Sveitsin helmikuisen kansanäänestyksen päätös rajoittaa maahanmuuttoa oli kuin hakun isku Euroopan perustuksiin. Schengenin sopimukseen perustuva ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja rahan vapaa liikkuminen ilman sisäisiä rajatarkastuksia on yksi taloudellisen kasvun ja yhteisen eurooppalaisen identiteetin kulmakivistä. Sen pitäisi taata, että ihmiset voivat muuttaa alueen sisällä työn perässä helposti minne vain.
Sveitsiläisten nuiva kanta liikkumiseen ei tullut kuitenkaan täysin puun takaa. Vastaavia haluja kytee monessa Euroopan maassa, ja Schengenin sopimustakin on tämän takia viilattu aikaisempaa joustavammaksi tilapäisten rajatarkastuksien helpottamiseksi. Eurovaalien yhteydessä monessa maassa keskusteltiin Schengen-alueen sisäisen maahanmuuton rajoittamisesta. Aihetta nostivat esiin erityisesti Britannian, Alankomaiden ja Ranskan oikeistopopulistiset puolueet.
Sveitsiläisten päätöksen kuitenkin erottaa aikaisemmista rajoituksista se, että sen takana on kansalaisten enemmistö, joskin hyvin niukka. Mielipidemittausten mukaan eurooppalaiset ovat yleensä pitäneet vapaata liikkuvuutta yhtenä eurooppalaisen integraation suurimmista hyödyistä. Sveitsin äänestyksen jälkeen esiin nousee kysymys, onko vapaalla liikkuvuudella enää Euroopassa demokraattista kannatusta.
Schengenin alueella asuu yli 400 miljoonaa ihmistä 26 eri maassa. Vaikka sopimus on yksi EU:n tärkeimpiä, kaikki Schengen-maat eivät kuulu Euroopan unioniin eivätkä kaikki EU-maat ole osallisena Schengenissä.
EU-maista Britannia ja Irlanti eivät ole halunneet liittyä Schengeniin, vaan ovat poimineet rajakäytännöistä parhaiten itselleen sopivat kohdat. Bulgaria, Kypros, Romania ja Kroatia taas eivät ole vielä päässeet osaksi vapaan liikkuvuuden aluetta. Norja, Liechtenstein, Sveitsi ja Islanti taas eivät kuulu unioniin, mutta ovat osa Schengenin sopimusta. Lisäksi pikkuvaltiot San Marino, Monaco ja Vatikaani kuuluvat käytännössä Schengen-alueeseen, vaikkeivät ole mukana sopimuksessa.
Järjestelyä monimutkaistaa lisäksi se, että monelle Euroopan unionin jäsenmaalle kuuluu myös alueita, joilla on pitkään ollut erivapauksia muun muassa verotuksen ja kaupan suhteen, kuten Kanariansaaret, Gibraltar sekä Ranskan merentakaiset alueet. Näistä suuri osa kuuluu Euroopan unioniin, mutta ei Schengeniin.
Marokon rannikolla sijaitsevat mutta Espanjalle kuuluvat Ceuta ja Melilla taas ovat osa Schengen-aluetta, minkä takia niiden Marokon-vastaisille rajoille on rakennettu valtavat muurit torjumaan afrikkalaisten maahanmuuttajien yrityksiä päästä Euroopan sisäalueelle.
Vapaa liikkuvuus joutui ensi kertaa todella koetukselle vuoden 2011 arabikevään jälkeen, kun kymmenettuhannet siirtolaiset pakenivat levottomasta Pohjois-Afrikasta ja Lähi-idästä Eurooppaan. Euroopan rajavalvontaviraston Frontexin arvion mukaan laiton maahantulo kasvoi tuolloin 35 prosenttia.
Paine keskittyi etenkin Italiaan, johon saapui lyhyessä ajassa arviolta yli 20 000 pääosin tunisialaista pakolaista. Italia helpotti tuolloin omaa taakkaansa myöntämällä maahantulijoille tilapäisiä viisumeja, joilla he pääsivät suoraan muualle Schengen-alueelle.
Monet Euroopan maat protestoivat Italian menettelyä vastaan, koska pitivät sitä Schengenin sääntöjen rikkomuksena. Ranska perusti lopulta rajatarkastusasemia Italian vastaiselle rajalleen pakolaisten maahanpääsyn estämiseksi ja käännytti yli 3 000 Ranskaan pyrkinyttä afrikkalaista takaisin Italiaan.
Koska rajavalvonta EU:n sisärajoilla oli yksiselitteisesti Schengenin sopimuksen vastainen, Italia vetosi Euroopan unioniin. Sisäasioista vastaava komissaari Cecilia Malmström totesi, että Ranskalla ei ole oikeutta rajatarkastusten tekemiseen muuten kuin ”vakavasti kansalaisten turvallisuutta uhkaavassa tilanteessa”. Maahantulijoiden virta ei sellainen tilanne ollut, olipa heillä vaadittavia matkustusasiakirjoja tai ei.
Ranskan ja Italian välinen kiista ratkesi kuitenkin ennen kuin EU ehti reagoida tilanteeseen retoriikkaa konkreettisemmin. Maat sopivat rajoittavansa yhdessä pakolaisten maahantuloa Pohjois-Afrikasta. Ranskan tuolloinen presidentti Nicolas Sarkozy ja Italian pääministeri Silvio Berlusconi perustelivat päätöstään sillä, että koko Schengen-alueen vapaa liikkuvuus on vaarassa, jos pakolaisten annetaan tulla Eurooppaan niin mittavina virtoina kuin keväällä 2011.
Grafiikka: Kauko KyöstiöVähän myöhemmin ranskalaiset ja italialaiset partioivat yhdessä Messinansalmen luona estääkseen venepakolaisia pääsemästä Schengen-alueelle. Sittemmin alueella on toiminut Frontexin yhteisoperaatio Hermes, johon myös Suomi lähetti Dornier-valvontalentokoneen vuonna 2013.
Samoihin aikoihin myös Tanska kokeili venyttää Schengenin sääntöjä palauttamalla rajavalvonnan kontrolloidakseen järjestäytynyttä rikollisuutta ja tavaroiden laitonta liikkumista. Tanskan tapauksessa taustalla ei ollut muutos ulkoisissa olosuhteissa vaan maan sisäisessä ideologisessa ilmapiirissä. Oikeistopopulistinen kansanpuolue oli saanut Tanskan kansankäräjillä vaa’ankieliaseman, ja hallitus myöntyi kansanpuolueen tavoitteeseen lisätä kansallista suvereniteettia rajavalvonnassa.
Muut Schengen-maat ja erityisesti naapurimaa Saksa vastasivat Tanskan päätökseen voimakkaalla vastustusryöpyllä. EU-komissio perusti tutkintakomitean selvittämään Tanskan rajatarkastusten laillisuutta, mutta komitea ei päässyt selvään päätöslauselmaan ennen kuin Tanskan hallitus vaihtui vaalien jälkeen. Uusi hallitus perui kiistellyn päätöksen nopeasti ennen kuin sitä oli ehditty edes panna toimeen.
Sekä Ranskan ja Italian rajariidalla että Tanskan tapauksella oli kuitenkin huomattavia seurauksia vapaan liikkuvuuden periaatteelle. Ranskan ja Saksan aloitteesta Euroopan komissio päätyi tekemään Schengenin sopimukseen lisäyksen, jonka mukaan tilapäiset rajatarkastukset sisärajoilla ovat sallittuja 30 päivän ajan ”viimeisenä keinona”, jos jonkin jäsenvaltion katsotaan olevan kykenemätön kontrolloimaan ulkorajaansa.
Lisäksi myös EU-komission valtaa valvoa ja tarkastaa rajavalvontakäytäntöjä päätettiin tehostaa. Vuonna 2013 lisäyksiä muokattiin uudelleen siten, että poikkeuksellista rajavalvontaa on mahdollista jatkaa kuukauden jaksoissa enintään kahden vuoden ajan.
Tilapäisen rajavalvonnan laajempi salliminen vähensi monessa Schengen-maassa poliittista painetta luopua vapaasta liikkuvuudesta sinänsä. Rajavalvontaan liittyvien ongelmien pitää kuitenkin olla konkreettisia ja Frontexin tai EU-komission esiintuomia, joten Tanskan ja Ranskan kaltaista sooloilua sisäpoliittisin perustein säännöt eivät salli. Päätös ei myöskään voi olla yksipuolinen, vaan sillä pitää olla EU-komission lupa.
Luvan antamiseksi komission pitää arvioida tilanne poikkeukselliseksi turvallisuusuhkaksi, eikä maahanmuutto kolmansista maista riitä yksin perusteeksi. Aikaisemmissa ongelmatilanteissa komissio on reagoinut hitaasti, joten yksittäisillä jäsenmailla voi olla jatkossakin houkutus ensin rikkoa sopimusta ja sitten odottaa komission päätöstä menettelyn oikeellisuudesta.
Käytännössä liikkuvuutta on rajoitettu aivan muihin kuin maahanmuuttoon liittyvissä erikoistapauksissa. Komissio on antanut herkästi lupia rajavalvonnan lisäämiseen poliittisesti merkittävien suurkokousten sekä suurten urheilutapahtumien yhteydessä. Perusteena on terrorismin vastainen toiminta, sillä massatapahtumat ja korkean tason poliittiset tapaamiset on luokiteltu useissa riskianalyyseissa potentiaalisiksi terrori-iskun kohteiksi.
Esimerkiksi Alankomaat teki rajatarkastuksia tämän vuoden maaliskuussa pidetyn ydinturvallisuuskokouksen yhteydessä. Käytännössä poliisi ja rajaviranomaiset tekivät kahden viikon ajan pistotarkastuksia Belgian ja Saksan vastaisilla rajoilla sekä satamissa ja lentokentillä myös Schengenin alueelta saapuville.
Toistaiseksi rajatarkastusten järjestäminen poliittisten tapaamisten yhteydessä ei ole herättänyt keskustelua, koska liikkuvuutta ei ole rajoitettu merkittävästi. Liikkuvuuden rajoittaminen poliittisen tilaisuuden vuoksi on kuitenkin periaatteellisesti ongelmallista: esimerkiksi mielenosoittajien liikkumista voitaisiin rajoittaa turvallisuuteen vedoten. Maahanpääsystä päättää rajaviranomainen. Päätöksistä valittaminen virallisia kanavia pitkin vie käytännössä kuukausia, joten itse tilaisuus menee tällöin mielenosoittajalta varmasti ohi.
Helpointa kenties olisikin, jos Sveitsi eroaisi Schengenin sopimuksesta ja sopisi erikseen yhteistyöstä raja- ja tullikysymyksissä Britannian ja Irlannin tavoin
Sisäisen rajavalvonnan salliminen aina kahteen vuoteen asti voi helpottaa uusien EU-maiden liittymistä osaksi Schengen-aluetta. Monet EU-maat vastustavat erityisesti Bulgarian ja Romanian liittymistä Schengeniin, koska pelkäävät näistä maista tulevaa maahanmuuttajien virtaa. Virallisella tasolla argumenttina Schengenin laajentamista vastaan on ollut se, että uusien jäsenmaiden oma rajavalvonta EU:n ulkorajalla on vielä riittämätöntä. Uusilla säännöillä tätä puutetta voitaisiin korvata EU:n sisäisellä valvonnalla.
Toisaalta päätöksen sisäisen rajavalvonnan laajasta sallimisesta voi nähdä myös eräänlaisena Troijan hevosena: kun se on kerran hyväksytty, se voi hävittää koko yhteisen päämäärän rajattomasta Euroopasta. Britanniassa maahanmuutto ja rajavalvonta ovat jo nyt niin kuumia aiheita, että pääministeri David Cameron on herätellyt keskustelua maan EU-jäsenyyden neuvottelemisesta uudelleen.
Sveitsin osalta jää vielä nähtäväksi, miten hallitus konkreettisesti rajoittaa maahanmuuttoa, mutta varmaa on, että hallituksen on kansanäänestyksen jälkeen yritettävä neuvotella uusi erillissopimus EU:n kanssa Schengeniin kuulumisesta. Aikaisemmat lisäykset Schengenin sopimukseen ja joustavuus eivät tässä tilanteessa enää anna myöten, joten EU:n komissio on vaikean paikan edessä: voiko Sveitsi kuulua vapaan liikkuvuuden alueeseen, jos se ei halua sitoutua samoihin periaatteisiin kuin muut?
Sopimuksen uudelleen neuvotteleminen Sveitsille mieleiseksi häivyttäisi yhteistä päämäärää entisestään, mutta Sveitsin myöntyminen EU:n yhteiselle linjalle taas olisi hyökkäys maan omaa demokratiaa vastaan. Helpointa kenties olisikin, jos Sveitsi eroaisi Schengenin sopimuksesta ja sopisi erikseen yhteistyöstä raja- ja tullikysymyksissä Britannian ja Irlannin tavoin, rusinat pullasta poimien.
Tämäkin tie on poliittisesti vaikea, sillä se tekisi eroamisesta ennakkotapauksen ja kasvattaisi jo ennestään monenkirjavaa poikkeustapausten vyyhtiä.
Kirjoittaja on vanhempi tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.