Saksassa oli eurohankkeen käynnistämisen alusta lähtien runsaasti epäilijöitä. Saksan teollisuusliiton puheenjohtajana 1990-luvulla toiminut Hans-Olaf Henkel kertoo kirjassaan joutuneensa taivuttelemaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten johtajia euron kannalle.
Nyt hän pitää silloista toimintaansa työuransa suurimpana arviointivirheenä. Henkel työskenteli pitkään IBM:ssä, myös sen Saksan toimintojen johtajana, sekä pari vuotta Pariisissa Euroopan alueen johtajana. Saksan teollisuusliiton BDI:n puheenjohtajana hän oli vuosina 1995–2000.
Henkel nimittää kaappaukseksi tapaa, jolla aiempien hallitusten solmimia sopimuksia muutettiin vuoden 2010 pelastuspakettien aikana ”yön pimeydessä”. Henkelin mukaan Maastrichtin huippukokouksessa vuonna 1991 sovittu Saksan veronmaksajien turvaksi levitetty suojaverkko vaihdettiin uhanalaisia velkamaita Saksan kustannuksella turvaavaksi suojaverkoksi. Henkelin mielestä tämä oli rikos.
Henkelin mielestä Saksa on myöntyväisyydellään tinkinyt etujensa puolustamisesta. Hän arvioi, että Saksan linjanmuutos oli mahdollinen ainoastaan porvarillisen hallituskokoomuksen johdolla, koska sosiaalidemokraatit ja vihreät eivät ideologisista syistä voineet oppositiossa sitä vastustaa.
Henkel huomauttaa, että liittokansleri Angela Merkel reagoi periaatteessa oikein, kun hän sanoi, että Kreikan pitäisi erota euroalueesta. Tämä ei tosin ole mahdollista, jos maa ei sitä itse halua. Henkel ei välttele itsekritiikkiä, vaan aloittaa kirjansa lauseella ”Tunnustan syyllisyyteni”.
UP: Yllättävätkö Henkelin kirjan sävy ja sisältö?
Henkel vakuuttui euron mahdollisuudesta vasta kahden tärkeän Maastrichtin sopimukseen liitetyn päätöksen jälkeen, joilla kiellettiin velvoittamasta maksamaan muiden jäsenvaltioiden velkoja ja rajattiin julkisen talouden vajetta. Nykyisessä EU-sopimuksessa ne ovat artiklat 125 ja 126. Sen seurauksena hän toimi euron markkinointimiehenä Saksassa silloisessa tehtävässään Saksan teollisuusliiton puheenjohtajana.
Tätä taustaa vasten hän tuntuu kokeneen valtavan pettymyksen vuoden 2010 kevään tapahtumien myötä, ja tulkintani mukaan tuntee jopa tulleensa huijatuksi. Tämän täytyy selittää, minkä takia hän on mennyt kirjoittamaan näin kovan pamfletin. Kirja on sinänsä tietysti yllättävä suhteessa hänen taustaansa. Tämän tason henkilöt harvemmin kirjoittavat näin tiukkaa tekstiä, joka on vastoin heidän aiempia kannanottojaan.
Euro on hinta Saksan yhdistymisestä, johon saksalaisilla olisi ollut muutenkin oikeus, kuten Henkel sanoo, ja yhdistyminen itse asiassa heikensi Saksaa. Heikentääkö myös euro?
Yhdistyminen sinänsä heikensi taloudellisesti Saksaa, kun Länsi-Saksa otti vastaan, myös Henkelin arvion mukaan, konkurssikypsän Itä-Saksan. Hänen mielestään Länsi-Saksan ja Itä-Saksan markkojen välinen vaihtokurssi oli yksi niistä tekijöistä, jotka heikensivät tarpeettomasti yhdistynyttä Saksaa. Kurssiksi sovittiin yksi yhteen, kun mustan pörssin vaihtokurssi oli yhden suhde viiteen. Itä- Saksan romahdus oli suurempi kuin sen ehkä olisi tarvinnut olla.
Mitä euroon tulee, sitä ennen oli ERM-järjestelmä. Siinä Saksan Bundesbank oli ankkuri, joka teki rahapolitiikkaa, määräsi korkotason omasta lähtökohdastaan, ja muut maat oikeastaan seurasivat sitä. Tällä hetkellä euroalueella tehdään yhteistä rahapolitiikkaa, jota Bundesbank ei pääse optimoimaan pelkästään Saksalle.
Toisaalta ennen euroaikaa Saksalla oli rahatalouden vakauden perinne, kun taas monessa muussa maassa tilanne oli heikompi. Euron myötä tällainen rahatalouden vakaus tuli kaikkien euromaiden oikeudeksi. Suhteellinen etu meni Saksalta lyhyeksi aikaa.
Kahdentoista eurovuoden aikana Saksa on palauttanut asemansa Euroopan kilpailukykyisimpänä valtiona omin toimin tuottavuuskehityksen avulla ja palkkamaltin ansiosta, joten pitemmällä aikavälillä taloustieteilijöiden vastaus on, että euro ei ole heikentänyt Saksaa.
Saksassa vastustettiin euroa laajalti Bundesbankia myöten. Henkel sanoo kääntyneensä euron kannalle juuri 125. artiklan takia. Nyt se näyttää menettäneen merkityksensä.
Mielestäni Henkelin tulkinta on liian pitkälle menevä. Hän viittaa kirjassa Kreikan 110 miljardin tukijärjestelyyn ja Euroopan laajuiseen 750 miljardin euron vakautusjärjestelyyn. Eihän näillä ole tarkoitus rahoittaa pysyvästi esimerkiksi Kreikkaa tai Irlantia, vaan auttaa nämä maat tiukan maksuvalmiuslainan avulla takaisin kestävälle taloudelliselle uralle.
IMF on mukana näissä ohjelmissa, ja se on harjoittanut tällaista toimintaa vuosikymmeniä. Heidän näyttönsä ovat siltä osin rohkaisevia. IMF on saanut suurimman osan antamistaan luotoista takaisin. Ne eivät ole historiallisesti tavanneet jäädä pysyviksi maksuiksi.
Euroalueesta näyttää tulevan tulonsiirtounioni. Onko se siinä mielessä verrattavissa Saksan osavaltioiden väliseen tasausjärjestelmään?
Henkel viittaa Saksaan, jossa hänen mukaansa 16 osavaltiosta kolme on nettomaksajia ja loput nettosaajia. Ei euromaista näiden päätösten nojalla ole tulossa tulonsiirtounionia. Henkel tuntuu kirjoittaneen kirjansa kesällä ja alkusyksyn aikana.
Sen jälkeen on tullut uusia esityksiä muun muassa EU-komission ja Herman Van Rompuyn työryhmän puolelta. Ne ovat pikemminkin lähempänä Henkelin toivomaa keskenään reilusti kilpailevien maiden yhteenliittymää.
On tehty päätökset vakaus- ja kasvusopimuksen vahvistamisesta, uutena ehdotus makrotaloudellisten vakausmittareiden käyttöönotosta muun muassa kilpailukyvyn ja vaihtotaseen osalta ja viimeksi ehdotukset vuoden 2013 jälkeisestä pysyvästä kriisinhallintamekanismista, johon kuuluisi osana mahdollisuus hallittuun velkojen uudelleenjärjestelyyn.
Henkel sanoo, että Kreikkaa ovat rahoittaneet ensi sijassa ranskalaiset pankit, selvästi enemmän kuin saksalaiset. Pitääkö tämä paikkansa?
Pitää paikkansa. Kansainvälisen järjestelypankin BIS:n tilastojen mukaan viime vuoden maaliskuun lopussa ranskalaisilla pankeilla oli saatavia Kreikasta noin 111,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja saksalaisilla pankeilla vajaa puolet siitä, noin 51 miljardia dollaria.
Periaatteessa nämä tilastot ovat varsin hyvät. Tietenkään ne eivät ole täysin kattavia. Yksi suuri omistajaryhmä, vakuutusyhtiöt ja eläkevakuutusyhtiöt, puuttuvat tästä tarkastelusta.
Liittokansleri Angela Merkelin mukaan Kreikan finanssiapu oli alternativlos eli vaihtoehdoton. Henkelin mukaan Kreikka on historiansa aikana ollut viisi kertaa konkurssissa eikä ole kaatunut siihen.
Historialliset näytöt Kreikan taloudenpidosta ovat kieltämättä aika heikot. Täytyy kuitenkin katsoa eteenpäin. Nykymaailmassa tilanne on valtion konkurssin suhteen paljon hankalampi rahoitusmarkkinoiden kansainvälisten kytkösten takia. Saatavat ja velat menevät ristiin rastiin eri maiden markkinaosapuolten välillä, mikä aiheuttaa suuren riskin hallitsemattomaksi laajentuvasta paniikista.
Erityisen totta se on nykytilanteessa, jossa maailmantalous on juuri kokenut kaikkein suurimman rauhanajan kriisin sitten 1930-luvun suuren laman. Rahoituksen saatavuus on edelleen herkkää ja hankalaa, valtiot ja pankit ovat heikossa kunnossa ottamaan lisäriskejä vastaan. Kustannus-hyötyanalyysin perusteella päädyttiin pienemmän riskin vaihtoehtoon pahimman skenaarion poissulkemiseksi.
Goldman Sachs auttoi Kreikkaa tilastojen väärentämisessä. Onko tästä nyt opittu niin, ettei sellaista voi enää tapahtua?
Väärentäminen on minusta sanana liian voimakas. Goldman Sachs auttoi hyödyntämään ohjeisiin tai lakeihin jääneitä porsaanreikiä. Tällaisten raja-arvojen, kuten tässä tapauksessa kolmen prosentin vajekriteerin, haittapuoli on se, että ne houkuttelevat sääntöjen kiertämiseen tavalla tai toisella.
Mutta kyllä tästä on opittu, vaikka ei tietenkään kannata uhota, että mitään vastaavanlaista ei voi koskaan enää sattua. EU on ryhdistäytynyt. Jatkossa EU:n tilastoviranomaisella Eurostatilla on paljon aiempaa suuremmat valtuudet, oikeudet ja mahdollisuudet jäsenmaiden tilastojen oikeellisuuden varmistamiseen.
Aiheuttivatko hedgerahastot tahallaan paniikkia osakemarkkinoilla ajaakseen euromaita pelastamaan Kreikkaa?
Henkel viittaa kirjassaan muun muassa Wall Street Journalin ja Frankfurter Allgemeinen kirjoituksiin. Ei ole syytä epäillä, että ne kirjoittaisivat perättömyyksiä. Pohjimmiltaan kysymyksenasettelu on pikkaisen hankala. Uskoisin, että markkinat eivät ole suoranaisesti ajaneet Kreikan pelastamista vaan tavoitelleet tietysti ennen kaikkea omia voittojaan.
Henkelin mainitsemassa esimerkissä sijoittajat olivat Kreikan haavoittuvuuden havaitessaan ostaneet edullisia CDS-johdannaisia vakuutuksia Kreikan konkurssin varalle, joita ne sitten saattoivat kriisin kärjistyessä myydä hyvällä voitolla eteenpäin esimerkiksi niille tahoille, jotka omistivat Kreikan velkakirjoja.
Presidentti Sarkozyn kerrotaan uhanneen, että Ranska hylkää euron, ellei Saksa suostu tukemaan Kreikkaa. Henkel leimaa tämän bluffiksi ja toteaa, että Saksalla olisi todella mahdollisuus luopua eurosta.
Henkelin ajatus läpi kirjan on, että euro ilman Saksaa on mahdoton, kun taas euro ilman Ranskaa on mahdollinen, hänen mukaansa ehkä jopa toivottava. Tällainen kommentti on johdonmukainen Henkelin kirjan pohjavireen kanssa, jossa Ranska näyttäytyy erittäin huonossa valossa lähes kohdassa kuin kohdassa. Olen itse aika yllättynyt tästä kirjan perussävystä.
Henkel kysyy, onko oikein, että saksalaisten pitää tehdä töitä pitempään, jotta muut voivat päästä aikaisemmin eläkkeelle. Onko EU:ssa enää solidaarisuutta?
Ei olisi tietenkään oikein, että saksalaisten pitäisi maksaa muiden lekottelusta, mutta eihän sellaista olla vaatimassakaan. Maat vastaavat edelleen itse omista eläkkeistään. Niiden taso heijastaa muun muassa maan vaurautta, tehtyä työpanosta ja vaikkapa mahdollista eläkesäästämistä.
Omavastuuosuudesta konkreettisena esimerkkinä on Henkelin kirjan julkaisemisen jälkeen koottu Irlannin apupaketti, jossa 85 miljardin kokonaiskoosta 17,5 miljardia tulee Irlannilta itseltään. Tästä Irlannin omasta osuudesta suurin osa tulee Irlannin omista eläkesäästöistä.
Eurobondit olisivat uusi keino saksalaisen (ja suomalaisen) veronmaksajan riistämiseksi, Henkel sanoo.
Eurobondeista puhutaan paljon, mutta aika yleisellä tasolla. Kirjassa mainittu esimerkki menee niin, että kaikkien euromaiden valtionlainat pantaisiin yhteislainaksi, jonka koroksi tulisi euroalueen valtioiden keskikorko. Frankfurter Allgemeinessa esitettiin marras-joulukuuussa laskelma, että Saksan kohdalla tällainen lisämaksu tarkoittaisi noin 17 miljardia euroa vuodessa.
Tällaiset eurobondit olisivat askel tulonsiirtounionia kohti, jollei jo sinne saakka, koska alhaisten korkojen maat tukisivat epäsuorasti korkeiden korkojen maita. Jos tätä ajatusleikkiä jatkaa, niin miksi eurobondeihin mentäisiin? Niidenhän pitäisi kohentaa tilannetta myös pidemmällä aikavälillä.
Miten ne voisivat auttaa siinä? Ehkä rajoittamalla velkaantumismahdollisuutta, mutta kuinka ja kenen toimesta? Kuka määräisi, kuinka suuren kiintiön yksi maa saa? Tämän hetken keskustelu on mielestäni vasta alustavaa tunnustelua enemmän kuin vakavaa päätöksenteon pohjustamista eurobondien suuntaan.
Henkel esittää, että perustettaisiin kaksi euroa, Saksan johtama pohjoinen ja Ranskan johtama eteläinen. Miltä tämä kuulostaa?
Vaikea kuvitella, että EU:n tähänastisen historian voimakaksikon välille voitaisiin vetää tällainen rajalinja. Vielä vähemmän, jos mietitään, mitkä ovat maat, joilla on paras luottoluokitus eli AAA-ryhmä. Siinähän on Ranska mukana.
Tämä on pikemminkin johdonmukainen päätös Henkelin käsitykselle, jonka mukaan Ranska olisi ajanut häikäilemättömästi omia etujaan Saksaa vastaan ainakin Saksan jälleenyhdistymisestä alkaen ja eurosta sopimisesta saakka. Ilmeisesti hän haluaisi puhdistaa pöydän ja hankkiutua Ranskasta tässä systeemissä eroon. Tämä on selvästi hänen mielipiteensä, joka minut yllätti.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja