Raha on viime vuosina muuttunut seteleistä ja kolikoista yhä enemmän digitaaliseksi, ja etenkin suuri osa asiakkaiden ja pankkien välisestä rahaliikenteestä kulkee internetissä. Tilastokeskuksen viimevuotisten tietojen mukaan lähes neljä viidestä suomalaisesta oli hoitanut pankkiasioitaan verkossa viimeksi kuluneiden kolmen kuukauden aikana.
Kuinka digitaalisen rahan käy, jos verkkopankkijärjestelmät kaatuvat, Suomen Pankin rahoitusmarkkina- ja tilasto-osaston yhteisvalvontatoimiston päällikkö Päivi Heikkinen?
”Jos yksi verkkopankkijärjestelmä kaatuisi, muiden pankkien verkkopalveluita voitaisiin edelleen käyttää. Ja vaikka joku onnistuisi kaatamaan kaikkien pankkien verkkopalvelut yhtä aikaa, pankkipalvelut toimisivat ja maksuliikenne kulkisi edelleen konttoreissa ja puhelinpalvelun avulla.”
”Pankkien omat tietojärjestelmät, jotka sisältävät tiedot esimerkiksi kunkin asiakkaan talletuksista, ovat erillään avoimesta internetistä. Samoin pankkien välinen maksuliikenne, kuten katteiden vaihto ja kirjausjärjestelmät, kulkee suojatuissa yhteyksissä internetistä irrallaan.”
”Verkkopalvelut ovat siis vain kanava, jota pitkin asiakas voi lähettää pankkiin toimeksiantoja. Verkkopalvelun kaatuminen vastaisi tilannetta, jossa yhtä pankin ovea ei saataisi auki mutta kolme muuta ovea toimisivat. Siksi asiakkaiden rahat olisivat turvassa, vaikka verkkopankkipalvelut kaatuisivat.”