Skip to main content

Erilaiset diktatuurit

Voiko Yhdysvallat hyötyä Iranin ydinsopimuksen kokemuksista Pohjois-Koreassa? Ei, sillä yhteistä näissä maissa on vain tavoite ydinohjelman rajoittamisesta.

Teksti Pirkko Pöntinen

Neuvotteluasetelma

Iran: YK:n turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenet sekä Saksa ja EU toimivat neuvotteluissa yhtenäisenä. Neuvottelutulos oli presidentti Barack Obaman hallinnon ykköstavoite. Kansainvälinen yhteisö tiesi, missä ydinlaitokset sijaitsivat.

Pohjois-Korea: Neuvotteluasetelma olisi triangeli: yhdellä sivulla Pohjois-Korea, toisella Kiina ja kolmannella Yhdysvallat sekä muu maailma. Kiina pitäisi taivutella kantamaan vastuuta. On epäselvää, haluaako presidentti Donald Trump neuvotteluratkaisun.

Sanktiot

Iran: Kansainväliset pakotteet nostivat neuvottelupainetta Iranissa. Maan valuutan arvo romahti öljykaupan tyrehdyttyä. Iranin johto alkoi pelätä kansan reaktiota. Materiaalien vienti Iranin ydinlaitoksiin saatiin kuriin.

Pohjois-Korea: Sanktioilla ei ole pystytty luomaan neuvottelupainetta. Ydinasetekniikkaa on Pohjois- Korealle myynyt ainakin Pakistanin ydinaseohjelman perustaja Abdul Khader Khan.

Tulevaisuus

Iran:Lokakuusaa Trump jätti vahvistamatta Iranin ydinsopimuksen. Hän määräsi kongressin etsimään uuden ratkaisun parissa kuukaudessa. Sopimuksen kaikki muut osapuolet haluavat pysyä sovitussa.

Pohjois-Korea: YK:n elokuussa hyväksymä pakotelinja Pohjois-Korean raaka-ainekaupan ja pankkitoiminnan estämisestä voi toimia pitkällä aikavälillä, jos Kiina noudattaa sitä. Pakotteet ovat silti hidas väylä neuvotteluihin. Kestävätkö äkkiväärien johtajien hermot Pohjois-Koreassa ja Yhdysvalloissa?

Kirjoittaja toimi Ylen kirjeenvaihtajana Washingtonissa (2015–2017) ja Pekingissä (2004–2006).