Ydinaseet jäivät kylmän sodan päättymisen jälkeen pitkäksi aikaa taka-alalle kansainvälisessä politiikassa. Viime vuosina Pohjois-Korean ydinkokeet, Iranin ydinaseohjelma ja ydinaseteknologian laiton kauppa ovat nostaneet pelot ydinaseiden käytöstä taas pintaan.
Ensimmäistä ydinaseaikaa ohjasi supervaltojen tarkkaan säännelty vastakkainasettelu. Amerikkalaisprofessori Paul Bracken katsoo, että maailma on siirtynyt nyt toiseen ydinaseaikaan, jonka piirteitä ovat usean osapuolen monimutkaiset konfliktit, uudenlaiset ydinaseiden käyttöstrategiat sekä provokaatiot.
Lännessä ajattelu on kuitenkin jämähtänyt vanhoihin ympyröihin, Bracken moittii. Yhdysvallat tarkastelee ydinaseita yhä kylmän sodan aikana luotujen käsitteiden avulla. Supervalta on jumiutunut ajatustapaan, jonka mukaan ydinaseilla ei ole mitään mielekästä käyttöä ja koko aseiden olemassaolo olisi parempi unohtaa.
Ongelma on, että ydinasevaltiot ja sellaisiksi pyrkivät eivät ajattele näin vaan laativat koko ajan suunnitelmia siitä, miten ydinaseita voitaisiin hyödyntää. Esimerkiksi Iran voisi Brackenin mukaan käyttää ydinaseitaan monella tapaa turvautumatta niiden varsinaiseen räjäyttämiseen: maa voisi esimerkiksi kaupata teknologiaa Egyptille tai Syyrialle, järjestää näyttäviä sotaharjoituksia ja harjoituslaukaisuja tai siirtyä ydinhälytystilaan ja siirrellä liikuteltavia ohjuksiaan asemiin. Tällä tavoin Iran voisi edistää omia pyrkimyksiään Lähi-idässä tai ainakin ajaa Israelia ahtaalle.
Yhdysvaltain pitäisi Brackenin mielestä opetella nopeasti, miten hallinnoida ydinaseita ja miten vastata muiden ydinasevaltioiden provokaatioihin – sillä aseista ei voida eikä välttämättä pidäkään päästä eroon.
Brackenin seuraamissa Yhdysvaltain simuloiduissa kriisiharjoituksissa amerikkalaisilla ei ollut käytössään keinoja vastata provokaatioihin. Nykyinen epäsuhta aiheuttaa Brackenin mielestä vakavan vaaran: hän ennustaa, että ”jos Yhdysvallat ei keksi keinoja hoidella toista ydinaseaikakautta, toinen ydinaseaikakausi hoitelee Yhdysvallat”.
Euroopan parlamentin Iran-valtuuskunnan puheenjohtaja Tarja Cronberg luonnehtii Brackenin kirjaa loogiseksi ja siinä hahmoteltuja skenaarioita uusista konflikteista uskottaviksi. Brackenin uskottavuus edellyttää kuitenkin hänen perusteesiensä hyväksymistä, ja niitä Cronberg ei purematta niele.
Mitä ajattelet Brackenin näkemyksestä, jonka mukaan ensimmäisestä ydinaseajasta on siirrytty toiseen mutta länsi on ripustautunut yhä ensimmäisen ajan ajatteluun?
Tarja Cronberg: Olen samaa mieltä siitä, että olemme siirtymässä toiseen ydinaseaikakauteen ja että ajattelumallit ja käsitteet, kuten pelote (deterrence) ovat peräisin ensimmäiseltä. Mutta siihen, miten toinen aikakausi halutaan kohdata, on silti kaksi vaihtoehtoa.
Toinen on Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman ja muun muassa entisten ministerien Robert McNamaran ja Henry Kissingerin esittämä ydinasevapaa maailma, jossa lähtökohta on aseiden eliminointi. Brackenin lähtökohta taas on, että ydinaseiden leviämistä ei voida estää, ja sen takia niitä pitää hallinnoida.
Olen tästä hallinnoinnista hänen kanssaan täysin eri mieltä. Ydinaseista käytävä keskustelukaan ei ole niin yksipuolista kuin Bracken esittää, vaan ydinaseettomuuden saavuttamisesta on paljon erilaisia esityksiä niin politiikoilta kuin eri järjestöiltä.
Millaisia ongelmia Brackenin peräänkuuluttama hallinnointi sisältää?
Bracken ehdottaa järjestelmää, jonka hän nimeää A Great Power Arms Controliksi. Se koostuu suurista ydinasevalloista, jotka sitoutuisivat yhdessä alentamaan ydinsodan riskiä tai sen aiheuttamia vahinkoja. Käytännössä se olisi ennen muuta Yhdysvaltain kontrolloima järjestelmä, jossa Yhdysvalloille annettaisiin valtaa ja vastuuta.
Minusta Yhdysvallat ei kuitenkaan ole osoittanut sellaista globaalia vastuuta, jota järjestelmän toimintakyky edellyttäisi, vaan maa on esiintynyt vain omien etujensa puolustajana. Tarvittaisiin todella suuri muutos maan toimintatavoissa, että järjestelmä toteutuisi. Siksi arvelen, että se ei ole mahdollinen.
Brackenilla on lisäksi mielenkiintoinen ajatusrakennelma siitä, että ydinasevallat yhtäältä sanoutuvat irti ensi-iskusta ydinaseilla (no first use), mutta sitoutuvat ydinasein tehtävään vastaiskuun, jos niitä vastaan hyökätään ydinaseilla (guaranteed second use). Bracken ajattelee, että tästä huolimatta ydinasekonfliktit voitaisiin rajoittaa alueellisiksi.
Minusta tämä on utopiaa. Lääkärit ydinaseita vastaan -järjestö arvioi, että jo rajoitettu ydinsota Intian ja Pakistanin kesken aiheuttaisi ydintalven. Tällaiset seikat unohtuvat Brackenilta, kun hän uskoo, että eskalaatio pysähtyisi. Se vaatisi joltakin taholta aivan mieletöntä valtaa ja sitä, että järjestelmässä ei olisi irrationaalisia toimijoita. Silti Bracken ei ota kantaa ydinaseterrorismiin, vaan aihe käsitellään maininnalla.
Voidaanko ydinaseiden leviämistä estää? Pohjois-Korea räjäytti taannoin jo kolmannen ydinkokeen, ja Iranin ydinohjelma on otsikoissa harva se päivä.
Bracken ottaa liikaa annettuna lähtökohdan, että leviämistä ei voida estää. Hän oikeastaan edellyttää, että ydinaseisiin jo nykyään liittyvää kahtiajakoa ja kaksoisstandardia pitää vahvistaa: toisilla saa olla aseita ja toisilla ei. Tämähän on NPT-eli ydinsulkusopimuksen perusongelma.
Brackenin jako on vieläpä hyvin selvä – hyvillä saa olla ydinaseita ja pahoilla ei. Esimerkiksi Japani on hyvä, samoin Brasilia, mutta Saudi-Arabia ei, eikä Algeria. Kuka päättää kuka on hyvä ja kuka paha? Yhdysvallat? Viisi ydinasevaltiota? Jo tämän päivän kahtiajako aiheuttaa jännitteitä, joten mitä tällaisesta jaosta seuraisi? Brackenin mielestä tämä kai on sitten hallinnointia.
Mielestäni ydinsulkusopimuksen globaalia eriarvoisuutta pitää päinvastoin yrittää purkaa, ei vahvistaa.
Millä tavalla NPT-sopimusta tai asevalvontaa pitäisi kehittää?
YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin ajatus siitä, että ydinaseille laadittaisiin kokonaan uusi kansainvälinen konventio samaan tapaan kuten nyt säädellään biologisia tai kemiallisia aseita, on hyvä: kellään ei ole ydinaseita. Siihen on mahdollisuus, kun otetaan huomioon, ketkä esimerkiksi Yhdysvalloissa ovat ajamassa ydinaseista luopumista.
Paul Bracken: The Second Nuclear Age. Strategy, Danger and the New Power Politics. Times Books 2012, 306 s.Tavallisen ihmisen järkeen ei mahdu, että joillakin mailla on lupa pitää tiettyjä aseita ja toisilla ei. Sen sijaan Brackenin näkemys on, että NPT pitää säilyttää, koska se kerran on olemassa. Sehän on ihan hullu ajatus, ettei järjestelmästä voitaisi luopua, vaikka se on huono.
Esimerkiksi Israel kehittää aseita, mutta koska maa on sopimuksen ulkopuolella, se saa olla rauhassa. Iran, joka on mukana sopimuksessa, saa kuitenkin kritiikkiä kaikilta. Tilanne ajaa Iranin kaltaisia maita siirtymään systeemin ulkopuolelle.
Eikä sopimus toimi vakiintuneissa ydinasevalloissakaan, koska ne yhä modernisoivat aseistustaan, vaikka sopimus edellyttää maita luopumaan aseista asteittain.
Bracken puolustaa kantaansa sillä, että jos NPT hylätään, ei mitään uutta voitaisi saada tilalle. Olisiko uusi konventio mahdollinen ja miten?
Onhan se. Voitaisiin luoda siirtymäkausi, jonka aikana NPT:stä siirryttäisiin YK:n konventioon. Maailmassa on jo liki 120 maata, jotka kuuluvat ydinaseettomiin vyöhykkeisiin. Ydinasemaat puolestaan ovat sitoutuneet siihen, etteivät ne hyökkää näitä maita vastaan ydinasein.
Vyöhykkeet kattavat jo koko Latinalaisen Amerikan, Afrikan ja Keski- Aasian, ja niitä suunnitellaan jatkuvasti lisää. Sellaista pitäisi harkita myös Eurooppaan. Tässä on yksi selkeä tapa siirtyä vähitellen ydinaseettomuuteen.
Olet perehtynyt työssäsi Iraniin. Bracken hahmottelee useita skenaarioita siitä, miten ydinaseet vaikuttavat Lähi-idän tilanteeseen ja miten Iran voisi käyttää aseita. Miten arvioit näitä kuvioita?
Iranissa näkyy hyvin NPT:n toinen iso ongelma eli se, että sopimus hyväksyy ydinvoiman käytön mutta rajoittaa ankarasti ydinaseita. Näiden kahden välinen rajanveto – sama teknologia, kaksi käyttöä – on erittäin hankalaa ja hankaloituu jatkuvasti, kun ydinvoiman käyttö lisääntyy ja potentiaalisia ydinasemaita on aina vain enemmän.
Riski piilee siinä, että jos jotakin maata aletaan eristää, sen ainoaksi turvaksi jää ydinaseen kehittäminen. Pohjois-Korea on esimerkki tästä. Eihän kukaan vakavissaan ehdota, että sitä vastaan hyökätään, koska sillä on ydinase. Iranissa on käynnissä noidankehä, jossa maalle langetetut sanktiot ajavat maata rikastamaan lisää uraania, mistä sitä on jo rangaistu.
Silti Bracken vaatii, että pitää langettaa lisää pakotteita, vaikka tämä ei toimi. Harvoin jos koskaan sanktiot ovat muuttaneet maiden politiikkaa, vaikka talouteen ne vaikuttavatkin dramaattisesti.
Iranin kaltaisten maiden kanssa pitäisi käydä vuoropuhelua, jotta syyt aseiden kehittelyyn karisisivat. Mitä enemmän kansainvälistä yhteistyötä, sitä vähemmän valtioilla on motiivia kehitellä ydinaseita; katsotaan vaikka Myanmaria. Koska kansainvälisellä yhteisöllä on diplomaattisia keinoja välttää ydinaseiden leviäminen, ei autoritaarisesti johdettuja maita pitäisi ajaa nurkkaan.
Toki pitää sanoa, että Brackenin Lähi-idän skenaariot ovat uskottavia hänen omassa hallinnoinnin kontekstissaan. Mutta jos tavoitteena on, että maailmasta tulisi turvallisempi, aseiden eliminointi on parempi keino. Hallinnointisysteemissä yhä useampi eläisi pelossa.
Mitä EU:n pitäisi tai mitä se voisi tehdä? Parlamenttihan on jo langettanut sanktioita Iranille.
Nyt olisi hyvä hetki Euroopankin keskustella ja luoda oma ydinaseeton vyöhyke. Asiasta ei vain ole voitu tähän asti keskustella ollenkaan, etupäässä Ranskan takia. Sille ydinaseet ovat ensisijaisesti arvovaltakysymys. Kun taannoin vierailin Ranskan parlamentissa, eräs poliitikko totesi, että ”ydinaseet ovat Ranskan dna:ssa”. Samalla lailla Iranissa arvovalta merkitsee paljon, ja Venäjällä.
Jos ydinaseisiin liittyvä arvovalta on niin merkittävä tekijä, silloin se pitää poistaa. Kansainvälisessä järjestelmässä ei pitäisi jatkuvasti suosia ydinasevaltoja, ja ydinaseettomista vyöhykkeistä pitäisi levittää tietoa.
Mitä Suomi voisi toisella ydinaikakaudella tehdä?
Suomi voisi aloittaa Euroopan unionissa keskustelun ydinaseettomasta vyöhykkeestä, ja voisimme allekirjoittaa aiemmin mainitun YK:n konvention ydinaseettomuudesta.
Poliittisesti voisimme ajaa sitä, ettei sanktioita käytettäisi niin paljon. Iranin kansa on perinteisesti suhtautunut myönteisesti Eurooppaan, mutta pakotteiden takia tuuli voi kääntyä.
Kirjoittaja on STT-Lehtikuvan uutispäällikkö, jonka väitöskirja käsitteli ydinaseuutisointia.