maiden pitäisi jatkossa kilpailla samoin tai jopa huonommin ehdoin amerikkalaisten ja eurooppalaisten kanssa. Saksalaisen Ifo-instituutin tutkimus nimeää merkittävimmiksi häviäjiksi Meksikon, Kanadan ja Chilen sekä EU:n pohjoisafrikkalaiset vapaakauppakumppanit.
Toisaalta näillä mailla olisi silloin entistä suurempi kannustin asettua neuvottelupöydän ääreen niin WTO:ssa kuin kahdenvälisestikin. Siten laaja-alaiset ja kaupankäyntivolyymiltään merkittävät kahdenväliset sopimukset voivat edistää laajempaa kaupan vapauttamista. Etenkin Kiina on huolestunut transatlanttisen kumppanuussopimuksen mahdollisista strategisista seurauksista. EU ja Yhdysvallat eivät ole osoittaneet intoa neuvotella vapaakaupasta Kiinan kanssa, ja Kiina pelkää jäävänsä kaikkien merkittävimpien sopimusten ulkopuolelle. Vaikka Kiinan asema on edelleen vahva, sillä ei ole varaa jättäytyä vapaakaupan sopimusjärjestelmän ulkopuolelle.
Kiinaa ja muita nousevia talouksia hiertää myös kehittyneimpien maiden ajama uusi sopimus palvelukaupan vapauttamiseksi. Kiina ja muut teollisuustuotteiden kauppaan keskittyvät nousevat taloudet eivät ole toistaiseksi olleet aktiivisia WTO:ssa käydyissä palveluneuvotteluissa. Vastauksena pattitilanteeseen suurimmat palvelujen tuottajat käynnistivät neuvottelut WTO:n ulkopuolella vuoden 2011 lopussa.
Aloitteen tekivät Yhdysvallat ja Australia, joiden lisäksi mukana on samanmielinen EU sekä parisenkymmentä muuta maata.
Neuvotteluja käyvien maiden mukaan uusi palvelusopimus yritetään myöhemmin integroida osaksi WTO-järjestelmää. Se on kuitenkin epätodennäköistä, sillä Kiina ja muut isot maat eivät helposti hyväksy sopimusta, jonka neuvotteluun ne eivät ole edes osallistuneet.
Nousevien talouksien ensisijaiset intressit ovat edelleen tavarakaupassa. Köyhimpiä maita puolestaan häiritsee palvelukauppaneuvotteluissa se, etteivät rikkaimmat maat ole halukkaita avaamaan rajojaan niiden palveluntarjoajille.
EU:n ja Kiinan suhteita on viime aikoina hiertänyt kauppakiista erityisesti kiinalaisista aurinkopaneeleista. Eurooppalaisten oman tulevaisuuden kannalta olisi tärkeää, että EU pyrkisi kärsivällisesti sopimaan yhteisistä säännöistä Kiinan ja muiden kehittyvien talouksien kanssa. Muuten vaarana on houkuttelevien markkinoiden karkaaminen eurooppalaisten käsistä nyt, kun tulevaisuuden kasvupotentiaali on hajautunut entistä useampaan valtioon ja eri mantereille.
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.