Myanmarin opposition keulakuva ja Nobel-palkittu demokratialiikkeen symboli Aung San Suu Kyi on saanut viime vuoden aikana osakseen paljon arvostelua suunnasta jos toisestakin. Suu Kyi valittiin maan parlamenttiin vuonna 2012.
Suu Kyi ei esimerkiksi ole nostanut ääntään Myanmarin rohingya-vähemmistöön kohdistunutta väkivaltaa vastaan. Hän on vastaanottanut rahoitusta liikemiehiltä, joilla on läheiset suhteet maata hallinneeseen sotilasjunttaan. Viimeksi hän on joutunut huonoon valoon suhtauduttuaan myönteisesti Myanmarissa toimiviin kiinalaisyrityksiin.
Aung San Suu Kyi pyydettiin taannoin Latpadaungtaungin kaivoshanketta ja siihen liittyviä protesteja tutkivan komission puheenjohtajaksi. Myanmarin luoteisosassa Monywassa toimiva kuparikaivos on kiinalaisen kaivosyhtiön ja Myanmarin armeijan omistaman sijoitusyhtiön yhteisyritys.
Monywan alueen asukkaat osoittivat marraskuussa 2012 mieltään vastustaakseen kaivosalueen laajennusta, jonka alta paikallisia asukkaita oli siirretty pakkokeinoin muualle. Hallitus vastasi protesteihin kovaotteisesti, ja mielenosoittajia vastaan väitetään käytetyn palopommeja.
Suu Kyin johtaman komission loppuraportti kuitenkin kannatti kaivoshankkeen jatkamista. Suu Kyin mukaan Myanmarin on pidettävä kiinni ulkomaisten yritysten kanssa tehdyistä sopimuksista, jotta maa saisi taakseen kansainvälistä luottamusta. Myanmarin avautuminen länsimaiden suuntaan ei myöskään saisi johtaa siihen, että tärkeät suhteet Kiinaan heikentyisivät, komissio katsoi.
Lisäksi raportissa suositeltiin kaivosyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen uusimista siten, että paikalliset asukkaat saisivat aiempaa paremmat korvaukset ja kaivoksen ympäristövaikutukset arvioitaisiin uudestaan.
Komission ja Suu Kyin kanta kuvastaa Myanmarin Kiinan-politiikan uudistumista.
Suhde vahvistuu, kauppa kasvaa
Kiinaa kutsutaan Myanmarissa joskus nimellä pauk-phaw, joka tarkoittaa veljeä tai lähisukulaista. Niinä kahtena vuosikymmenenä, joiden aikana länsimaat kohdistivat Myanmariin talouspakotteita, Kiina vahvisti suhteitaan Myanmariin kaupankäynnin, sijoitusten, rakennushankkeiden ja diplomatian avulla.
Kiina toimi myös Myanmarin poliittisena liittolaisena ja torppasi esimerkiksi vuosina 2007 ja 2008 YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmat, joissa vaadittiin Myanmaria lopettamaan ihmisoikeusloukkaukset.
Kiina on tarjonnut naapurimaalleen edullisia lainoja, velkahelpotuksia ja teknistä apua. Näin toimimalla Kiina on myös päässyt käsiksi Myanmarin luonnonvaroihin ja saavuttanut johtavan aseman etenkin vesivoimahankkeissa.
Kiinan ja Myanmarin hyvät suhteet ovat näkyneet kaupan kasvuna. Yksin vuosien 2010 ja 2011 aikana maiden välinen kauppa kasvoi 45 prosenttia ja Kiinan vienti Myanmariin vankistui 39 prosenttia. Kaikista Myanmariin suuntautuvista ulkomaisista sijoituksista Kiinan osuus on yli kolmannes.
Toisaalta Kiinan jatkuvasti voimistuva läsnäolo ja vaikutusvallan kasvu ovat herättäneet myanmarilaisten keskuudessa epäluuloa ja vahvistaneet kielteisiä mielikuvia kiinalaisista. Kiinaa kohtaan tunnetulla epäilyllä on historialliset syynsä, ja sitä voimistavat yleinen muukalaisvihamielisyys sekä kansallismielinen skeptisyys ulkovaltojen tavoitteita kohtaan.
Asetelmaa kärjistää se, että yhteishankkeiden tulot jakautuvat epätasaisesti:Kiina niittää itselleen valtaosan sijoitustensa tuotosta, kun taas myanmarilaisten kontolle jäävät ympäristötuhot ja ihmisten pakkosiirrot.Kiina niittää itselleen valtaosan sijoitustensa tuotosta, kun taas myanmarilaisten kontolle jäävät ympäristötuhot ja ihmisten pakkosiirrot.
Lisäksi Kiina tuo usein maahan omia kansalaisiaan työvoimaksi. Alueilla, joille Kiina on investoinut, väestö ja kiinteistöomistukset kiinalaistuvat.
Kultaisella keskitiellä
Vuodesta 2011 lähtien Myanmar on pyrkinyt selvästi astumaan esiin suuren ja mahtavan naapurinsa varjosta. Myanmar koettaa vähentää riippuvuuttaan Kiinasta kohentamalla suhteitaan Yhdysvaltoihin, Euroopan unioniin, Japaniin ja muuhun maailmaan.
Tärkeänä symbolisena eleenä voidaan pitää suuren kiinalaisrahoitteisen Myitsonen patohankkeen pysäyttämistä syyskuussa 2011. Alueen asukkaat olivat järjestäneet mittavia protesteja padonympäristövaikutuksia ja yli 10 000 ihmisen siirtämistä vastaan.
Suu Kyin johtaman komission tutkima Monywan kaivoshanke on toinen esimerkki siitä, miten kansalaiset nousevat vastustamaan suurten rakennushankkeiden sosiaalisia, taloudellisia ja ympäristövaikutuksia. On todennäköistä, että kiinalaisten sijoitusten kasvuvauhti Myanmarissa hidastuu, kun kansalaiset aktivoituvat ja kilpailu länsimaisten ja japanilaisten yritysten kanssa lisääntyy.
Myanmarin hallitus on entistä itsevarmempi ja ottaa aiempaa enemmän huomioon maansa ja kansalaistensa etuja. Äskettäin hallitus ilmoitti olevansa valmis lisäämään kaivannaisteollisuuden läpinäkyvyyttä panemalla toimeen kansainvälisen EITI-aloitteen (Extractive Industries Transparency Initiative).
Aloite antaa hallitukselle keinoja varmistaa, että myanmarilaiset hyötyvät aiempaa paremmin yhteishankkeista ulkomaisten kaivosyritysten kanssa. Taloudellisen läpinäkyvyyden lisäksi aloite kannustaa ympäristöstandardien valvontaan ja hyvään yrityskulttuuriin.
Kaikesta huolimatta Myanmarin ja Kiinan suhteet pysynevät lujina vastedeskin. Myanmarilaisen Burma Rivers Network -kansalaisjärjestön mukaan maassa on käynnissä yli 20 patohanketta, joissa on mukana ainakin 27 kiinalaisyritystä. Suuri osa patojen tuottamasta sähkövoimasta on määrä viedä Kiinaan. Toukokuussa on tarkoitus avata Bengalinlahdelta Kiinan Yunnaniin kulkeva öljy- ja kaasuputki, joka tuo Kiinalle sen kovasti kaipaaman pääsyn Intian valtamerelle.
Myanmarin on yhtäältä otettava huomioon niin kansalliset kuin paikallisetkin edut ja toisaalta pidettävä kiinni sopimuksistaan ulkomaisten yritysten kanssa, jotta kansainvälinen luottamus maahan vahvistuisi. Aung San Suu Kyin kannalta asetelma on hankala.
Suu Kyin odotetaan suojelevan häntä ihailevien ihmisten etuja, ja monet haluaisivat hänestä jopa Myanmarin presidentin. Ihaillun oppositiojohtajan on tasapainoiltava vaatimusten ja toiveiden keskellä. Siksi hänen on tehtävä yhteistyötä siviilivaatteisiin vaihtaneen sotilashallituksen kanssa, kuljettava keskitietä ja huolehdittava siitä, että vähittäiset uudistukset jatkuvat.
Matkan varrella Suu Kyin kansansuosioon tulee väistämättä lovia.
Kirjoittaja on tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.