Tämän hetken yhteiskunnalliset ongelmat demokratiavajeesta työntekijöiden pahoinvointiin johtuvat vanhentuneista ja ihmisten arjesta irtautuneista instituutioista. Ongelmat voitaisiin ratkaista siirtämällä valtaa vertaisryhmille, sanoo yhdysvaltalainen kirjailija-toimittaja Steven Johnson teoksessaan Future Perfect. Johnson pitää vertaisverkostoja ihmiselle luontaisempina päätöksenteon paikkoina kuin valtioiden ja yritysten suosimia hierarkkisia järjestelmiä.
Hyvä esimerkki vertaisverkostojen hyödyntämisestä on joukkorahoitus, jossa yksittäiset ihmiset tai organisaatiot voivat kerätä yleisöltä rahoitusta omiin projekteihinsa, kuten elokuvan toteuttamiseen, vaikka euron kerrallaan. Yhdysvalloissa joukkorahoitusalustan internetissä tarjoava Kickstarter jakaa taiteilijoille jo enemmän rahaa kuin valtio. Suomessa vastaavalla periaatteella toimiva Mesenaatti.me-nettipalvelu aloitti viime syksynä.
New Yorkissa on saatu hyviä kokemuksia 311-puhelinpalvelusta, jonka kautta kaupunkilaiset voivat kertoa huomaamistaan epäkohdista kaupungille ja kysyä neuvoja. Samalla kaupunki pysyy ajan tasalla kaupunkilaisten huolista ja ongelmista, kun saadut tiedot kootaan ja analysoidaan.
Vertainen (engl. peer) eli ”samanlainen, tasa-arvoinen, vastaava” viittaa samanlaisessa yhteiskunnallisessa tai kulttuurisessa asemassa oleviin henkilöihin, esimerkiksi tietyn kaupunginosan asukkaisiin, jotka pystyvät samankaltaisuutensa vuoksi ymmärtämään toistensa tarpeita.
Johnson tosin myöntää, että kaikkien ongelmien ratkaisuun vertaisverkostot eivät sovi eivätkä ne voi täysin korvata valtioita kansalaisten perusoikeuksien turvaajana. Verkostot voivat kuitenkin tyydyttää tarpeita, joita valtio tai yritykset eivät pysty tyydyttämään.
Tiedon vapaaseen kulkuun perustuva, vapaaehtoisten voimin kehitetty internet on Johnsonin esikuvana myös ihmisten välisille verkostoille ja niiden mahdollisuuksille. Vastapoolina on keskusjohtoinen malli, joka on usein jäykkä ja hidas verrattuna hajautettuun päätöksentekoon luottaviin verkostoihin. Vaikka internet on ollut tärkeä alusta vertaisverkostojen kohtaamiselle, ongelmien ratkaisulle ja uusien ideoiden kehittämiselle (tuloksina muun muassa vapaa tietosanakirja Wikipedia ja Occupy Wall Street -liike), yhtä tärkeää on Johnsonin mukaan ihmisten kokoontuminen fyysisesti samaan tilaan. Vertaisryhmien toiminta ei siksi ole teknologiasidonnainen tai edes uusi idea.
Suomalaista arkea, innovaatioita, kuluttamista ja teknologian roolia yhteiskunnassa tutkinut Mika Pantzar luki Ulkopolitiikka-lehden pyynnöstä Johnsonin teoksen. Pantzar on itse opiskellut aikoinaan Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa, ja kirja antaa hänen mielestään hyvän kuvan piilaaksolaisesta mentaliteetista – eteenpäin katsomisesta sekä kriittisestä ja avoimesta keskustelusta, johon kuuluu myös itseironia.
Steven Johnson: Future Perfect. The Case for Progress in a Networked Age. Allen Lane 2012, 233 s.UP: Millaiseen kontekstiin sijoitat Johnsonin teesin vertaisverkostojen ylivertaisuudesta?
Mika Pantzar: Kirja edustaa valistunutta optimismia ja on suoraa jatkoa pioneerihengelle sekä 1700-luvun valistusajattelusta syntyneelle Yhdysvaltain itsenäisyysjulistukselle, jonka keskeinen idea liittyi ruohonjuuridemokratiaan.
Suomen näkökulmasta amerikkalainen poliittinen järjestelmä valtavine vaalirahoituksineen näyttää ihan hullulta, ja Johnsonkin kuvaa sitä, miten amerikkalaisessa demokratiassa raha ratkaisee. Mutta samaan aikaan siellä on todella vahva perinne tavallisten ihmisten osallistumiselle. Ihmiset toteuttavat oikeutta ilmaista itseään, puhua vapaasti ja perustaa yhdistyksiä. Tässä näkyy sekä kaipuu yhteisöön että vahva individualismi.
Suomessakin on paljon yhdistyksiä, ja meidän on helppo yhtyä amerikkalaisten ajatukseen monimuotoisuuden, tasa-arvoisuuden ja demokratian arvosta. Henkinen yhteys Piilaakson ajattelutapaan on helpompi löytää kuin yhteys keskusjohtoiseen ja jäykkään Brysselin malliin, jossa politiikka perustuu erilaisten intressien ajamiseen eikä nouse kansalaisten tarpeista.
Onko Johnsonin optimismille perusteita?
Ovathan Piilaaksossa syntyneiden Facebookin ja Googlen menestystarinat uskomattomia. Menestys liittyy niiden tapaan verkottua, ja tästä meillä olisi paljon opittavaa. Yhdysvalloissa yliopistot ovat hyvin verkottuneita yrityselämän kanssa, meillä eivät. Kun 1900-luvun loppupuolella tarvittiin suuria organisaatioita rahoittamaan isoja riskihankkeita, alhaalta ylös -periaate kärsi. Nyt meillä on paljon korkeasti koulutettuja ihmisiä, yhtä hyvin Suomessa kuin Piilaaksossa, jotka verkottumalla toistensa kanssa voivat tuottaa suurten organisaatioiden etuja ilman niihin kuuluvaa päällepäsmäröintiä.
Amerikkalaisten mielestä heidän suurin saavutuksensa Afganistanissa on vapaa media. He uskovat aidosti, että kansalaisdemokratia vahvistuu vapaan median yhteiskunnassa. Ja on siinä totuuden siemen, on siitä ainakin enemmän hyötyä kuin aseista.
Mistä asioista olet eri mieltä Johnsonin kanssa?
Kirjan näkemys on hyvin yksilökeskeinen, ja ekonomistille tyypillisesti Johnson puhuu esimerkiksi palkkioista, joita yksilöt tarvitsevat tuottaakseen enemmän hyvää. Näkisin, että meillä on myös kollektiivisia normeja, kuten toisten auttaminen, joiden mukaan toimimme, ja että luottamuksemme yhteiskuntaa kohtaan on suurempi, kollektiivisempi asia, ei yksilötason ilmiö.
Yksilökeskeisyyteen liittyy myös jatkuva kilvoittelu, mikä ei välttämättä ole aina hauskaa. Olen kuullut San Franciscossa pakistanilaiselta taksikuskilta, että elämä siellä alkaa olla jo liian kilpailukeskeistä. Että iltaisin töiden jälkeen ihmisten pitää käydä lenkillä ja hoitaa omaa kehoaan, eikä kukaan ehdi enää tavata kavereitaan. Taksikuski ajatteli, että tässä mielessä elintaso Pakistanissa on paljon korkeampi.
Mitä valtio ja yritykset voivat oppia vertaisverkostoajattelusta?
Esimerkiksi ministeriöissä jokainen näkee vain oman kapean näkökulmansa maailmasta. Silloin kun maailma nähdään verkottuneena, muodostuu yllättäviä yhteyksiä asioiden välille. Nyt ministeriöt kuvittelevat, että ne ovat viisauden tiivistymiä. Tällainen kirja voisi herättää jonkun kansliapäällikön miettimään, onko tämä meidän tapa toimia kuitenkin väärä ja olisiko verkostomainen tapa toimia parempi.
Kirjan keskeinen viesti on mielestäni spontaanin järjestyksen edistäminen. Tämä ei liity liberaalin taloustieteen oppiin. Samalla tavoin kuin luonnossa järjestys syntyy spontaanisti, yhteiskunnassa pitäisi olla mahdollisuus spontaaniin järjestykseen. Esimerkiksi Piilaaksossa ihmisille annetaan tilaa yllättävienkin yhteyksien luomiseen ja ennakkoluulottomaan kokeiluun.
Tästä kertoo myös kirjan esimerkki siitä, miten lentoturvallisuuden parantuminen on seurausta monista pienistä päätöksistä, joita ovat olleet tekemässä valtio, yritykset ja yksittäiset ihmiset. Lentoturvallisuutta parantava teknologia ja käytännöt ovat kehittyneet yksityiskohta kerrallaan, uusia kokemuksia ja testituloksia hyödyntämällä.
Menestykset ovat yleensä juuri tällaisia – monien pienten päätösten summa. Spontaani järjestys on täynnä ei-aiottuja seurauksia, joiden tuloksena on syntynyt esimerkiksi meidän hyvinvointiyhteiskuntamme.
Johnson tuo esiin heterogeenisten ryhmien ylivoimaisuuden verrattuna homogeenisiin. Ryhmät, joiden jäsenillä on erilainen tausta ja arvomaailma, tekevät tutkimusten mukaan viisaampia päätöksiä kuin samankaltaisista koostuvat.
Yhdysvaltojen suuri vahvuus on ehdottomasti sen heterogeenisyys. Aina on löytynyt joku vähemmistö, joka on lähtenyt viemään edistyksen lippua eteenpäin. Yhdysvalloissa on täysin selvä asia, että monikulttuurisuus on voimavara, mutta meillä kaikki vähemmistöt nähdään rasitteena. Mitä enemmän ihmisistä puhutaan ongelmina, sitä enemmän he muuttuvat sellaisiksi.
Johnson korostaa, että internetillä ei ole omaa tahtoa, vaan sitä voidaan käyttää erilaisiin tarkoituksiin: autoritaariset valtiot voivat valvoa kansalaisiaan ja kansalaiset voivat organisoida vallankumouksen sortajiaan vastaan.
Internet ei ole muuttanut vain tiedonkulkua, vaan tavan, jolla näemme maailman. Jo tietokoneiden alkuaikoina eräät tutkijat vertasivat ihmistä tietokoneeseen tiedon prosessoijana. Nyt kun internet yleistyy, alamme nähdä koko maailman verkostoituneena. Emme voi hallita kaikkea.
Toisaalta netin voimaa myös liioitellaan. Länsimaissa nousi hirveä into arabikevään vallankumousten ansiosta, ja vaikka hyviä asioita on tapahtunut, myös terroriryhmät ovat saaneet lisää valtaa. Tämä oli esimerkki siitä, että netissä on mahdollisuus hyvään ja pahaan. Kukaan ei varmaan usko enää siihen, että massat tekisivät aina viisaita päätöksiä.
Internet on kuitenkin mullistanut ajatuksen yhteiskunnasta hallitsemiskoneistona; samanlaiseen hallintaan ei ole enää mahdollisuutta. Tämä kirja kuvaa myös uudenlaista organisaatioteoriaa.
Internet on myös lajityyppinä ihan toisenlainen kuin aiempi, vakavahenkinen kansalaiskeskustelu. Ihmisillä on hyvin erilaisia motiiveja nettikeskustelun takana, jotkut haluavat synnyttää keskustelua, toiset provosoida tai pilailla. Joku voi kutsua tätä pinnallisuudeksi, mutta se voi olla myös uudenlaista syvällisyyttä. Internetissä välineenä on paljon enemmän demokraattisia elementtejä kuin esimerkiksi televisiossa.
Teoksesta huokuu vahva, idealistinen kehitysusko: ihmiskunta on menossa kohti yhteiskuntaa, jossa tasa-arvo, suora osallistuminen ja suvaitsevaisuus kukoistavat. Millainen tulevaisuus meitä odottaa?
Toivoisin, että Suomessa olisi tällaista ajattelua enemmän. Nyt on vallalla pessimismi ja presidenttikin varoittelee, että elämme vaikeita aikoja ja pitää tehdä vaikeita päätöksiä. Silti tätä ei voida edes verrata 1990-luvun lamaan, saati sitten toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Puheet siitä, että ”jos sodasta selvisimme, niin selviämme tästäkin” on falskia. Jos minulta kysytään, haluanko enemmän sitä, mitä suomalainen talouseliitti tarjoaa, vai enemmän Johnsonin maailmankuvaa, Johnson voittaa 100 – 0.
Silloin kun nähdään valoa tulevaisuudessa, ihmisen toimintarepertuaari kasvaa. Siksi amerikkalainen naiivi ”positive thinking” on paljon hedelmällisempää kuin eurooppalaisten toivottomuus.
Suomessa on todella hyvät edellytykset vaikka mihin – täällä on osaavia ihmisiä, luonnonvaroja ja toimiva yhteiskunta, luottamus instituutioihin on vahva, samoin kuin ihmisten luottamus toisiinsa. Meillä vahva individualismi yhdistyy keskinäiseen luottamukseen, ja tämä on mieletön resurssi.